פורד S-MAX – מבחן דרכים

מבחן דרכים: פורד S MAX


מאת: יואב קווה, 01/08/2008
פורד S-MAX
פורד S-MAX
פורד S-MAX
פורד S-MAX
 
 

צילום: יואב קווה

יום שישי, שמש וחם. אני מחזיר את פורד S מקס לבעליה, סוכנות פורד בתל אביב. אשה אחת ניגשת אלי.

 "איך היא?"

 "מי?"

 "המכונית. תראה, אנחנו מתלבטים בין S מקס למונדיאו לפולקסווגן טיגואן".

 "מה?"

 "אני יודעת שאחד הוא מיניוואן, אחד ג'יפ ואחד פרייווט מנהלים. אבל כולם עולים 170-200 אלף שקל. אז מה אתה אומר? אולי בכלל עדיף פולקסווגן פאסאט?"

 "אה".

 "טוב, תודה לך".

 "על לא דבר".

היגיון ומכוניות לא נוסעים ביחד, לא תמיד. רגש ומכוניות צמודים יותר. אנשים בוחרים מכונית שעושה להם טוב לאגו ולתדמית המיוחלת, והשאיפה הברורה, הנצחית והחזקה מכל היא "לא לצאת פראייר" – כלומר להשיג מחיר קנייה טוב ביחס לערך הנתפש של הרכב, אמינות וסחירות. הז'אנר של המכונית פחות קריטי, מה גם שכל הז'אנרים מתחילים להתערבב. מיניוואנים מתחפשים לרכבי שטח שמתחפשים למכוניות ספורט שמתחפשות למכוניות יוקרה, או להפך. פורד S מקס מנסה לחבר שני קצוות מנוגדים – מיניוואן ומכונית ספורטיווית. וזה קצת מוזר. איך תיתכן הנאה בנהיגת קרון עמוס זאטוטים? איך אפשר להתענג על הגה ובו בזמן לחטוף בעיטות בגב?

הגדול רעב. לאמצעית יש פיפי. הקטנה סתם מייללת. לגדול משעמם עכשיו. האמצעית רעבה (אבל רק לשוקולד). הקטנה איבדה את המוצץ. הגדול עצבני. האמצעית עצבנית. הקטנה צורחת. הנהג מנסה לנשום. עין גדי עוד רחוקה ועין גדי זה חצי דרך. הנהג תוחב איזה סי.די, מגביר את הווליום, מנסה ליצור מיסוך. אבא של הנהג כבר היה מעיף סטירות. "תראו", אומר להם הנהג, "הנה ים המלח ושם ירדן. שימו לב, יש היום ראות נדירה". לא מזיז להם. ממשיכים לריב. הנהג שותק, מנסה להרגיש את ההגה. אומר לעצמו – בפעם הבאה רק מכונית ספורט דו-מושבית, בלי אופציה לניתוק כרית האוויר.

פורד S-MAX צילום מלפנים

פורד S מקס הושקה בעולם ב-2006. המכונית יושבת על רצפה של וולוו S80 (!) ופורד מונדיאו. על אותה רצפה בנוי גם האח הגדול, פורד גאלאקסי. בגאלאקסי אפשר איכשהו להושיב שבעה מבוגרים. ב-S מקס אפשר חמישה בלבד פלוס שני ילדים, רצוי קטנים. S מקס משווק בישראל עם שני מנועים: בנזין 2.3 ליטרים או דיזל 2.0 ליטרים. הדיזל מעט חלש יותר בהספק (130 כ"ס לעומת 161 כ"ס) אבל חזק משמעותית במומנט (32.6 קג"מ לעומת 21 קג"מ). הדיזל, בקיצור, זריז ומתאים יותר למיניוואניות של הרכב. אלא שגרסת המבחן היא הבנזין. והאמת, אין לנו תלונות מיוחדות על המנוע הזה, וגם לא על תיבת ההילוכים.

שיווק S מקס בישראל החל כבר לפני כמה חודשים. בכל זאת מדובר בחיה נדירה, והסיבה היא כסף. המחיר ההתחלתי של המכונית הוא 178 אלף שקל – כלומר מחוץ לרף ה-147 אלף שקל של קבוצה 4, כלומר מחוץ לתחום של ציי הרכב והליסינג. גרסת המבחן, שמכילה ריפודי עור, מושבים חשמליים, חישוקי 18 אינץ' נהדרים ועוד, יקרה אף יותר – 196 אלף שקל.

 בלילה, במאהל המסודר, אחרי שסוף-סוף הם נרדמים, הוא מתכנן בריחה. יש חצי מכל דלק, יספיק בטוח עד הרי אילת, כביש הגבול, כל הפיתולים הנהדרים. חושב איך ישאיר להם פתק התנצלות וכמה שטרות. נרדם.

מוקדם בבוקר מעמיס את הילדים בלי צחצוח. הם עוד רדומים, כאלה חמודים. הכביש ריק. מתחיל לתת בגז. S מקס מגיבה כמו שצריך. שלדה ספונטנית, שליטת גוף כמעט מופתית, אחיזת כביש עקשנית ובלי הרבה תת היגוי. מציין לעצמו: אף פעם לא נהניתי כל-כך מנהיגת מיניוואן. רגע, מה זה המכונית הכסופה שעומדת שם בצד. אוי ואבוי. שוטר והוא מסמן לי לעצור. מה לעשות? לבקש רחמים? לברוח? אולי עדיף להתקשר לעו"ד. הוא כבר יידע מה לעשות. הוא כבר רגיל.

לקריאה נוספת >> פורד S-MAX – חוות דעת