אלפא רומיאו מיטו – מבחן דרכים

אלפא רומיאו מיטו - שפע גימיקים, שלדה של פונטו והגה קל וסתמי. אבל אלפא מיטו היא לא מכונית צעצוע. המנוע פנינה, התנהגות הכביש מהנה והעיצוב..


מאת: יואב קווה, 29/05/2009
אלפא רומיאו מיטו
אלפא רומיאו מיטו
אלפא רומיאו מיטו
אלפא רומיאו מיטו
אלפא רומיאו מיטו
אלפא רומיאו מיטו
 
 

צילום: יצרן, אוריאל כהן

שפחת הזוחלים. אני פוגש אותם בכבישים הכי יפים בארץ. הנהג אוחז בהגה בכוח. מאחור ילדים אזוקים בחגורות. המכונית שלהם לא עגלה. ברוך השם, 1,600 חדישה עם יותר מ– 100 סוסים. אז למה הם זוחלים?

משפחת הזוחלים מתקדמת ב– 40 קמ”ש. הפעם, אני יושב מאחוריהם באלפא רומיאו מיטו החדשה. יושב ודופק את הראש בהגה. מה, לא בא לכם ליהנות קצת מהכביש? הרי מאזדה 3 היא מכונית עם שלדה נהדרת. אולי הם פשוט עסוקים בנוף? לא. הנהג, אשתו (הנהגת, בעלה) והילדים כלל לא מביטים בנוף. הם עסוקים במשהו פנימי משלהם. איזה ריב, אילו צעקות, משהו ידוע שחוזר על עצמו בכל נסיעה. או שהם סתם בוהים.

אני מחכה למקווקוו הראשון, מוריד הילוך – האלפא הזאת לא אוהבת עקב בצד אגודל, הדוושות רחוקות ויש הפרש גובה ניכר – ועוקף. עוקף בקלילות. המיטו מצוידת במנוע צעצוע, לכאורה: 1.4 ליטרים בלבד. אלא שלמנוע הזה משודך מגדש טורבו שמקפיץ את ההספק ל– 155 כ”ס, ועוד יותר טוב – למומנט של 23 קג”מ כבר ב– 3,000 סל”ד.

מתחת לגימיקים פועם מנוע חזק

ניגשתי לאלפא מיטו בחשש כבד. היא הרי יושבת על פלטפורמה של פיאט גרנדה פונטו. היא הרי מלאה בגימיקים – למשל גרפיקה צבעונית ממוחשבת של המכונית על לוח המחוונים, למשל כל מיני אביזרי שליטה בסגנון פלייסטיישן. אלפא מיטו, חששתי, היא גימיק שנולד כדי להכניס מזומנים לקופה המרוששת של קונצרן פיאט. אבל אולי אני טועה? אולי מדובר בגלגול המודרני של אלפא סוד הקלאסית?

אלפא רומיאו מיטו צילום מלפנים

אני נכנס למכונית ומניע. הצליל אלפא אבל לא בולט במיוחד. תיבת ההילוכים ידנית. חוזר שנית: תיבת ההילוכים ידנית. איזה חידוש מרענן. אלפא מיטו עם תיבה אוטומטית רובוטית (כפולת מצמדים כנראה) תהיה רק בשנה הבאה. התפעול של מוט ההילוכים קליל, אבל הייתי שמח אם מהלך המוט היה קצר יותר.

יוצא לדרך. ההתרשמות מיידית:  המנוע שלה חזק וגמיש מאוד. מרשים. ההגה קליל עד מופרך. הגה של פיאט פונטו? יוצא מהעיר.

מכונית עם ייחוס

אלפא רומיאו מיטו תוכננה במילאנו ומיוצרת בטורינו. מכאן נגזר השם שלה. מכאן, וגם מהמלה מיתוס. המכונית משווקת באירופה בכמה גרסאות מנוע והספק. בישראל יש גרסה אחת: 1.4 טורבו 155 כ”ס, וברמת אבזור די גבוהה: תשע כריות אוויר, ESP , רדיו דיסק MP3 עם שמונה רמקולים, הגה עור, מחשב דרך ועוד. תג המחיר הוא 147 אלף שקל. לעומת זאת, המכונית לא כוללת שקע חיבור לאיי־פוד (AUX). התוספת הזאת תעלה לכם 4,000 שקל.

היבואן מקווה למכור 100 מכוניות עוד השנה. בעיניו המכונית היא אלטרנטיווה למיני קופר ולב. מ.וו סדרה 1, ולא לסיאט איביזה או לפז’ו GTI 207 . רוצה לומר – אלפא רומיאו מיטו היא מכונית עם סמל מיוחס. ואולי זאת הסיבה שהמכונית לא נמכרת כאן עם מנוע חלש יותר וברמת אבזור נמוכה יותר – מה שהיה מוזיל אותה משמעותית ואולי הופך אותה להמונית מדי ופוגע במותג.

אלפא רומיאו מיטו צילום פנים

איכות הגימור טובה מאוד. לוח המחוונים עטוף בפלסטיק דמוי קוולאר, שמזכיר דגמי קופרה של סיאט, אלא שכאן זה פלסטיק רך ונעים למגע. אלפא מיטו היא מכונית נוחה למדי, שיודעת להתמודד עם כבישים שבורים, אבל תשכחו מפרקטיות. המושב האחורי צפוף ותא המטען ממש בדיחה – 270 ליטרים עם פתח הטענה צר ועמוק.

יצירה בוגרת עם פרצוף תינוקי

שכחתי לדבר על העיצוב. ובכן, העיצוב של אלפא מיטו נהדר. אין הוא מחווה לאלפא סוד אלא ל– 8C Competizione . מלפנים יש לה פרצוף תינוקי ומבוהל, אבל הרושם הכללי הוא לא של מכונית רטרו חמודה בסגנון פיאט 500 אלא של יצירה בוגרת יותר.

אלפא מיטו נראית שרירית ומיוחדת מכל זווית. מי שינהג בה, כדאי שיחזיק על לוח המחוונים תמונות של העיצוב החיצוני שלה. שמעתי שברחוב סלמה בדרום תל אביב מוכרים מחזיק תמונות מתאים. תגידו שדוד שלח אתכם ותקבלו הנחה.

ליד מוט ההילוכים מונח כפתור שעונה לשם DNA. אפשר לדחוף את הכפתור קדימה, ולאחר שתיים־שלוש שניות המכונית עוברת למצב D, כלומר דינמיק. אפשר להשאיר אותו באמצע, במצב N, כלומר נורמל. ואפשר להסיט אותו לאחור ולקבל את All Weather – A . גימיק מטופש או לא? לא. ברגע שמסיטים למצב D, לחץ הגדישה של הטורבו עולה ותגובת המצערת נעשית חדה יותר. וזה יופי. בנוסף, ההגה מתקשה, אלא שלמרבה הצער זה לא תורם מאומה לתחושה שלו.

ההגה של אלפא מיטו מנותק מעט מהמציאות. אלפא מיטו מכילה עוד פטנט, שנקרא DST . ההסבר של היבואן: מערכת המפעילה כוח היגוי במצבים קיצוניים. מה פירוש מצבים קיצוניים? לקחנו את מיטו למגרש ריק וחלקלק מאוד. החלקנו את ישבנה לכל עבר, והאמת, לא הרגשנו שהמכונית מעירה לחיים איזה מכשף איטלקי זקן שמסיט את ההגה נגד כיוון ההחלקה.

בלי הרבה לחימת הגה

האם היא מהנה לנהיגה? כן. מאוד. נכון שההגה לא משהו, אבל המנוע הוא פנינה. הכוח שלו עובר יפה לכביש, אין הרבה תת היגוי ואין הרבה לחימת הגה – מה שקשה להגיד, למשל, על המתחרה, פז’ו GTI 207 , שמצוידת אף היא במנוע טורבו.

השלדה של אלפא מיטו עברה כמה כוונונים ושפצורים בדרך מפיאט פונטו. היא לא הכי מלוטשת ומגובשת בעולם, אבל היא מגיבה להעברות משקל ומשתפת פעולה במשחקי דוושה והחלקת טוסיק. יש מצב לגוד טיים, למרות – ואיגוד האמהות באיטליה שמח מאוד על כך – שאי אפשר לנתק את בקרת היציבות האלקטרונית (ESP). המערכת תמיד נשארת מחוברת, אבל נותנת חופש מסוים, ועוד קצת ממנו אם בוחרים במצב הדינמי בכפתור ההוא ליד מוט ההילוכים. לסיכום: אלפא רומיאו מיטו היא כיף מרענן.

אלפא רומיאו מיטו צילום צד

אלפא רומיאו מיטו – מפרט טכני

גרסה: 1.4 ליטרים, ידנית
תצורה: האצ'בק, שלוש דלתות, 
הנעה ותמסורת: קדמית, תיבת הילוכים ידנית בת שישה יחסי העברה
מידות: אורך 406 ס"מ, רוחב 172 ס"מ, גובה 144 ס"מ, בסיס גלגלים 251 ס"מ, נפח תא מטען 270 ליטר, משקל עצמי 1,145 ק"ג
מנוע: בנזין-טורבו, נפח 1,368 סמ"ק, הספק מרבי 155 כ"ס ב-5,500 סל"ד, מומנט מרבי 23.5 קג"מ ב-3,000 סל"ד
ביצועים (נתוני יצרן): מהירות מרבית 215 קמ"ש, זינוק ל-100 קמ"ש ב-8 שניות
צריכת דלק (נתוני יצרן, מדידה בתנאי מעבדה): 15.4 ק"מ לליטר
זיהום אוויר( CO2 גרם/ק" מ): 153
בטיחות: 9 כריות אוויר, ABS, מערכת בקרת יציבות, ציון של 5 כוכבים במבחן הריסוק הפומבי של EruoNCAP
שנת השקה: 2008
מחיר: 147,000 שקל
אבזור סטנדרטי: מערכת DNA לשינוי תפקוד מערכות הרכב, בקרת אקלים, מערכת קול עם שמונה רמקולים, מחשב דרך, חישוקים קלים

לקריאה נוספת >> אלפא רומיאו מיטו חוות דעת

רכב חדש 0 ק"מ !
התקשרו עכשיו 073-374-2700
שלח
  • סובארו XV מנוע 2.0 ליטר אוטומטית
    מחירון: 159,900 ₪
    המחיר שלנו: 126,900 ₪
    חסכון: 33,000 ₪
  • אופל אסטרה דיזל ברלינה (סדאן) אוטומטית
    מחירון: 134,900 ₪
    המחיר שלנו: 99,900 ₪
    חסכון: 35,000 ₪
  • מאזדה 3 ספורט אוטומטית
    מחירון: 132,000 ₪
    המחיר שלנו: 114,500 ₪
    חסכון: 17,500 ₪
  • יונדאי אלנטרה אוטומטית
    מחירון: 133,500 ₪
    המחיר שלנו: 109,000 ₪
    חסכון: 24,500 ₪
  • מיצובישי אאוטלנדר (7 מושבים) אוטומטית
    מחירון: 169,900 ₪
    המחיר שלנו: 147,600 ₪
    חסכון: 22,300 ₪
  • קיה ספורטאז' אוטומטית
    מחירון: 139,900 ₪
    המחיר שלנו: 124,200 ₪
    חסכון: 15,700 ₪
  • קיה פיקנטו החדשה 1.2 אוטומטית
    מחירון: 79,500 ₪
    המחיר שלנו: 68,000 ₪
    חסכון: 11,500 ₪
כל הדגמים
סובארו XV מנוע 2.0 ליטר אוטומטית
מחירון: 159,900 ₪
המחיר שלנו: 126,900 ₪
חסכון: 33,000 ₪
אופל אסטרה דיזל ברלינה (סדאן) אוטומטית
מחירון: 134,900 ₪
המחיר שלנו: 99,900 ₪
חסכון: 35,000 ₪
מאזדה 3 ספורט אוטומטית
מחירון: 132,000 ₪
המחיר שלנו: 114,500 ₪
חסכון: 17,500 ₪
יונדאי אלנטרה אוטומטית
מחירון: 133,500 ₪
המחיר שלנו: 109,000 ₪
חסכון: 24,500 ₪
מיצובישי אאוטלנדר (7 מושבים) אוטומטית
מחירון: 169,900 ₪
המחיר שלנו: 147,600 ₪
חסכון: 22,300 ₪
קיה ספורטאז' אוטומטית
מחירון: 139,900 ₪
המחיר שלנו: 124,200 ₪
חסכון: 15,700 ₪
קיה פיקנטו החדשה 1.2 אוטומטית
מחירון: 79,500 ₪
המחיר שלנו: 68,000 ₪
חסכון: 11,500 ₪