מרצדס יונימוג – מבחן דרכים

היונימוג של מרצדס הוא טרקטור-משאית ספרטני בעל יכולת שטח מעולה. אין מזגן, אבל יש מבטי קנאה של בעלי רכב פנאי-שטח, הכרה של שלטונות המס ואפשרות לכבוש את העולם


מאת: אסף קציר, 05/09/2005
UNIMOG_SIDE_SLOPE
UNIMOG_SIDE_SLOPE
p.0.0209.600.2.9
p.0.0209.600.2.9
content_952005115208PM
content_952005115208PM
content_952005114657PM
content_952005114657PM
 
 

  צילומים נמרוד מלר

צהריים של קיץ בהר חורשן. מד החום הדיגיטלי שבמרכז לוח המכשירים מראה 41 מעלות בחוץ. בתוך קבינת הפח אין מזגן, וחם, חם מאוד. אנחנו יורדים את הירידה התלולה, הזרועה מדרגות סלע. מאחורינו, נהג הלנדרובר המלווה מסמן לנו בעצבנות לנסוע כבר. אנחנו זוחלים במהירות נמוכה יותר ממה שאפשר לזחול בכל רכב שטח אחר, ואנחנו עדיין בהילוך שלישי נמוך. אין מה למהר; אנחנו נוסעים במרצדס, אז יחכו לנו. 

היונימוג הראשון הוצג בסוף שנות ה-40 של המאה הקודמת. הרעיון היה פשוט: טרקטור חקלאי שבניגוד לבני מינו יש לו יכולת נסיעה טובה בכביש והוא יכול לשאת מטען ונוסעים, בדומה לטנדר. הרעיון הבסיסי נשמר מאז בגרסאות הרבות מספור שהוצגו במשך השנים. הדגם הנוכחי – סדרה U3000U4000U500, הוצג בתערוכת האנובר בשנת 2002, וגם לו שלדת משאית קלה, בעלת בסיס גלגלים קצר, המונעת על ידי צמד סרנים חיים. הסרנים הם סרנים פורטליים – בקצות הסרנים הינע סופי.

 

המסובב את הגלגלים. המיוחד הוא בכך שציר סיבוב הגלגלים נמוך מציר הסרן, באופן כזה מתאפשר מרווח גחון גדול במיוחד. הסרן נראה במבט חזית דומה לאות ח', או לשער, ובלועזית – פורטל. ברכב שאותו בחנו נמדד מרווח גחון מרשים של 45 ס"מ.

content_952005115208PM 

קילומטר אחד לשעה

ביונימוג מותקן מנוע טורבו-דיזל מודרני של מרצדס, העומד בתקן זיהום אוויר יורו3, ומספק 177 כ"ס. בתיבת ההילוכים שמונה הילוכים קדמיים ושישה אחוריים. התיבה מעמידה לרשות הנהג מערכת שילוב אלקטרו-פניאומטית, ומשודכת לתיבת העברה מסוג 4X4 קבוע, בעלת שתי מהירויות, המעבירה את ההנעה לשני הסרנים. יחסי ההעברה בהילוכים הנמוכים הם קצרים במיוחד, כדי לאפשר גרירת מטענים כבדים או נסיעה אטית ומבוקרת. מהירות הנסיעה בהילוך ראשון במצב נמוך היא קילומטר אחד לשעה. למרות זאת, אין ליונימוג כל בעיה בנסיעה בכביש במהירות גבוהה של כ-100 קמ"ש. חידוש חשוב מאפשר בלימה במהירויות נסיעה גבוהות: בלמי דיסק בארבעת הגלגלים, המסתייעים במערכת ABS בעלת ארבעה ערוצים, שאפשר לנתקה בנסיעת שטח. 

אנחנו נוסעים בנינוחות בשבילי הכרמל. מולנו מתקדם ענן אבק: עשרות לנדקרוזרים חדשים (ואחד ישן, בטח של המדריך) של מועדון טויוטה בהדרכת שטח. אנחנו ממתינים בצד השביל עד שהשיירה תעבור, ולפי המבטים של הנהגים שחולפים על פניהו, ספונים בסלון המפנק, נראה שהיונימוג הוא אטרקציה, אפילו מוקד הערצה. אותה סיטואציה בדיוק חוזרת בהמשך היום עם שיירה של לנדרובר דיסקברי 3 חדשים – מעטים יותר – גם הם בהדרכת שטח. האם יכול להיות שרוכשיהן של מכוניות פנאי-שטח מפנקות בעצם חולמים על הרכב הקשוח שלנו, הכלאה בין טרקטור לבין משאית ששורשיה נטועים לפני יותר מ-50 שנה? 

תא הנהג נראה כלקוח מאי-שם בשנות ה-80 של המאה הקודמת. אין כאן כל הפינוקים המקובלים במשאיות מודרניות. הכל תכליתי, פשוט וברור. ההרגשה היא של רכב שטח אמיתי, שאפשר לנקות בצינור גם מבפנים. מצד שני, במרכז לוח המחוונים מופיעות תצוגות דיגיטליות של בקרת ההילוכים, מערכת ניפוח אוויר מרכזית ועוד. 

ידית ההילוכים האלקטרונית גם היא מזכירה שאנחנו באלף השלישי, אבל בתחילת היום זה היא מעצבנת למדי. העלאת והורדת ההילוכים מתבצעת על ידי הזזת הידית, וברגע שהסל"ד מתאים להחלפה, לוחצים על דוושת המצמד. נשמע פשוט? לוקח זמן להבין איך זה עובד באמת ולהעביר הילוכים באופן יעיל ומהיר. בסוף היום, אחרי שמתרגלים, זה עדיין מעצבן, אבל לפחות יותר חלק. 

UNIMOG_SIDE_SLOPE

מה שצמיג אחד יכול

הניסיון הראשון לעלות את העלייה הדרדרתית התלולה מבהיר היטב את השוני בין נהיגה ברכב שטח קל לבין נהיגה במשאית. ברכב שטח קל הנהיגה כוללת אחיזה, כוח ותנופה. במשאית מרכיב התנופה לא קיים. ההתקדמות אטית מאוד וכשאנחנו זוחלים בעלייה בהילוך שני, עוקף אותנו רכב הליווי – לנדרובר משופר, בעל יחסי העברה נמוכים במיוחד, במהירות שנראית פתאום גבוהה מאוד. 

כדי להתקדם ביונימוג, כל מה שצריך הוא אחיזה מינימלית לאחד הצמיגים – בזכות יחסי ההעברה הנמוכים, בשילוב צמיגי שטח גדולים, 45 אינץ', ונעילות דיפרנציאלים אורכיות ורוחביות. למרות כל זאת, הפתעה. לקראת סוף העלייה, ההתקדמות נפסקת. הסלעים מכוסים דרדרת, ואין אחיזה. במצב כזה, כשנוהגים ברכב קל, התנופה עושה את שלה ומאפשרת להתקדם. כאן אין תנופה, ואנחנו תקועים. הפתרון הוא להוריד את לחץ האוויר בצמיגים, באמצעות מתג ריקון האוויר. כשהלחץ בצג הדיגיטלי מגיע למידה הנמוכה של 1.8 באר – נמוך מאוד למשאית – עוצרים את פעולת הריקון ומנסים שוב. עוד שני ניסיונות כושלים, ואנחנו חוזרים לטפס.

הגיע הזמן להדגים את יכולתו של היונימוג להתקדם בשיפוע צד. אנחנו מתקדמים כשהגלגלים השמאליים מונחים על מדרגת סלע גבוהה, והימניים הרחק מתחת. שיפוע צד כזה היה הופך כל רכב שטח אחר. ביונימוג ההתקדמות אטית ונשלטת, עם הרגשת ביטחון מלאה. 

ההדגמה הבאה היא של מהלכי מתלים בהצלבות, וגם כאן אין הפתעות. מהלכי המתלה הם ברמה של רכב עבירות תחרותי, ועובדה זו הופכת למרשימה עד יותר כשאנחנו זוכרים שמדובר במשאית שאמורה לשאת מטענים, לא ברכב מרוץ. קפיצי הסליל הארוכים וגיאומטריית המתלים הייחודית מאפשרים לסרנים לנוע בזווית של עד 15 מעלות יחסית לשלדה, בכל כיוון. המשמעות היא שהזווית בין הסרנים בהצלבה, ביחד עם גמישות השלדה, יכולה להגיע ליותר מ-30 מעלות. 

הדבר הבולט בעת מעבר מכשולים הוא שלא משנה היכן נוסעים – שיפוע צד, הצלבה, עלייה או ירידה – אפשר לשלוט ברכב באופן מוחלט. ההתקדמות היא בקצב של קובייה אחת בצמיגים בכל פעם. 

גם הנסיעה המהירה בשבילי הכרמל, בתום הפרק הטכני של הנהיגה, עוברת בנינוחות. היונימוג מוצק מאוד, ומבודד היטב את תלאות השבילים והאבנים שאנחנו נוסעים עליהם. אי אפשר להתעלם מהעובדה שמדובר ברכב גבוה וקצר, וחייבים להאט לפני כל עקומה בשביל, כדי להימנע מגלגול מוגזם של המרכב. דווקא כאן שילוב ההילוכים האלקטרו-פניאומטי מסייע לנו, ומאפשר הורדת שני הילוכים בכל פעם, באופן חלק ומהיר. 

content_952005114657PM

לכבוש את העולם

היונימוג מסדרה U3000U4000 מוצע בשני בסיסי גלגלים, ובכמה גרסאות מרכב: חד קבינה עם ארגז קצר (3.2) מטר) או ארוך (4.1) מטר), או קבינה כפולה עם ארגז קצר (2.3) מטר) או ארוך (3.1) מטר). המשקל הכולל המקסימלי הוא 7,500 ק"ג (U3000)) או 8,500 ק"ג (U4000). יכולות השטח של היונימוג מרשימות – זווית גישה של 45 מעלות וזווית נטישה של 51 מעלות, ויכולת צליחת מים בעומק של עד 1.2 מטרים. 

היונימוג הוא רכב נישה למעטים – מי שזקוק להובלת מטען בשטח קשה ביותר, בשילוב עם נסיעת כביש. הוא מיועד למשל לרשויות מקומיות, קיבוצים, חברות תשתית, ורשויות כיבוי אש ויערנות. אפשר גם להרכיב מתקנים שונים ומשונים, ממגרסת שלג, דרך מחרשות, מערכות ריסוס ועד מנופים. 

אבל יש גם לקוחות שלא צריכים יונימוג אלא רוצים יונימוג. למה? כי בעיני רבים, יונימוג הוא רכב השטח האולטימטיווי. שילוב של עבירות כמעט לא מוגבלת, והרבה מקום – דמיינו קרון שינה מורכב על ארגז היונימוג, מוכן לצאת לכבוש את העולם. אבל זה לא בדמיון – ערכות "רכב משלחת" קיימות על המדף. 

באירופה, היונימוג הוא כבר שנים רבות אלטרנטיווה לרכב פנאי-שטח. גם בישראל, עם מסי הקנייה הגבוהים על רכב זה, היונימוג הוא אופציה מעניינת. במחיר שסביב 400 אלף שקל, בערך כמחירו של ג'יפ עירוני, אפשר לרכוש יונימוג, שפרט למזגן, לא דורש שום תוספות או אבזור כדי לעבור בנינוחות כמעט כל אתגר. מכיוון שהוא משאית, ההוצאות מוכרות לעצמאיים וחברות, ושווי השימוש הוא אפס. ורק צריך לזכור שמדובר במשאית קשוחה למדי; לא ג'יפ מפנק למנכ"ל הממהר, אלא מכונת שטח – בלי מותרות ופינוקים.

מרצדס יונימוג U4000

תצורה: משאית שטח, 2 דלתות 
מידות: אורך 541 ס"מ, רוחב 230 ס"מ, גובה 272 ס"מ, בסיס גלגלים 325 ס"מ, משקל מרבי מותר 8500, ק"ג 
הנעה ותמסורת: 4X4 קבוע, 8 הילוכים קדמיים, 6 אחוריים, תיבת העברה עם מצב "גבוה" ו"נמוך", נעילות דיפרנציאל פניאומטיות אורכיות ורוחביות מלאות, סרנים פורטליים 
מנוע: טורבו דיזל, ארבע בוכנות בטור, נפח 4,249 סמ"ק, הספק מרבי 177 כ"ס ב-2,400 סל"ד, מומנט מרבי 68 קג"מ בין 1,200 ל-1,600 סל"ד.
מהירות מרבית: 97 קמ"ש 
נתוני שטח: מרווח גחון 45 ס"מ, זווית גישה 46 מעלות, זווית נטישה 51 מעלות 
בטיחות: ABS עם 4 ערוצים, שאפשר לנתק בשטח, לא נבחן במבחן ריסוק פומבי
אחריות: שנתיים 
שנת השקה: 2002 

מחיר: 400 אלף שקל