יונדאי טוסון – מבחן דרכים

הקהל הישראלי הסתער על דגם הכביש-שטח הקומפקטי החדש של יונדאי, טוסון, בגלל המחיר. האם ההתנפלות מוצדקת?


מאת: יואב קווה, 02/12/2004
יונדאי טוסון
יונדאי טוסון
יונדאי טוסון
יונדאי טוסון
יונדאי טוסון
יונדאי טוסון
 
 

ליד חורבות הכפר הסורי תאופיק נטשנו את הקוקפיט החמים ויצאנו אל הקור והבוץ. הרבה בוץ – בוץ רמת-גולני משובח, שגושים חומים ממנו נדחסו לרווח המצומצם שבין הצמיגים לבתי הגלגלים. מכוש קטן עזר לשחרר את הסתימה. המשכנו לעבר החרמון, בשאיפה לתפוס את השלג הראשון שירד בשבוע שעבר. נהגנו בטוסון – דגם הכביש-שטח הקומפקטי החדש של יונדאי – שהוצג בתערוכת ז'נווה במארס השנה. המכוניות הראשונות נחתו בישראל לפני שלושה חודשים. היבואן הבטיח לחולל מהומה: לא רק לגנוב לקוחות ממתחרים בקטגוריה של כביש-שטח רך, אלא גם למשוך לקוחות מקטגוריה אחרת, גדולה הרבה יותר – משפחתיות גדולות או מכוניות "מנהלים".

הפיתיון הוא המחיר. טוסון עם מנוע V6 בנפח 2.7 ליטרים (175 כ"ס) מוצעת ב-169 אלף שקל, מחיר ששובר את קו המחירים האחידים למדי שקבעו יבואני הכביש-שטח המתחרים – מלמטה. יתרה מזאת, המחיר הזה גבוה רק ב-10,000 עד 30 אלף שקל ממחיר משפחתיות גדולות, בהן מאזדה 6, טויוטה אוונסיס ופז'ו 407. וכפי שציין לא מכבר מנכ"ל חטיבת יונדאי בחברת כלמוביל, דני שביט, מי לא ייכנע לפיתוי לקנות כביש-שטח?

ואכן, השאיפה של שביט למכור 400 מכוניות מדגם טוסון בתוך 12 חודשים הוגשמה בתוך פחות מחודש. הקהל הסתער על המכוניות. מי שיזמין עכשיו טוסון יקבל את המכונית רק באפריל (ויפספס את עונת הבוץ הנוכחית).

יונדאי טוסון  צילום מלפנים

 גחון פגיע

טוסון מבוססת על פלטפורמה של המשפחתית אלנטרה. העיצוב מזכיר את האחות יונדאי סנטה פה, אם כי מכוער פחות. במבט חזיתי טוסון היא בעלת פרצוף בוטה, מזוויות אחרות היא מושכת יותר. 

המפתחות נמסרו לידנו, כרגיל, בעיר הגדולה, שתשמש ככל הנראה שטח המרעה הטבעי ביותר לנהגי טוסון. הישיבה הגבוהה היא יתרון נעים בעיר. טוסון קלה לנהיגה. המנוע אמנם לא גמיש (הוא מוסר את עיקר כוחו בסל"ד גבוה), אבל תיבת ההילוכים האוטומטית היעילה מפצה על כך.

נוחות הנסיעה מפתיעה לטובה. דגמי סנטה פה וגם טראקאן מצוידים במתלים רופסים למדי. טוסון, להבדיל, מצליחה לגלות איפוק מסוים ושליטה עצמית. חבל שהמושבים הקדמיים לא נוחים במיוחד, מגרעת שמתגלה רק בנהיגות ארוכות. 

המכונית משווקת עם בקרת אקלים ושש כריות אוויר כסטנדרט. מי שחושק בפינוקים נוספים – למשל, בקרת שיוט וחלון גג – צריך לשלשל לידי היבואן 6,000 שקל נוספים. איכות הגימור משביעת רצון, אבל הפלסטיקים שעוטפים את הקוקפיט מעט קשיחים מדי. הקוריאנים השאפתנים של יונדאי מתאמצים לשפר את האמינות של המכוניות, ולפי סקרי שביעות רצון שהתפרסמו בארצות הברית בשנה האחרונה, נראה שהם מצליחים. 

גם בכביש המהיר והמפותל מציעה טוסון נוחות סבירה ואינה מתנדנדת. בכבישים כאלה מתעוררת בעיה אחרת – בעיית הגה. לטוסון יש הגה אילם. הוא אמנם מסתובב לאן שמסובבים אותו, אבל לא מעביר שום דיווח מהצמיגים והכביש.

 בנוגע לשטח – בדרך כלל בעלי מכוניות כאלה לא עוזבים את הכביש. זו החמצה. בפועל אפשר לצאת לטיולים נהדרים בטוסון. למשל, מסע לחרמון בשיא הסערה. מערכת ההנעה מזכירה את הונדה CRV: הנעה קדמית רוב הזמן, הנעה אחורית מצטרפת רק כשהצמיגים הקדמיים מחליקים. אבל להבדיל מ-CRV, ובדומה למאזדה טריביוט וניסאן איקס-טרייל, מצוידת טוסון בכפתור לנעילת הדיפרנציאל המרכזי. המשמעות היא חלוקת כוח מנוע קבועה: 50% לגלגלים הקדמיים, 50% לאחוריים. לחיצה על הכפתור משפרת במידה משמעותית את יכולת העבירות של המכונית. 

אך אין להגזים – זה עדיין כביש-שטח רך עם גחון פגיע, מהלך מתלה קצר ויחסי העברה ארוכים. הילוך ראשון קצר ומנגנון האטה במורד, כמו בלנדרובר פרילנדר, היו עוזרים. החיסרון הזה הורגש בירידה התלולה מכיוון מטעי התפוחים של הכפר הדרוזי מסעדה לבריכת רם. פתיתי שלג, אגב, נראו במג'דל שמס. הכניסה לחרמון עצמו היתה חסומה. 

יונדאי טוסון  צילום צד

טוסון נמכרת בארץ גם בגרסת דיזל (2.0 ליטרים, 112 כ"ס); באירופה היא נמכרת גם עם מנוע בנזין (2.0 ליטרים, 140 כ"ס). חבל שבארץ היבואן מתעקש על מנוע 2.7 ליטרים הבזבזן בדלק (7 קילומטרים לליטר בממוצע). 

אבל גם כך זו קנייה הגיונית – מקבלים עודף מ-200 אלף שקל וזוכים במכונית מודרנית, שמסוגלת להסתובב קצת בשטח, ולא פחות חשוב – להרשים את השכנים.

לחוות דעת אודות המחליף של יונדאי טוסון >> יונדאי ix35 – חוות דעת

למידע על דגמים נוספים של היצרן >> יונדאי – חוות דעת

 

 יונדאי טוסון

גרסה: בנזין 2.7 ליטרים
תצורה: כביש-שטח, חמש דלתות (חמישה מושבים)
מידות: אורך 432 ס"מ, רוחב 183 ס"מ, גובה 173 ס"מ, בסיס גלגלים 262 ס"מ, נפח תא מטען 644 ליטרים, משקל עצמי 1,625 ק"ג, צמיגים 235/60/R16
הנעה ותמסורת: לכל הגלגלים, אוטומטית ("טיפטרוניק"). דיפרנציאל מרכזי ננעל
מנוע: בנזין, V6, נפח 2,656 סמ"ק, הספק מרבי 175 כ"ס ב-6,000 סל"ד, מומנט מרבי 24.6 קג"מ ב-4,000 סל"ד
ביצועים (נתוני יצרן): מהירות מרבית 180 קמ"ש, תאוצה ל-100 קמ"ש – 10.5 ש'
נתוני שטח: מרווח גחון 19.5 ס"מ, זווית גישה 28 מעלות, זווית נטישה 32 מעלות
צריכת דלק: נתוני יצרן: 12.5 ק"מ לליטר, נתוני מבחן: 7 ק"מ לליטר 
בטיחות: 6 כריות אוויר, ABS, בקרת משיכה, הנעה לכל הגלגלים, עוד לא נעשה מבחן ריסוק פומביאחריות: 3 שנים
שנת השקה: 2004

מחיר: 169 אלף שקל (מודל 2004)
גרסאות נוספות: דיזל 2.0 ליטרים (112 כ"ס), 163 אלף שקל (ידני) או 174 אלף שקל (אוטומטי)