טויוטה קורולה 2008 נגד מאזדה 3 נגד פורד פוקוס

מבחן השוואתי. קורולה החדשה עם הגיר הרובוטי


מאת: יואב קווה, 01/05/2007
קורולה 2008 במרכז. פורד פוקוס משמאל, מאזדה 3 מימין. מאחורי
קורולה 2008 במרכז. פורד פוקוס משמאל, מאזדה 3 מימין. מאחורי
טויוטה קורולה.
טויוטה קורולה.
 
 

 המצלמה: גלעד ארצי

השוואה: שברולט קרוז, טויוטה קורולה, מאזדה 3

נהגי משאיות נוהגים להתלונן: אם המשאית שלי עמוסה ומתאמצת בעלייה, גם אני מתאמץ; אם היא מזיעה, גם אני מתחיל להזיע. טויוטה קורולה החדשה לא מזיעה. קורולה 2008 מתגלגלת על הכביש בשקט ובקלילות. היא שקטה וגם מבודדת ביעילות את רעשי הכביש והרוח. כדי להעריך את זה צריך לנהוג בה ולעבור מיד למושב הנהג באחת משתי היריבות המושבעות שלה – מאזדה 3 ופורד פוקוס. השתיים האלה, צמד משפחתיות פופולריות ומוצלחות, מזיעות יותר מהקורולה ובעיקר מרעישות יותר. סוף הסיפור? האם יש לנו מנצחת ברורה במבחן ההשוואתי?

התשובה היא לא.

קורולה פועלת באופן חלק ומלוטש, למעט רכיב אחד די מהותי: תיבת ההילוכים. בניגוד לדורות הקודמים של הדגם, קורולה החדשה אינה מצוידת בתיבת הילוכים אוטומטית מסורתית, אלא בתיבה שנקראת "אוטומטית רובוטית". כיצד זה פועל ואיך זה מרגיש על הכביש? הלב של תיבה רובוטית הוא תיבה ידנית. מחשב ומצמד ממוכן עושים את העבודה השחורה ומחליפים הילוכים בעבור הנהג. זול יותר לייצר תיבה שכזאת מאשר תיבה אוטומטית רגילה. היא טובה גם לחיסכון בדלק ולביצועים.

 הבעיה היא אופי הפעולה שלה: הנהג לוחץ על דוושת הדלק, המכונית מזנקת ומאיצה, הסל"ד עולה והמחשב של תיבת ההילוכים מחליט שהגיע הזמן להחליף הילוך. ברגע ההחלפה נכנס המצמד הממוכן לפעולה והתאוצה נפסקת לרגע, עד שהרובוט ישלב את ההילוך הבא. בחלקיק השנייה הזה, שבו התאוצה מפסיקה, המכונית מיטלטלת וגוף הנהג נזרק קדימה. עד כמה חמור הטלטול הזה? אף אחד מהבוחנים שלנו לא חטף מכה מהשמשה הקדמית. אנחנו מדברים על טלטול זעיר. ככל שהתאוצה לפני ההחלפה חזקה יותר, כך הטלטול מוחשי יותר ומעצבן.

טויוטה קורולה נגד פורד פוקוס נגד מאזדה 3

בתיבה אוטומטית רגילה זה לא קורה. בזכות ממיר המומנט, העברת הכוח היא רציפה, יחסית. גם בתיבת הילוכים ידנית זה לא קורה, כי הנהג הוא אדון המכונית והוא קובע את תזמוני ההחלפה. הגוף שלו מוכן לתזמון ההחלפה ואין טלטולים מפתיעים.

גם בקורולה אפשר להחליף הילוכים בצורה ידנית – באמצעות ידית ההילוכים או בעזרת שני מנופים קטנים שממוקמים לצד גלגל ההגה. מי היה מאמין: טויוטה קורולה, השם הנרדף למכונית משפחתית שמרנית, מצוידת במנגנון החלפת הילוכים בנוסח פרארי. עם זאת, אפשר להניח שרוב הנוהגים בקורולה לא יעשו שימוש במנגנון הידני.

טויוטה, יצרנית הרכב הגדולה והמצליחה בעולם, החליטה להתקין בקורולה תיבה רובוטית בגלל שיקולים של חיסכון באנרגיה והפחתת זיהום. קהל היעד של המכונית הזאת הוא השוק האירופי – בארה"ב משווקת קורולה אחרת. האירופאים מקדישים מחשבה לחיסכון בדלק ובהוצאות. האירופאים, או לפחות האיחוד האירופי, גם מקדישים מחשבה לזיהום האוויר שפולטות המכוניות – בעיקר ל-CO2 שמעצים את אפקט החממה. ככל שהמכונית חסכונית יותר בדלק, כך פליטת ה-CO2 שלה נמוכה יותר. במדינות מסוימות, למשל בריטניה, שיעורי הפליטה עשויים להשפיע על גובה המס שמחזיק הרכב צריך לשלם.

מצד שני, גם באירופה יש פקקי תנועה ואפילו לאירופאים, חסידי הנהיגה, נמאס ללחוץ שוב ושוב על דוושת המצמד. לכן תיבה רובוטית היא פתרון מצוין לאירופה. קורולה היא כמובן לא הראשונה. מכוניות רובוטיות היו וישנן בשפע: החל באופל קורסה, דרך אלפא רומיאו וכלה בפרארי.

צריך לציין: התיבה הרובוטית של הקורולה היא מזן מוצלח יחסית, עם תוכנת ניהול רהוטה. פגשנו בעבר מכוניות עם תיבות רובוטיות אלימות, שלו היו ניגשות לטסט היו נכשלות בעוון החלפת הילוכים ברוטאלית.

בקורולה זה פועל חלק יחסית, אבל הטלטולים הקלים הם בלתי נמנעים. לגמרי בלתי נמנעים? לא. אם הנהג נוהג בסגנון עדין ומתחשב, ואם הוא מצליח לנחש מתי המחשב יורה על החלפת הילוך, אז הוא יסיר בדיוק בזמן את כף הרגל מדוושת התאוצה והטלטולים פשוט לא יופיעו. וזו בעיה, כי קשה לנחש מתי מתכוון המחשב להחליף הילוכים.

 זה הכל עניין של ציפיות. אם הנהג הוא ז'אן מרטן מפאריס, שרגיל למכונית ידנית וכל אחר צהריים מקלל את הפקקים האינסופיים בכביש הטבעת בעיר, אז תיבה רובוטית היא פינוק נהדר בעבורו. ואולם אם הנהג הוא חיים כהן מרמת גן, שכבר שכח מה זו מכונית ידנית ורגיל להאיץ חזק ולהידחף בפקקים, אז צפויה לו אכזבה. ואם כהן גר בירושלים ושגרת הנהיגה שלו כוללת זינוקים בעלייה האכזבה עלולה להיות חריפה יותר: התיבה הרובוטית, בניגוד לתיבה אוטומטית רגילה, לא עוצרת את המכונית בזמן זינוק בעלייה. צריך להיעזר בבלם היד או להקפיץ בזריזות את רגל ימין מדוושת הבלם לדוושת התאוצה.

יבואן טויוטה, יוניון מוטורס, מודע לרגישויות. היבואן לא רוצה לקוחות עצבניים שיקנו את הקורולה בעיניים עצומות – כמו שבדרך כלל קונים קורולה – ואחר כך יהפכו שולחנות ויצעקו "מה זה הגיר הזה".

היבואן מכיר את עם ישראל ולכן החליט לחייב כל מי שרוצה לקנות קורולה חדשה בנסיעת מבחן. המטרה היא להדגים את המנגנון הרובוטי, ולמנוע תלונות, מהומות וניסיונות של לקוחות להחזיר מכוניות – דבר שעלול לפגוע קשות בתדמית המכונית ובמוניטין הסחירות שלה.

ההשוואה שערכנו בין המכוניות נמשכה לאורך כמה מאות קילומטרים בכבישים עירוניים ובין-עירוניים. ביצענו בדיקות דינמיות, כמו התנהגות כביש בסיבובים, ובדיקות סטטיות, כמו מרחב פנים ואיכות גימור.

קורולה החדשה מעניקה תחושה יקרה יותר ממאזדה 3 ופורד פוקוס. לא רק בזכות הליטוש ובידוד הרעשים, אלא גם בזכות העיצוב. היא קיבלה כמה סממני עיצוב מקאמרי ומלקסוס GS ועשתה קפיצה קטנה מסגמנט המשפחתיות לכיוון סגמנט מכוניות "המנהלים" או המשפחתיות הגדולות. את אותה קפיצה בדיוק עשתה לא מזמן גרסת הסדאן של הונדה סיוויק, אלא שהמכונית הזאת נמכרת עם מנוע 1.8 ליטרים ולא משווקת בקבוצת שווי שימוש 2.

קבוצה 2 היא הסיפור האמיתי, כי היא תופסת 80% משוק מכוניות הליסינג וציי הרכב. רוב הקורולה, המאזדה 3, הפוקוס, הלאנסר והאימפרזה שמסתובבות על הכבישים הן מכוניות של ציי רכב ושייכות לקבוצה 2.

כדי להתברג לקבוצה 2 על המכונית לשאת תג מחיר רשמי של 114 אלף שקל לכל היותר. וזה בדיוק המחיר של גרסת SUN בקורולה החדשה. הגרסה המאובזרת יותר נקראת (כמו פעם) GLI ועולה 123 אלף שקל.

ההבדל בין הגרסאות הוא קטן: ב-SUN אין חלונות חשמליים מאחור, אין בקרת אקלים, יש ארבעה רמקולים במקום ששה ואין שליטה על מערכת השמע מגלגל ההגה. למתחרות, מאזדה 3 ופורד פוקוס, יש ארבעה חלונות חשמליים. יש להן עוד יתרון בתחום האבזור, משמעותי הרבה יותר: שש כריות אוויר. לקורולה החדשה, גם ב-GLI, יש רק ארבע כריות. צמד הכריות החסר הוא מסוג וילון, שנפתחות מהתקרה כלפי מטה בזמן התנגשות צדית.

איגוד EuroNCAP, שעורך מבחני ריסוק, הוכיח שכריות כאלה חשובות מאוד להגנה על ראשי הנוסעים במקרה שצד המכונית פוגע בעמוד או בעץ. קורולה החדשה קטפה את הציון המרבי במבחן הריסוק, חמישה כוכבים, אלא שהמכונית שנבחנה באירופה צוידה בשש כריות אוויר ולא בארבע כמו בישראל. יבואן טויוטה לא יכול להתגאות בציון של חמישה כוכבים במבחן ריסוק.

פספוס כואב לא פחות בתחום הבטיחות הוא היעדר מנגנון בקרת יציבות אלקטרוני (ESP). מערכת כזאת, שמונעת החלקה ואיבוד שליטה, משווקת בגרסאות קבוצה 2 ברנו מגאן ובסיטרואן C4. היא לא קיימת בקורולה, במאזדה 3 ובפורד פוקוס.

מעבר להבדל בשקט ובליטוש בין קורולה למתחרותיה, בולט הפער בין מנועי המכוניות. המנוע של קורולה חזק יותר: לפי נתוני היצרן, הוא מפיק 124 כ"ס לעומת 105 כ"ס של המאזדה 3 ו-100 כ"ס של הפוקוס.

ההבדלים האלה בולטים עוד יותר על הכביש: המנוע של טויוטה מאיץ בשמחה ובקלילות, מאזדה 3 מפגרת קצת מאחור ואילו הביצועים שמספקת פורד פוקוס חלשים יותר באופן ניכר. יתרון המנוע של קורולה הורגש גם בביקור בתחנת הדלק. המנוע הזה, בשילוב התיבה הרובוטית, רשם 11 ק"מ לליטר – חסכוני לפחות ב-10% בהשוואה לשתי המתחרות.

אנשי טויוטה מתגאים במרחב פנים משופר משמעותית, אבל האמת היא שקורולה לא מרווחת יותר מפוקוס. מאזדה 3 קצת יותר צפופה משתיהן. נפח תא המטען בקורולה הוא 450 ליטר, לעומת 419 ליטר במאזדה 3 ו-467 ליטר בפוקוס. גם בסעיף "נוחות נסיעה ופעולת מתלים" מפגינה קורולה יכולת דומה לפוקוס ושוב, שתי המכוניות האלה קצת יותר נוחות ממאזדה 3.

עיצוב הפנים בקורולה מודרני ויוקרתי יותר בהשוואה לשתיים האחרות. עם זאת, לא אהבנו במיוחד את הצבע הכתום והספרות הזעירות שבהן מוצג המידע בלוח השעונים.

בסעיף התנהגות הכביש היתרון חוזר למאזדה 3, המכונית הספורטיווית ביותר בחבורה. ולא שהשתיים האחרות גרועות. פוקוס וקורולה מפגינות התנהגות כביש חדה ומדויקת למדי. למעשה, חלק מהקהל השמרני של קורולה עלול להיות מופתע. התנהגות הכביש של קורולה החדשה הרבה יותר אירופית מזו של קודמתה. המכונית צוללת בנחישות לתוך הסיבובים. עובדה זו, בשילוב הגה חשמלי חסר היזון חוזר, עלולה לעורר בהלה קטנה. עם זאת, להגה הזה יש יתרון בעיר: הוא קליל ונוח יותר לתפעול.

לסיכום, יש תיבה רובוטית מושלמת, שלא סובלת מטלטולים. קוראים לה DSG והיא פותחה על ידי חברת בורג-וורנר. היא מכילה שני מצמדים, שאחד מהם מפריד את ההילוך הנוכחי בזמן שהשני משלב את ההילוך הבא. הכל מתרחש מהר וחלק. בורג-וורנר חתמו על הסכם בלעדיות עם קונצרן פולקסוואגן, אבל הבלעדיות הזאת תפוג בקרוב והתיבה תותקן גם בדגמים של יצרני רכב אחרים.

אבל בינתיים, עם התיבה הרובוטית הנוכחית, אין אנו יכולים להכריז על קורולה כמנצחת של המבחן הזה. היינו רוצים לעשות את זה. קורולה היא מכונית טובה יותר ממאזדה 3 ופורד פוקוס, אבל התיבה הרובוטית מקלקלת את החגיגה – וכך גם היעדר כריות אוויר מסוג וילון.

במי לבחור מבין השלוש? נהגים עם ראש פתוח וכושר הסתגלות מוזמנים לקחת נסיעת מבחן בקורולה ולהחליט כמה הרובוטית מפריעה להם. מומלץ לדרוש נסיעת מבחן ממושכת, שכוללת גם זינוק בעלייה. לגבי שאר הנהגים: מאזדה 3 מתאימה למי שמחפש תחושה ספורטיווית ומוכן להתפשר קצת על נוחות הנסיעה. פוקוס מתאימה לנהג שמבכר נוחות נסיעה ומרחב פנים על פני ביצועים.

ביוניון מוטורס משוכנעים שהתיבה הרובוטית לא תפגע במכירות של המכונית בישראל. מנכ"ל החברה, מיכה כרמון, מעריך שעד סוף השנה יימכרו בישראל 12 אלף קורולות – כמות גדולה מזו שנמכרה בכל 2006.

המוניטין של טויוטה הוא רוח גבית חשובה, אבל התיבה הרובוטית החדשה היא מבחן לא פשוט. האם קורולה החדשה תצליח לחנך את העם?

השתתפו במבחן: ליאור גוטמן ותומר הדר