מבחן דרכים לאלפא רומאו 159: אלופת המונדיאל, כמעט

אלפא רומיאו 159 היא מכונית מצוינת שנופלת בין הגבולות - כבר לא איטלקייה ממש, עדיין לא גרמנייה


מאת: יואב קווה, 21/07/2006
alfaromeo_159
alfaromeo_159
alfa_1592
alfa_1592
alfa_1591
alfa_1591
 
 

 

צילום:גלעד ארצי

השלושה שקועים בתוך ארובות ומוטים בזווית לצד שמאל. רק הנהג יכול לראות מה הם מספרים. הראשון נושא את הכיתוב "בנזינה" ומדווח כמובן על מצב הדלק שנותר במכל. השני, "אקווה" – טמפרטורת נוזל הקירור של המנוע, והשלישי, "אוליו" – טמפרטורת שמן המנוע. מפקד המכונית מציץ לעבר השלושה, מוודא שהכל תקין, מחייך לעצמו חיוך קטן ולא מתקשה לדמיין שאלפא רומיאו החדשה שלו נוסעת בעצם על שמן זית טהור.

אלפא רומיאו. כבר לא ממש משנה איך היא נראית, נשמעת או נוסעת. ההתניה הזאת חזקה והניחוח האיטלקי כבר משתלט על הראש. אז הנה אנחנו פותחים לרווחה את הנחיריים ומדמיינים שהמגדל העגול של עזריאלי הוא פיזה ושהקולוסיאום נמצא ליד, ביד אליהו (קפה טוב ממילא כבר יש בכל פינה).

באווירה כזאת, אלפא רומיאו 159 היא מכונית מצוינת, מינימום אלופת מונדיאל. וההסבר פשוט ומשכנע. מצד אחד היא איטלקייה, עם כל הרוח והסגנון: סמל הנחש והצלב, העיצוב החושני (אהבנו במיוחד את פנסי החזית, שלושה ספוטים יפהפיים בכל צד), הקוקפיט המקסים ואותם מחוונים שמפטפטים איטלקית. מצד שני, היא לא איטלקייה, כלומר, עוד יותר טוב – היא גרמנייה. הפלסטיקה של תא הנוסעים איכותית, מכובדת, נעימה למגע ולא מתפרקת בין האצבעות. המכונית, סולידית ורצינית, מתגלגלת על הכביש בשקט מרשים. אפשר לצאת עם 159 – גם בגרסת המנוע הבסיסי, 1.9 ליטרים בנזין – לשיוט מרומא למילאנו או מבאר שבע ליקנעם בלי להתעייף. אלפא 159 מצוידת במערכת מתלים מצוינת. אפילו במהירות גבוהה בכביש משובש המכונית לא קופצת, לא חובטת או מתנדנדת אלא פשוט שומרת על איזון ושלווה. ואם הכביש מתחיל להסתלסל לא צריך להוריד קצב. 159 שואבת את האספלט המפותל כמו ספגטי לפה רעב. נכון שההגה קצת עמום, אבל שאר מכלולי השלדה עובדים מצוין. האלפא הזאת מהירה ובטוחה בכל כביש. 

תחושה כבדה

אבל אפשר גם אחרת. אפשר לאטום את הנחיריים, לדכא את הרפלקס המותנה, לבחון את המכונית במבט קר, מפוכח, אולי קצת ציני, ולגלות שבעצם היצירה הזאת נופלת בין הגבולות – אלפא 159 כבר לא איטלקייה מספיק ועדיין לא גרמנייה דיה. המנוע במכונית המבחן (כאמור, 1.9 ליטרים) איבד את הקסם הווקאלי שאופייני לאלפא. בסל"ד נמוך, בינוני או גבוה הוא נשמע כמו מכונית יפאנית. 159 התרחקה מקודמתה, 156, גם בתחום ההיגוי. נכון, ההגה שלה עדיין מהיר – דרושים רק 2.5 סיבובי הגה כדי להפנות את הגלגלים מקצה לקצה – אבל התחושה על הכביש היא אחרת. הדרמטיות והזריזות שבהן שינתה אלפא 156 כיוונים התחלפו בכובד ראש. 159 שקטה יותר ומעייפת פחות לנהיגה ממושכת מ-156, אבל היא יוצרת תחושה כבדה, רצינית ואחראית מדי. וכך גם בביצועים. המנוע הבסיסי – 1.9 ליטרים, 160 כ"ס – פשוט קטן על המכונית. צריך לנעוץ בו דורבנות, למשוך אותו לסל"ד גבוה ולבחוש בהילוכים כדי להפיק כוח משיכה ראוי. וא-פרופו לבחוש בהילוכים, התיבה הידנית בדגם שנהגנו היתה דביקה והיה צורך בקצת כוח ונחישות כדי להעביר את המוט מהילוך להילוך. 

אלפא 159 תקועה בגבול האיטלקי-גרמני גם בעיצוב. הוא פחות נועז ומיוחד מ-156 (שהוצגה לעולם כבר בשנת 1997). ולמה ויתרו על הידיות הנסתרות לפתיחת הדלתות האחוריות, אלה שהקנו ל-156 הילה של מכונית קופה? למה לתת ל-159 ידיות פתיחה רגילות ומשעממות? 159 קיבלה עיצוב יותר כוחני, עם יותר ביטחון עצמי, אבל פחות חדווה. והאיכות עדיין לא ייקית. הנה, כיפת מוט ההילוכים רוקדת ומקרקשת בעליזות מעצבנת, והנה, מנוף הכיוון של מושב הנוסע לא מתפקד. וסתם הערה שלא קשורה לדת ולאום: למה המכונית היקרה הזאת לא מצוידת בבקרת אקלים ובכפתורי כיוון רדיו מההגה? 

הגרסה השווה ביותר

אלפא 159 נמכרת כיום בארץ בשלוש גרסאות. הראשונה: 1.9 ליטרים בנזין, 260 אלף שקל. השנייה: 3.2 ,V6 ליטרים (260 כ"ס), 380 אלף שקל. והשלישית היא 2.2 ליטרים (185 כ"ס) ב-283 אלף שקל. אם אתם חובבי אופרות איטלקיות, אבל השמיעה המוסיקלית שלכם היא לא משהו, קנו את הגרסה של 1.9 ותרוויחו מכונית גרמנית למדי בניחוח איטלקי למדי. אם אתם מוכנים לשפוך עוד 100 ומשהו אלף שקל ומתעקשים על יותר כוח, נראה ש-3.2 היא העתיד שלכם. אבל התחושה שלנו, תחושה בלבד, לפני ביצוע מבחן דרכים, היא ש-159 הנכונה ביותר היא השלישית, גרסת 2.2 ליטרים, בעלת מנוע רציני יותר ותג מחיר גבוה ב-20 אלף שקל בלבד.

אלפא רומאו 159

גרסה: 1.9 ליטרים JTS
תצורה: סדאן, ארבע דלתות 
מידות: אורך 466 ס"מ, רוחב 182.8 ס"מ, גובה 141.7 ס"מ, בסיס גלגלים 270 ס"מ, נפח תא מטען 405 ליטרים, משקל עצמי 1,480 ק"ג, צמיגים 215/55-16 
הנעה ותמסורת: קדמית, ידנית, שישה הילוכים 
מנוע: בנזין, ארבע בוכנות, 16 שסתומים, נפח 1,859 סמ"ק, הספק מרבי 160 כ"ס ב-6,500 סל"ד, מומנט מרבי 19.3 קג"מ ב-4,500 סל"ד 
ביצועים (נתוני יצרן): מהירות מרבית 212 קמ"ש, תאוצה 0-100 קמ"ש ב-9.7 ש' 
צריכת דלק: נתוני יצרן – 11.4 ק"מ לליטר, נתוני מבחן – 7.5 ק"מ לליטר 
בטיחות: שש כריות אוויר, ABS, סייען בלימה, חמישה כוכבים במבחן ריסוק פומבי 
אחריות: שנתיים 
שנת השקה: 2005 
מחיר: 260 אלף שקל