טויוטה פריוס – מבחן דרכים

איזו מכונית הייתי בוחר לנהיגה מהירה מאילת לתל אביב? התשובה לא רלוונטית. יוניון מוטורס, יבואן טויוטה, כבר החליט - טויוטה פריוס. השקת הדור החדש של טויוטה פריוס תתבצע בנהיגה מאילת, ווהתוצאה? הטויוטה דווקא כובשת את העיר ולא את המרחבים הבינעירוניים


מאת: יואב קווה, 28/09/2009
טויוטה פריוס
טויוטה פריוס
טויוטה פריוס
טויוטה פריוס
 
 

צילום: גלעד ארצי

איזו מכונית הייתי בוחר לנהיגה מהירה מאילת לתל אביב? התשובה שלי לא רלוונטית. יוניון מוטורס, יבואן טויוטה, כבר החליט בשבילי – טויוטה פריוס. כתבי הרכב התבשרו כי השקת הדור החדש של טויוטה פריוס תתבצע בנהיגה מאילת. אז ב-8:00 עלינו על טיסת ישראייר, וב-10:30, לאחר ארוחת בוקר ותדריך, התחלנו בנהיגה.

כמובן שבחרתי שלא לנסוע בכביש הערבה המשעמם והמסוכן. כיוונתי את ההגה להרים האדומים ולחצתי על הדוושה. אני חייב להגיד שזה מוזר. מה למכונית היברידית שכזאת ולכביש הררי מפותל? ובכלל, למה להשיק מכונית היברידית בתוואי בינעירוני מהיר? הרי מכוניות היברידיות נולדו להצטיין בסביבה עירונית, מקסימום פרברית. ההשקה היתה צריכה להתבצע בקו תל אביב-כפר סבא. זה אולי רומנטי פחות מהרי הגרניט של אילת, אבל מציאותי הרבה יותר.

מנוע הבנזין של הפריוס לא אוהב לעבוד קשה ולא מיועד לעבוד קשה. אבל מה לעשות? אני בהרים ורצה לי הדרך. אז סחטתי את הדוושה, המנוע מחה בקול לא נעים והצג הממוחשב הוכיח אותי – 7 ק”מ לליטר. 7 ק”מ לליטר במכונית שמתיימרת לעשות 25 ק”מ לליטר לפחות.

זאת לא אשמתי, הכביש עקום. וחוץ מזה, המכונית צריכה לסחוב עמה חבילה כבדה של סוללות ומנוע חשמלי – וכל אלה מעיקים עליה.

האם טעה היבואן טעות מרה כשבחר להשיק את המכונית בנסיעה מאילת?

טויוטה פריוס צילום מלפנים

שיפור עצום

כן, זאת טעות להשיק מכונית היברידית בנהיגה תובענית של כמה מאות קילומטרים. מצד שני, בזכות הנהיגה הזאת יכולתי להיווכח חד משמעית בשיפור שעברה המכונית. שימו לרגע את העניין ההיברידי בצד ותשכחו לשנייה את העניין של צריכת הדלק ופליטת הגזים הממאירים. טויוטה פריוס היא גם מכונית שיש לשפוט בקריטריונים של מכונית. הדור הקודם שלה, זה שנפוץ בישראל, לא ענה בדיוק להגדרה של מכונית. בטח לא להגדרה של מכונית ראויה לנהיגה. המתלים של פריוס הקודמת רופפים למדי, והקשר בין הגלגלים הקדמיים להגה ולכפות הידיים של הנהג הוא קלוש לחלוטין. הייתי חושב כמה פעמים (ובסוף אומר לא) אם היו מציעים לי לנהוג בפריוס הקודמת לאילת או מאילת.

אפשר להגיד שהדור הקודם של פריוס נתן חיזוק לכל הפסימים בינינו, שטענו שמכוניות העתיד יהיו אולי ידידותיות לסביבה אבל משעממות לחלוטין לנהיגה, ושלמעשה אנחנו נמצאים בסוף עידן המכוניות לנהג.

אז מה, הפריוס החדשה היא ב.מ.וו סדרה 3 בטכנולוגיה היברידית? ממש לא. מאזדה 3 היתה מצטיינת הרבה יותר בכביש הזה ומשיגה צריכת דלק דומה. פז’ו 308 דיזל היתה מצטיינת הרבה יותר ומשיגה צריכת דלק חסכונית יותר באורח משמעותי. הדור השלישי של פריוס סובל מרעשי רוח וכביש מוגזמים. כשהכביש משתבש, מערכת המתלים שלה לא מצליחה להחזיק את הגוף יציב ושלו.

 אלא שלמרות הכל מדובר בשיפור עצום לעומת פריוס הקודמת. ההיא היתה חללית רכרוכית ומוזרה. לזאת החדשה אפשר לקרוא מכונית. לפריוס החדשה יש שלדה קשיחה ומגובשת הרבה יותר, ויש לה הגה שמחובר למציאות. ועם כל הטרראם ההיברידי – זאת מכונית שאפשר לנהוג בה. 

טויוטה פריוס צילום צד

סביבת נהג חדשה

קווי המתאר מעט חדים יותר, אבל באופן כללי פריוס החדשה דומה מאוד לקודמת. אל תתנו לזה להטעות אתכם: מדובר במכונית חדשה לחלוטין. אחד השינויים הבולטים הוא החלפת מנוע הבנזין – במקום 1.5 ליטרים, שתלו בפריוס 1.8 ליטרים. לכאורה, הם נפלו על הראש. הרי אם רוצים לשפר את צריכת הדלק ולהקטין את זיהום האוויר צריך דווקא להקטין את המנוע. מתברר שלא: המנוע החדש גדול יותר, אבל פועל בסל”ד נמוך ויעיל יותר. פריוס החדשה, כך על פי נתוני היצרן, פולטת רק 89 גרם פחמן דו חמצני לק”מ לעומת 104 שפלט הדור הקודם. ההספק המשוקלל של המכונית – בנזין פלוס חשמל – עלה מ-110 כ”ס ל-134 כ”ס. התאוצה מ-0 ל-100 קמ”ש התקצרה בחצי שנייה, והיא מסתכמת ב-10.4 שניות.

המכונית קיבלה סביבת נהג חדשה לגמרי. אמנם הפלסטיקה קשיחה אבל האיכות גבוהה והנדסת האנוש מצוינת. המכונית מכילה תצוגה עילית (Head up display), כמו זאת שפגשנו פעם בקאדילאק, בב.מ.וו, במרצדס ובסיטרואן C6. זה לא גימיק. הנתונים – מהירות וצריכת דלק – מוקרנים בספרות ירקרקות ברורות מאוד, בכל מצב תאורה, על גבי השמשה הקדמית, כך שלא צריך להסיט את המבט מהדרך כדי לקרוא אותם. אביזר חמוד נוסף שבו מצוידת המכונית הוא חיישן מפתח. המכונית מזהה את המפתח שמונח בכיס הנהג ומשחררת את נעילת הדלתות לקראתו (Keyless entry).

פריוס מגיעה לישראל ברמת גימור אחת ויחידה (לקח מגרסת ה-Luxury של הדור הקודם, שאיש לא רצה לקנות). למרבה הצער ולהבדיל מחו”ל, אין אופציה לקנות את המכונית עם מערכת לוחות סולריים שמספקים חשמל, שבאמצעותו אפשר להפעיל את המזגן בחנייה.

כובשת את העיר

אני מתקרב לתל אביב. המהירות הממוצעת יורדת וצריכת הדלק משתפרת – עכשיו היא מסתכמת ב-14 ק”מ לליטר. ככל שהתנועה נעשית צפופה יותר, כך פריוס מלבלבת. בתל אביב זה כבר סיפור אהבה: המכונית חרישית ונעימה, הזינוקים מתבצעים בעזרת המנוע החשמלי בלבד ובהמשך מצטרף מנוע הבנזין. המעברים בין המערכות שקופים וחלקים לגמרי. מיזוג האוויר לא מפסיק לפעול גם כשהמכונית ממתינה בצומת לאור ירוק ברמזור. והחלק היפה ביותר – צריכת הדלק משתפרת לכדי 20 ק”מ לליטר. דווקא בעיר.

לקריאה נוספת >> טויוטה פריוס – חוות דעת