סובארו B9 טרייבקה- מבחן דרכים

סובארו B9 טרייבקה במבחן דרכים


מאת: יואב קווה, 14/03/2008
סובארו B9 טרייבקה
סובארו B9 טרייבקה
סובארו B9 טרייבקה
סובארו B9 טרייבקה
סובארו B9 טרייבקה
סובארו B9 טרייבקה
 
 

צילומים: יצרן

במגדלים של ב.מ.וו במינכן, אלה שנראים כמו ארבע בוכנות של מנוע, אף-פעם לא מתארחות קבוצות מיקוד. מעצבי החברה, ובראשם ההולנדי אדריאן ואן הוידונק והאמריקאי כריס בנגל, לא מתייעצים עם כל העולם ואחותו לפני שהם מתחילים לעצב דגם חדש. הם מחליטים על קו עיצובי, מקבלים את אישור ההנהלה, המהנדסים, אנשי הכספים והשיווק, ורצים קדימה. וכל העולם ואחותו? שיתפוצצו.

התוצאה: העיצובים של ב.מ.וו הרגיזו בשבע השנים האחרונות, אבל בסופו של דבר השפיעו על תעשיית הרכב כולה – מיונדאי ועד מרצדס. רבים וטובים אימצו, כלומר העתיקו, חלקים מהקו של ב.מ.וו. עכשיו נדלג לקצה השני של העולם, אל העיר אוטה כ-80 ק"מ צפון-מערבית לטוקיו. במחלקת העיצוב של סובארו מעצבי הרכב צמודים לאינטרנט, ועוקבים בדריכות אחרי פורומים של חובבי רכב מרחבי העולם.

"משה התותח מראשון לציון אומר שהעיצוב של הפורסטר החדשה מכוער", נזעק לפתע מעצב בכיר, ומראה בבהלה את השרשור לבוס שלו, ראש מחלקת העיצוב של סובארו. הבוס לא מבזבז זמן ומצביע בתקיפות על שולחן השרטוט. העובדים מבינים מיד את הרמז, וניגשים לעצב חרטום חדש לפורסטר מודל 2008 וחצי.

סובארו B9 טרייבקה צילום מלפנים

מעיני חרק לעיני חתול

ככה זה (בערך) בסובארו, יצרן הרכב שמחזיק בקו העיצובי הפחות עקבי בתעשייה, לפחות בעיצוב חרטום. הנה למשל, המשפחתית של סובארו, אימפרזה. באמצע שנות ה-90 היה לה גריל קדמי קפוץ, כמעט אטום. אחר כך הוא היה פתוח בסגנון אחד ופתוח בסגנון שני. ואז – עברו בקושי שנתיים-שלוש – החליפו את הפנסים לעיני חרק עגולות, אחר כך לעיני חתול, ואז – עברו עוד כמה חודשים – זכתה אימפרזה בזכייה מפוקפקת: גריל קדמי שבמרכזו אף בולט ותחום.

הדגם הבכיר ביותר של סובארו, B9 טרייבקה, התחיל להיות משווק באירופה ב-2006 וכבר ב-2007 החליף עיצוב חרטום. טרייבקה המקורית נראתה כמו אלפא רומיאו 147 על ג'ק, וכנראה שלא במקרה. המעצב הראשי של סובארו היה אז אנדריאס זאפטינס, שעבד קודם לכן באלפא רומיאו.

סובארו טרייבקה

אנשי פוג'י התגאו מאוד בחרטום של זאפטינס. הוא הוצג במכוניות קונצפט, B9 ,B11 סקרמבלר ועוד. הם הכחישו כל דמיון לאלפא וטענו שהחרטום נראה כמו אף של מטוס מדחף, ושלמעשה מדובר במחווה להיסטוריה של חברת האם, פוג'י תעשיות כבדות, שהיתה יצרנית מטוסים. אלא שכעבור פחות משנה נשכחה המורשת, וטרייבקה הושקה שוב עם חרטום חדש וקונוונציונלי להחריד. נכון, הוא פחות מכוער מהקודם, אבל אפשר להירדם מולו בעמידה. "אתה צריך לזכור שהלקוח הוא המלך", אמר לי בדצמבר 2007 סגן נשיא סובארו העולמית, מאסאטסוגו נגאטו. "אם אנחנו מגלים אחרי השקת דגם חדש שהלקוחות לא כל-כך מרוצים, אנחנו משנים את העיצוב הכי מהר שאפשר. האסטרטגיה שלנו היא להסתגל ללקוח, ואין לנו בעיה עם זה".

סובארו B9 טרייבקה צילום אחורי

האמת, חבל. סובארו מפספסים בעיצוב. ובלי עיצוב נכון, מתקשה סובארו לשדר לעולם מה היא שווה באמת. מבחוץ סובארו היא סובארו – מכונית פשוטה, עממית ואמינה. מבפנים, הנדסית ומכנית, סובארו נמצאת כמעט בליגה של ב.מ.וו.

סובארו B9 טרייבקה היא מכונית טובה מאוד. לא פחות טובה, אולי אפילו טובה יותר, מכמה שמות נוצצים במיוחד בז'אנר: פולקסווגן טוארג, וולבו XC90 ולקסוס RX350. טרייבקה, שקרויה על שם השכונה הטרנדית במנהטן, היא מכונית מלוטשת ומהודקת, עם התנהגות כביש מצוינת (למעט הגה שתקן). עם שינוי העיצוב זכתה טרייבקה במנוע גדול יותר, 3.6 ליטרים לעומת 3.0 ליטרים, שמציע יותר מומנט, וזה בולט לטובה. עיצוב הפנים, שגם קודם לכן היה מוצלח, השתדרג עוד קצת וקיבל תוספת של מסך מגע.

בשטח – מי נוסע עם מכוניות כאלה בשטח? – טרייבקה מציגה יכולת נמוכה, נמוכה יותר אפילו מסובארו אאוטבק, שעליה היא מבוססת. טרייבקה צמחה אמנם לגובה, אבל מרווח הגחון נותר נמוך וזוויות המרכב, בעיקר זווית הגישה, עלובות למדי. אם תקחו אותה להר חורשן היא תתנפץ על האבן הראשונה.

סובארו B9 טרייבקה צילום ההגה ומוט ההילוכים

סובארו B9 טרייבקה נמכרת בגרסת חמישה מושבים ובגרסת שבעה מושבים, בשתי רמות אבזור. המחיר מתחיל ב-350 אלף שקל, כלומר זול ב-50-100 אלף שקל מהגרסאות המקבילות של וולבו, פולקסווגן וכו'. אלא שמדובר בסובארו. איך משכנעים מישהו לקנות סובארו ב-350 אלף שקל? האם מכירת טרייבקה חדשה בהנחה יפה (היבואן מסרב לגלות כמה בדיוק) לבדרן דודו טופז היא הפתרון?

סובארו טרייבקה – מפרט טכני

גרסה: 3.6 ליטרים, אוטומטית, רמת גימור Limited
תצורה: 4X4, חמש דלתות, חמישה מושבים 
הנעה ותמסורת: לכל הגלגלים, תיבת הילוכים אוטומטית בת חמישה הילוכים עם אפשרות לתפעול ידני
מידות: אורך 485 ס"מ, רוחב 188 ס"מ, גובה 172 ס"מ, בסיס גלגלים 275 ס"מ, משקל עצמי 1,881 ק"ג, נפח תא מטען 450 ליטר, צמיגים 255/55-R18 
מנוע: בנזין שש בוכנות בתצורת בוקסר, נפח 3,630 סמ"ק, הספק מרבי 256 כ"ס ב-6,000 סל"ד, מומנט מרבי 35.7 קג"מ ב-4,000 סל"ד
ביצועים (נתוני יצרן): מהירות מרבית 207 קמ"ש, זינוק ל-100 קמ"ש ב-8.9 שניות 
צריכת דלק (נתוני יצרן, מדידה בתנאי מעבדה): 8.6 ק"מ לליטר
בטיחות: 6 כריות אוויר, ABS, בקרת יציבות אלקטרונית 
אחריות: שלוש שנים
שנת השקה: 2005 

מחיר: 350,000 שקל

אבזור (כלול במחיר): חישוקים קלים, מחשב דרך, מושבי עור מתכווננים חשמלית, מערכת בקרת אקלים, מערכת שמע, גג שמש
ציון ירוק : נכשל 
פליטת פחמן דו-חמצני: 291 גרם לק"מ 
שקלול ציון ירוק: 308.6 נקודות מתוך 400 

קנס צפוי: 9,000 שקל