סיאט איביזה – מבחן דרכים

מרווחת, מלוטשת, מעוצבת ונוחה יותר. האם איביזה החדשה עומדת לאבד את המשבצת של מכונית-זולה-חצופה-לצעירים? מבחן השקה


מאת: יואב קווה, 03/06/2017

חוות דעת סיאט איביזה החדשה

צילום: יואב קווה, ברצלונה

יותר. סיאט איביזה החדשה היא יותר.
יותר מרווחת, יותר נוחה, יותר בוגרת, יותר מאובזרת. וגם, נכון, יותר יפה.
אבל האם יתכן ש"יותר" במקרה הזה של איביזה הוא דווקא "פחות"?
תנו לי להסביר את עצמי.
סיאט איביזה היא מכונית לצעירים. ממוצע הגיל של רוכשי איביזה נמוך ב-10 שנים ממוצע הגיל של רוכשי המכוניות המתחרות כגון פיז'ו 208, רנו קליאו, טויוטה יאריס, יונדאי i20 וכו'.
איביזה היא המכונית המצליחה ביותר בפורטפוליו של סיאט בעולם וגם באירופה. איביזה היא המכונית שהקנתה למותג סיאט כולו את התדמית הצעירה-לטינית-שובבה.

מבחן דרכים סיאט איביזה החדשה

אלא שאיביזה החדשה היא כבר לא מכונית קטנה – שובבה – חצופה.
איביזה החדשה התבגרה לנו ואולי אפילו, חלילה, התברגנה לנו.

אז נכון שאם תמדדו בסנטימטרים תגלו שהמימדים החיצוניים לא תפחו  – אורך הדגם החדש נשאר זהה לדגם היוצא – אבל התחושה שמתקבלת היא לגמרי אחרת. למעשה, איביזה החדשה נותנת הרגשה של סיאט לאון מוקטנת. התחושה הזאת מתקבלת לנוכח העיצוב וגם בנסיעה.
איביזה החדשה היא מוצר יוקרתי ומכובד יותר. יש בה כבר משהו ראוותני, יוקרתי. וחוץ מזה היא מאובזרת יותר מהדגם היוצא – פנסי לד בחזית, מסך 8 אינץ', בקרת שיוט עם שמירת מרחק אוטומטית ועוד.
וכל אלה עולים כסף.
איביזה החדשה היא מכונית יקרה יותר מאיביזה היוצאת.
כמה יקרה יותר? זה עוד לא ברור. הנושא נמצא במשא ומתן בימים אלה בין היבואן, צ'מפיון מוטורס, ליצרן. ההערכה היא שהמכונית תתייקר ב-10,000 שקל לפחות.

חוות דעת סיאט איביזה

ככה זה. היצרן רוצה להתקדם, היצרן רוצה להרוויח יותר כסף.
הצרה היא שבתפיסה של הקהל איביזה היא מכונית זולה לצעירים, כזאת שסטודנט יכול לקנות או כזאת שזוג הורים נחמד רוכש לבת שלו.
ומכאן יתכן שהשדרוג יהיה דווקא בעוכרי המכונית החדשה והמכירות יקטנו.
תראו, הנעליים שמשאירה איביזה היוצאת הן גדולות. סיאט איביזה היא כיום המכונית הקטנה (קבוצה B) הנמכרת ביותר בישראל – קרוב ל-6,000 מכוניות בשנה. ספק רב אם הדגם החדש, במחיר גבוה יחסית, יצליח להחזיק נפח גדול כל כך של מכירות.

וזה חבל. זה חבל כי איביזה החדשה היא מכונית טובה.
למעשה בקפיצת מדרגה עבור סיאט.
איביזה החדשה מבוססת על פלטפורמה בשם "MQB  EVO". מדובר בפיתוח חדש של קונצרן פולקסווגן. למעשה, איביזה היא המכונית הראשונה בקונצרן שזוכה להשתמש בפלטפורמה הזאת, לפני פולקסווגן פולו, לפני סקודה אוקטביה ולפני אאודי A1.

סיאט איביזה - מבחן דרכים

הפלטפורמה החדשה מציגה בסיס גלגלים ארוך ב-9 ס"מ. לנושא הזה של בסיס גלגלים יש משמעות במובנים רבים. בסיס גלגלים ארוך יותר גוזר מרחב מחיה גדול יותר לנוסעים – הרי מרחב המחיה נתחם בין הגלגלים. ובכן, יש כאן שיפור רב לעומת הדגם היוצא, במיוחד בהיבט של מרווח הרגליים ליושבים מאחור.
בסיס גלגלים ארוך פירושו סרחי עודף קצרים וזה תורם לעיצוב של המכונית ולנראות שלה על הכביש.
בסיס גלגלים ארוך תורם לנוחות נסיעה משופרת אבל בא על חשבון זריזות בתמרון, מה שנקרא AGILITY. ובכן, איביזה החדשה היא מכונית פחות ספורטיבית תוססת וחדה מהיוצאת. היא נוחה יותר אבל התנהגות הכביש שלה עמומה יותר. היא עושה הכל ובלי בעיה וברמה גבוהה של אחיזה וביטחון אבל בלי בועות. רוצה לומר זה כבר לא תוסס.
מצד שני הם לא שמו ידית אחיזה בתקרה. אתם יודעים, הידית הזאת שאפשר להיעזר בה שכיוצאים מהרכב, שהנוסעים יכולים להחזיק בה בזמן נהיגה מהירה בכביש עקלתוני או סתם לשים עליה מעיל.
באיביזה החדשה אין ידית כזאת. שאלנו למה. אמרו לנו שהתכנון המשופר של הדלת מייתר את הצורך בידית כזאת וחוץ מזה "זוהי מכונית לצעירים וצעירים לא צריכים ידית שכזאת".
אבל מה באמת עומד מאחורי ההחלטה לוותר על הידית?

סיאט איביזה - צורה חדשה

נדמה לי שאני יודע את התשובה:
סיאט, כמו סקודה ושאר החטיבות, נשלטת ביד רמה על-ידי מטה VW בוולפסבורג גרמניה.
הגרמנים קובעים למעשה הכל. או לפחות אומרים את המלה האחרונה.
ולסיאט מכתיבים לא להרים את הראש. כלומר להישאר בנישה של מכוניות זולות בתחושה. זולות יותר בתחושה מפולקסווגן ואפילו זולות יותר בתחושה מסקודה. זה המקום שלכם, נוזפים קברניטי וולפסבורג באנשי ברצלונה, ואסור שתשכחו את זה. ולכן אסור שתהיה ידית אחיזה – כמו שיש בפולקסווגן פולו ואני משוכנע שתהיה גם בפולו הבאה. ולכן החיפוי הפלסטי בחלק העליון של הדשבורד הוא קשיח ולא נעים למגע – להבדיל מהמרקם הרך ונעים בפולקסווגן עצמה. ולכן בידוד הרעשים הוא ברמה אחת פחות ואפילו איזון וליטוש פעולת המנוע – אותו מנוע בדיוק, 1.0 ל', פועל עגול ויפה יותר באאודי A1 ובסקודה אוקטביה. זהו הליך DOWNGRADE מוכתב מלמעלה. סיאט צריכה לקבל אותו בהכנעה, אין לה ברירה אחרת.
אגב, רואים את זה יפה מאוד גם בהשוואה בין סיאט אטקה לפולקסווגן טיגואן. שתי מכוניות SUV קומפקטיות לכאורה זהות, שחולקות את אותה פלטפורמה. ובכל זאת, התוצאה של פולקסווגן הרבה יותר מלוטשת, חלקה, מבודדת ונעימה מזו של סיאט. זה לא שלסיאט אין את הטכנולוגיה – הרי כולם חולקים את אותו מחסן חלפים אדיר של פולקסווגן. זה גם להערכתי לא עניין של עלויות ייצור – בהחלט כן אבל בשוליים בלבד. זה פשוט אמצעי ליצור בידול בתוך הקבוצה.
ויש לי חשד שזו גם הסיבה, שאיביזה אמנם מופיעה עם בקרת שיוט אדפטיבית, אבל לא עם מערכת התרעה מפני סטייה מנתיב וזיהוי כלי רכב בשטח המת של המראות. חבל. הטכנולוגיה הזאת כבר זמינה ולא יקרה – גם בפלח השוק הזה.

סיאט איביזה - רכב חדש

מילה על המנוע. איביזה תשווק בעיקר עם מנוע בנזין שלוש בוכנות בנפח 1.0 ל'. המנוע הזה אולי לא הכי מלוטש ומאוזן ברכב הזה אבל מדובר במנוע נהדר. למעשה כבר פגשנו אותו באיביזה היוצאת. הוא דל נפח ולכן חסכוני מאוד בדלק ומצד שני יש לו מגדש טורבו שנכנס לפעולה כשזקוקים לביצועים נמרצים והוא אכן מספק אותם ועוד איך. פשוט תענוג ואחרי נהיגה בחברת מנוע טורבו שכזה לא צ לחזור לאף מנוע אטמוספירי סטנדרטי. יונדאי i20 עם בנזין 1.4 100 כ"ס היא, תסלחו לי על הביטוי, עגלה, לעומת האיביזה הזאת.
תיבת ההילוכים היא ידנית או אוטומטית רובוטית כפולת מצמדים DSG עם שבעה יחסי העברה.
בהשקה קיבלנו הזדמנות לנהוג גם באיביזה עם מנוע בנזין טורבו בנפח 1.5 ל'. זה המנוע שמחליף את ה-1.4 טורבו. ההספק ללא שינוי, 150 כ"ס אבל המומנט 25 קג"מ – ויותר מכך התחושה. מנוע חלק ומענג בצורה יוצאת מן הכלל. אין ספק שהגרמנים מובילים כיום בעולם בתחום של מנועי הבנזין המוגדשים.

"שטח משוחרר לא יוחזר" אומר צביקה כהן, מנהל מותג סיאט בישראל. רוצה לומר – אין לנו שום כוונה לרדת במכירות. וזה גם טיעון מול היצרן במשא ומתן הקריטי כל כך על המחיר. ישראלים קונים לפי מחיר. כמובן שהרכב צריך להיות מוצלח אבל בראש ובראשונה יש את נושא המחיר או מדויק יותר התמורה למחיר. ולישראלים יש חוש ריח מאוד מפותח בנושא. וזה לא במקרה שסקודה סופרב נמכרת במספרים גדולים הרבה יותר מפולקסווגן פאסאט.
סיאט איביזה החדשה, שצפויה להגיע לישראל ברבעון האחרון של 2017, היא צעד משמעותי לסיאט. אולי כבר לא דור התמימות אבל מכונית טובה יותר. ואם המחיר לא יקפוץ יותר מדי כלפי מעלה, זו תהיה קניה טובה ומשתלמת מאוד – ולא רק לצעירים.

סיאט איביזה - מבחן השקה

סיאט איביזה – מבחן דרכים הנתונים שצריך לדעת:

כללי:

שם גרסה: 1.0 ליטר אוטומט
שנת מודל: 2018
מס' דלתות: 5
מקומות ישיבה: 5

מנוע והילוכים:

הנעה: קדמית
תיבת הילוכים: אוט'-רובוטי מצמד כפול, 7 הילוכים
מנוע: בנזין - טורבו, 3 בוכנות
נפח: 999 סמ"ק
הספק מירבי: 110 כ"ס ב-5,000-5,500 סל"ד
מומנט מירבי: 20.4 קג"מ ב- 2,000-3,500 סל"ד

צריכת דלק וביצועים:

מהירות מירבית: 197 קמ"ש
תאוצה ל- 100 קמ"ש: 9.3 שניות
 

בטיחות:

בקרת יציבות אלקטרונית: יש

מימדים:

אורך: 405.0 ס"מ
רוחב: 178.0 ס"מ
גובה: 144.4 ס"מ
בסיס גלגלים: 256.4 ס"מ
משקל עצמי: 1,140 ק"ג
מידות צמיגים: 185/60/15
נפח תא מטען: 292 ליטרים

אבזור כלול במחיר הרכב: