טרפילוג – תוכנה ישראלית שתקבע את מאפייני הנהג ותוזיל את ביטוח הרכב

מאת: יואב קווה, 12/01/2010
החברה מראש העין פיתחה קופסה שחורה שעוקבת אחר כל מאפייני הנהיגה - תאוצות, בלימות, פניות בסיבובים ומהירות נסיעה. התוכנה מסוגלת לנתח את הנתונים ולקבוע את פרופיל הסיכון של הנהג. החברה מנהלת משא ומתן עם שומרה והכשרה ביטוח במטרה ליצור היא ליצור פוליסה ייחודית

ד.ב., צעירה בת 17 מתל אביב, עברה באחרונה טסט והשיגה את רישיון הנהיגה המיוחל. ההורים שלה פנו לחברת הביטוח כדי להתאים את הביטוח לרכב שלהם, טויוטה פריוס, לנהגת החדשה. התעריף הנוכחי שהם משלמים לביטוח מקיף למכונית הוא 3,500 שקל. עבור כיסוי הנהגת החדשה דרשה חברת הביטוח תוספת לא מתקבלת על הדעת של 8,000 שקל.

חברות הביטוח פוסלות שרירותית את מגזר הנהגים הצעירים, וקובעות תעריפים שפשוט מונעים מהצעירים לנהוג עם כיסוי ביטוחי מקיף. לסוגיה הזאת, מתברר, יש פתרון טכנולוגי.

חברת טרפילוג (TRAFFILOG) מראש העין פיתחה קופסה שחורה שעוקבת אחר כל מאפייני הנהיגה – תאוצות, בלימות, פניות בסיבובים, מהירות נסיעה, סיבובים לדקה של המנוע ועוד. התוכנה מסוגלת לנתח את הנתונים ולקבוע את פרופיל הסיכון של הנהג.

בימים אלה מנהלת טרפילוג משא ומתן עם כמה חברות ביטוח. המטרה היא ליצור פוליסה ייחודית – Pay as you drive. נהג זהיר יקבל הנחה משמעותית בפוליסה. ההנחה או ההחזר הכספי יתקבלו לאחר כמה חודשי שימוש במערכת, וכמובן רק בתנאי שהנהג אכן הוכיח נהיגה זהירה. מנכ"ל טרפילוג, יואב מגד, מנהל משא ומתן בעניין עם חברות הביטוח שומרה והכשרה ביטוח, ובמקביל עם שתי חברות ביטוח גדולות בדנמרק ובגרמניה.

חוזים גדולים, אך לא במכוניות פרטיות

טרפילוג הוקמה ב-2003 על ידי רוברט יזראעלי ועדי עמיחי. עד לאחרונה התמקדה החברה בשיווק הקופסה השחורה לציי רכב של משאיות ואוטובוסים. בחברת יפאורה תבורי, שמחזיקה יותר מ-100 משאיות, הצליחו באמצעות המערכת להפחית את האגרסיביות של הנהגים במידה ניכרת. החיסכון הממוצע שהושג ביפאורה תבורי מאז הותקנו הקופסאות לפני כחצי שנה הוא 12% בהוצאות הדלק – כ-300 אלף שקל בשנה.

לעומת זאת, מתעורר קושי להחדיר את המערכת למכוניות פרטיות, גם בציי רכב. הלקוחות חוששים ממעקב "האח הגדול", למרות האפשרות לנטרל את רכיב ה-GPS במערכת.

בתערוכת Bus world, שהתקיימה בבלגיה לפני כחודשיים, חתמה טרפילוג על הסכמים בשווי פוטנציאלי של 10 מיליון דולר. בין היתר נחתם הסכם עם יצרן האוטובוסים השלישי בגודלו בעולם – יו-טונג מסין. מודל דומה כבר פועל בישראל עם יבואן משאיות איווקו, חברת פלדמן.

במסגרת התערוכה חתמה טרפילוג חוזה לחמש שנים עם ARRIVA, שמפעילה צי של 20 אלף אוטובוסים בסקנדינוויה. לפי החוזה משלמת 1,000 ARRIVA דולר לכל התקנה ועוד 1,000 דולר דמי מנוי שנתיים. "בשנה הקרובה", אומר המנכ"ל מגד, "נרחיב את שיווק המערכת גם לציי רכב בישראל ובאירופה וגם לשוק המשאיות והאוטובוסים בצפון אמריקה".