השוואה: יונדאי IX35, ניסאן קשקאי, פיג`ו 3008

הדור החדש של הג`יפונים מעגל פינות בכל מה שקשור ליכולת השטח. אבל איך הם בכביש? מבחן דרכים השוואתי


מאת: יואב קווה, 14/10/2010
פיזו 3008. תא נוסעים מוצלח ומתקדם
פיזו 3008. תא נוסעים מוצלח ומתקדם
פיזו 3008. מנוע מודרני וחלק
פיזו 3008. מנוע מודרני וחלק
פזו 3008. עניין של טעם
פזו 3008. עניין של טעם
ניסאן קשקאי, פיזו 3008 ויונדאי ix35
ניסאן קשקאי, פיזו 3008 ויונדאי ix35
ניסאן קשקאי. תא נוסעים מיושן
ניסאן קשקאי. תא נוסעים מיושן
ניסאן קשקאי. פחות מודרני
ניסאן קשקאי. פחות מודרני
ניסאן קשקאי. עיצוב פשוט ומוצלח
ניסאן קשקאי. עיצוב פשוט ומוצלח
יונדאי טוסון. הראשון שהביא למהפך בתרבות הקניה
יונדאי טוסון. הראשון שהביא למהפך בתרבות הקניה
יונדאי ix35. עיצוב מתאמץ
יונדאי ix35. עיצוב מתאמץ
ונדאי ix35
ונדאי ix35
 
 

צילומים: יצרן / אלון רון

היו תקופות שבהן הדינוזאורים שלטו כאן. אני מדבר על שנות ה-90 ועל תחילת שנות ה-2000. אני מדבר על ניסאן טראנו, על איסוזו טרופר, על מיצובישי פאג'רו ועל טויוטה לנדקרוזר – רכבי שטח גדולים, כבדים, מגושמים, מזהמים ושתיינים. הם הצטיינו בשטח, הם נתנו לכל רס"ל במיל' תחושה של אוגדונר – אבל הם היו מיותרים לחלוטין. ההתפכחות החלה רק בשלוש השנים האחרונות, והתרחשה בשני שלבים.

שלב א': עם ישראל חי מבין שלא חייבים מפלצת שטח פול סייז עם הילוכי כוח ושלדת סולם. עם ישראל חי ממילא משתעמם בטיולים בעומק הנגב. עם ישראל חי מבין שאפשר לקבל את הפוזה גם בלי לשלם את המחיר של רכב שטח קשוח. אה, כן, גם היצע הדגמים משתנה ומאפשר את שינוי המגמה הזאת. ב-2005 מופיע יונדאי טוסון, רכב כביש-שטח רך עם לוק קרבי במחיר שפוי ועם נוחות נסיעה וקלות תפעול כמו אלה של מכונית נורמלית. אחריו מפציע ב-2008 ניסאן קשקאי עם אותם מאפיינים. עם ישראל חי עושה את הצעד ההגיוני ועובר מהכביש-שטח הקשוח לכביש-שטח הרך, שהוא למעשה מכונית נוסעים מוגבהת עם הנעה 4X4 לכל הגלגלים. 

שלב ב': אם לבלף – אז לבלף עד הסוף. ישראל חי מבין שאם האוטו ממילא רך ואם ממילא לא מטיילים בשטח – אז למה בכלל לטרוח ולקנות 4X4. בשלב הזה, שמתרחש בחודשים אלה, מתחיל מעבר המוני מגרסאות 4X4 לגרסאות 4X2. המחליף המודרני של טוסון, שנקרא יונדאי ix35, נמכר בעיקר בגרסה של הנעה קדמית בלבד, וכך גם הניסאן קשקאי. את פז'ו 3008 החדש אפשר לקנות אך ורק בגרסה של הנעה קדמית.

יונדאי ix35 מנצח ב"שטח"

למבחן הזה התייצבו שני הלהיטים מהמזרח הרחוק – יונדאי ix35 וניסאן קשקאי – והנציג מצרפת, פז'ו 3008.

התחלנו את היום ב-6:00 ביער בן שמן. זאת השעה שבה מגיעים אנשי ההיי-טק ליער ופורקים את אופני השטח מהמכוניות לצורך רכיבה טרום יום עבודה.

יום העבודה שלנו, לעומת זאת, התחיל מיד: תצלומים ונהיגת שטח. נהיגת שטח? לא בדיוק. על המכוניות האלה נאמר "על גחונך תזחל". הן נמוכות, הן נעולות בצמיגי כביש, הן מצוידות במהלך מתלה קצרצר, והן מתאימות מקסימום לדרכי עפר כבושות. ובכל זאת, יש הבדלים. עם פז'ו 3008 אפילו ירידה ממדרכה גבוהה היא משימה מפחידה. גם ניסאן קשקאי הוא לא ממש סיירת גולני, מקסימום סיירת שק"ם. היחיד שמתקרב לדרגת רובאי 1 הוא יונדאי ix35. איכשהו, הוא נותן תחושה סבירה בנסיעה על שבילים נוחים. כמובן שברגע שבו הדרך מתחילה להסתבך או לטפס בעלייה תלולה הוא ייתקע מיד – יש לו רק הנעה קדמית ולא 4X4. 

ניסאן קשקאי מוביל בעיצוב

אבל אנחנו, כאמור, בעסקי הפוזה.

לפז'ו 3008 יש פוזה של, נו, בצק שתפח לכל מיני כיוונים. בעיני היא מוזרה למראה, אם כי שמעתי על חיפאי אחד שטוען שזאת מכונית יפה ומושכת. ניסאן קשקאי, לעומת זאת, הוא חתיך מקובל. הפרופורציות טובות, הקווים פשוטים והרמוניים. ליונדאי ix35 יש עיצוב מודרני מתאמץ. ערב רב של קימורים, ציטוטים של מכוניות אחרות, כולל ב.מ.וו, וגלגלים שנראים קטנים מדי. ix35 נראה מודרני ומושך, אבל אני לא בטוח שהעיצוב שלו יזדקן בכבוד. 

פז'ו 3008 תא נוסעים של F15

בעיצוב הפנים – עולם הפוך. הפז'ו מנצחת, היונדאי במקום השני והניסאן בשלישי. 3008 מעניקה את התחושה הסלונית והמתוחכמת ביותר בשלישייה הזאת. יש לה גם חתיכת פלסטיק שקופה ומהממת שמזדקרת מול העיניים של הנהג ומציגה את מהירות הנסיעה, אה-לה F15. היונדאי בסדר גמור והניסאן כבר קצת מיושנת מבפנים.

מרחב הפנים טוב בכל השלוש, עם יתרון קל לפז'ו וליונדאי בהיבט המקום ליושבים מאחור. תא המטען גדול ומספק בשלושתן, אבל זה של הפז'ו הוא המוצלח ביותר – אפשר לחלק אותו לתאים. דלת תא המטען נפתחת במפוצל וקל להעמיס פנימה דברים (קניות, אלא מה).

יונדאי ix35, ניסאן קשקאי ופז'ו 3008 – ביצועים והתנהגות

על הכביש מתגלה הפז'ו 3008 כמכונית אספלט נהדרת. יש לה את המנוע הטוב ביותר כאן – בנזין טורבו מודרני, חלק וחזק שמשודך, הידד, לתיבת הילוכים אוטומטית מצוינת. ליונדאי ix35 יש מנוע נמרץ מאוד אבל לא מלוטש. תגובת המצערת בוטה מדי והמנוע קולני לעתים. ניסאן קשקאי באמצע – מנוע סביר, תיבת הילוכים רציפה סבירה.

מערכת המתלים המוצלחת ביותר כאן שייכת לפז'ו 3008. המכונית הזאת מרסנת היטב את הזעזועים בכל מהירות. עבודת המתלים מלוטשת, נקייה ושקטה. יונדאי ix35 מציעה נסיעה קופצנית מעט מחוץ לעיר ורכה למדי במהירות עירונית נמוכה. הושבנו בה מאחור אדם שסובל מפריצת דיסק. הסענו אותו הלוך ושוב בתוך העיר והוא לא התלונן פעם אחת. גם לא בקשקאי. הניסאן מציעה נוחות נסיעה טובה גם מחוץ לעיר. באופן כללי מציעה קשקאי חוויית נסיעה שלווה ונעימה. אם כי המכונית, במכלול, היא פחות הדוקה ומודרנית מהאחרות. ויש לזה הסבר – ניסאן קשקאי אמנם עברה באחרונה מתיחת פנים, אבל למעשה היא הושקה ב-2006. השתיים האחרות מודרניות ממנה – הושקו ב-2009. 

מה עם המוניטין?

לסיכום. יונדאי ix35 מציעה מוניטין סחירות ואמינות גבוהים. היא נחותה במתלים ובליטוש, אבל מציעה יכולת שטח בסיסית. יתרון נוסף – המחיר. 157 אלף שקל לעומת 170 אלף שקל לשתי המתחרות האחרות. ניסאן קשקאי היא מכונית מבוקשת, אמינה וסחירה. העיצוב שלה אלגנטי יותר מזה של המתחרות. קשקאי היא מכונית נעימה אבל יוצרת תחושה טיפה מיושנת בהשוואה לשתיים האחרות.

פז'ו עדיין סובלת בישראל ממוניטין סחירות ואמינות נחות מזה של ניסאן ושל יונדאי. למי שלא מתרגש מזה – 3008 היא המכונית הטובה ביותר במבחן ההשוואתי הזה. שימו לב – "המכונית הטובה ביותר" ולא "רכב הכביש-שטח הטוב ביותר".

פז`ו 3008, ניסאן קשקאי ויונדאי ix35 – מפרט טכני

פז'ו 3008 1.6L טורבו-בנזין פרמיום
תצורה: כביש-שטח, 5 דלתות,' 5 מושבים
הנעה ותמסורת: קדמית, תיבה אוטומטית בת 6 הילוכים עם אפשרות לתפעול ידני
מנוע: טורבו-בנזין, 4 בוכנות, נפח 1,598 סמ"ק, הספק מרבי 156 כ"ס ב-6,000 סל"ד, מומנט מרבי 24.4 קג"מ ב 1,400 סל"ד
ביצועים: מהירות מרבית  202 קמ"ש, תאוצה מ 0 ל 100 קמ"ש ב 9.5 שניות
צריכת דלק: נתוני מעבדה 13 ק"מ לליטר
קבוצת זיהום: 9
בטיחות: 6 כריות אוויר, ABS, בקרת יציבות אלקטרונית, זכתה ב-5 מתוך 5 כוכבים במבחני הריסוק של EuroNCAP
שנת השקה: 2009
מידות צמיגים: 225/50R17
אורך: 436.5 ס"מ
רוחב: 184 ס"מ
גובה: 164 ס"מ
בסיס גלגלים: 261 ס"מ
משקל עצמי: 1,480 ק"ג
נפח תא מטען: 512 ליטר (1604 עם קיפול מושבים)
אבזור סטנדרטי: מחשב דרך, חלונות חשמל, מערכת בקרת אקלים מפוצלת, שליטה על מערכת השמע מגלגל ההגה, מערכת בקרת שיוט, חישוקים קלים,חיישני גשם חושך, תצוגה עילית של נתון המהירות

מחיר: 170 אלף שקל

גרסאות נוספות: אין גרסאות נוספות.

ניסאן קשקאי 2.0L Visia – הנעה קדמית

תצורה: כביש-שטח, 5 דלתות,' 5 מושבים
הנעה ותמסורת: קדמית, תיבה אוטומטית-רציפה בת 6 הילוכים עם אפשרות לתפעול ידני
מנוע: בנזין, 4 בוכנות, נפח 1,997 סמ"ק, הספק מרבי 140 כ"ס ב-6,000 סל"ד, מומנט מרבי 20 קג"מ ב 4,800 סל"ד
ביצועים: מהירות מרבית  180 קמ"ש, תאוצה מ 0 ל 100 קמ"ש ב 10.7 שניות
צריכת דלק: נתוני מעבדה 12.5 ק"מ לליטר
קבוצת זיהום: 11
בטיחות: 6 כריות אוויר, ABS, בקרת יציבות אלקטרונית, זכתה ב-5 מתוך 5 כוכבים במבחני הריסוק של EuroNCAP
שנת השקה: 2006, מתיחת פנים בשנת 2009
מידות צמיגים: 215/65R16
אורך: 431.5 ס"מ
רוחב: 178 ס"מ
גובה: 161.5 ס"מ
בסיס גלגלים: 263 ס"מ
משקל עצמי: 1,378 ק"ג
נפח תא מטען: 410 ליטר (1513 עם קיפול מושבים)
אבזור סטנדרטי: מחשב דרך, חלונות חשמל, שליטה על מערכת השמע מגלגל ההגה, דיבורית בלותות' מקורית ועוד

מחיר: 159 אלף שקל

גרסאות נוספות: גרסת אבזור יקרה ומצוידת יותר (Acenta – 175 אלף שקל) וגרסת הנעה כפולה – 188 אלף שקל. קיימת גם גרסת קשקאי+2 המציעה שני מושבים נוספים (7 בסך הכל).

יונדאי ix35 אינספייר 2.0L בנזין

תצורה: כביש-שטח, 5 דלתות,' 5 מושבים
הנעה ותמסורת: קדמית, תיבה אוטומטית בת 6 הילוכים עם אפשרות לתפעול ידני
מנוע: בנזין, 4 בוכנות, נפח 1,998 סמ"ק, הספק מרבי 163 כ"ס ב-6,200 סל"ד, מומנט מרבי 20.1 קג"מ ב 4,600 סל"ד
ביצועים: מהירות מרבית  180 קמ"ש, תאוצה מ 0 ל 100 קמ"ש ב 10.6 שניות
צריכת דלק: נתוני מעבדה 12.5 ק"מ לליטר
קבוצת זיהום: 11
בטיחות: 6 כריות אוויר, ABS, בקרת יציבות אלקטרונית, זכתה ב-5 מתוך 5 כוכבים במבחני הריסוק של EuroNCAP
שנת השקה: 2009
מידות צמיגים: 225/60R17
אורך: 441 ס"מ
רוחב: 182 ס"מ
גובה: 169 ס"מ
בסיס גלגלים: 264 ס"מ
משקל עצמי: 1,436 ק"ג
נפח תא מטען: 591 ליטר (1436 עם קיפול מושבים)
אבזור סטנדרטי: מחשב דרך, חישוקים קלים, חלונות חשמל, שליטה על מערכת השמע מגלגל ההגה, ועוד

מחיר: 157 אלף שקל

גרסאות נוספות: ישנן גרסאות אבזור נוספות ואופציה להנעה כפולה עם מנוע 2.0 ליטר בנזין. מעליו בהיצע ישנו מנוע בנזין נוסף בנפח 2.4 ליטר (177 כ"ס) המוצע רק עם הנעה כפולה. מנוע טורבו-דיזל בנפח 2.0 ליטר (184 כ"ס).