פיג'ו 308 – מבחן דרכים

פיז`ו 308 - מבחן דרכים


מאת: יואב קווה, 12/06/2008
פיג'ו 308
פיג'ו 308
פיג'ו 308
פיג'ו 308
 
 

צילום: אלון רון

האנשים של פז'ו בלחץ. מה נעשה, הם מסתכלים לשמים, בעוד שבע שנים? הסיפור הוא כזה: פז'ו 301 הושקה ב-1933. שלוש שנים אחר כך הושקה 302. הסדרה המשיכה וב-1986 הושקה 305 ואחריה 306 ו-307. עכשיו מגיע תורה של 308, ובעוד שש-שבע שנים אמורים לחנוך את 309. 

אבל 309 הוא כבר מספר משומש – כך קראו לגרסת הזנב של פז'ו 205 לפני 15-20 שנה. וחוץ מזה, מה הם יעשו אחרי 309? יקראו למכונית 310? מדובר בשבירת השיטה! פז'ו חייבת את הספרה אפס באמצע שם של כל דגם.

האנשים של פז'ו טובעים במספרים. מה עושים?

 אופציה אחת היא לסגור את המפעל ולשלוח את העובדים לוואקאנס ארוך. אופציה אחרת היא לעבור לשמות של פירות טרופיים: פז'ו קיווי, פז'ו מנגו, פז'ו קרמבולה וכו'. אפשר גם פשוט לחזור להתחלה – פז'ו 301, 302 – עד שייגמרו שוב המספרים. 

אבל עכשיו צריך להתרכז בהווה, וההווה הוא פז'ו 308 – משפחתית בתצורת הצ'בק חמש דלתות, שמחליפה את פז'ו 307, שמחליפה את 306. אני שוב נסחף לנוסטלגיה. 306 עשתה לי את זה. זו היתה מכונית מבריקה לנהיגה. 307 היתה דג מלוח. ועכשיו 308.

 האמת, לא כל-כך בא לי עליה. תראו איך היא נראית. הם לקחו פז'ו 307, מכונית נאה והרמונית למדי, ואישפזו אותה במכון הביולוגי בנס ציונה. התוצאה היא 307 שהתנפחה לכל מיני כיוונים, צורות וזוויות. 308 היא 307 שצועקת "אני חדשה, אני מודרנית, תסתכלו עלי!" זה לא יילך לה, מגונדרת וטרחנית שכמותה. 

פיג'ו 308 צילום מלפנים

אבל נניח לרגע את העיצוב החיצוני בחוץ וניכנס פנימה. אופס, יצא להם נהדר. הקוקפיט אוורירי, מרווח ונעים. חומרי הדיפון ברמה גבוהה. הכל מעוצב למשעי וגם עובד כמו שצריך. אפילו משיכת המוט של בלם היד מייצרת התנגדות מדויקת ולחצני החלונות משמיעים את הקליק הנכון. כל הכבוד פז'ו. נזקקתם לכמה שנים (עשרות שנים?) אבל הנה יש לכם ביד מכונית באיכות נתפשת של כמעט פולקסווגן. 

עכשיו בואו נראה איך הדבר הזה זז. 308 משווקת בינתיים בישראל עם מנוע בנזין בנפח 1.6 ליטרים בשתי רמות הספק: 120 כ"ס ו-140 כ"ס (טורבו). המחיר מתחיל ב-130 אלף שקל ומטפס ל-146 אלף שקל לגרסה החזקה והמאובזרת יותר, שבה התקיימה נסיעת המבחן.

פז'ו 307 עם מנוע 1.6 בנזין סבלה מזינוק הססן ותיבת הילוכים אוטומטית קפריזית. ו-308? תשכחו מזה. המכונית יוצאת לדרך בצורה משכנעת לגמרי. לחיצה על הדוושה הימנית והיא קופצת בנחישות של מאזדה או של טויוטה. או של ב.מ.וו? מתברר שהמנוע כאן הוא פרי רומן צרפתי-גרמני, שהוביל לפיתוח וייצור משותפים של מנועי בנזין קטנים, חלקם מוגדשים. המנועים האלה מושתלים כיום בדגמי המיני (קופר וכו') ובפז'ו 308, 207 וכו'. בקיצור, יופי של מנוע. חזק, נמרץ ויש גם שריקת טורבו מעודנת.

 עכשיו צריך לבדוק את נוחות הנסיעה. המושג "נוחות נסיעה צרפתית" כבר מזמן לא קיים. פז'ו 307 – ועוד יותר מכך פז'ו 407 – מזכירות דווקא מכוניות גרמניות, ואילו סיטרואן C4 לא נוחה כמו סיטרואן.

פיג'ו 308 צילום מאחור

ואיפה 308? בכביש בינעירוני, במהירות גבוהה, היא נקלעת לסדרה מאכזבת של קפצוצים, אבל בסך הכל, ברוב הכבישים וטווחי המהירות היא מכונית נוחה. בתוך העיר, בתיקול פסי האטה ("שוטרים ישנים" בסלנג בריטי) היא ממש מצטיינת. אבל יש משהו יותר משמעותי במערכת המתלים של 308 החדשה. לאורך ההיסטוריה שלה, הקפידה פז'ו לייצר בעצמה את בולמי הזעזועים ולא לרכוש אותם מספקי משנה. כיול המתלים נקבע תמיד בעזרת בוחנים בשר ודם ולא רק באמצעות מחשבים. כמו שיש טועמי יין, כך מועסקים בפז'ו טועמי מתלים. הג'וב שלהם הוא לנסוע כל היום בכל מיני כבישים ודרכי עפר, ולכוונן את המתלים.

ב-308 זה עובד. המכונית רוכבת על המתלים עם הרבה חן. היא לא רכה מדי ולא נוקשה מדי. יש לה חיים וחיוניות והיא מזמינה נהיגה מהירה. וכל זה אף שההגה לא תקשורתי (כמה צפוי).

לסיכום, אהבתי אותה. למעט העיצוב החיצוני, פז'ו 308 היא מכונית עם קסם אישי ושאר רוח. האם היא תצליח בישראל? המחיר ההתחלתי הגבוה מוציא אותה ממשחק הליסינג, ולכן היא אף פעם לא תהיה להיט כמו מאזדה 3, טויוטה קורולה, פורד פוקוס וכו'. 308 משחקת על המגרש של הלקוחות הפרטיים, והמגרש הזה, בפלח השוק הזה, מצומצם למדי.

לקריאה נוספת >> פיג'ו 308 – חוות דעת