הונדה סיוויק סדאן – מבחן דרכים

הונדה סיוויק 2006 מציעה ארכיטקטורה מודרנית, מנוע מתוחכם ונוחות נסיעה טובה. אבל האם זה מספיק כדי להתמודד מול סובארו אימפרזה המחודשת ומאזדה 3 המוכחת?


מאת: יואב קווה, 13/01/2006

הונדה סיוויק צילום מלפנים

צילום: גלעד ארצי

שלוש מכוניות נפגשו בשש בבוקר במנזר השתקנים בלטרון. הן באו לשם מיפאן. הראשונה חדשה לגמרי, השנייה ותיקה לגמרי, אבל עם פנים אחרות, והשלישית נפוצה לגמרי. השלוש, ריחניות ומצוחצחות, הסתדרו מול שער הכניסה, לפי הוראות הצלם. השמש זרחה. הצלם לחץ על ההדק. נזיר אחד הציץ החוצה, חייך חיוך גדול, אבל המשיך לשתוק. הונדה סיוויק נגד סובארו אימפרזה נגד מאזדה ;3 תצורת סדאן ארבע דלתות, מנוע 2.0‑1.8 ליטרים, 144‑139 אלף שקל. איזו מכונית טובה יותר, מי נחשקת, ומי מגהצת פיתולים? המבחן התחיל במנזר, המשיך בעיר ובכביש המהיר, ונגמר בכפר.

משחק של תדמיות

לוחית הרישוי הצהובה היא חובה חוקית, שנהוג לתפוס עליה טרמפ כדי להעביר מסרים שיווקיים. כל אחת מהשלוש נשאה על גבי מסגרת הלוחית סיסמה. "מציתה את הדמיון", כתוב על זו של הונדה סיוויק. האומנם? סיוויק 2006 היא הדור השמיני בשושלת, שהתחילה בשנת 1972(ראו מסגרת היסטוריה). סיוויק 2006 מופיעה בשתי תצורות שונות בתכלית: הצ'בק חמש דלתות נועזת וסדאן ארבע דלתות שמרנית יחסית. שמרנית יחסית להצ'בק, אבל מודרנית בתכלית לעומת המתחרות הנוכחיות.

לארכיטקטורה של סיוויק סדאן ( 143 אלף שקל) קוראים Cab Forward­ הקבינה מוסטת קדימה, הקורות הקדמיות וקצה השמשה הקדמית מונחים מעל קו האמצע של הגלגלים הקדמיים, השמשה הקדמית ארוכה ומשופעת. התוצאה היא חלל משופר לנוסעים ועוד יותר מכך תחושת מרחב. פז'ו 407 וקרייזלר סטרטוס בנויות באותו קונצפט, שמזכיר מיניוואן. הקצה העליון של אזור לוח השעונים הוא גבוה ונמתח הרחק קדימה עד השמשה. הנהג לא יכול לראות את מכסה המנוע. הוא צריך לדמיין אותו. האם לזה הונדה התכוונו בסיסמה "מציתה את הדמיון"?

על הלוחית של האימפרזה ( 139 אלף שקל) מתנוססת הסיסמה "היפאנית המתקדמת ביותר בעולם". האומנם? אימפרזה 2006 היא למעשה אבולוציה ישירה של אימפרזה המקורית, מודל .1993 המכונית שופרה מאז בנחישות ובהתמדה, אבל הקונצפט לא השתנה; אותה ארכיטקטורה, אותו בסיס גלגלים (כמעט), אותה תצורת מתלים. מה שכן השתנה הוא החרטום. אימפרזה 2006 מופיעה עם פרצוף חדש, פה ושפם. התוצאה מוצלחת. אימפרזה, אחרי אין-ספור חיפושי דרך ומתיחות פנים, קיבלה סוף סוף אישיות עיצובית.

את מאזדה ,3 כפי שמכריז הכיתוב בלוחית, "קשה לתאר במלים". אנשי מנזר השתקנים אולי יסכימו לסיסמה, אבל אנחנו דווקא הצלחנו לקושש כמה מלות תואר למכונית הנמכרת בישראל. מאזדה 3 (142 אלף שקל) היא מכונית צעירה למדי הושקה בסתיו .2003 השלדה שלה משותפת לפורד פוקוס ולוולבו .S40 העיצוב נאה ואסתטי, אבל כשמכפילים אותו בכל כך הרבה אלפי יחידות שמתרוצצות בכבישים, נשחק האפקט.

יפה כמו צוואר של ברבור

סיוויק היתה מזוהה פעם עם כדורגלנים בינוניים, שלא הרוויחו מספיק כדי לקנות ב-מ-וו. סיוויק היתה שם נרדף לצעירים בסגנון רועש. סיוויק נחשבה למכונית ביצועים בניחוח ספורטיווי. סיוויק הנוכחית היא תפנית בעלילה. את האפיל הספורטיווי השאירו בהונדה אצל דגם ההצ'בק (שנמכר בינתיים עם תיבת הילוכים ידנית בלבד), ואילו הסדאן מדבר בשפה מאוד פרקטית. דלת הכניסה למכונית רחבה במיוחד. קל להיכנס אל הסיוויק. קל לתפעל אותה.

בלם היד הוא דוגמה מוצלחת. במכוניות צרפתיות וגרמניות, ואף בחלק מהיפאניות, בלם היד הוא מקל ארוך ומגושם, שצריך למשוך במלוא כוח הזרוע. לפעמים, כמו במקרה של רנו מגאן, זהו מקל מעוצב, אבל עדיין מסורבל וקשה לשימוש. ואילו בסיוויק החדשה, בלם היד הוא מכשיר מדויק וקליל. וגם יפה כמו צוואר של ברבור. בלם היד בסיוויק מותקן בחוכמה לצד מוט ההילוכים ולא מאחוריו. המיקום הזה משחרר מקום לטובת תא אחסון שימושי ויעיל, שיודע להיהפך למחזיק כוסות כפול. הקלות הנהדרת בתפעול הסיוויק מתייחסת גם להגה, למתגים ולכפתורים השונים ולכל לוח השעונים. זהו לוח מפוצל. מההסל"ד נמצא ממש מאחורי ההגה. ואילו רחוק קדימה, כלומר קרוב לקו ההתחלה של השמשה הקדמית, שוכן מד המהירות. הוא דיגיטלי וברור לעין. הנהג יכול להביט אל הכביש ולקלוט את המהירות המוצגת בלי לפזול ובלי לשנות את המיקוד של העין ולהתאמץ. תיבת ההילוכים האוטומטית היא לא בשיטת "טיפטרוניק", שמאפשרת שליטה כמו-ידנית על ההילוכים, אלא תיבה סטנדרטית. ובכל זאת, המיקום המצוין שלה, גבוה יחסית וקרוב לנהג, הופך אותה נעימה לשימוש.

האימפרזה שהגיעה למנזר השתקנים מצוידת בהנעה לכל הגלגלים. ייצור סובארו עם הנעה קדמית, כמו אלו ששלטו בכבישים בשנות ה-80 יופסק בקרוב. דגם 1.6 ליטרים יורד מהבמה. הדגם שלפניכם, 2.0 ליטרים, יהיה הבסיסי ביותר במשפחת האימפרזה. היצרן סובארו גאה במערכת ההנעה הכפולה, שנחשבת יעילה ומוצלחת בקנה מידה עולמי. היבואן גאה עוד יותר. עובדה: הוא בחר להדביק על הכנף מדבקה כסופה, זולה ומכוערת שצועקת 4×4, כאילו זהו "ג'יפ" ולא מכונית נוסעים מתורבתת.

לסובארו, כמו לסובארו, אין מסגרת חלון. התוצאה היא ניחוח ספורטיווי ויציאה קלה יותר מהמכונית בחניה דחוקה. אבל ניכרת השפעה על צליל טריקת הדלת קצת חלול וזול. יש אנשים שמבלים שעות בהאזנה לדלתות. מבחינתם, האיכות של המכונית נמדדת בצליל הדלת. ואולי הם צודקים. באימפרזה, בסביבת הנהג, יש משהו מיושן וקצת זול בגימור הכללי. האיכות הנתפשת אולי נמוכה, אבל איכות הייצור גבוהה. אפשר לדעת בביטחון שהפלסטיקים הקשיחים ישרדו לעולמים. סובארו כמו סובארו היא מכונית לנצח.

אימפרזה היא אולי מכונית מיושנת, אבל הגנים שלה משובחים. תנוחת הישיבה פשוט מצוינת; מכסה מנוע נמוך, שדה ראייה מצוין, תחושת שליטה מיידית, שמעוררת חשק לנהוג חזק ומהר. אולי להיפך מהסיוויק.

מאזדה 3 מדברת ספורטיווית; לוח שעונים מודרני מלא כפתורים עגולים ואורות אדומים, מחוונים שקועים, מוקפים פס דק של כרום א-לה אלפא רומיאו. תצוגה דיגיטלית מראה את מספר ההילוך הנבחר גם אם התיבה מכוונת למצב פעולה אוטומטי לחלוטין ( D להבדיל מטיפטרוניק). מאזדה 3 היא היחידה שהתייצבה למבחן עם חישוקי 17 אינץ' וצמיגים בחתך 50 נמוך (השתיים האחרות 16 אינץ', חתך 55). בסיס הגלגלים המרחק בין זוג הגלגלים הקדמי לאחורי עשוי להשפיע מאוד על מרחב המחיה לנוסעים. בסיס הגלגלים עשוי להסגיר גם את ההשתייכות הדורית של המכונית. אימפרזה, גם מודל ,2006מציעה בסיס גלגלים של 253 ס"מ בלבד. מאזדה 3 היא דור אחד קדימה 264 ס"מ, ואילו הונדה סיוויק היא הדור הבא 270 ס"מ. אימפרזה, אין הפתעות, היא הצפופה ביותר לנוסעים. אבל בין סיוויק ל-3 למרות הפער בבסיס הגלגלים, אין הבדל דרמטי. היתרון של הסיוויק הוא בשימושיות: רצפה שטוחה מאחור, דלתות רחבות.

תתכוננו למהמורה בכביש

ממנזר השתקנים לעיר הסמוכה, מודיעין. בכבישים המשובשים של "עיר העתיד" בדקנו לעומק את נוחות הנסיעה העירונית של השלוש. מאזדה 3 מזדעזעת, סובארו אימפרזה מקפצצת, ורק הונדה סיוויק מגהצת. ההגה הקליל של סיוויק הוא עוד יתרון בנהיגה עירונית. אבל שדה הראייה הוא חיסרון ברור, במיוחד בזמן תמרוני חניה לאחור. רכישת "רדאר" לנסיעה לאחור (כ 1,300 שקל) היא חובה.

ממודיעין לכביש מס' 1 ומשם לכביש 3 ולכביש .40 בדרך לבאר שבע אפשר להשוות נוחות נסיעה בין-עירונית. הנוחות הזאת מתחילה באוזן. מכונית לא שקטה מעייפת לא פחות ממכונית קופצנית. מאזדה 3 לא מצליחה לבודד כמו שצריך את רעשי הכביש והצמיגים. סובארו אימפרזה עושה עבודת בידוד סבירה, אבל הניצחון נופל (שוב) אצל סיוויק. היא פשוט שקטה יותר וגם זה סעיף שמעיד על תכנון מודרני.

אבל במבחן המתלים מחוץ לעיר מנצחת הסובארו. למכונית הזאת יש וכך גם היה בדורות הקודמים שלה מערכת מתלים מצוינת, שיודעת לטפל בכל מהמורה בכל מהירות. אימפרזה יודעת לספוג בורות איומים באמצע סיבוב במהירות גבוהה ולא לאבד שלווה. סיוויק לעומתה תגיב בקפצוץ עצבני מיותר. מאזדה ,3 בהקשר הזה, היא מכונית הדוקה יותר מסיוויק.

"הדוקה" היא מלה שמאפיינת היטב את שלדת מאזדה .3 המכונית הזאת יודעת לפנות כיחידה מגובשת ולצלול פנימה אל כל סוגי הסיבובים. הנהג בקושי צריך לבקש, והיא כבר מסתערת על העיקול הקרוב ועל זה שבא אחריו. למאזדה 3 יש היגוי מוצלח, חד ומדויק. ההגה של סובארו להיפך. יש בו משהו אלסטי ולא קומוניקטיווי, במיוחד במרכז שלו במעלות הראשונות של ההפניה. סיוויק עושה את העבודה. ההגה שלה טוב מזה של האימפרזה, אבל תנוחת הישיבה והארכיטקטורה לא עושות חשק לתקוף פניות. בסיבובים הדוקים במיוחד, סובלת סיוויק מתת-היגוי נוראי. הצמיגים הקדמיים נמרחים על האספלט ובקושי מסכימים להביט אל תוך הסיבוב.

סובארו אימפרזה 2006 מציעה 160 כ"ס. על הנייר זהו ההספק הגבוה ביותר בשלישייה. בפועל המכונית הזריזה ביותר בחבורה היא מאזדה 3 עם 150 כ"ס. סיוויק, עם פחות 200 סמ"ק ו 10 כ"ס ( 1.8 ליטרים, 140 כ"ס), עומדת בכבוד בקצב הכללי.

אימפרזה סובלת מהילוכים ארוכים יותר ומחסור במומנט בסל"ד נמוך. וחוץ מזה, מן המפורסמות שמנועים של סובארו משתבחים עם הזמן. חכו 50 אלף ק"מ והמנוע הזה יחשוף שיניים.

מאבדים שליטה

אימפרזה מצוידת בהנעה לכל הגלגלים. זהו מנגנון יקר, כבד ומורכב שיכול להפוך את המכונית לחיית שלג. אבל כמה פעמים בשנה יורד כאן שלג? הנעה לכל הגלגלים היא אשליה מסוימת. המערכת הזאת מעניקה למכונית יכולת מרשימה להתקדם בתנאי שטח חלקלקים, אבל לא יכולה להציל מפני החלקה פתאומית בסיבוב או איבוד שליטה שנגרם, למשל, בגלל כתם שמן. הפטנט היעיל היחיד במקרה כזה הוא בקרת יציבות אלקטרונית, מה שנהוג לכנות .ESP המנגנון הזה יודע לזהות מתי נוצר פער בין כיוון הנסיעה שאליו מתכוון הנהג לבין כיוון הנסיעה האמיתי של המכונית. המערכת מנתחת את זווית הגה, מקבלת נתונים על מהירות סיבוב הגלגלים, התאוצה הצדית ועוד, משקללת את הכל ואז מחליטה, בלי לחכות לאישור מהנהג, לבלום גלגלים שונים בפינות הרכב. התחושה מוזרה: רעשי בלימה נקודתיים מבלי שדוושת הבלם נלחצה. אבל זה עובד מצוין. המכונית חוזרת לסורה ולנתיבה.

מאזדה 3 היא היחידה מבין השלוש שמצוידת כסטנדרט בפטנט הבטיחותי החשוב הזה. היא גם היחידה שמצוידת בשש כריות אוויר שתיים קדמיות להגנה מפני תאונה חזיתית, שתיים צדיות, שנשלפות מצדי המושב, להגנה מפני פגיעה צדית, ושתי כריות מסוג וילון, שנפרשות מהתקרה ועשויות להגן על ראשי הנוסעים בזמן התנגשות עם עצם גבוה, כמו רכב שטח או עמוד חשמל. כמה חבל שמאזדה 3 בגרסה 1.6 ליטרים הבסיסית, שמשרתת כל כך הרבה אנשים בחברות היי-טק ובחברות אחרות, מצוידת רק בשתי כריות אוויר. על ESP בגרסת הליסינג בוודאי אין מה לדבר. סיוויק בגרסה הבסיסית (LS) מצוידת רק בארבע כריות אוויר. מי שרוצה כריות מסוג וילון ובקרת יציבות אלקטרונית צריך לשלשל 12 אלף שקל נוספים. ואילו אימפרזה משווקת בארץ רק עם שתי כריות אוויר. בושה.

יש לה אופי

לסיכום, השלוש מצוינות. כל אחת מהן היא קנייה טובה. כל אחת מהן אמורה לספק שירות נאמן לאורך שנים ארוכות. מאזדה 3 היא הבחירה של הנהג הספורטיווי ברוחו, זה שמצד אחד רודף אחר כבישים מקורזלים ומצד שני לא אכפת לו להתנהל בתוך מכונית העם. מאזדה 3 היא המכונית המהנה ביותר לנהיגה מבין השלוש, והבטיחותית ביותר.

סובארו אימפרזה היא מכונה משובחת עם שאר רוח. היא נדירה יותר, בוודאי עם החרטום החדש, ויש לה אופי. אפשר להגביה אותה ולהפוך אותה לרכב שביל-פנאי מענג.

הדור השמיני של סיוויק יקר קצת יותר מהמתחרות ומציע פחות אבזור (למשל, כיסויי הגלגלים הם צלחות פלסטיק זולות ולא חישוקי סגסוגת), אבל בשורה התחתונה זוהי מכונית חכמה, מודרנית וטובה יותר. 

לקריאה נוספת >> הונדה סיוויק סדאן – חוות דעת 

השתתפו במבחן: אייזק דוידוביץ', גיל בן יוסף

רכב חדש 0 ק"מ !
התקשרו עכשיו 073-374-2700
שלח
  • סובארו XV מנוע 2.0 ליטר אוטומטית
    מחירון: 159,900 ₪
    המחיר שלנו: 126,900 ₪
    חסכון: 33,000 ₪
  • אופל אסטרה דיזל ברלינה (סדאן) אוטומטית
    מחירון: 134,900 ₪
    המחיר שלנו: 99,900 ₪
    חסכון: 35,000 ₪
  • מאזדה 3 ספורט אוטומטית
    מחירון: 132,000 ₪
    המחיר שלנו: 114,500 ₪
    חסכון: 17,500 ₪
  • יונדאי אלנטרה אוטומטית
    מחירון: 133,500 ₪
    המחיר שלנו: 109,000 ₪
    חסכון: 24,500 ₪
  • מיצובישי אאוטלנדר (7 מושבים) אוטומטית
    מחירון: 169,900 ₪
    המחיר שלנו: 147,600 ₪
    חסכון: 22,300 ₪
  • קיה ספורטאז' אוטומטית
    מחירון: 139,900 ₪
    המחיר שלנו: 124,200 ₪
    חסכון: 15,700 ₪
  • קיה פיקנטו החדשה 1.2 אוטומטית
    מחירון: 79,500 ₪
    המחיר שלנו: 68,000 ₪
    חסכון: 11,500 ₪
כל הדגמים
סובארו XV מנוע 2.0 ליטר אוטומטית
מחירון: 159,900 ₪
המחיר שלנו: 126,900 ₪
חסכון: 33,000 ₪
אופל אסטרה דיזל ברלינה (סדאן) אוטומטית
מחירון: 134,900 ₪
המחיר שלנו: 99,900 ₪
חסכון: 35,000 ₪
מאזדה 3 ספורט אוטומטית
מחירון: 132,000 ₪
המחיר שלנו: 114,500 ₪
חסכון: 17,500 ₪
יונדאי אלנטרה אוטומטית
מחירון: 133,500 ₪
המחיר שלנו: 109,000 ₪
חסכון: 24,500 ₪
מיצובישי אאוטלנדר (7 מושבים) אוטומטית
מחירון: 169,900 ₪
המחיר שלנו: 147,600 ₪
חסכון: 22,300 ₪
קיה ספורטאז' אוטומטית
מחירון: 139,900 ₪
המחיר שלנו: 124,200 ₪
חסכון: 15,700 ₪
קיה פיקנטו החדשה 1.2 אוטומטית
מחירון: 79,500 ₪
המחיר שלנו: 68,000 ₪
חסכון: 11,500 ₪