סקודה יטי – מבחן דרכים

כשלקחנו את רכב ה-4X4 לשטח הררי, הוא גנח, חרק וסבל


מאת: יואב קווה, 19/05/2011
רכב חדש 0 ק"מ !
התקשרו עכשיו 073-374-2700
שלח
  • שברולט ספארק אוטומטית
    מחירון: 78,900 ₪
    המחיר שלנו: 65,500 ₪
    חסכון: 13,400 ₪
  • מאזדה 3 אוטומטית
    מחירון: 132,000 ₪
    המחיר שלנו: 114,500 ₪
    חסכון: 17,500 ₪
  • סקודה ראפיד אוטומטית
    מחירון: 109,990 ₪
    המחיר שלנו: 99,000 ₪
    חסכון: 10,990 ₪
  • מיצובישי אאוטלנדר (7 מושבים) אוטומטית
    מחירון: 169,900 ₪
    המחיר שלנו: 147,600 ₪
    חסכון: 22,300 ₪
  • קיה ספורטאז' אוטומטית
    מחירון: 139,900 ₪
    המחיר שלנו: 124,900 ₪
    חסכון: 15,000 ₪
  • קיה פיקנטו (צורה חדשה) אוטומטית
    מחירון: 79,500 ₪
    המחיר שלנו: 68,900 ₪
    חסכון: 10,600 ₪
  • קיה פיקנטו (צורה יוצאת) אוטומטית
    מחירון: 79,500 ₪
    המחיר שלנו: 63,500 ₪
    חסכון: 16,000 ₪
כל הדגמים
שברולט ספארק (צורה יוצאת) אוטומטית
מחירון: 78,900 ₪
המחיר שלנו: 65,500 ₪
חסכון: 13,400 ₪
מאזדה 3 אוטומטית
מחירון: 132,000 ₪
המחיר שלנו: 114,500 ₪
חסכון: 17,500 ₪
סקודה ראפיד אוטומטית
מחירון: 109,990 ₪
המחיר שלנו: 99,000 ₪
חסכון: 10,990 ₪
מיצובישי אאוטלנדר (7 מושבים) אוטומטית
מחירון: 169,900 ₪
המחיר שלנו: 147,600 ₪
חסכון: 22,300 ₪
קיה ספורטאז' אוטומטית
מחירון: 139,900 ₪
המחיר שלנו: 124,900 ₪
חסכון: 15,000 ₪
קיה פיקנטו (צורה חדשה) אוטומטית
מחירון: 79,500 ₪
המחיר שלנו: 68,900 ₪
חסכון: 10,600 ₪
קיה פיקנטו (צורה יוצאת) אוטומטית
מחירון: 79,500 ₪
המחיר שלנו: 63,500 ₪
חסכון: 16,000 ₪
סקודה ייטי
סקודה ייטי
סקודה ייטי
סקודה ייטי
סקודה ייטי
סקודה ייטי
 
 

צילום: יצרן

בדרום תל אביב – לא נגלה לכם איפה – יש שטח פראי ומשוחרר. זאת גבעה עם חורשה, ובין העצים יש שבילים ושדה בור. אפשר לעשות שם פיקניק, אפשר להקים אוהל ואפשר לטייל עם רכב שטח. טוב, לא ממש טיול. סיבוב קצר.

לקחנו לשם את סקודה ייטי 4X4. העיר היא הרי השטח שלו (או שזה נאמר על דייהטסו טריוס?).

נסענו קצת ברחובות העיר והגענו לשטח. אל הגבעה מובילה דרך עפר, קצרה אבל די תלולה. באמצע הדרך יש שני בורות. בורות הצלבה. בורות מה? בורות הצלבה. אלה בורות שמסודרים כך – ולא במקרה – ששני גלגלים באלכסון, כלומר ימני קדמי ושמאלי אחורי ייפלו לתוכם, יאבדו אחיזה, יסתחררו במקום.

כל ג'יפון ראוי יצלח את העלייה ואת הבורות האלה. אני לא מתכוון ליונדאי 35ix, לניסאן קשקאי או להונדה CRV. אלה לא ג'יפונים ראויים לשטח. אני מתכוון לסובארו פורסטר, לטויוטה ראב4, לסוזוקי ויטארה. אבל מה לגבי סקודה ייטי 4X4?

הגעתי לניסוי הזה בדרום תל אביב סקרן מאוד. מישהו אמר לי שהייטי מפתיע בשטח לטובה, והאמת היא שגם אני קיוויתי שזה מה שאגלה.

סקודה ייטי צילום מלפנים

התוצאה היא כזאת: הייטי עלה למעלה, אבל רק אחרי שבטש בגלגליו, זרק עפר לאחור והעלה אבק. ולמעשה, רק אחרי שהתעקשתי אתו שיעלה. ניכר היה שייטי 4X4 לא אוהב את הגבעה הזאת.

ייתכן שהוא אוהב שלג בהימאליה, אבל לא את הגבעה המסכנה הזאת בדרום תל אביב. וחוץ מזה, אחרי שלושה ניסיונות נדלקה נורית אזהרה ולצדה הכיתוב: תיבת ההילוכים סובלת מהתחממות יתר.

לחצתי על כפתור ה-OFFROAD, שאמור לשפר את יכולת השטח של הרכב. קיוויתי לשינוי או לאיזה נס קטן. כלום. הייטי המשיך לטפס לראש הגבעה בצליעה.

האם הסתפקתי בבדיקת השטח הזאת? לא ולא. לקחתי את ייטי גם לטירונות (כלל צה"לית) בבן שמן. הוא עבר איפה שרציתי, אבל בחוסר חשק מופגן. כמו טירון שמנמן, הייטי גנח, חרק וסבל. וגם השמיע רעשים לא נעימים מהמרכב, בעיקר מאזור החלונות. אגב, גם בייטי 2X4 נתקלתי ברעשים הלא סימפטיים האלה.

מה הבעיה שלו? הבעיה היא מהלך מתלה קצרצר, צמיגי כביש-כביש בחתך נמוך, שלדה סופר קשיחה. וחוץ מזה, בקרת המשיכה האלקטרונית – אותה מערכת שאמורה לתפקד כמו נעילת דיפרנציאלים רוחבית – מגיבה לאט מדי, קצת מדי ומאוחר מדי. וחוץ מזה, תיבת ההילוכים הרובוטית מסוג DSG עם שני מצמדים אינה מתאימה לעבודה בשטח, כפי שכבר נוכחתי לגלות באאודי Q5. ייטי הוא רכב כביש נהדר, אבל רכב שטח גרוע.

סקודה ייטי צילום צד

ובכל זאת לא התייאשתי. רציתי לקחת אותו לשלג, אולי שם יפגין יכולת, או לפחות לחול. נסעתי אתו לקיסריה. אולי שם, ליד הווילות ומול הים, הוא ידבר אחרת. צדקתי. ייטי 4X4 שיחק בחול בשמחה. הוא טיפס בקלות את הגבעה הכי תלולה ועשה כל מה שביקשתי ממנו. למה? כי צמיגי כביש בחול, אחרי ניקוז מסיבי של אוויר, הם דווקא יתרון – מתחפרים פחות מאשר צמיגי שטח עם קוביות. להצטיינות בחול אנחנו מחפשים כלי רכב קל עם מנוע חזק – וזה בדיוק מה שנותן ייטי 4X4, שמצויד במנוע טורבו דיזל נפלא.

אז מה, לקנות ייטי 4X4 רק בשביל ארגז החול? לא. כדאי לקנות ייטי בשביל הכביש. כי בכביש ייטי הוא רכב מבריק. לא פחות. יש כאן מנוע דיזל נהדר, חזק מאוד, שקט, חלק וחסכוני. יש תיבת הילוכים זריזה שפועלת למופת על אספלט. התנהגות הכביש מענגת. תגובות השלדה חדות ומדויקות.

סקודה ייטי 4×4 הוא מין רכב פנאי. הוא לא גבוה כמו רכב שטח רגיל, הוא לא נמוך כמו "פרייבט" רגיל. הוא מרווח בפנים ומציע תא מטען גדול. יש לו סטייל תכליתי, מושך, מיוחד ולא מנקר עיניים.

סקודה ייטי צילום מאחור

לעולם לא תיקחו אותו למדבר יהודה (וחבל), אבל לעומת זאת תיקחו אותו לנס הרים. לפחות פעם בשנה. בשביל העונג שבעיקולים. אז למה, אתם שואלים, לא להסתפק בייטי 2X4 טורבו בנזין עם אותו DSG ולחסוך כמעט 40 אלף שקל? ואני אומר – אכן שאלה טובה.

בעד: עיצוב, קונצפט, מנוע, התנהגות כביש.

נגד: יכולת שטח, פער מחיר גבוה לעומת גרסת הבנזין 2X4.

שורה תחתונה: נהדר. לכביש. לשקול את ה-2X4 בנזין.

 

איך לטפס עלייה תלולה

עולים לרגל

1. לפני שמסתערים על העלייה, כדאי לצאת לסיור רגלי. להחליט איפה בדיוק עובר הנתיב, לבחון את סוג הקרקע, ואם צריך –       לבצע עבודות מעצ.

2.עבודות מעצ – סוחבים אבנים, ממלאים בורות, יוצרים שיפוע מדורג לפני מדרגות גבוהות.

3. עלייה עולים בניצב – לא בזיגזג ולא באלכסון – כדי להימנע משיפוע צד שעלול לגרום להתהפכות.

4. עלייה עולים בגז קבוע. לעזוב את הדוושה ולחזור אליה בכל הכוח זו טעות נפוצה, שמבלבלת את האחיזה של הרכב בקרקע ומכשילה את הטיפוס.

5. כמה ללחוץ? תלוי בשיפוע, במבנה העלייה, בקרקע, ברכב, בצמיגים, במתלים ועוד. בעיקרון: ללחוץ מעט.

6. וכשנתקעים? משלבים להילוך אחורי, מודאים שהגלגלים הקדמיים ישרים וגולשים במהירות אחידה למטה. לא מנסים להתחרט על העלייה אחרי שנתקעים בלי לסגת לאחור.

לקריאה נוספת >> חוות דעת סקודה יטי