רנו קוליאוס – מבחן דרכים

רנו קוליאוס נראה מוזר, כמו יצור מכוסה בתפיחות ובליטות. אבל איך האם יש קשר בין העיצוב המוזר ליכולת הנסיעה בכביש? ומה לגבי קמצוץ שטח?


מאת: יואב קווה, 14/03/2009
רנו קוליאוס
רנו קוליאוס
רנו קוליאוס
רנו קוליאוס
רנו קוליאוס
רנו קוליאוס
רנו קוליאוס
רנו קוליאוס
 
 

צילום: יואב קווה / יצרן

אני מתקרב ליצור הזה בחשש. ראשית יש לו שם שנשמע כמו מחלת מעיים. שנית בגלל בצורה שלו. 

כרסתני, מגושם, מכוסה בתפיחות ובליטות. וחוץ מזה מדובר בבהמה לא קטנה: אורך של 4.5 מטרים, גובה 1.7 מטרים ורוחב 1.85 מטרים. רנו קוליאוס גדול יותר מיונדאי טוסון – שהוא בעצמו לא צעצוע – ב-7-20 ס"מ בכל כיוון. ושלישית בגלל שיש עליו סמל של רנו. מה למעוין הצרפתי האלגנטי ולחיה כזאת? רנו קוליאוס לא נראה צרפתי. רנו קוליאוס נראה קוריאני.

אופס, הוא באמת קוריאני. קוליאוס מיוצר בדרום קוריאה במפעל של סמסונג. הוא מבוסס על חלקים של רנו ועוד יותר מכך על חלקים של ניסאן, דגם X טרייל. חשוב לדעת שסמסונג, כמו ניסאן, היא חלק מקונצרן רנו. עכשיו מתבקשת השאלה הבאה: האם רנו קוליאוס יפגין אמינות צרפתית או קוריאנית? ואולי יפאנית? האם החלקים שמקורם בצרפת, למשל המפתח בצורת כרטיס דק, ישבקו חיים בגיל צעיר והאם החלקים שמקורם בניסאן, למשל תיבת ההילוכים הרציפה, יאריכו ימים? אין לי תשובה אבל אני יכול לומר שני דברים: 1. זה מקרה מבחן מעניין. 2. רנו קוליאוס מעניק בנסיעה תחושה של רכב איכותי ובנוי היטב.

אבל לפני רשמי נהיגה, צריך לדבר על כסף. קולאוס נמכר בארץ בשלוש גרסאות, בכולן מנוע בנזין 4 בוכנות, 2.5 ליטרים. הגרסה הזולה ביותר מצוידת בהנעה 2X4, כמו מכונית נוסעים רגילה ולא כמו ג'יפון. המחיר שלה הוא 165 אלף שקל.הגרסה היקרה ביותר מצוידת בהנעה לכל הגלגלים, 4X4 והמחיר שלה הוא 199 אלף שקל. גרסה זו מגיעה ברמת אבזור גבוהה שנקראת PACK. אפשר לקבל את אותה רמת אבזור גם ב-2X4 ובמקרה זה צריך לשלם 185 אלף שקל. 

נהיגת המבחן התבצעה בגרסה היקרה ביותר, 4X4 PACK, וזה אומר פנסי קסנון, בלם יד חשמלי, חיישני אורות וגשם, כרטיס חכם להתנעה. זה לא כולל חלון שמש בגג ולא ריפודי עור. 

Renault_Koleos

לא יורדים מהעץ

אני מתקרב ליצור הזה בחשש. קוליאוס הוא רכב, איך נאמר, מאותגר אסטתית. בחזית הם שמו גריל אופייני של רנו סניק, מאחור שמשה משתפלת בסגנון שעשוי גם הוא להיראות צרפתי. באמצע ובצדדים, עדיין, כל התפיחות והבליטות. רנו קוליאוס, מה לעשות, נראה מגושם ומסורבל. יצרני רכב משתדלים שהעיצוב ישקף את חווית הנהיגה. מכונית שנראית כמו מכונית ספורט אמורה לנסוע כמו מכונית ספורט. מיניוואן כמו מיניוואן ורכב שטח קשוח כמו רכב שטח קשוח. 

אז איך אמור לנסוע רנו קוליאוס? כמו נזלת על גלגלים. רך, מרושל, מסורבל ולא נעים. 

אני לוחץ על כרטיס ההתנעה, שהוא גם שלט רחוק, פותח את הדלת ונכנס בחשש. תוחב בחשש את הכרטיס לחריץ הייעודי ולוחץ בחשש על כפתור ההתנעה. היצור מניע. אני משלב ל-R, מתמרן החוצה מהחניון, משלב ל-D ומסתלק לרחוב.  רושם מיידי: תנוחת הישיבה גבוהה. ממש גבוהה. אולי בגלל זה מכרו רנו את נשמתם לשטן ה-4X4. בני האדם, אולי בגלל שמוצאם משוכני עצים, אוהבים לשבת גבוה. זה מרגיע אותנו ונותן תחושת שליטה. וזה מצוין למכירות כלי רכב. 

חולפים עוד כמה מאות מטרים של נהיגה ואני מבין שטעיתי. קוליאוס הוא לא מחלת מעיים. קוליאוס הוא לא בהמה. קוליאוס לא נוסע כמו שהוא נראה. למעשה קוליאוס הוא רכב קליל ונעים לנהיגה ותמרון. ההגה החשמלי רך כמו מרגרינה נטולת שומנים מוקשים. תיבת ההילוכים הרציפה מעבירה את הכוח בסגנון חלק וצפוי. הגודל והמשמנים לא ניכרים ואילו הגובה עושה טוב. 

אני צובר כמה קילומטרים של נהיגה עירונית ויכול לדווח חד-משמעית: רנו קוליאוס הוא רכב נוח. המתלים מרפדים היטב את המהמורות העירוניות ולישבן העדין שלום.

רנו קוליאוס צילום צד

יופי פנימי 

אני עוצר בצד, מגיח החוצה, לוקח מרחק ביטחון ומסתכל עליו שוב. לא, הוא לא התייפייף בדרך. למרות שהוא נוסע בסגנון מלוטש, רנו קוליאוס הוא יצור מוזר למראה. מה לעזאזל הם עשו עם העיצוב החיצוני ואיך פטריק לה קוואמה נתן לכל זה יד. 

לעומת זאת, עיצוב הפנים של קוליאוס הוא סביר בהחלט. הנדסת האנוש מוצלחת. אני אוהב את בלם היד החשמלי שמתנתק עצמאית ברגע שנוסעים. מרחב הפנים מצוין מלפנים ומאחור וגם תא המטען נדיב מימדים.

הגיע הזמן לצאת מהעיר. נוחות הנסיעה הטובה היא בתוקף גם בכביש הבינעירוני. אין יותר מדי רעשי רוח, כביש או מנוע. אבל כשמגיעות העליות לירושלים ומתחילים הפיתולים מבינים שקוליאוס הוא לא מכונית ספורט. לא, כי המתלים רכים וההיגוי מרחף. לא, כי המשקל שלו, 1.65 טון, כבד. אפרופו משקל, צריכת הדלק הממוצעת שנמדדה במבחן איננה מבריקה – 7.5 ק"מ לליטר.  רגע, קוליאוס הוא לא מכונית ספורט. קוליאוס הוא רכב שטח. אז אני לוקח אותו לשטח. 

רנו קוליאוס צילום מלפנים

מושיבים ילדים וחותכים עגבניות

בשטח יש קטע סלעי ואחריו בור בוצי, דרך עפר משובשת ועליה אחת תחוחה. קוליאוס עובר את הקטע הסלעי בסדר גמור. מרווח הגחון שלו סביר והמתלים לא רכים מדי. גם את הבוץ הוא צולח בכבוד. זווית הגישה והנטישה מספקות בהחלט למקובל בז'אנר – ז'אנר הג'יפונים הרכים נטולי הילוך כוח (Low). בדרך העפר המשובשת הפגין קוליאוס את אותה נוחות שהפגין בעיר. המתלים ביצעו עבודת שיכוך טובה וניתן היה להתקדם בקצב מהיר למדי. 

ואז הגיעה העליה התחוחה. קוליאוס 4X4 מציע שלושה מצבי הנעה: 2X4,  4X4 ו-4X4 LOCK. מצב ה-4X4 אומר שהכוח זורם לכל הגלגלים אבל שבמקרה של אובדן אחיזה יזרום הכוח דווקא לגלגל חסר האחיזה והרכב ייתקע במקום. LOCK פירושו שהדיפרנציאל המרכזי נעול וכך מובטחת חלוקת שווה של כוח בין זוג הגלגלים הקדמי לאחורי. 

העליה התחוחה המדוברת מכילה גם בליטות ושקעים, מה שנקרא הגעה הג'יפאית "הצלבות". ואכן קוליאוס הצליב ונעמד במקום – הגלגל הקדמי ימני ואחורי שמאלי הסתחררו במקום. עברתי למצב LOCK. החלקת הצמיגים הפסיקה אבל הרכב לא הסכים להתקדם. למה? בגלל תיבת ההילוכים הרציפה, שפשוט סירבה להעביר את הכוח לגלגלים. לחיצה על דוושת הדלק הניבה רק עלייה בסל"ד ולא עליה בעלייה (התחוחה). נסוגתי לאחור ונתתי לרכב להתקרר. ניסיתי שוב, עם קצת תנופה. קוליאוס טיפס למעלה אבל המסקנה ברורה – קוליאוס לא מתאים למכשולים טכניים ועליות קשות. תנו לו דרכי עפר נעימות והוא יגיד לכם תודה. בירידות, אגב, הוא הרבה יותר מצטיין. לא רק בגלל שאין בעיה של העברת כוח לקרקע אלא גם בזכות מנגנון שבולם את הרכב אוטומטית בירידה. 

רנו קוליאוס צילום תא הנהג

ועוד דבר אחד קטן בהקשר של השטח: הדלת האחורית נפתחת בשני חצאים – שמשה מונפת אל על ובסיס הדלת שנפתח כלפי מטה ויוצר משטח מאוזן. המשטח הזה מעולה לחיתוך עגבניות בשטח ואפשר גם להושיב עליו ילדים קטנים וצוהלים. 

סוג מסוים של קסם

רגע לפני שאני מחזיר את המפתח, סליחה את הכרטיס החכם, לנציג של רנו אני מסתכל על הקוליאוס שוב. חווית הנסיעה בו סימפטית לגמרי. רנו קוליאוס ניחן אפילו בקסם אישי, מה שבוודאי אי אפשר להגיד על יונדאי טוסון. נכון שלעיצוב שלו קשה להתרגל אבל תמיד אפשר להתנחם במשפט שנאמר בזמנו על הדור הראשון של סיטרואן C5: את הבחוץ לא רואים מבפנים. 

רנו קוליאוס – מפרט טכני

גרסה: 2.5 ליטרים , אוטומטית
תצורה: 4X4, חמש דלתות, חמישה מושבים
הנעה ותמסורת: לכל הגלגלים, תיבת הילוכים אוטומטית-רציפה
מידות: אורך 452 ס"מ, רוחב 186 ס"מ, גובה 170 ס"מ, בסיס גלגלים 269 ס"מ, משקל עצמי 1,655 ק"ג, נפח תא מטען 450 ליטר
נתוני שטח: זווית גישה 27 מעלות, זווית נטישה 31 מעלות, מרווח גחון 21 ס"מ
מנוע: בנזין, ארבע בוכנות בטור, נפח 2,488 סמ"ק, הספק מרבי 170 כ"ס ב-6,000 סל"ד, מומנט מרבי 23 קג"מ ב-4,400 סל"ד
ביצועים (נתוני יצרן): מהירות מרבית 188 קמ"ש, זינוק ל-100 קמ"ש ב-10.3 שניות
צריכת דלק (נתוני יצרן, מדידה בתנאי מעבדה): 9.6 ק"מ לליטר
צריכת דלק (נתוני מבחן): 7.5 ק"מ לליטר
בטיחות: 6 כריות אוויר, ABS, בקרת יציבות אלקטרונית, חמישה כוכבים במבחן הריסוק של EuroNCAP
שנת השקה:2008

מחיר: 199,000 שקל

אבזור (כלול במחיר): בקרת אקלים, מערכת קול עם שישה רמקולים, חיישני אורות וגשם, מחשב דרך, חישוקים קלים