מבחן השוואתי: קורולה מול אוקטביה מול מאזדה 3

לא קל להיות מכונית משפחתית בשנת 2016. ה-SUV תוקפים מלמעלה ומלמטה וקהל הלקוחות רוצה להרגיש מיוחד. מה עושים?


מאת: אלעד שלו, 01/10/2016
רכב חדש 0 ק"מ !
התקשרו עכשיו 073-374-2700
שלח
  • סובארו XV אוטומטית
    מחירון: 144,790 ₪
    המחיר שלנו: 114,700 ₪
    חסכון: 30,090 ₪
  • אופל אסטרה דיזל ברלינה (סדאן) אוטומטית
    מחירון: 134,900 ₪
    המחיר שלנו: 99,900 ₪
    חסכון: 35,000 ₪
  • מאזדה 3 ספורט אוטומטית
    מחירון: 132,000 ₪
    המחיר שלנו: 114,500 ₪
    חסכון: 17,500 ₪
  • יונדאי אלנטרה אוטומטית
    מחירון: 133,500 ₪
    המחיר שלנו: 109,000 ₪
    חסכון: 24,500 ₪
  • מיצובישי אאוטלנדר (7 מושבים) אוטומטית
    מחירון: 169,900 ₪
    המחיר שלנו: 147,600 ₪
    חסכון: 22,300 ₪
  • קיה ספורטאז' אוטומטית
    מחירון: 139,900 ₪
    המחיר שלנו: 124,900 ₪
    חסכון: 15,000 ₪
  • קיה פיקנטו החדשה 1.2 אוטומטית
    מחירון: 79,500 ₪
    המחיר שלנו: 68,500 ₪
    חסכון: 11,000 ₪
כל הדגמים
סובארו XV אוטומטית
מחירון: 144,790 ₪
המחיר שלנו: 114,700 ₪
חסכון: 30,090 ₪
אופל אסטרה דיזל ברלינה (סדאן) אוטומטית
מחירון: 134,900 ₪
המחיר שלנו: 99,900 ₪
חסכון: 35,000 ₪
מאזדה 3 ספורט אוטומטית
מחירון: 132,000 ₪
המחיר שלנו: 114,500 ₪
חסכון: 17,500 ₪
יונדאי אלנטרה אוטומטית
מחירון: 133,500 ₪
המחיר שלנו: 109,000 ₪
חסכון: 24,500 ₪
מיצובישי אאוטלנדר (7 מושבים) אוטומטית
מחירון: 169,900 ₪
המחיר שלנו: 147,600 ₪
חסכון: 22,300 ₪
קיה ספורטאז' אוטומטית
מחירון: 139,900 ₪
המחיר שלנו: 124,900 ₪
חסכון: 15,000 ₪
קיה פיקנטו החדשה 1.2 אוטומטית
מחירון: 79,500 ₪
המחיר שלנו: 68,500 ₪
חסכון: 11,000 ₪

איזה אוטו משפחתי

לא פשוט להיות מכונית משפחתית בשנת 2016. הסגמנט נשחק עם השנים, מלמעלה מזנבים ה- SUV’s, הטוסונים והספורטז'ים ומלמטה מזנבות המכוניות הקטנות ושוב הג'יפונים העירוניים.
יחד עם זאת סגמנט המשפחתיות סדאן הרבועות ה"קלאסיות" עדיין חזק וגדול ובמפתיע די יציב במכירות. קורולה היא המובילה הלאומית בפלח הזה. המכונית מופיעה עכשיו בגרסה מחודשת עם כמה שיפורים ושכלולים וזו הזדמנות טובה לעמת אותה עם מאזדה 3 שבעבר הייתה הנמכרת ביותר בסגמנט – מכונית שהתחדשה ממש לאחרונה במנוע 2.0 ליטרים במקום 1.5 ליטרים ובעוד מספר שכלולים. היריבה השלישית שהכנסנו לזירה היא סקודה אוקטביה – אמנם לא מכונית צעירה במיוחד אבל רבת יכולת.
הנבחנות

טויוטה קורולה
דור 11 לשושלת שהחלה בשנת 1966. עברה בימים אלו מתיחת פנים של אמצע החיים. הקורולה משווקת בשתי רמות גימור (SUN שפונה בעיקר לציי רכב, GLI שפונה בעיקר לשוק הפרטי) ועם מנוע אחד ויחיד (בנזין 1.6 ל'). תיבת ההילוכים היא אוטומטית רציפה.
לדף דגם ומפרט לחץ

טויוטה קורולה חוות דעת

מאזדה 3
בגרסת ה- 2.0 ליטר. דור שלישי לסדרה 3, הייתה מובילת השוק בסגמנט המשפחתיות ב- 2012. נמכרת לשוק הפרטי עם מנוע 2.0 ליטר ולשוק הליסינג עם מנוע 1.5 ליטר. המנועים השונים משודכים לתיבת שישה הילוכים אוטומטית פלנטרית "רגילה".
לדף דגם ומפרט לחץ

מאזדה 3 חוות דעת

סקודה אוקטביה
דור שלישי שעבר מתיחת פנים, משתף מכלולים עם דגמים רבים בקונצרן VW. אוקטביה משווקת אצלנו במבחר גרסאות, החל בדגם ה-1.2 הנבחן ועד לדגם ה- RS המגיע עם מנוע 2.0 ליטר מוגדש עם 220 כ"ס. המכונית מצוידת בתיבת שישה או שבעה הילוכים (תלוי בגרסה) רובוטית כפולת-מצמדים, ומרכב אחד – ליפטבק עם חמש דלתות (דלת אחורית נפתחת עם השמשה).
לדף דגם ומפרט לחץ

סקודה אוקטביה חוות דעת

עיצוב ונראות
קורולה עברה ממש לאחרונה מתיחת פנים קלה, שתורמת לאפקט ההגעה של המכונית בעיקר במבט חזיתי. החרטום קיבל כונסי אוויר אגרסיביים יותר ויחידות תאורה מחודדות. מאזדה 3 זכתה בחישוקי 18"18’ כסטנדרט בדגם ה- 2.0 ליטר, דבר המוסיף לעיצוב הספורטיבי מימד של קרביות. אוקטביה שומרת על המראה סולידי, קווים ישירים ופשוטים. היא לא מתבלטת בנוף המוטורי ויחד עם זאת מזדקנת בכבוד.

ציון לעיצוב ונראות:
(הציונים בסולם של 4-10)
מאזדה 3 – 8.8 נקודות
טויוטה קורולה – 8.5 נקודות
סקודה אוקטביה – 8.0 נקודות

תא נוסעים – מרחב ואיכות
אוקטביה וקורולה מעניקות תחושה של מרחב גדול יותר ליושבים מקדימה. במאזדה יש תחושה של צפיפות שבאה לידיי ביטוי גם במושב האחורי. יהיה קשה לאכלס שם שלושה מבוגרים. קורולה מעניקה את מרווח הברכיים והכתפיים הטוב ביותר מבין השלוש. נקודה נוספת לטובתה היא הריצפה השטוחה, שמאפשרת למבוגר היושב במושב האמצעי לוותר על ביקור אצל אורתופד אחרי נסיעה ארוכה בכבישי מע"צ.
באוקטביה יש פתחי אוורור למזגן עבור היושבים מאחור. בחום יולי אוגוסט זה יתרון חשוב, לפחות בתחילת הנסיעה עד שתא הנוסעים מתקרר.
קורולה עברה שדרוג של הפלסטיקים, הפקדים ומערכת המולטימדיה (טויוטה טאץ' 2). אלא שסביבת הנהג בקורולה עדיין פשוטה ובסיסית בהשוואה לשתיים האחרות. מאזדה 3 מנצחת פה די בקלות עם איכות חומרים מצוינת, אבזור עשיר ונוח לתפעול. התצוגה העילית של מהירות הנסיעה משדרגת את חווית הנהיגה ותורמת לבטיחות (לא צריך להוריד את העיניים מהכביש כדי לראות את המהירות). מערכת המולטימדיה בעלת צג 7 אינץ' פשוטה לשימוש ונוחה לתפעול בעזרת בורר שנמצא בהישג יד ימין. לוח המחוונים אינפורמטיבי ונוח לקריאה. באוקטביה איכות ההרכבה והחומרים היא גבוהה אבל אין שום תחכום. הכל פונקציונלי ופשוט.

ציון לתא הנוסעים וסביבת הנהג:
מאזדה 3 – 9.0
טויוטה קורולה 8.0
סקודה אוקטביה – 7.5

מנוע ותיבת הילוכים
השוני פה בולט. מאזדה זנחו את מנוע ה – 1.5 ליטר לחברות הליסינג וכעת מציעה לרוכשים הפרטיים כסטנדרט את מנוע ה – 2.0. זה כבר לא כוחות. המנוע הזה מפיק 165 כ"ס ומשודך לתיבת אוטומטית פלנטרית בעלת שישה הילוכים. הביצועים שמתקבלים הם טובים – למשל, תאוצה 0-100 קמ"ש ב-9.8 שניות. המנוע קצת רועש באוזן בסל"ד גבוה, אבל כף רגל ימין פשוט מאושרת על הגז. בקורולה אין שינוי, זה אותו מנוע אטמוספרי בנפח 1.6 ליטר שמשודך לתיבה רציפה בעלת 7 יחסי העברה עם 132 כ"ס. הרכב זריז מאוד (10.0 ש' ל-100 קמ"ש) ויעיל בהעברת הכוח לגלגלים. לחיצה החלטית על דוושת התאוצה תניב משיכה חזקה קדימה ולצידה שאון נוכח בתא הנוסעים. אוקטביה מציעה מכלולי מנוע ותיבה מקונצרן פולקסווגן – 1.2 TSI, המספק 105 כ"ס, המשודך לתיבת 7 הילוכים כפולת מצמד מסוג DSG. ההספק הזה הוא הנמוך בחבורה. מצד שני בזכות מגדש טורבו יש לאוקטביה מומנט של 17.8 קג"מ כבר ב-1,400 סל"ד (בהשוואה ל-16.3 קג"מ של הקורולה ב-4,400 סל"ד ו-21.4 קג"מ של המאזדה ב-4,000 סל"ד).
המומנט הזה ניכר בתאוצות ביניים (משמע – עקיפות) זריזות.
בבדיקה של צריכת הדלק קבעה אוקטביה את התוצאה החסכונית ביותר במבחן עם 11.6 ק"מ לליטר. במקום השני קורולה עם 10.6 ק"מ לליטר ומאזדה 3 סוגרת את הרשימה עם 10.2 ק"מ לליטר.
קחו בחשבון שמדובר בנתוני צריכת דלק של נסיעת מבחן מאומצת. בתנאים יומיומיים רגילים אמורות מכוניות אלה להפגין צריכה חסכונית יותר.

ציון מנוע ותיבת ההילוכים:
מאזדה 3 – 8.5 נקודות
סקודה אוקטביה – 8.0 נקודות
טויוטה קורולה – 7.5 נקודות

נוחות נסיעה
אנחנו נוסעים לאורך כביש 38, משער הגיא לבית גוברין. למרות החום הכבד נותרו פה ושם לאורך הדרך משטחים ירוקים. כיול המתלים במאזדה הוא על הצד הנוקשה יותר, אבל המושב של המכונית חובק מעולה את הנהג ומפצה על כך. בנסיעה עירונית, מי שסבל במיוחד מהקופצנות של המתלים הקשיחים היו היושבים מאחור. זה קורה לא רק בגלל כיול המתלים, אלא גם עקב חישוקי "18 וצמיגים נמוכי חתך.
קורולה התגלתה כפנינה אמתית בנוחות הנסיעה. כיול המתלים שלה רך יותר מהמאזדה. במהירות שיוט מחוץ לעיר הצטיינה קורולה בשקט שלה – בידוד רעשי המנוע, הכביש והרוח הוא טוב מאוד.
בנסיעה בתוך העיר הקורולה הייתה פשוט מצוינת. יכולת השיכוך שהפגינה היא מעולה ולא הורגש נדנוד מיותר. אוקטביה מכוילת על הצד הרך. בשיוט בין עירוני בכביש חלק הרכות הזאת אינה מורגשת אבל בפניות הרכב נוטה להתנדנד והמושב אינו חובק מספיק. בנסיעה עירונית הורגשו נדנודים קלים לאחר מעבר על מהמורות. בידוד הרעשים שמציעה אוקטביה הוא מצוין.

ציון נוחות נסיעה בין עירונית ועירונית:
טויוטה קורולה – 8.75 נקודות
סקודה אוקטביה – 8.5 נקודות
מאזדה 3 – 6.5 נקודות

אבזור ומחיר
מחיר הרכישה של שלוש המכוניות הוא 132,000 שקל. אלא שמאזדה מגיעה למסיבה בהרבה רעש וצלצולים ועם קבוצת רקדניות. רמת האבזור במכונית הזאת לא מביישת רכב יוקרה. הרשימה כוללת מערכת מולטימדיה מקורית עם מסך מגע, תפעול קולי, מצלמת נסיעה לאחור, בקרת אקלים מפוצלת, תצוגה עילית המציגה את מהירות הנסיעה והנחיות ניווט, בקרת שיוט עם מגביל מהירות, התנעה ללא מפתח, חיישני לחץ אוויר, חיישני אורות וגשם ועוד. בסעיף הבטיחות מאזדה מציעה 6 כריות אוויר ומערכות אזהרה מפני סטייה מנתיב ומניעת "תאונות-פגוש" בעיר (עד 30 קמ"ש) וכמובן בקרת יציבות אלקטרונית.
קורולה מאובזרת קצת פחות ומצוידת במערכת מולטימדיה מקורית עם מסך מגע, מצלמת נסיעה לאחור, חיבורי USB, בלוטות' ו-AUX, מפתח חכם והתנעה בלחיצת כפתור, בקרת שיוט, בקרת אקלים מפוצלת וחישוקי "16 קלים. בסעיף אביזרי הבטיחות מציגה קורולה קפיצת מדרגה: שבע כריות אוויר, מערכת לבלימה אוטונומית במהירות של עד 80 קמ"ש, התראה מפני סטייה מהנתיב וקריאת תמרורי מהירות. רשימת האבזור באוקטביה ברמת גימור Ambition היא קצרה לעומת השתיים האחרות. אוקטביה מגיעה עם 7 כריות אוויר, מערכת לניטור לחץ אוויר בצמיגים, בקרת אקלים עם פתחי אוורור ליושבים מאחור, בקרת שיוט וחישוקי 16 אינץ' "16.
במבחן הבטיחות של Euro NCAP זכו כל השלוש בחמישה כוכבי בטיחות מירביים.

ציון אבזור:
מאזדה 3 – 9.0 נקודות
טויוטה קורולה – 8.5 נקודות
סקודה אוקטביה – 7.5 נקודות

טויוטה קורולה מול מאזדה 3

סיכום
אין ספק שכל שלוש המכוניות טובות והבחירה אינה ברורה מאליה.
צריך לזכור שהכותרת היא "משפחתיות" ולדעת ששיקולים כמו קלות העמסה לתא מטען חשובים יותר מהתנהגות כביש בעיקולים חדים.
למבחן כזה יש להכניס גם שיקולים שאי אפשר לבחון על הכביש בשלושה ימים. למשל אמינות לאורך שנים וביקוש בשוק היד שניה.
קורולה לא נופלת באף סעיף במבחן הזה. היא עושה את הכל בסדר. היא לא נופלת בכלום. קורולה היא מכונית משפחתית טובה ובחירה בטוחה. בהיבט של אמינות לטווח ארוך וביקוש בשוק המשומשות היא מציעה מוניטין טוב ומצליחה להקדים מעט את מאזדה 3 וסקודה אוקטביה (בסדר הזה).
אוקטביה היא גם בסך הכל מכונית שמרנית אבל בהשוואה לקורולה קצת נועזת – יש לה מנוע טורבו קטן נפח ודלת חמישית בסגנון הצ'בק. אוקטביה מציעה חסכון בדלק, תא מטען גדול במיוחד, מרווח כתפיים וראש עם פתחי אוורור המופנים ליושבים מאחור. מנגד, היא פחות נוחה ורמת האבזור בה דלילה במיוחד.
מאזדה 3 מפסידה אולי במרחב הפנים ונוחות הנסיעה אבל מנצחת בסעיפים רבים אחרים: עיצוב, גימור, אבזור. ההחלטה של היבואן דלק מוטורס להציע את המאזדה- 3 כסטנדרט עם מנוע ה- 2.0 ליטר תורמת לאטרקטיביות של המכונית וכמובן לביצועים. ה-3 מצטיינת בהתנהגות כביש ספורטיבית מלבבת.
אז במי לבחור? לקוח שמרן שמחפש נוחות נסיעה ושקט נפשי לשנים ארוכות בקורולה. לקוח שמרן שמחפש קצת יותר הידור למראה וייחוד – באוקטביה. לקוח שמרן שמחפש מכונית נחשקת עם ביצועים טובים, אבזור מקיף ואווירה ספורטיבית – במאזדה 3.

השתתפו במבחן: יואל שוורץ, אסף בוכובזה, אורון טל