טויוטה FJ קרוזר – מבחן דרכים

ברוכים הבאים לטויוטה FJ קרוזר, צעצוע אולטימטיבי לכל אשה וגבר. בארה"ב הוא עולה 22,500-25,000 דול. בישראל אי אפשר לקנות אותו. כמה עשרות הסתננו לכאן ביבוא אישי, תמורת 280-300 אלף שקל ליחידה. אך הסיפור הזה נגמר - התקנות אוסרות על יבוא רכב לא אמריקאי מארה


מאת: יואב קווה, 28/04/2010
טויוטה FJ קרוזר
טויוטה FJ קרוזר
 
 

צילומים: אוריאל כהן

אמצע אפריל, אמצע השבוע, שמונה בבוקר, יער בן שמן. חשבתי שהפריחה כבר נגמרה, אבל הנה מקבצים יפים של סגולים. אני עצמי בתוך כלי צהוב. צהוב צהוב. הרבה צהוב מבחוץ וקצת צהוב מבפנים. מילא הצבע, שימו לב לצליל. זוכרים את ה"אנ אנ" מגיל 5? אז אותו דבר בדיוק.

ברוכים הבאים לטויוטה FJ קרוזר, צעצוע אולטימטיבי לכל אשה וגבר. בארה"ב הוא עולה 22,500-25,000 דולר. בישראל אי אפשר לקנות אותו. כמה עשרות הסתננו לכאן ביבוא אישי, תמורת 280-300 אלף שקל ליחידה. אבל הסיפור הזה נגמר – התקנות אוסרות על יבוא רכב לא אמריקאי מארה"ב (FJ מיוצר ביפן).

אני מטפס לקבינה הגבוהה. חלון צר, מאונך. גם חלונות הצד צרים. האבזור ספרטני: רק מזגן פשוט ולא בקרת אקלים. הכפתורים זולים. סתם פלסטיק. FJ הוא כלי פשוט. וזה כל היופי. עם משטחי פלסטיק פנימיים דמויי פח בצבע הרכב, עם אדריכלות של כלי צבאי (מישהו אמר האמר?).

יש לו שתי דלתות. בעצם ארבע. השתיים האחוריות מוסוות. מדובר בדלתות התאבדות (suicide doors). דלתות התאבדות ברכב סדרתי, ולא במכונית תצוגה דמיונית! הנה עוד סיבה טובה לחשוק ב-FJ. למה התאבדות? כי הן נפתחות הפוך מכיוון הנסיעה. לא חוצצות בין מי שעולה/יורד/נופל לבין התנועה שבאה ממול. את דלתות ההתאבדות אפשר לפתוח רק מבפנים ורק אחרי שפותחים את הדלתות הקדמיות.

טויוטה FJ קרוזר מבחן דרכים

אחרי שפותחים אותן אפשר לשבת מאחור. למה בכלל לשבת מאחור באוטו כזה? אני רוצה לנהוג. אוקיי, חכו רגע. מאחור יש הפתעה. זה הרבה פחות צפוף ממה שזה נראה או ממה שרומזות דלתות ההתאבדות הצרות. מאחור אפשר להושיב בכבוד גם מבוגרים, אפילו בעלי מסעדות, אם כי יש לציין שהחלון הזעיר יוצר תחושה קלסטרופובית מעיקה.

ביצועים של מטוס קרב?

אני עובר לפנים. מניע. המפתח הוא הכי פשוט וזול שיש. FJ מצויד במנוע בנזין שש בוכנות, בנפח 4.0 ליטרים. משלב ל-D. ההנעה היא אחורית כרגע. עוד מעט אשלב ל-4X4 ואחר כך להילוך נמוך 4X4 ואחר כך לנעילת דיפרנציאל אחורי. ואחר כך?

בינתיים אני בכביש ובהנעה אחורית.

רעש הרוח מוגזם. מזמן לא נהגתי במכונית שמייצרת רעשי רוח חזקים כל כך. טוב, מה אתם רוצים, ל-FJ יש צורה של קובייה. בעל האוטו, ח' מרחובות, מאשים דווקא את הגגון שהתקין. כנראה שהוא צודק. אנחנו מפרקים את הגגון וזורקים אותו לשדה.

סתם. אנחנו עוברים לדבר בקול רם יותר. במקביל אני מתעסק בלחיצה על הדוושה הימנית. עוד ועוד. FJ מפיק את הסאונד המקסים שלו אבל לא מתנהג בהתאם. אפשר לצפות שעם סאונד יבואו ביצועים של מטוס קרב, אבל לא. הבהמה כבדה והמנוע לא כזה חזק – שתי טונות, 239 כ"ס. בקיצור, פוזה. סתם פוזה. אנחנו זורקים את האוטו בשדה הסמוך ומעלים אותו באש.

האמת, לא חשוב שהאוטו הוא לא מטוס. ל-120 קמ"ש הוא יכול להגיע. וכנראה שגם ל-150.

החשוב הוא הפוזה. פוזה של קובייה. FJ הוא רטרו. קווים פשוטים. שימו אותו ליד אינפיניטי FX. זה צעצוע מיושן ותמים וזאת מרכבתו של באטמן.

FJ הוצג ב-2003 בתערוכת הרכב בשיקגו. לטויוטה לא היתה כל כוונה להכניס אותו לייצור סדרתי, אבל הקהל כל כך התלהב עד לא היתה להם ברירה. הרכב הוצג ב-2007 ומשווק ביפן ובצפון אמריקה.

טויוטה FJ קרוזר

עכשיו אני נכנס לשטח. משלב ל-4X4. השילוב נעשה בידית, לא בכפתור. FJ מבוסס על מכלולים של לנדקרוזר, אלא שלנדקרוזר – להבדיל מ-FJ – נוסע כל הזמן במצב 4X4 (מה שנקרא AWD – All Wheel Drive)

אין דרמות

רוב רובם של הלנדקרוזרים שמסתובבים בישראל מצוידים במנועי דיזל. זה הרגל שהתחיל עוד בימים שבהם עלה ליטר סולר 1.5 שקלים. כיום הוא יקר יותר מבנזין (לפני הנחה) אבל עדיין נותן יתרון משמעותי – לנדקרוזר דיזל שותה 1 ל-9. דגם הבנזין, ביום טוב, גומע 1 ל-6.

וה-FJ? גם 1 ל-6. ומה שגרוע יותר, המיכל שלו מחזיק רק 60 ליטר. אתה נוסע לכפר סבא ונתקע בדרך חזרה. אין ברירה, צריך (שוב) לזרוק את האוטו לשדה הסמוך ולהצית אותו. או להתקשר לשי אגסי.

אז מה שאדון ח' ועוד רבים מבעלי ה-FJ – יש כמה עשרות כאלה בישראל – עושים: מתקינים מיכל גז. המיכל, 100 ליטר ש-80 מתוכם שימושיים (אסור למלא עד הסוף!), נמצא בתא המטען ותופס חלק לא מבוטל ממנו. ליטר גז עולה 3.5 שקלים. אסור לחנות בכמה חניונים תת קרקעיים ישנים. וחוץ מזה, הכל די בסדר. אה, אין תחנה למילוי גז באילת. הכי דרומית נמצאת, אני חושב, בדימונה. המערכת של ח' הותקנה על ידי חברת גז-פרו ועולה 9,000 שקל.

ומה שיפה הוא שמד הדלק של כלי הרכב נמצא כל הזמן על המקסימום. אתה נוסע ונוסע, עם צליל האגזוז המתוק, והאוטו לא שותה טיפה דלק (רק אל תשכחו למלא גז מדי פעם). אגב, צריכת הגז גבוהה יותר מצריכת הדלק, מפני שתכולת האנרגיה בגז קצת יותר נמוכה.

אז אני בשטח, במסלול הניסויים הקבוע. FJ צוחק כל הדרך. הוא מטפס על הסלעים והמתלולים בנונשלנט מתסכל. לי נשאר רק להחזיק את ההגה וללחוץ טיפה על הדוושה. האוטו הזה מרשים בשטח כמו רנגלר משופר. אין דרמות, אין טחינת צמיגים ואפילו לא צריך לנעול את הדיפרנציאל האחורי. רוכב אופניים אחד שצפה במחזה היה המום מכדי למחוא כפיים.

לעמוד מבחני דרכים לחץ על הלינק >> מבחן דרכים 

לסיכום: אני רוצה כזה

תצורה: חמש דלתות
הנעה ותמסורת: 4X4, תיבת הילוכים אוטומטית בת חמישה הילוכים
מנוע: בנזין, שישה צילינדרים, 24 שסתומים, נפח 3,956 סמ"ק, הספק מירבי 239 כ"ס ב-5,200 סל"ד, מומנט מירבי 38.4 קג"מ ב-3,700 סל"ד
מידות: אורך – 467 ס"מ, בסיס גלגלים – 269 ס"מ, רוחב – 189.5 ס"מ, גובה – 182 ס"מ, מרווח גחון – 24 ס"מ, זווית גישה – 34 מעלות, משקל עצמי – 1,948 ק"ג, מידות צמיגים – 265/70R17
צריכת דלק: נתוני מעבדה – 9 ק"מ לליטר, נתוני מבחן – 6 ק"מ לליטר
קבוצת זיהום: 15
בטיחות: ארבע כריות אוויר, ABS, מערכת בקרת יציבות אלקטרונית, עדיין לא עבר מבחן ריסוק פומבי של איגוד EuroNCAP
שנת השקה: 2007
מחיר (משוער): 300 אלף שקל (כיום כבר אי אפשר לייבא)