סיריון נגד סוויפט – הבחירה השפויה מול הקובייה השובבה – מבחן דרכים השוואתי

סוזוקי סוויפט התבגרה, דייהטסו סיריון נותרה קופצנית וקלילה. השוואה בין שתי סופר-מיני יפאניות


מאת: דניאל סקלי, 09/06/2006
סוזוקי סוויפט
סוזוקי סוויפט
דייהטסו סיריון וסוזוקי
דייהטסו סיריון וסוזוקי
דייהטסו סיריון
דייהטסו סיריון
 
 

צילומים: אלון רון

ספרטניות לא היתה מלה גסה בעיניהם של מתכנני הדורות הקודמים של דגמי הסופר-מיני היפאניים. בשנות ה-80 נלחמו זו בזו דייהטסו שרייד וסוזוקי סוויפט על מקומן בשרשרת המזון המוטורית מתחת לדגמים האירופיים. חוץ מאמינות מכנית הן לא הציעו הרבה, אבל זה הספיק לרבים. בשנים הבאות טויוטה יאריס וניסאן מיקרה (שעדיין לא מיובאת לארץ) שידרגו את תדמית הסופר-מיני היפאנית והוכיחו שאפשר לשלב סגנון עם התנהגות כביש סבירה. סוזוקי ודייטסו, לעומתן, כמעט לא השתנו. עד עכשיו. דייהטסו סיריון החדשה (97 אלף שקל) הוכיחה זה כבר שאפשר לייצר מכונית ספרטנית עם חיוך וקריצה, וחטפה את תואר "הדיל הכי טוב בעיר". כעת נחתה בארץ הסוויפט החדשה (105 אלף שקל) והיא טוענת לכתר שבו מחזיקה הסיריון. 

הסוויפט החדשה שוברת לרסיסים את התדמית הספרטנית. בסוזוקי, כך נראה, מעוניינים להיפטר מהעבר האפור של הדגמים הקודמים. קו החלון הקדמי, שצורתו כצורת מצחייה, הקורות הצבועות בשחור והכנפיים הבולטות מעוררים עניין כבר ממבט ראשון. הסוויפט נראית מעניינת, ספורטיווית, אך רצינית. 

הסיריון היא בדיוק ההיפך: היא נראית כמו קובייה מוזרה. כל סממן עגלגל, שמזכיר את הדגם היוצא, סולק. אף שאינה חדשה בארץ, היא עדיין מושכת תשומת לב.

דייהטסו סיריון וסוזוקי צילום צד

שתי המכוניות נבדלות גם בעיצוב הפנים. בעוד הסוויפט מנסה להידמות למאזדה 3 קטנה (או לאלפא רומיאו), הסיריון מנסה לשעשע את הנהג: מחוונים מוזרים, תאי אחסון ענקיים ומרווח ראש ענק שומרים על ייחודה. 

האבזור המועט, הפלסטיקה הזולה ואיכות ההרכבה הבינונית של הסיריון מונעים ממנה להתכחש לעברה. הסוויפט מנסה להעלות את הרף עם עיצוב פנימי מפואר והנדסת אנוש טובה, אבל גם לחובתה נזקפות פלסטיקה זולה ואיכות הרכבה בינונית. הסוויפט משדרת רצינות, כאילו היתה מכונית משפחתית ולא סופר-מיני. שובבות? קריצה? לא בסוויפט. 

שתי הלוחמות היפאניות מתבצרות כל אחת בפינתה, וכל אחת מהן משתמשת בנשק אחר במאבקה על הכתר. נפח המנוע של הסוויפט (1.5 ליטרים לעומת 1.3 ליטרים של הסיריון) נותן לה עדיפות בכל הנוגע למהירות, אך הסיריון זריזה יותר בזכות תיבת הילוכים מהירה. סוויפט נותנת תחושה של מכונית בוגרת: הנסיעה בה נוחה, הן לעומת הדגמים הקודמים והן לעומת הסיריון. היא לא מתרגשת בסיבובים – מידות הגלגלים המכובדות (קוטר: 15 אינץ') עושות את שלהן. הסוויפט רגועה, נינוחה, כבדה – תכונות לא אופייניות למכונית סופר-מיני עליזה. 

הסיריון היא סיפור אחר. היא מזנקת, מקפצת על קפיציה, סוערת וגועשת על מתליה ונותנת תחושה קלילה ולא מחייבת. הקופצנות באה על חשבון נוחות הנסיעה. הסיריון היא מכונית קטנה שמרגישה כמו מכונית קטנה.

דייהטסו סיריון צילום צד

האם הלקוח הישראלי מחפש מכונית כזאת? מבחינת התמורה למחיר, הבחירה הרציונלית היא הסוויפט. היא טובה ובוגרת יותר מהסיריון. מאובזרת יותר, נוחה יותר, מכובדת יותר, ובעלת מנוע גדול יותר. הסוויפט חוטפת לפיכך את תואר "הדיל הכי טוב בעיר" מידי דייהטסו. 

יבואני סוזוקי שכרו קריינים ידוענים כדי להכריז שהסוויפט היא "מכונית השנה ביפאן". הם רק שכחו לציין שהקטגוריה שבה היא זכתה היא "המכונית הכי כיפית", ומהבחינה הזאת היא דווקא יוצאת מההשוואה עם סיריון כשידה על התחתונה. הספרטניות נעלמה, וגם הכיף הלך. 

דייהטסו סיריון

תצורה: הצ'בק, 5 דלתות 
מידות: אורך 360 ס"מ, רוחב 166 ס"מ, גובה 155 ס"מ, בסיס גלגלים 243 ס"מ, נפח תא מטען 225 ליטרים, משקל עצמי 955 ק"ג, צמיגים 175/65-14 
הנעה ותמסורת: קדמית, אוטומטית 
מנוע: בנזין, ארבע בוכנות, 16 שסתומים, נפח 1,298 סמ"ק, הספק מרבי 87 כ"ס ב-6,000 סל"ד, מומנט מרבי 12 קג"מ ב-3,200 סל"ד 
ביצועים (נתוני יצרן): מהירות מרבית 170 קמ"ש, תאוצה 0-100 קמ"ש ב-11.3 ש' 
צריכת דלק: נתוני יצרן – 15.6 ק"מ לליטר, נתוני מבחן – 12.5 ק"מ לליטר 
בטיחות: שתי כריות אוויר, ABS, עדיין לא נבחנה במבחן ריסוק פומבי 
אחריות: שלוש שנים או 100,000 ק"מ 
שנת השקה: 2004 

מחיר: 97,450 שקל 

סוזוקי סוויפט

תצורה: הצ'בק, 5 דלתות 
מידות: אורך 369.5 ס"מ, רוחב 169 ס"מ, גובה 150 ס"מ, בסיס גלגלים 238 ס"מ, נפח תא מטען 215 ליטרים (560 ליטרים כשהמושבים מקופלים), משקל עצמי 1,080 ק"ג, צמיגים 185/60-15 
הנעה ותמסורת: קדמית, אוטומטית, 4 מהירויות 
מנוע: בנזין, ארבע בוכנות, 16 שסתומים, נפח 1,490 סמ"ק, הספק מרבי 102 כ"ס ב-5,900 סל"ד, מומנט מרבי 13.6 קג"מ ב-4,100 סל"ד 
ביצועים (נתוני יצרן): מהירות מרבית 180 קמ"ש, תאוצה 0-100 קמ"ש ב-11.7 ש' 
צריכת דלק: נתוני יצרן – 14.4 ק"מ לליטר, נתוני מבחן – 10.7 ק"מ לליטר 
בטיחות: 6 כריות אוויר, 4 ,ABS כוכבים במבחן ריסוק פומבי 
אחריות: 3 שנים או 100,000 ק"מ 
שנת השקה: 2004 

מחיר: 105,000 שקל

פורסם בעיתון הארץ