מבחן דרכים השוואתי סופר מיני: טויוטה יאריס, סוזוקי סוופיט, קיה ריו, סקודה פאביה

פגוש לפגוש. הקרב היה צמוד מאוד. ארבע מכוניות סופר מיני, כולן ברמה גבוהה. ובכל זאת יש הבדלים ואפילו הבדלים גדולים.


מאת: יואב קווה, 23/01/2012
סוזוקי סוויפט
סוזוקי סוויפט
סקודה פאביה
סקודה פאביה
קיה ריו
קיה ריו
 
 

צילום: יואב קווה, יצרן

טויוטה יאריס

הדור הראשון של טויוטה יאריס, אני מדבר על תחילת שנות ה-2000, היה להיט: מכונית קטנה, עמידה, חסכונית, ששומרת ערך יותר מפק"מ בבנק ירושלים. הדור השני היה נפילה – גיר רובוטי מעצבן חירבן את הכל. ועכשיו מפציע הדור השלישי, שמצויד בגיר אוטומטי רציף מוצלח. טויוטה יאריס החדשה גדולה יותר, מרווחת יותר, נוחה יותר. מי שחושב שמכונית יפנית קטנה לא יכולה להיות נוחה שיחשוב שוב. בנסיעה עירונית על כביש משובש הוכיחה טויוטה יאריס החדשה שהיא המכונית הנוחה ביותר במבחן.

אבל מה לגבי ביצועים?

המנוע, 1.3 ליטרים ו-99 כ"ס, בשילוב הגיר הרציף עושים עבודה טובה וחסכונית. יאריס השיגה במבחן הזה את צריכת הדלק הטובה ביותר –  11.1 ק"מ לליטר. אני משוכנע שבנהיגה רגילה, נורמלית, היא תגיע בקלות ל-15 קילומטר לליטר.

מה לגבי אבזור? 

המכונית לא מגיעה עם חלונות חשמל מאחור – עקשנות מעצבנת של היצרן. אין בקרת אקלים ואין חישוקי סגסוגת קלים. לעומת זאת יש מסך מגע 6 אינץ' עם מצלמת רוורס ודיבורית בלוטוס. יש כניסת USB ו-AUX. ויש שליטה על ההילוכים מההגה.  ההיגוי של יאריס החדשה קליל. יש מי שיאמר קליל מדי. עיצוב הפנים קצת קודר. איכות ההרכבה מצוינת. טויוטה יאריס מזכירה את הונדה ג'אז המצוינת אבל היקרה.

שורה התחתונה: יאריס החדשה היא מכונית חסכונית, יעילה, צנועה ונקייה. את הכסף הפרטי שלי הייתי שם עליה.

לקריאה נוספת >> חוות דעת טויוטה יאריס 

טויוטה יאריס צילום מלפנים

סוזוקי סוויפט

הדור החדש של סוויפט, שהושק בשנת 2010, דומה מאוד חיצונית לסוויפט   הישנה יותר. רק חדי עין יבדילו בינהם. וזה פספוס. כי בעצם זו מכונית חדשה והרבה יותר מוצלחת מקודמתה. סוזוקי סוויפט החדשה ביצעה את כל מה שדרשנו ממנה במבחן בצורה טובה: קודם כל בביצועים. שילוב מוצלח של המנוע (1.2 ליטר) ותיבת ההילוכים (אוטומטית מסורתית) הניבו זריזות וצריכת דלק טובה – 10.3 קילומטר לליטר בתנאי המבחן המפרכים. דרגת הזיהום היא 2, זהה לזו של יאריס. התנהגות הכביש טובה – השלדה של סוויפט היא הטובה ביותר במבחן הזה. המכונית מהנה יותר לנהיגה משלוש האחרות.

בסעיף של נוחות הנסיעה בעיר הייתה סוויפט פחות טובה מהשאר. אולם אני חושד שמכונית המבחן סבלה מתקלה פרטית בבולמי הזעזועים הקדמיים.  בסעיף האבזור מציעה סוויפט חישוקי סגסוגת קלים, שקע USB  ומערכת שמע עם שליטה מההגה. אין לה בקרת אקלים ולא דיבורית בלוטות.

שורה התחתונה: סוזוקי סוויפט היא קנייה טובה מאוד. המכונית אולי לא מבריקה בכלום אבל בטח לא נופלת בשום דבר. אה, כן, למעט תא המטען הזערורי. ממש זערורי.

לקריאה נוספת >> חוות דעת סוזוקי סוויפט

סוזוקי סוויפט צילום מלפנים

קיה ריו

הקוריאנים כובשים את העולם. אני חוזר: הקוריאנים כובשים את העולם. וקיה ריו החדשה מוכיחה את זה בקלות. תסתכלו על המכונית הזאת. היא נראית מיליון דולר. אפשר בקלות להצמיד לה סמל של אאודי ואפילו ב.מ.וו ולחשוב שזו סופר-מיני גרמנית יוקרתית חדשה.

קיה ריו מציעה את העיצוב המרשים והמוצלח ביותר כאן. זו גם המכונית הגדולה והמרווחת ביותר בחבורה –  404 ס"מ אורך, 258 ס"מ בסיס גלגלים. אלה כבר לא נתונים של מכונית קטנה, אלא כמעט משפחתית.

האבזור נהדר: גרסת EX של ריו מכילה פנסי LED, בקרת אקלים דיגיטלית, בלוטות', חלון גג חשמלי, חישוקי אלומיניום (16 אינץ'!), קיפול חשמלי למראות, חיישני גשם וזה לא הסוף.

איכות הגימור מצוינת. נוחות הנסיעה טובה מאוד. המכונית משדרת תחושה מוצקה ונעימה. מבחינת תמורה לכסף ריו מנצחת את המבחן הזה בהליכה.

קיה ריו צילום מלפנים

איפה הבעיה? הבעיה היא במהות הפנימית. אם תחפרו לעומק תגלו שהקוריאנים עדיין, דגש על עדיין, עלולים לפספס בתכנון השלדה ומכלולי המנוע – גיר. אפשר להרגיש את זה בנהיגה אגרסיווית. אם לוחצים חזק על הריו היא חושפת התנהגות כביש פושרת ומתלים עייפים. אם דוחקים בה להאיץ מהר בכבישי הרים תלולים היא מפגינה מנוע לא מלהיב ותיבת הילוכים שמתגעגעת לעיר הגדולה ולפקקים. קיה ריו שוקלת 1,273 ק"ג. טויוטה יאריס שוקלת 1,035 ק"ג. צריכת הדלק של ריו הייתה הגרועה במבחן הזה: 8.8 ק"מ לליטר. דרגת הזיהום היא 4, הגבוהה ביותר בחבורה זו.

שורה התחתונה: קיה ריו היא הבחירה המועדפת לצרכן הלא מתוחכם.

לקריאה נוספת >> חוות דעת קיה ריו

סקודה פאביה

המנוע והגיר של הפאביה לקוחים מעולם אחר. אלאה אתכם קצת בנתונים ואחר כך אספר איך זה מרגיש על הכביש. 1.2 ליטר טורבו עם מומנט של 17.8 קג"מ – כמעט 50% יותר מהמתחרות. תאוצה ל-100 קמ"ש ב-10 שניות בלבד, 20-30 אחוז מהר יותר מהשאר. כנ"ל מהירות מרבית – פאביה מגרדת את ה-200 קמ"ש מלמטה. האחרות מגרדות את ה-160 קמ"ש מלמעלה. סקודה פאביה, על הכביש, היא פנתר רעב. האחרות, בהשוואה, הן כבשים מפוהקות.

אבל כבר אמרו לפניי שהחיים זה לא אפס למאה. והבעיה של סקודה פאביה שהגיר והמנוע המבריקים מחוברים למכונית שהיא כבר די מיושנת. פאביה הוצגה בשנת 2007 וסימני הגיל ניכרים בה: מערכת מתלים לא הוקצעת, שלדה לא הכי הדוקה, רעידות מיותרות מכיוון מכלולי ההגה, פלסטיקה ועיצוב פנים שעבר זמנו.

שורה התחתונה: מנוע וגיר מהממים. השאר משתרך מאחור.

לקריאה נוספת >> חוות דעת סקודה פאביה

השתתפו במבחן: דניאל סקלי, דניאל שמיל, ערן אביבי

סקודה פאביה וסוזוקי סוויפט צילום צד