ניסאן פטרול – מבחן דרכים

ניסאן פטרול קיים עוד מהתקופה שבה לרכבי שטח היו שני סרנים חיים, הילוך כוח וכיסוי למראה הקרבי. פטרול, דינוזאור, איך יסתדר עם החיים בשנת 2009?


מאת: יואב קווה, 24/04/2009
סאן פטרול. יוצאים לדרך
סאן פטרול. יוצאים לדרך
ניסאן פטרול ולנדקרוזר V8. מי פוזל למי
ניסאן פטרול ולנדקרוזר V8. מי פוזל למי
ניסאן פטרול. רכב שטח אמיתי לאנשים אלטרנטיווים
ניסאן פטרול. רכב שטח אמיתי לאנשים אלטרנטיווים
ניסאן פטרול. דינוזאור במדבר
ניסאן פטרול. דינוזאור במדבר
יסאן פטרול. מסוגל לאכול לנדקרוזרים
יסאן פטרול. מסוגל לאכול לנדקרוזרים
ניסאן פטרול במבחן דרכים
ניסאן פטרול במבחן דרכים
ניסאן פטרול
ניסאן פטרול
ניסאן פטרול
ניסאן פטרול
 
 

צילומים: יואב קווה / גיא רוסו

אני קורא לו "הדינוזאור שלי", מעמיס עליו שני מיכלי מים טריים, אחד מהם מצויד בצינור ארוך למקלחת שדה. אני בודק את העיגון של ההייליפט לחילוצים ואת את החפירה וגם את החיבורים של הצלון הנגלל. מבחינתי אפשר לצאת למדבר. לבד או בקבוצה, לא משנה.

לא רומסים

לצאת למדבר, להיכנס לשביל הכי נידח, לשבור שמאלה, לפרוש שטיח קטן, להרתיח תה, לנמנם. אין חשש. למקומות שאליהם אני מגיע אף אחד לא יגיע, ובטח לא להקות הטויוטה לנדקרוזר. נובורישים שכמותם. יוצאים לשטח עם פיצוחים, גנרטורים וטלוויזיות. גם בכביש הם כאלה. נדחפים, רומסים את הפרייווטים.

הניסאן פטרול שלי ענק: 5.15 מטרים אורך, 1.94 מטרים רוחב, 1.85 מטרים גובה. הוא יכול לבלוע לנדקרוזר סטנדרטי לארוחת בוקר, אבל הוא אף פעם לא יעשה את זה. הפטרול הוא ענק צמחוני. ותתפלאו, זה לאו דווקא בגלל הנהג. זה האופי שלו עצמו. ענק – אבל נחמד ועדין. הנה, קחו את המנוע: 160 כ"ס. 160 כ"ס על 2.5 טונה. זה הרי לא יחס הספק-משקל שיכול לתת ביצועים מוחצים. עם מנוע כזה אי אפשר לרמוס אף אחד בעליות לירושלים.

אני חי עם זה בשלום. לא ממהר. ובמדבר אני בטח לא צריך מנוע רצחני. במדבר אני צריך אחיזה. ולפטרול יש מהלך מתלה מצוין פלוס שחרור חשמלי של מוט מייצב אחורי, וככה יוצא שגם בשטח קשה במיוחד אני אפילו לא צריך לנעול את הדיפרנציאל האחורי.

ניסאן פטרול  צילום צד

הרחק מההמון

בשבת האחרונה התעוררתי ב-04:30. העמסתי ערכת קפה ויצאתי לציר המצלעות, אחד המסלולים הקשים. הפעם לא הייתי לבד: הצטרפו אלי פיני ברנגלר הקצר ומיקי בלנדקרוזר. לנדקרוזר?! כן, אבל לא הדגם ההמוני, אלא ה-V8 דיזל החדש. 

ב-06:00 כבר היינו במעלה עקרבים, משקיפים מלמעלה על בקעת צין. קפה קטן מול הנוף? לא היה לנו זמן. רצינו להיכנס לשטח מוקדם, לפני שכל הג'מעה עם הפיצוחים יגיעו. וכך עשינו. בשבע בבוקר כבר היינו בציר שסומן באחרונה על ידי רשות הטבע והגנים. ב-07:45 כבר היינו בפנים, מתחת לעץ שיטה, לועסים בנחת ארוחת בוקר. בלי זבובים, בלי עם ישראל ובלי כל עדות הפורומים.

ניסאן פטרול מבחן דרכים צילום אחורי

פוזל ללנדקרוזר

ההתעסקות עם המדרגה הגדולה, שהיא בעצם שתיים וחצי מדרגות, נמשכה 40 דקות. הפטרול ארוך ורחב, וכך גם הלנדקרוזר V8, ולא רצינו לשפשף כלום. הרנגלר, לעומת זאת, קצר וגבוה, דילג למטה כמו עז. בשלב מסוים עברתי לסיפון של הלנדקרוזר. טרקתי את הדלת השמאלית, התיישבתי מאחורי ההגה. כזכור, אני איש של פטרול. אני לא מתרשם ממצלמות רוורס, בקרת משיכה אלקטרונית וכל מיני צעצועים. אותי מרגשות יותר שריקות של טריסטרמית במדבר יהודה.

חוץ מזה ללנדקרוזר יש בעיה אמיתית – המתלה הקדמי רך ולא מצליח לרסן את הנדנוד של המנוע והאף הכבד. אבל לא אצל מיקי. הוא התקין בולמי זעזועים אוסטרליים מסוג "כלב קשוח" ונגמר הסיפור. אז האוטו שלו, אני מודה, נוסע מצוין. מנוע חלק וחזק, איכות בנייה מצוינת. אין מה לדבר: רכב הדוק ומודרני.

דינוזאור מסלסל עשן

בהפסקת הקפה הבאה לא דיברתי הרבה. הסתכלתי על הדינוזאור שלי. הסתכלתי על הלנדקרוזר V8 והתחלתי לחשוב. לחשוב ולחשב. הפטרול עולה 330 אלף שקל. ה-V8 עולה חצי מיליון. הייתי יכול לגרד עוד 100 אלף שקל (המחיר ירד רק באחרונה). האם עשיתי טעות?

ניסאן פטרול צילום צד

חזרתי לנהוג בדינוזאור שפתאום באמת הרגיש כמו דינוזאור. הטריקה החלולה של הדלתות, רעשי המרכב, בידוד הרעשים של המנוע. הם צודקים. הפטרול כבר באמת מיושן. הוא הוצג ב-1997 ומאז עבר מתיחת פנים ב-2004. את הלנדקרוזר V8 הציגו ב-2007.

נגמר הטיול. המשכתי לשתוק ולהרהר גם בכביש. בעליות לדימונה סילסל הדינוזאור שלי עשן שחור ולא עמד בקצב של הטויוטה. חיברתי את הדוושה הימנית לרצפה ומיקי דווקא התרחק והלך. אולי עדיף שאעצור בצד, אפרוש שטיח קטן וארתיח חתיכת תה צמחים?

מזדקנים יחד במדבר

בדימונה כבר הרגשתי עצבים. למה לי הפטרול הזה? אפילו מזגן אחורי אין לו. הוא רועש ולא סוחב מי יודע מה. אולי אני צריך להיפטר ממנו? המשכתי להתעסק עם זה עוד כמה עשרות קילומטרים אבל שמתי לב שככל שהתקרבנו למרכז התחלפו המחשבות. לנדקרוזר זה לנדקרוזר – וממש לא משנה אם הוא V8 או לא V8. לנדקרוזר הוא רכב לקבלנים. ניסאן פטרול הוא כנראה רכב השטח הגדול היחיד בישראל לאנשים אלטרנטיווים.

ניסאן פטרול צילום מלפנים

בשנה הבאה תשיק ניסאן פטרול חדש – 2010. הם בטח ינטשו את הסרנים החיים. הוא בטח יהיה מלוקק, מן יאכטה נוצצת ולא ספינת מדבר רצינית. וזה בסדר. אין לי תוכניות לעבור למודל החדש. אני והדינוזאור שלי מתכננים להזדקן ביחד, לצאת למדבר, להתבונן בסלעים ולשתות תה. 

ניסאן פטרול – מפרט טכני

גרסה: 2.5 ליטרים , אוטומטית
תצורה: 4X4, חמש דלתות, שבעה מושבים
הנעה ותמסורת: 4X4, 4X2 עם יחס עברה נמוך, תיבת הילוכים אוטומטית בת ארבעה הילוכים
מידות: אורך 515 ס"מ, רוחב 1794 ס"מ, גובה 185 ס"מ, בסיס גלגלים 297 ס"מ, משקל עצמי 2,480 ק"ג, נפח תא מטען 183 ליטר
נתוני שטח: זווית גישה 37 מעלות, זווית נטישה 31 מעלות, מרווח גחון 22 ס"מ
מנוע: טורבו-דיזל, ארבע בוכנות בטור, נפח 2,953 סמ"ק, הספק מרבי 160 כ"ס ב-3,600 סל"ד, מומנט מרבי 36 קג"מ ב-2,000 סל"ד
ביצועים (נתוני יצרן): מהירות מרבית 160 קמ"ש, זינוק ל-100 קמ"ש ב-16.3 שניות
צריכת דלק (נתוני יצרן, מדידה בתנאי מעבדה): 9.3 ק"מ לליטר
בטיחות: 4 כריות אוויר, ABS, המכונית לא עברה מבחן ריסוק פומבי
שנת השקה: 1997
מחיר: 330,000 שקל
אבזור (כלול במחיר): בקרת אקלים, בקרת שיוט, חלון בגג, ריפודי עור

לעמוד >> חוות דעת ניסאן פטרול