סמארט פורטו מבחן דרכים

סמארט. יוצא מהעיר הגדולה ונכנס לארץ הקטנה


מאת: יואב קווה, 15/02/2013

איילון צפון, כביש החוף, מזגזג בין משאיות. סמארט כמו אופנוע כמו חיה במנוסה. אני צריך להיות כל הזמן מהיר יותר מהסביבה. המהירות שומרת עליי ומקשה על נהגים אחרים לאיים עליי.

לי יש קטן ולהם גדול. אז הם – בעיקר החבר'ה עם רכבי השטח – מנסים להתקרב, להיצמד, להתגרות, לפלוש לטריטוריה שלי.

אני אוחז את ההגה בשתי ידיים, מביט הרחק קדימה, לוחץ על הדוושה הימנית ומאיץ. המהירות היא הנשק שלי להגנה עצמית. חבל רק שהמנוע, 1,000 סמ"ק, די מסכן וצריך לסחוט אותו כדי לברוח קדימה.

באזור נתניה התנועה נעשית דלילה וההתקפות פוחתות. אני מתחיל להסתכל סביב.

**

הקוקפיט של הסמארט חמוד וזול. אחרי שמתרגלים לחמוד (למשל מד הסל"ד והשעון בצורת מחושי חיפושית) מרגישים את הזול. הפלסטיקה קשיחה מהסוג שמאפיין מכוניות מסחריות. הגימור תעשייתי. מוט בלם היד חורק ולא נעים לתפעול. אין ידית אחיזה לנוסע. בסך הכל, מתחת לעטיפה האופנתית מסתתרת מכונית בסיסית.

המחיר של הסמארט בבריטניה מתחיל ב-9,450 פאונד שזה 57,000 שקל. בארץ המחיר ההתחלתי הוא 110,000 שקל. סמארט יקרה כמעט פי שניים מסוזוקי אלטו וקיה פיקנטו.

אבל סמארט היא לא סוזוקי או קיה. סמארט היא מרצדס. או ככה לפחות רוצים שנחשוב.

הקונספט נולד לפני בסוף שנות ה-80 בחברת השעונים השוויצית, סווטש. המנכ"ל ניקולאס הייק HAYEK חיפש פרטנר בתעשיית הרכב. אחרי רומן קצר ובוסרי עם קונצרן פולקסווגן נחתם הסכם עם דיימלר בנץ, חברת האם של מרצדס, שרכשה בשלב ראשון 51% ממניות החברה.

השוויצרים ניסו לשמר את השם סווטשמוביל. הגרמנים דרשו שם נייטרלי. בסוף הלכו על סמארט – הלחמה של "סווטש", "מרצדס" ו-ART.

הסמארט הראשונה התגלגלה לכביש בשנת 1998. זה היה פליק פלאק לאחור. המכונית התהפכה במבחני סלאלום ומרצדס נאלצה לדחות את ההשקה ולערוך סדרה יקרה ומורכבת של שינויים למכוניות – כולל תוספת משקל מלפנים, הוספת בקרת יציבות אלקטרונית, הרחבת מפסע הגלגלים ועוד.

חמישה מיליארד יורו. זה, לפי ההערכה, הסכום שהפסידה מרצדס בהרפתקת הסמארט. מה לעשות, הם רגילים לייצר יאכטות יוקרתיות ולא צ'יקמוק קטן כזה. וחוץ מזה המכירות של המכונית בשנים הראשונות לא המריאו. הוגי הסמארט תכננו פאנלים צבעוניים מפלסטיק שעוטפים את המכונית וניתנים להחלפה. הרעיון נשמע טוב: להתאים, בעלות של כמה מאות יורו, את הסמארט למצב הרוח שלכם. כמעט כמו בגדים. אבל הרעיון הזה לא תפס ואולי הקדים את זמנו – הרבה לפני הסמארטפונים ומגיני הפלסטיק המתחלפים.

סמארט הגיעה גם לישראל, נמכרה בקושי והיבוא שלה הופסק בשנת 2006. לפני כשנה, ולאור פריחת פלח המכוניות הקטנות  והחסכוניות, חודש היבוא.

**

אני דוהר בכביש 6 והמנוע הקטן מטרטר עליזות. הקוקפיט של סמארט מרווח כמו כל מכונית ואפשר ליהנות מהאשליה שבעצם זו מכונית סטנדרטית. עד שמסובבים את הראש לאחור. מסובבים את הראש ומגלים שהמכונית נגמרת פתאום, עשרה סנטימטרים מאחורי גב המושב.

חצי מכונית. חצי מכונית אבל בגובה של מכונית רגילה ואפילו קצת יותר. התוצאה היא רגישות לרוחות צד. ודווקא היום מנשבות כאלה. אין לי מושג מה מהירות הרוח – ברדיו דיברו על מאה קמ"ש – אם אני לא אהיה עירני אני אמצא את עצמי מחבק איזה מעקה.

בשנים שרכבתי על אופנועים פיתחתי מיומנות בהתמודדות עם רוחות צד. הייתי מטה את האופנוע הצידה לעבר הרוח ואיכשהו נשען על הרוח. בסמארט אני מנסה משהו דומה. אני מפנה קלות את ההגה לתוך הרוח כדי שהיא תדחוף אותי לכיוון הנגדי כך שבסופו של דבר אמשיך לנסוע ישר.

נחמד אבל לא תמיד עובד. לפעמים הרוח מפסיקה פתאום, לפעמים היא מתחזקת, כך שאני והסמארט מקפצים חצי מטר ימינה, חצי מטר שמאלה. רק שלא אמצא את עצמי מחבק איזה מעקה.

כביש 6, רוחות צד וסמארט ואני מרגיש איך העורף שלי הולך ונתפס. הנהיגה הזאת מתישה. אני רוצה לעצור אבל חוץ מתחנת הדלק דור אלון, שנמצאת הרחק מאחוריי, אין מקום בטוח לעצור.

אז אני מחליט לגמור עם זה, מגביר את הקצב, מחזיק את ההגה חזק ומנסה שלא להתקרב יותר מדי למשאיות.

הקילומטרים עוברים. אני מנסה להתעלם מקפיצות האלה לצדדים.

**

בעיר היא נהדרת. אני מדבר בעיקר על חניה. מרווחים זעירים שבעבר פסלתי מרחוק, מתאימים לה בדיוק. סמארט היא אלופת שדרות רוטשילד אבל מה קורה כשרוצים לנסוע לצימר בראש פינה?

עשיתי את הדרך לצפון שלוש פעמים בשלוש הגרסאות השונות בהן נמכרת סמארט בישראל. הגרסה הבסיסית נקראת PURE TLV . המחיר הוא כאמור 110 אלף שקל והספק המנוע מסתכם ב-61 כוחות סוס. הגרסה הבאה נקראת PASSION, עולה 125 אלף שקל ומציעה 71 סוסים. השלישית היא PULSE עם מגדש טורבו, 84 כוחות סוס ו-135 אלף שקל.

גרסת הטורבו הוא תענוג אמיתי. טיל חצוף וזעיר.

אבל מי ישכיב 135 אלף שקל על צעצוע? בשנת 2012 נמכרו בארץ 181 סמארטים. רוב הרוכשים גברים. רוב הרוכשים חובבי גאדג'טים. מנהלת המותג, זהבה קוגן, מדווחת שרובם קונים את המכונית בהלוואה – שמים מקדמה, מעבירים תשלום חודשי קבוע, אחרי שנתיים שלוש מחזירים את הרכב המשומש, מקבלים חדש וממשיכים עם אותם תשלומים.

שלוש פעמים עליתי איתה לצפון. אני חושב שזה מספיק. הוכחתי שחוץ מרגישות לרוח צד, היא מסוגלת לגמוע מרחקים. אבל מה לגבי השאר? גיליתי שהגיר של המכונית הוא די נודניק. מדובר בתיבת הילוכים רובוטית עם מצמד יחיד. העברות ההילוכים נמשכות נצח. במצב פעולה אוטומטי המכונית מטולטלת ומטלטלת ללא הרף. יש לי עוד תלונות. דוושת הבלם גבוהה מדי וההגה כבד מאוד לסיבוב. ממכונית עירונית אני מצפה להגה קליל יותר. דווקא נוחות הנסיעה השתפרה דרמטית לעומת הדור הראשון של המכונית וזה לא טריוואלי לייצר מכונית קצרה כל כך שתציע נוחות נסיעה סבירה.

**

אבל מה שבאמת קובע זו התדמית. סמארט חמודה ומושכת מבטים, זה ודאי. אבל איך אני נראה בתוכה? רוצה לשאול – האם גבר בן 45 בסמארט נראה מגוחך?

אני מביט בהשתקפות שלנו בחלון ראווה במרכז מסחרי קטן בצומת זרזיר ולא מקבל תשובה טובה. אני ממשיך לכיוון טבריה, עוצר ליד בחור אחד בטיילת ומנסה לברר איתו את הסוגיה. הוא אומר לי שהאוטו נראה טוב ושאם לא היו לא ילדים היה בעצמו קונה אחד כזה. אני לא מאמין לו וממשיך לצומת מגדל. התדלקן בתחנה מחייך ומבטיח לי שהאוטו מדליק ובכלל לא טפשי. אני לא מאמין לו ומתחיל לחזור לתל-אביב.

סמארט מלאה בחסרונות אבל גם באופי. המנוע האחורי הקטן, ההגה הכבד, העזוז הכללי והעיצוב האייקוני. ב-2.7 מטרים שלה יש יותר אישיות ממאזדה/יונדאי/טויוטה של 4.5 מטרים.

ואילו אני, לכשעצמי, אבחר בסמארט בצבע אפור מט בגרסת ברבוס עם מנוע טורבו 102 כוחות סוס. היא מגיעה לארץ בהזמנה מיוחדת ועולה 160 אלף שקל. היא כל כך מהירה שאף אחד לא יספיק להביט ולומר – מי זה האיש הזה שנוסע בסמארט וחושב שהוא קול.

 

רכב חדש 0 ק"מ !
התקשרו עכשיו 073-374-2700
שלח
  • סובארו XV מנוע 2.0 ליטר אוטומטית
    מחירון: 159,900 ₪
    המחיר שלנו: 126,900 ₪
    חסכון: 33,000 ₪
  • אופל אסטרה דיזל ברלינה (סדאן) אוטומטית
    מחירון: 134,900 ₪
    המחיר שלנו: 99,900 ₪
    חסכון: 35,000 ₪
  • מאזדה 3 ספורט אוטומטית
    מחירון: 132,000 ₪
    המחיר שלנו: 114,500 ₪
    חסכון: 17,500 ₪
  • יונדאי אלנטרה אוטומטית
    מחירון: 133,500 ₪
    המחיר שלנו: 109,000 ₪
    חסכון: 24,500 ₪
  • מיצובישי אאוטלנדר (7 מושבים) אוטומטית
    מחירון: 169,900 ₪
    המחיר שלנו: 147,600 ₪
    חסכון: 22,300 ₪
  • קיה ספורטאז' אוטומטית
    מחירון: 139,900 ₪
    המחיר שלנו: 124,200 ₪
    חסכון: 15,700 ₪
  • קיה פיקנטו החדשה 1.2 אוטומטית
    מחירון: 79,500 ₪
    המחיר שלנו: 68,000 ₪
    חסכון: 11,500 ₪
כל הדגמים
סובארו XV מנוע 2.0 ליטר אוטומטית
מחירון: 159,900 ₪
המחיר שלנו: 126,900 ₪
חסכון: 33,000 ₪
אופל אסטרה דיזל ברלינה (סדאן) אוטומטית
מחירון: 134,900 ₪
המחיר שלנו: 99,900 ₪
חסכון: 35,000 ₪
מאזדה 3 ספורט אוטומטית
מחירון: 132,000 ₪
המחיר שלנו: 114,500 ₪
חסכון: 17,500 ₪
יונדאי אלנטרה אוטומטית
מחירון: 133,500 ₪
המחיר שלנו: 109,000 ₪
חסכון: 24,500 ₪
מיצובישי אאוטלנדר (7 מושבים) אוטומטית
מחירון: 169,900 ₪
המחיר שלנו: 147,600 ₪
חסכון: 22,300 ₪
קיה ספורטאז' אוטומטית
מחירון: 139,900 ₪
המחיר שלנו: 124,200 ₪
חסכון: 15,700 ₪
קיה פיקנטו החדשה 1.2 אוטומטית
מחירון: 79,500 ₪
המחיר שלנו: 68,000 ₪
חסכון: 11,500 ₪