תוכנית גריטה: תן מכונית ישנה, קח 3,000 שקל

מאת: יואב קווה, 24/08/2006
תוהמשרד לאיכות הסביבה ומשרד האוצר מציעים תוכנית גריטה- להקטין את זיהום האוויר מכלי רכ

volvoGroup4
volvoGroup4

בחודשים הקרובים יכריזו משרד האוצר והמשרד לאיכות הסביבה על יוזמה חדשה: כל מי שימסור לגריטה מכונית בת 23 שנה לפחות – כלומר, מודל 84′ או ישן יותר – יקבל מהמדינה 3,000 שקל. המטרה: להוריד מהכביש מכוניות ישנות, הנחשבות למזהמות מאוד ופחות בטיחותיות

לפי הערכת המשרדים ייגרטו במסגרת התוכנית 11,000-6,000 מכוניות בשנה. העלות הישירה של התוכנית
למדינה נאמדת ב-68-25 מיליון שקל בשנה. את התועלת הכלכלית שתצמח מהתוכנית קשה לכמת. לפי הערכות במשרד האוצר, 70% מבעלי הרכב הישן יעברו לרכב משומש ממודל חדיש יותר. תחלופה זו תיצור תגובת שרשרת – המוכר יעבור לרכב חדיש יותר בעצמו וכך הלאה – ובסופו של התהליך יירכשו גם מכוניות חדשות לגמרי, פחות מזהמות ויותר בטיחותיות.
להערכת אבי מושל, הממונה על זיהום אוויר מכלי רכב במשרד לאיכות הסביבה, על כל 10 מכוניות שייגרטו תירכש מכונית אחת חדשה, ומכאן שתוספת המס לקופת המדינה עקב רכישת מכוניות חדשות יכולה להגיע ל-50 מיליון שקל בשנה. מובן שגם לצמצום בזיהום האוויר יש משמעות כלכלית.
מתחשיב שהגישה חברת פארטו הנדסה בספטמבר 2003 למשרד לאיכות הסביבה עולה שהנזק הכלכלי למשק מזיהום כלי רכב מגיע ל-2.4 מיליארד שקל בשנה, ממנו 1.5 מיליארד שקל נובע ממכוניות פרטיות. בנזק הכלכלי נכללים בין היתר אומדן של מחלות, תמותה והיעדרות ממקום העבודה. לפי הערכה של המשרד לאיכות הסביבה, מכוניות ישנות ללא ממיר קטליטי הסובלות מתחזוקה ירודה מזהמות פי 10 עד פי 20 ממכוניות חדשות. המכוניות הישנות יישלחו למגרשים להתכה ולמחזור.

תוכנית הגריטה נולדה במשרד לאיכות הסביבה כבר לפני כמה שנים אבל לא יצאה לפועל. המכשלה העיקרית היתה מציאת תקציב למימון היוזמה. לאחרונה עלתה התוכנית שוב על פסים מעשיים. זאת בוועדה למיסוי ירוק ברשות המסים, הבוחנת דרכים חדשות להשפיע באמצעות מיסוי על הקטנת זיהום האוויר הנפלט מכלי רכב בישראל (ראו מסגרת).
המלצות הוועדה – בה חברים משרד האוצר, המשרד לאיכות הסביבה, משרד התחבורה ומשרד התשתיות – יוגשו לוועדות הכנסת עד סוף השנה. החלטות ותקנות ימומשו בתוך שנה עד שנתיים מהיום. ואולם, דווקא סעיף הגריטה צפוי להפוך למציאות בתוך פרק זמן קצר יותר. מתברר כי קיימת כבר תשתית חקיקתית המאפשרת למדינה לבצע החזרת כספים במסגרת איכות הסביבה ולכן אין צורך בפרוצדורה ממושכת של חקיקה חדשה.
במשרד לאיכות הסביבה וברשות המיסוי מודעים לעובדה שהתמורה בסך 3,000 שקל לא תספיק לקנות מכונית חדשה ואף לא מכונית משומשת ראויה. אלא שההשתתפות בתוכנית הגריטה היא וולנטרית ומכאן שמשפחות דלות אמצעים, המשתמשות באופן יומיומי ברכב ישן, לא חייבות ולא צריכות לגרוט את המכונית שבבעלותן.
תוכניות גריטה מקבילות פועלות זה שנים בהצלחה במדינות העולם. באיטליה נגרטו מ-2.8 ’97 מיליון מכוניות. כל בעלי המכוניות הישנות קיבלו הנחה במס קנייה ברכישת מכוניות חדשות. ההיקף הכולל של ההנחות, שנועד בין היתר לעודד את היצרן המקומי פיאט, הגיע ל-1,280 מיליארד לירטות.

פורסם בעיתון הארץ TheMarker