ניסאן מוראנו נגד לקסוס RX350 – מבחן דרכים השוואתי

ניסן מוראנו ולקסוס RX350 דומות בתכונות העיקריות: הרבה רושם, הרבה כוח, הרבה כסף. בזכות כמה הבדלים קטנים, יש בדו-קרב הזה רק מנצחת אחת


מאת: מערכת כבישים, 14/07/2006

מאת שחר הזלקורן ויואב קווה
צילום: אלון חן

באחד מציטוטיו החביבים יותר אומר וודי אלן: "מעולם לא הייתי אינטלקטואל, אבל יש לי מראה כזה". במידה רבה, רכבי כביש-שטח מודרניים הם המקבילה המוטורית של וודי אלן: רובם מעולם לא ראו שטח, אבל יש להם מראה כזה. אם משקיעים לנושא כמה דקות של מחשבה לא מעמיקה, מבינים כי רכבי כביש-שטח הם בכלל המצאה ישראלית. מעבר לים, באמריקה הנוצצת, הם נקראים – SUV רכב ספורטיווי-שימושי, שבתרגום לעברית מדוברת נשמע כך: "היינו צריכים להמציא שם למשאית הקטנה שלנו וזה מה שיצא". רק בישראל התגנב לשם המפורש נושא השטח, וכך נאלצים כלי רכב מצויצים ומבוהלים להתמודד עם סלעים, מצוקים ומלכודות בוץ.

למשל, ניסאן מוראנו ולקסוס RX350 החדשים. נכון, יש להם הנעה לכל ארבעת הגלגלים. נכון, אם יורדים אתם לשבילי קק"ל הם לא יתלוננו. אבל כאן בערך הם מעדיפים לסיים את מערכת היחסים שלהם עם השטח. המתכננים של מוראנו ו-RX ראו לנגד עיניהם את הפרוורים העשירים של ניו יורק ולא את מעלה מחמל בנגב הישראלי. שני הגברברים היפאנים נועלים צמיגי כביש עדינים, חושפים את גחונותיהם לכל אבן וסרפד (הבטן של מוראנו קרובה לאדמה במיוחד) ונמנעים משימוש באבזור שטח "אמיתי" כמו הילוכי כוח. וזה אינו מתכון טוב לכיבוש מדבר יהודה. 

מובן שרוב הלקוחות כלל אינם רוצים לכבוש את המדבר. כמה מהם אף אינם יודעים איפה המדבר הזה נמצא. כל מה שהם רוצים זה כלי תחבורה שיצהיר "אני מצליח ויש לי הרבה כסף". ואת זה מוראנו ו-RX עושים היטב, אם כי בדרכים שונות: מוראנו נראה כמו מיליון דולר, ואילו RX משתייך למשפחה מיוחסת ומוצלחת. 

אבל הלקוחות רוצים יותר מפוזה. בתמורה להשקעה הכספית המרשימה – ניסאן מוראנו עולה 430 אלף שקל, לקסוס 461 RX אלף שקל – הם מצפים לקבל את מיטב מנעמי החיים. הם רוצים חשמל, עור וגאדג'טים – וכל המרבה הרי זה משובח. וזה בדיוק מה שהם מקבלים בשתי המכוניות האלה. אבל סגנון ההגשה שונה. מוראנו צנוע יותר. למרות שלל הצעצועים שמעטרים את תא הנוסעים שלו, אין בו תחושת פאר. העיצוב פשוט, הצבעים קודרים והתוצאה קצת משעממת. RX מוצלח יותר. לקסוס פוזלת כבר שנים ארוכות לעבר יצרניות היוקרה הגרמניות, ומתברר שזה מהלך משתלם. האיכות גבוהה יותר, היוקרה ניכרת יותר והאגו זוכה לליטופים תכופים יותר. עם זאת, RX אינו מאמיר לפסגות ההוד וההדר הממתינות לבעלי ב-מ-וו, מרצדס ואאודי. 

 ניסאן מוראנו נגד לקסוס RX350  צילום צד

מאחר שהשטח האמיתי של מוראנו ו-RX עתיד להשתרע בין החווילה בצהלה לסיטי של תל אביב, המבחן החשוב ביותר של השניים הוא ברחובות הכרך הנכלוליים. בורות, מהמורות, פסי האטה, סדקים ומכתשים בכביש – אלה הם המכשולים שעמם יתמודדו שני היפאנים בכל יום. וגם כאן RX עושה עבודה טובה יותר. יתרונו הגדול טמון בנוחות נסיעה עדיפה. אף שאי אפשר לחשוד במהנדסי לקסוס כי הם מודעים למצב האספלט בישראל, RX מצליח להתגבר על רוב המלכודות שעובדי העירייה מטמינים. אמנם גם מוראנו מציע נוחות טובה, אבל הוא אינו משתווה ליריבו. הוא נוקשה יותר ולפעמים מתליו אינם מוצאים מזור לסכנות התוקפות אותם. 

אחת האמתלות הנפוצות לקניית רכב כביש-שטח (אם מסכימים לקבל את ההגדרה לכמה דקות) היא הרגשת הביטחון שהם מקנים לנהג. זו כמובן אשליה. זה כמו לומר שנשים קונות נעלי עקב כדי שיוכלו לרוץ מהר. כלי הרכב הללו סובלים ממשקל עודף, מתלים רכים ומרכז כובד גבוה. וחוקי הפיסיקה אינם אוהבים את התכונות האלה. 

אם על הנהג תנוח רוח שטות והוא יחפוץ, רחמנא ליצלן, ליהנות מהנהיגה, מוראנו ו-RX לא ישושו לשתף פעולה. שניהם מתגלגלים, מתנודדים וחורקים בצמיגיהם לאות מחאה. מגדיל לעשות RX, המצויד במתלים רכים מדי ובבקרת יציבות אלקטרונית שגודעת באבם ניסיונות לעוט על פניות במהירות גבוהה. 

אבל בגזרת המנועים קוטף RX ניצחון קטן. למרות הדמיון בנפח ובתצורה, המנוע של לקסוס חזק ונמרץ יותר. התוצאה היא ביצועים עדיפים ל-RX, שמסוגל לפתח מהירויות אנטי חברתיות בזריזות מרשימה. אבל המוראנו לא נותר הרחק מאחור. תיבת הילוכים רציפה מצוינת ומנוע חלק ושקט מאפשרים לו להסתער במרץ על כבישים מהירים. בשביל רוב הנהגים, ברוב הזמן, שני היפאנים מספקים די והותר כוח ומהירות. 

לסיכום, אלה שתי מכוניות יקרות, חזקות ומרשימות שמציעות רק חמישה מקומות ישיבה ונמכרות רק עם מנוע בנזין. לקסוס RX היא מכונית אמריקאית ברוח ובנשמה. ניסאן מוראנו היא מכונית בטעם אירופי, רכה פחות, רצינית יותר. העיצוב של מוראנו מוחץ ומרשים יותר. אבל RX היא מכונית חיננית (יחסית) לנהיגה, שמצליחה לתת תחושה של בהמה פחות גדולה. RX יקרה יותר ב-30 אלף שקל, אבל נושאת את הסמל של לקסוס. מוראנו מסתפק בסמל של ניסאן ולא, למרבה הצער, של אינפיניטי – המקביל ללקסוס בארצות הברית. ואולי זה מה שמכריע סופית את הדו-קרב לטובת ה-RX. ב-400 אלף שקל ומעלה רוצים לקבל לא רק מכונית טובה, אלא גם סמל נוצץ. 

 ניסאן מוראנו נגד לקסוס RX350  צילום צד

לקריאה נוספת >> ניסאן מוראנו – חוות דעת 

לקריאה נוספת >> לקסוס RX350 – חוות דעת 

לקסוס RX350 

תצורה: כביש-שטח, ארבע דלתות, חמישה מקומות ישיבה

מידות: אורך 473 ס"מ, רוחב 184.5 ס"מ, גובה 168 ס"מ, בסיס גלגלים 271.5 ס"מ, נפח תא מטען 1,084 ליטרים (2,398 ליטרים בקיפול מושב אחורי), משקל עצמי 1,855 ק"ג, צמיגים 225/65-17

הנעה ותמסורת: לכל הגלגלים, אוטומטית, חמישה הילוכים

מנוע: בנזין, שש בוכנות, 24 שסתומים, נפח 3,456 סמ"ק, הספק מרבי 272 כ"ס ב-6,200 סל"ד, מומנט מרבי 35.2 קג"מ ב-4,700 סל"ד

ביצועים (נתוני יצרן): מהירות מרבית 200 קמ"ש, תאוצה 0-100 קמ"ש ב-7.8 ש'

צריכת דלק (נתוני יצרן): 9.4 ק"מ לליטר

בטיחות: ארבע כריות אוויר, ABS, סייען בלימה, בקרת יציבות אלקטרונית (ESP), לא נבחנה במבחן ריסוק פומבי

אחריות: שלוש שנים

שנת השקה: 2003

מחיר: 461,000 שקל

ניסאן מוראנו 

קבוצה ותצורה: כביש-שטח, חמש דלתות, חמישה מקומות ישיבה

מידות: אורך 477 ס"מ, רוחב 188 ס"מ, גובה 175 ס"מ, בסיס גלגלים 283 ס"מ, נפח תא מטען 476 ליטרים, משקל עצמי 1,865 ק"ג, צמיגים 225/65-18

הנעה ותמסורת: לכל הגלגלים, אוטומטית (תיבה רציפה)

מנוע: בנזין, שש בוכנות, 3,498 סמ"ק, הספק מרבי 234 כ"ס ב-6,000 סל"ד, מומנט מרבי 32.4 קג"מ ב-3,600 סל"ד

ביצועים (נתוני יצרן): מהירות מרבית 200 קמ"ש, תאוצה 0-100 קמ"ש ב-8.9 ש'

צריכת דלק: נתוני יצרן – 8.1 ק"מ לליטר, נתוני מבחן – 6.5 ק"מ לליטר

בטיחות: שש כריות אוויר, ABS, בקרת יציבות אלקטרונית (ESP), ארבעה כוכבים במבחן ריסוק (IIHS)

אחריות: שלוש שנים

שנת השקה: 2003

מחיר: 430,000 שקל 

לקריאה נוספת >> לקסוס RX350 – חוות דעת 

לקריאה נוספת >> ניסאן מוראנו – חוות דעת