ניסאן טידה – מבחן דרכים

למה יואל אוהב לברוח מהעבודה עם הניסאן טידה שלו? ולמה דבי החליקה עם הטידה שלה בסיבוב מוצא? שאלות חשובות, תשובות לא פחות


מאת: יואב קווה, 27/06/2008
ניסאן טידה
ניסאן טידה
ניסאן טידה
ניסאן טידה
ניסאן טידה
ניסאן טידה
ניסאן טידה
ניסאן טידה
 
 

צילומים: אוריאל כהן

הקומה השנייה במאפייה תלויה גבוה מעל שטח הייצור ומכילה משרדים. מי שתיכנן אותה קיווה אולי שיושבי המשרדים יימלטו מהרעש והחום. להפך. החום, אדי הבצק ורעש המכונות טסים הישר לקומה ופורצים למשרדים. וככה יושב יואל במשרד שלו, עובר על החשבונות, מתקתק במחשב, נושם לחם ומתבשל חי.

המפתחות. המפתחות קורצים לו מפינת השולחן. יואל מכבה את המזגן, מדלג את המדרגות שתיים-שתיים ובורח לנהיגה קצרה.

לא אלפא רומיאו. ניסאן. תמיד ניסאן. זה מה שבעל הבית החליט. פעמיים אלמרה (יואל לא אהב אותה. כינה אותה 'אלמרע') ועכשיו טידה. כותבים את השם שלה עם שני TIIDA – I. שם קצת מוזר למכונית קצת מוזרה. אמנם סדאן שלוש קופסאות, אבל עם תקרה גבוהה במיוחד ופרופורציות לא מקובלות. מה יוצא מזה? הרבה מקום להעמיס לחם. אפילו באגטים פול סייז.

אבל יואל לא רוצה לשמוע על לחם. הוא רוצה לנהוג. ליד המפעל שלו מונחים דווקא כמה כבישים יפים, "קלועים כמו צמות של חלה". באלמרה זה לא היה להיט גדול. הרבה רעש וחספוס, מעט כיף. טידה מפתיעה אותו לטובה. לא מכונית ספורט, גם לא מתיימרת. מין משפחתית עם אופי. "סימפטיקה", הוא קורא לה בחיבה. 

ניסאן טידה צילום מלפנים

את הדרך הביתה, לירושלים, הוא מאריך. אף פעם לא בכביש המהיר, תמיד במפותל. פעם כמעט דרס נמיה. לפעמים עוצר בצד, בשולי דרך עפר, נושם נשימות עמוקות ומנמנם. טידה טובה בזה. מכונית מרווחת באופן יוצא מן הכלל. יואל מושך את המושב לאחור, פושט זוג ארוך של רגליים ומנמנם. אחר כך הוא נעשה רעב, הולך לתא המטען וקורע לעצמו חתיכת לחם.

קבוצת המחיר מעל לכל

הטידה של יואל היא לא הטידה היחידה במפעל. כלומר, עכשיו היא כן היחידה, אבל פעם היתה עוד אחת. דבי נהגה בה ויום אחד, בסיבוב מוצא המפורסם, התחילה המכונית לרקוד סלסה והתרסקה אל מעקה הבטיחות. דבי יצאה מזה בסדר. המכונית "טוטאל לוס". זה היה מוקדם בבוקר. הכביש היה ריק ודבי נחשבת נהגת זהירה. מה קרה? כנראה שהמכונית החליקה על כתם כלשהו. הנאחס בכל הסיפור הזה הוא שניסאן טידה לא מצוידת כסטנדרט במערכת שמונעת תאונות כאלה – בקרת יציבות אלקטרונית (ESP). המערכת הזאת היא חלק אינטגרלי מהמכונית רק בגרסה היקרה יותר של טידה, זו שעולה 124 אלף שקל ומיועדת ללקוחות פרטיים ולא לציי רכב וחברות ליסינג. 

כך עובדת שיטת הקבוצות: ממשלת ישראל קובעת שמעל מחיר מסוים למכונית ישלמו העובדים מס גבוה יותר וכל היבואנים מתאמצים להיכנס מתחת לרף המחיר הזה, גם אם צריך לוותר על אביזר בטיחותי כל-כך חשוב. במקרה של טידה רף המחיר הוא 111 אלף שקל – קבוצה 2. אפשר להניח שהיבואן של ניסאן מבין את הבעיתיות הזאת ומנסה לשכנע את היצרן להעניק לו את בקרת היציבות בלי לחרוג מהמחיר המוסכם. למתחרות רבות, כולל רנו מגאן, יונדאי i30 ופורד פוקוס, יש בקרת יציבות אלקטרונית. ויש להן שש כריות אוויר, לעומת ארבע בלבד בטידה. 

ניסאן טידה צילום צד

ממלאת המקום

יואל כבר בבית. עייף, נרדם. עכשיו אפשר לספר את האמת על טידה. והאמת היא שלמרות הגג הגבוה טידה היא מכונית שמרנית ביחס לקו האופייני של ניסאן בשנים האחרונות – ראו דגמי נוט, קשקאי ומוראנו. הייעוד של טידה הוא לסתום את החור שהותירה אחריה אלמרה, מכונית מאוד אמינה ומאוד אפורה.

טידה מבוססת על פלטפורמה שמשרתת עוד הרבה דגמים בקונצרן רנו-ניסאן: רנו קליאו (דור III), ניסאן מיקרה, ניסאן נוט ועוד. הפלטפורמה הזאת מבטיחה התנהגות כביש סבירה וכנ"ל נוחות נסיעה. המנוע ותיבת ההילוכים של ניסאן מבטיחים נמרצות יפאנית. טידה היא לא מכונית מסעירה ואין מצב לפרפרים בבטן. אבל לשירות המשפחה וכדי לברוח מפעם לפעם מאדי בצק היא בהחלט עושה את העבודה (עם בקרת יציבות אלקטרונית, בבקשה). 

ניסאן טידה צילום פנים הרכב

ניסאן טידה – מפרט טכני

גרסה: 1.6 ליטרים, אוטומטית, VISIA

תצורה: ארבע דלתות, חמישה מושבים

הנעה ותמסורת: קדמית, תיבת הילוכים אוטומטית בת ארבעה הילוכים ללא אפשרות לתפעול ידני

מידות: אורך 448 ס"מ, רוחב 169 ס"מ, גובה 153 ס"מ, בסיס גלגלים 260 ס"מ, משקל עצמי 1,269 ק"ג, נפח תא מטען 500 ליטר

מנוע: בנזין, נפח 1,598 סמ"ק, הספק מרבי 110 כ"ס ב-6,000 סל"ד, מומנט מרבי 15.6 קג"מ ב-4,400 סל"ד

ביצועים (נתוני יצרן): מהירות מרבית 170 קמ"ש, זינוק ל-100 קמ"ש ב-12.6 שניות

צריכת דלק (נתוני יצרן, מדידה בתנאי מעבדה): 13.5 ק"מ לליטר

בטיחות: 4 כריות אוויר, ABSאחריות: שלוש שנים

שנת השקה: 2004

מחיר: 110,990 שקל

אבזור (כלול במחיר): מערכת שמע מקורית עם שליטה מגלגל ההגה

רכב חדש 0 ק"מ !
התקשרו עכשיו 073-374-2700
שלח
  • סובארו XV מנוע 2.0 ליטר אוטומטית
    מחירון: 159,900 ₪
    המחיר שלנו: 126,900 ₪
    חסכון: 33,000 ₪
  • אופל אסטרה דיזל ברלינה (סדאן) אוטומטית
    מחירון: 134,900 ₪
    המחיר שלנו: 99,900 ₪
    חסכון: 35,000 ₪
  • מאזדה 3 ספורט אוטומטית
    מחירון: 132,000 ₪
    המחיר שלנו: 114,500 ₪
    חסכון: 17,500 ₪
  • יונדאי אלנטרה אוטומטית
    מחירון: 133,500 ₪
    המחיר שלנו: 109,000 ₪
    חסכון: 24,500 ₪
  • מיצובישי אאוטלנדר (7 מושבים) אוטומטית
    מחירון: 169,900 ₪
    המחיר שלנו: 147,600 ₪
    חסכון: 22,300 ₪
  • קיה ספורטאז' אוטומטית
    מחירון: 139,900 ₪
    המחיר שלנו: 124,200 ₪
    חסכון: 15,700 ₪
  • קיה פיקנטו החדשה 1.2 אוטומטית
    מחירון: 79,500 ₪
    המחיר שלנו: 68,000 ₪
    חסכון: 11,500 ₪
כל הדגמים
סובארו XV מנוע 2.0 ליטר אוטומטית
מחירון: 159,900 ₪
המחיר שלנו: 126,900 ₪
חסכון: 33,000 ₪
אופל אסטרה דיזל ברלינה (סדאן) אוטומטית
מחירון: 134,900 ₪
המחיר שלנו: 99,900 ₪
חסכון: 35,000 ₪
מאזדה 3 ספורט אוטומטית
מחירון: 132,000 ₪
המחיר שלנו: 114,500 ₪
חסכון: 17,500 ₪
יונדאי אלנטרה אוטומטית
מחירון: 133,500 ₪
המחיר שלנו: 109,000 ₪
חסכון: 24,500 ₪
מיצובישי אאוטלנדר (7 מושבים) אוטומטית
מחירון: 169,900 ₪
המחיר שלנו: 147,600 ₪
חסכון: 22,300 ₪
קיה ספורטאז' אוטומטית
מחירון: 139,900 ₪
המחיר שלנו: 124,200 ₪
חסכון: 15,700 ₪
קיה פיקנטו החדשה 1.2 אוטומטית
מחירון: 79,500 ₪
המחיר שלנו: 68,000 ₪
חסכון: 11,500 ₪