השוואה: ניסאן מייקרה, דייהטסו סיריון, טויוטה יאריס

המעוצבת, השובבה והבוגרת - למבחן ההשוואתי התייצבו שלוש מכוניות סופר-מיני. מי הטובה ביותר?


מאת: תומר הדר, 15/10/2006
msy3
msy3
msy2
msy2
msy
msy
 
 

 המעוצבת, השובבה והבוגרת – למבחן ההשוואתי התייצבו שלוש מכוניות סופר-מיני. באירופה לכל אחת מהשלוש יש קהל רוכשים מסוים שנמשך לתדמית שהיא משדרת, אבל בישראל כולן מיועדות לאותו קהל: צעירים המתעדים לרכוש אותן כמכונית עיקרית, משפחות המתעדות לרכוש אותן כמכונית שנייה, או מבוגרים שילדיהם כבר פרחו מהקן.

 המעוצבת היא ניסאן מיקרה (109 אלף שקל) – מכונית שפונה אל לקוחות שאוהבים להסתכל ולא פחות אוהבים שמסתכלים עליהם. דייהטסו סיריון (97 אלף שקל), השובבה, פונה אל צעירים באמצעות שלל גימיקים. בפגוש הקדמי פעור פתח יניקה ענק בסגנון מכוניות ספורט, ומתוך מרכז לוח המחוונים מציץ עיגול פלסטיק המכיל את שעון הסל"ד. טויוטה יאריס (116 אלף שקל), להלן הבוגרת, יכולה להתאים גם לקהל יעד בוגר יותר, שכבר החזיק בעבר מכונית סופר-מיני, למשל יאריס דור קודם, וכעת הוא רוצה להתקדם למכונית גדולה ומרווחת יותר, אבל עדיין להישאר בקבוצת הסופר-מיני על שלל היתרונות שלה – צריכת דלק חסכונית יחסית וממדים חיצוניים שמקלים על מציאת חניה בלב העיר. אז מיהי הסופר-מיני הטובה ביותר מבין השלוש? 

 תדמית ועיצוב

שלוש המתמודדות עתידות לבלות את רוב זמנן ברחובות הכרך הסואנים או לכל היותר בפרוורים הפקוקים. בהמתנות לרמזורים ירוקים תהיה זו מיקרה שתמשוך אליה מבטים עורגים מנהגים בכביש. עיצובה גדוש במאפייני רטרו, החל במכסה תא המטען, שמזכיר מעט את זה של קרייזלר PT קרוזר האמריקאית וכלה בקו שנמתח לאורך מותניה ויוצר הפרדה מעניינת בין חלקה העליון שבו חלונות זכוכית גדולים לחלקה התחתון. בצבע אדום יין מיקרה מקבלת את התואר "חמודה". בצבע חום אדמה היא רצינית. בשחור – מכובדת. צבע לכל אירוע.

יאריס לא תמשוך כל כך הרבה מבטים, אבל זו מכונית נאה. הדור הקודם של יאריס, שזכה להצלחה בישראל, היה קטן יותר והזכיר במידותיו את סיריון ומיקרה. הדור החדש צמח ותפח משמעותית. קוויה החיצוניים של יאריס הם עגלגלים, מזכירים מיניוואן זעיר. סיריון, בוודאי יחסית למיקרה, היא כבר לא חידוש מפתיע, אלא מכונית ידועה ומוכרת. עם זאת יש מי שסבורים כי העיצוב שלה חינני כמו סרט מצויר יפאני.

סביבת נהג ונוסעים

יאריס, היקרה בחבורה, מציעה את הקוקפיט המרווח והמאובזר ביותר. בעצם זו מכונית שהקוקפיט שלה הוא בליגה של מכוניות משפחתיות ולא של סופר-מיני. המושבים שלה מצוינים. הם היחידים מבין השלוש שמתכווננים גם לגובה. הקוקפיט של יאריס עמוס בגימיקים שימושיים, החל בפתחי אוורור שלפניהם יש מחזיקי פחיות נשלפים שמנתבים את האוויר הקר לקירור פחית שתייה וכלה במערכת סטריאו מקורית המשולבת בלוח המחוונים עם בקרת המזגן. יאריס מנצחת בסעיף זה בקלות, אבל מי זוכה במקום השני? הקוקפיט של סיריון ומיקרה פשוט מאוד ואיכות החומרים ברמה נמוכה יותר. גם המרווח הפנימי שלהן דומה ונחות לעומת יאריס. בסופו של דבר, סיריון מנצחת בנקודות ולו משום שעיצוב הפנים במיקרה מאכזב ביחס לעיצוב החיצוני המבריק שלה.

ביצועים

אלה אינן מכוניות ספורט. השלוש לא יבלו בכבישים מפותלים בסוף שבוע השכם בבוקר ולא יטוסו במהירות גבוהה, אבל במלחמה היום-יומית המתרחשת ברחובות הכרך נדרשים בכל זאת תיבת הילוכים זריזה, מנוע חזק והיגוי חד. מיקרה מתאימה לעיר היטב. המנוע שלה, בשילוב תיבת הילוכים מהירת תגובה, מקנה לה יכולת תאוצה מיידית. ההיגוי מדויק ואפילו מהנה. 

יאריס עולה על מיקרה בהתנהגותה הבוגרת וביכולת שיכוך המהמורות, אבל על התמונה הכללית מעיבה תיבת ההילוכים הרובוטית – ידנית עם מצמד אוטומטי ופיקוד אלקטרוני. התיבה אינה מעלה ומורידה הילוכים בצורה חלקה. ובעיר, דווקא כשנדרשת תאוצה מיידית, עלולה יאריס שלא לספק את הסחורה. תפעול התיבה דורש תשומת לב, אחרת היא תטלטל את המכונית והנוסעים.

סיריון מתבססת אמנם על שלדת יאריס, אבל במהרה מתגלה שזאת מכונית שונה לחלוטין. הבלמים חלשים ואחרי מאמץ בלימה ממושך נפגמת יעילותם. המכונית רוכנת על צדה בסיבובים ומבהירה לנהג היטב שעדיף להירגע ולשמור על מהירות נהיגה עירונית. 

והזוכה היא

במקום השלישי סיריון. יש לה חן עירוני אבל היא צעצועית מדי, מעט ילדותית, ולא מצטיינת מחוץ לעיר. היתרון הגדול שלה הוא המחיר – 12,000 שקל פחות ממיקרה, 19,000 פחות מיאריס. 

במקום השני יאריס. לזכותה עומדים תא נוסעים מרווח, שאיכות חומריו עולה על זו של סיריון ומיקרה ונוחות נסיעה טובה. לרעתה – תיבת הילוכים רובוטית ותווית מחיר מוגזמת, כאמור 116 אלף שקל. בתמורה ל-3,000 נוספים אפשר לקנות מאזדה שלוש – מכונית משפחתית "אמיתית" המצוידת במנוע בנפח 1.6 ליטרים ותיבת הילוכים אוטומטית. 

במקום הראשון: ניסאן מיקרה. אמנם היא אינה מרווחת כמו יאריס, תא הנוסעים פשוט וזול וצריכת הדלק שנמדדה במבחן היתה גבוהה מאוד (7.8 ק"מ לליטר), אבל המרווח הפנימי בהחלט מספק, המחיר סביר יחסית, התנהגות הכביש טובה והעיצוב יפהפה.

פורסם בעיתון הארץ

לעמוד >> חוות דעת טויוטה יאריס