ניסאן קשקאי – מבחן דרכים

ג`יפון, מיניוואן או משפחתית אופנתית?


מאת: יואב קווה, 01/07/2007
ניסאן קשקאי
ניסאן קשקאי
ניסאן קשקאי
ניסאן קשקאי
 
 

צילום: יואב קווה

שעת צהריים, שלהי אוגוסט, כביש מס' 1, בואכה תל אביב. כולם אמורים להיות בחו"ל או בכנרת. ובכל זאת יש כאן פקק. פקק ענק, תקוע בגרון של הכביש. פתאום משתחררת פיסת כביש בנתיב הימני ביותר, 100 מטרים של אספלט נקי ממכוניות. מישהו במיצובישי פאג'רו קצר חדש מזנק על הטרף. וכך גם רוכב אחד על אופנוע דו שימושי. ההוא בפאג'רו חותך שלושה נתיבים. האופנוען רק אחד. שניהם מהירים, שניהם נחושים.

מי הגיע ראשון? הם התנגשו זה בזה. האופנוען עף גבוה באוויר ונחת על האופנוע שלו, מתפתל מכאבים. אמבולנס הוזעק ופקק עברי חדש יצא אל אוויר העולם. אחר כך מתברר שהפקק החדש הוא בן של פקק ותיק יותר, שהחל בשעות הבוקר ונגרם בגלל תאונה קלה בין מכוניות, קצת לפני קיבוץ גלויות. המכוניות לא סולקו מהזירה וכל הנהגים מאטים להציץ. את מדבריות הפקקים האלה אני צולח בניסאן קשקאי החדשה ויש לי הזדמנות לבדוק שתי סוגיות פסיכולוגיות בוערות: 1. האם רכב גבוה מקטין את הסבל? 2. האם רכב שקיבל ציון גבוה במיוחד במבחני ריסוק משפיע על הרגלי הנהיגה? 

קשקאי זה כמו דייסה ברוסית. אבל המקור האמיתי של השם הוא שבט נוודים במדבריות איראן. מה שמזכיר את טוארג של פולקסווגן, שנקרא על שם שבט נוודים מהסהרה. האם תאגידי הרכב משלמים תמלוגים לנוודים? האם הנוודים בכלל יודעים שמשתמשים בשם שלהם לצורכי שיווק ותדמית? ביפאן קוראים לניסאן קשקאי ניסאן דואליס. וכך גם באוסטרליה. היבואן שם חשש שהאוסטרלים יתחילו לקרוא לרכב בלעג – cash cow. בסין קוראים לה ניסאן CCUV, שזה ראשי תיבות של משהו מסובך, ובצפון אמריקה היא תיקרא רוג.

ניסאן קשקאי צילום צד

פעם היתה מכונית משפחתית ששמה ניסאן אלמרה – משעממת ובינונית, אמינה מאוד, אבל היא לא הצליחה לחדור אפילו לשוק הליסינג הישראלי. קשקאי היא במובנים המסוימים המחליפה של אלמרה ושל אחותה פרימרה. קשקאי היא מכונית קרוס-אובר – ספק משפחתית, ספק ג'יפון, ספק מיניוואן קומפקטי. ייאמר מיד: קשקאי היא הניסאן המשפחתית הנחשקת הראשונה בהיסטוריה של היצרן. זו מכונית גבוהה, דומה בגודל ליונדאי טוסון, אבל יפה יותר. קשקאי מזכירה בעיצוב את ניסאן מוראנו, אבל הרבה פחות כוחנית ואגרסיווית ממנה.

יש כאן טריק שיווקי לא נורמלי. קשקאי נראית כמו "ג'יפ" אבל היא בכלל לא 4×4. הגרסה שבחנתי מצוידת בהנעה קדמית בלבד. המחיר הוא 156 אלף שקל – בדיוק מספיק כדי להשתחל לקבוצה 4, הקבוצה של מכוניות ה"מנהלים" כמו סובארו B4, הונדה אקורד ופורד מונדיאו החדשה. יש גם קשקאי 4×4, אבל המחיר גבוה ב-20 אלף שקל לפחות.

תודו בעצמכם, מה שחשוב ב"ג'יפ" זה הפוזה והגובה. על הפוזה אין מה לדבר. על הגובה צריך לומר שזה בדיוק כמו קוף שישן על עץ גבוה או מבצר בראש צוק נישא. תנוחת ישיבה גבוהה ושולטת תורמת לשלווה ולשקט, אפילו ודווקא בפקק ארור בשלהי אוגוסט. ומה בנוגע לנסיעת שטח? דרכי עפר אפשר לצלוח בקלות גם בהנעה קדמית בלבד, ולעומק הנגב ממילא גם קשקאי 4×4 לא יעז לחדור.

ניסאן קשקאי צילום צד

100% בריטית

המכונית בעלת השם המוזר היא 100% בריטית. קשקאי עוצבה בסטודיו של ניסאן בלונדון ומיוצרת במפעל של ניסאן בסאנדרלנד. היא מבוססת על פלטפורמה חדשה לגמרי שאמורה לשמש בעתיד גם את רנו קולאוס (קרוס-אובר של רנו) וגם את הדור הבא של רנו מגאן. קשקאי היא מכונית נוחה לשימוש, מרווחת ובעלת תא מטען גדול, קל להיכנס אליה ולצאת ממנה. ההגה קליל (חשמלי) ושדה ראייה טוב לפנים (הרבה פחות לאחור). קשקאי מתגלגלת נעים על הכביש. הסגנון הוא של מכונית נוסעים "פרטית" ולא של משאית 4×4 קשיחה. תיבת ההילוכים האוטומטית היא מסוג תיבה רציפה. גם בפרימרה יש תיבה כזאת. שם היא מעצבנת ומעניקה תחושה של מצמד מחליק. זו שבקשקאי עובדת טוב יותר. התיבה הרציפה סוחטת מהמנוע את מרב הביצועים – מדובר במנוע בנזין 2.0 ליטרים ו-140 כ"ס. גם צריכת הדלק שנמדדה היא טובה – 9 ק"מ לליטר.

ועכשיו לבטיחות. זה קרה לפני 20 וכמה שנים, כשהרשויות החלו לחייב חגירת חגורות גם בעיר. היה לי אז חבר, אני חושב שהוא עוד חי, שעם בוא החגורה הרגיש מוגן ובטוח, והרשה לעצמו להשתולל. קשקאי זכה בציון הגבוה ביותר בתולדות מבחני הריסוק של – EuroNCAP 37 נקודות, וכמובן חמישה כוכבים. אבל האם הידיעה הזאת, בשילוב תנוחת הישיבה הגבוהה, תשפיע לרעה על סגנון הנהיגה? ייתכן. אם כי המנוע של קשקאי הוא לא כזה בריון שמדרדר לפשע. לא אותי, בכל אופן. אני ממשיך להתנהל בפקק. האופנוען חי. לפאג'רו נשבר פנס אחורי שמאלי. הפקק הולך וגדל. לשוטרים יש זמן (לפחות עד סוף המשמרת). גם לגרריסט, שעוד לא הגיע ואולי בכלל עוד עסוק בקפה של הבוקר.

לקריאה נוספת >> ניסאן קשקאי – חוות דעת