פיאט טיפו מבחן דרכים

פיאט טיפו החדשה היא מכונית משפחתית מאובזרת שמשאירה עודף מ-100 אלף שקל. דיל המאה או צניחה חופשית?


מאת: אייזיק דוידוביץ', 20/07/2016

פיאט טיפו חוות דעת רכב חדש

לטסלה מודל 3 – מכונית משפחתית חשמלית לחלוטין מבית "טסלה מוטורס" האמריקאית, נרשמו במהלך 24 השעות הראשונות לחשיפת הדגם – מעל 130,000 הזמנות. איש מהמזמינים לא נהג על המכונית טרם ההחלטה. טסלה מודל 3 תגיע לפס הייצור רק בשנת 2017.
כאן בישראל, יותר ויותר לקוחות מבצעים נסיעת מבחן טרם רכישה. ויחד עם זאת, ניתן לפגוש בלא מעט אנשים שבחרו את מכוניתם הבאה, על סמך נתונים יבשים, המלצת חברים, שמועות ובעיקר מוניטין היצרן.
אם זה הונדה אז זה בטח טוב, אמרה לי אישה אחת שהזמינה את HRV החדשה בלי לבצע נסיעת מבחן.
לפיאט טיפו, המשפחתית שהושקה לאחרונה בארץ, מוניטין היצרן הוא לא בחזקת שטיח אדום שמקל על השיווק. נקודת ההתחלה היא לא פשוטה. פיאט זה לא טויוטה ולא מאזדה וגם לא קיה או יונדאי.

פיאט טיפו מבחן דרכים

פיאט טיפו: התרשמות ראשונית
פיאט טיפו, שהושקה אשתקד בתערוכת הרכב באיסטנבול, מיועדת להיות משווקת בעיקר במדינות מתפתחות. היא מיוצרת במפעל פיאט שבטורקיה מבוססת על פלטפורמה LWB העולמית של פיאט ומכלוליה אינם המילה האחרונה בתעשיית הרכב. הגרסאות המיובאות כרגע לארץ, הן גרסאות הסדאן בעלות מנוע 1.4 ליטר בנזין ותיבת הילוכים ידנית (6 מהירויות) או 1.6 ליטר בנזין אוטומטית (6 מהירויות) בשתי רמות גימור. גרסאות הדיזל של הטיפו אינן מיובאות ובעתיד תצטרפנה לגרסת הסדאן גם גרסת ההאצבק והסטיישן (שהוצגו לאחרונה בתערוכת ג'נבה) ומנועי 1.4 טורבו בשילוב תיבה רובוטית כפולת מצמד.
את חלקה הראשון של הכתבה אני כותב, עוד בטרם נהגתי בטיפו החדשה.
שבועיים קודם לכן, הוזמנתי להשקת הטיפו שכללה מסיבת עיתונאים והתרשמות מהמכונית במצב הנייח שלה. פתחנו שם דלתות, מיששנו פלסטיקים, ישבנו בתוכה אבל לא נהגנו בה אפילו מטר.
אורי להב, מנכ"ל קבוצת סמל"ת, הכריז באותה מסיבת עיתונאים: "אחרי תקופה ארוכה פיאט חוזרת לסגמנט המרכזי במדינת ישראל ואני שמח מאוד להשיק את פיאט טיפו החדשה שמציעה מרווח פנים גדול, אבזור רב, בטיחות בלתי מתפשרת ומהפכת מחיר".
כן, המסר העיקרי הוא המחיר. עוד בטרם נהגתי ברכב, נראית העסקה שבה מקבלים מכונית משפחתית מרווחת ומאובזרת (וגם נאה למראה, לפחות לטעמי), במחיר של יונדאי i20. העסקה הזאת נראית על פניו אטרקטיבית. ואפילו מאוד.
טיפו החדשה היא משפחתית שמבחינת מימדיה היא ראש לשועלים (גדולה מרוב התת- משפחתיות כגון הקיה ריו, סקודה ראפיד) וזנב לאריות (קטנה במעט מטויוטה קורולה, מאזדה 3). בסיס הגלגלים שלה עומד על 264 ס"מ קרובים מאוד לאלה של המשפחתיות. אבל כשמדובר בנפח תא המטען, טיפו מביסה (כמעט) את כולן עם 520 ליטרים.
גם האבזור נדיב. בגרסה הבסיסית COMFORT מוצעת הטיפו עם בקרת שיוט, גלגל הגה מעור, משענת יד קדמית מתכוננת, קיפול מושבים מפוצל, מסך מגע צבעוני, חימום מראות צד, 6 כריות אויר, ומערכת התראה "מובילאיי" כסטנדרט. בגרסה היקרה יותר, ה-LOUNGE, מתווספים גם חישוקי 17", פנסים עוקבי פניה, בקרת אקלים וכיוונון קשיחות גב חשמלי למושב נהג ועוד.

מנוע ה-1.6 ליטרים, כך לפי עלון הנתונים, יפיק בשיאו 110 כוחות סוס ובשיא המומנט שלו ירשמו 15.5 קג"מ שיתקבלו ב4500- סל"ד. אלה נתונים שיחווירו לצד נתוני מנוע טורבו קטן נפח מודרני, אבל הם קרובים מאוד לאלה של מאזדה 3 בנפח 1.5 ל' למשל. אם נסתכל בטבלה ההשוואתית, נראה שגם הביצועים של שתיהן דומים מאוד. אבל אלה ,עדיין ,נתונים על הנייר. כאמור, עוד לא נהגנו.

פיאט טיפו: אתנחתא
מכונית היא לא רק נתונים יבשים. אורך בסיס הגלגלים הוא אמנם אינדיקציה למרווח תא הנוסעים, אבל סידור המושבים, גובהם, עיצוב הקבינה, גובה הרכב ועוד, ישפיעו גם הם על רווחת הנוסעים. יש לשבת במכונית כדי למדוד את המרווח הפנימי ואת נוחות המושבים.
מכונית היא מכונה בתנועה. את חווית הנסיעה והנהיגה בה לא יעבירו צילומי הפרוספקט המרהיבים. אפשר אמנם להניח שמכונית א' מהירה יותר ממכונית ב' במיאוץ מעמידה למאה קמ"ש למשל, אך מה לגבי תאוצות הביניים החשובות יותר בעקיפה למשל? האם תגובת המנוע/ גיר מיידית? האם פעולת תיבת ההילוכים נעימה? ומה לגבי בידוד תא הנוסעים מרעשי המנוע, הכביש והרוח? טיפול מתלי הרכב בשיבושי הכביש? את כל אלה ניתן לחוות אך רק בנהיגת מבחן. לא ברפרוף בין דפי הקטלוג ואפילו, תתפלאו, לא בצפייה בסרטון ביו-טיוב.

פיאט טיפו מבחן דרכים

פיאט טיפו: על הכביש
לנהיגת ההתרשמות קיבלנו את גרסת הLOUNGE- היקרה יותר ב8,000 שקל מה-COMFORT.
בגרסה היקרה מגיעה הטיפו עם גלגלי 17" במקום 16" וחתך נמוך יותר של הצמיגים (גובה הדופן) שמשפיע (לרעה) בעיקר על יכולת בידוד הנוסעים משיבושי הכביש.
בגרסה היקרה, חישוקי גלגלי סגסוגת מרשימים והטיפו יכולה בהחלט להחנות לצד משפחתיות מודרניות ללא שום רגשי נחיתות עיצוביים.
כניסה לרכב מצננת את ההתלהבות הראשונית – מסך מגע צבעוני אך קטן יחסית למקובל (5") וכפתורי תפעול רבים על ההגה, אינם ערובה לעיצוב מודרני עכשווי. אמנם, הנדסת האנוש טובה בסה"כ אך פנים הרכב מרגיש ארכאי בהשוואה למאזדה 3 למשל.
גם תנוחת הישיבה עמוקה ובמיוחד לנמוכי קומה, גם במצב הגבהה מקסימלי של מושב הנהג. המושב עצמו טוב ומצויד בכפתור חשמלי לשליטה על קשיחות החלק התחתון של הגב, אך מעט קטן בבסיסו.
בהשוואה למשפחתיות זולות אחרות, כגון הפיג'ו 301, הטיפו נותנת תחושה של גימור מוקפד ללא חסכון מוגזם בחומרי דיפון. המגע עם הגה העור, ידית ההילוכים ודיפוני הדלתות – נעים.
פתחי המיזוג הנמוכים הם כשל תכנוני מקפיא ידיים אך מאידך, תמצאו מקום לחפצים קטנים בכל רחבי תא הנוסעים וזה נחמד. הן מלפנים והן מאחור, ימצא מרווח מספק לארבעה נוסעים ואפילו לחמישי מזדמן. ההסתייגות היחידה היא ממרווח הראש מאחור לאלה המתנשאים לגובה שהוא מעל לממוצע.

אם עברתם לטיפו מרכב בעל מנוע טורבו מודרני, סביר שתתאכזבו מתגובתה של דוושת התאוצה. העפלה לשיא הכוח דורש סיבובי מנוע גבוהים יחסית שמשמעותה לחיצה הגונה על דוושת ה"גז". בדיוק מה שקורה, אגב, גם במאזדה 3 1.5 בעלת המנוע האטמוספרי, רק שכאן, המנוע קצר נשימה ופחות שש לטפס במעלה הסל"ד, מרגיש מחוספס ולכן עייף יותר.
אל תטעו לחשוב שהביצועים כאן אינם מספקים. תיבת ההילוכים היפאנית בעלת ששת יחסי העברה, תדע לנווט אתכם להילוך הנכון ולא תרגישו נחיתות כלשהי בזרם התנועה.
בידוד תא הנוסעים מרעשים הוא בהחלט סביר וב-100 קמ"ש יסתובב לו המנוע על 2,300 סל"ד חרישיים יחסית וגם שאון הצמיגים והרוח לא ממש יפריעו למנוחת המשפחה.
תאוצות הביניים במהלך עקיפה למשל, הן סבירות ותיבת ההילוכים מתפקדת היטב. למרות למרות הצמיגים נמוכי החתך, נוחות הנסיעה הרשימה לטובה. לא מדובר על שיכוך מושלם של שיבושי הדרך,הטיפו מעט נוקשה וקופצנית אך דווקא בהיתקלות עם שיבושים משמעותיים כמו מכסי ביוב בולטים, הזעזועים לא הועברו בגסות למרכב. יש לצפות שבגרסה הבסיסית המצב אף ישתפר.
במסגרת המבחן אף לקחנו את האיטלקיה לכביש המפותל. חזרנו משם בשלום. האחיזה גבוהה, אין כאן הפתעות, אין דרמות ואין גם רצון עז לחזור הלוך ונסוע על הפיתולים. הפיאט הזו היא לא מהמשפחתיות לנהג חובב ההגה.
אבל לא הסתפקנו בכך. גם ענת נהגה.
ענת קיבלה, זה מכבר מעבודתה, מאזדה 3 1.5 חדשה שהחליפה את האופל אסטרה 1.4 טורבו. כבר עם פתיחת הדלת, נראתה לה הטיפו מעט מיושנת. ענת גם טענה שהרכב מרגיש כבד ( צודקת. 1,280 ק"ג) והתאכזבה במיוחד מידית האיתות הגדולה והמרושלת. רק כשיצאנו לכביש הפתוח שינתה במשהו את דעתה וטענה שהרכב נעים לנסיעה. בשלב תמרוני החניה היא צייינה לטובה את אופציית ה- CITY המאפשרת תגבור להגה כך שיהפוך קליל במיוחד לסיבוב. "היא לא ברמתה של המאזדה", סיכמה ענת. ואני הוספתי "גם לא באותה רמת מחיר".

פיאט טיפו חוות דעת

המהלך של סמל"ת יבואנית פיאט ליצור מחיר הוגן לצרכן הפרטי, על חשבון הטבות מופלגות לציי רכב, יצר את האפשרות לרכוש מכונית משפחתית בגודל מלא ולקבל עודף ממאה אלף שקל.
על הנייר העסקה הזו נראית בהחלט משתלמת. סמל"ת מציעה אפילו אחריות לחמש שנים למי שירכוש את הטיפו עד אמצע אפריל (והגדלת האחריות לחמש שנים בהמשך תמורת תוספת מחיר).
אלא שכאמור מכונית לא קונים "על הנייר". נהגנו בטיפו לאורך כמה מאות קילומטרים וגילינו שמדובר במכונית ראויה. היא אמנם לא תתחרה עם הטובות בקבוצת המשפחתיות, אך בשקלול מחיר הרכישה, מציעה טיפו עסקה הוגנת ואף יותר מזה.

לדף הדגם ומפרט לחץ

רכב חדש 0 ק"מ !
התקשרו עכשיו 073-374-2700
שלח
  • סובארו XV מנוע 2.0 ליטר אוטומטית
    מחירון: 159,900 ₪
    המחיר שלנו: 126,900 ₪
    חסכון: 33,000 ₪
  • אופל אסטרה דיזל ברלינה (סדאן) אוטומטית
    מחירון: 134,900 ₪
    המחיר שלנו: 99,900 ₪
    חסכון: 35,000 ₪
  • מאזדה 3 ספורט אוטומטית
    מחירון: 132,000 ₪
    המחיר שלנו: 114,500 ₪
    חסכון: 17,500 ₪
  • יונדאי אלנטרה אוטומטית
    מחירון: 133,500 ₪
    המחיר שלנו: 109,000 ₪
    חסכון: 24,500 ₪
  • מיצובישי אאוטלנדר (7 מושבים) אוטומטית
    מחירון: 169,900 ₪
    המחיר שלנו: 147,600 ₪
    חסכון: 22,300 ₪
  • קיה ספורטאז' אוטומטית
    מחירון: 139,900 ₪
    המחיר שלנו: 124,200 ₪
    חסכון: 15,700 ₪
  • קיה פיקנטו החדשה 1.2 אוטומטית
    מחירון: 79,500 ₪
    המחיר שלנו: 68,000 ₪
    חסכון: 11,500 ₪
כל הדגמים
סובארו XV מנוע 2.0 ליטר אוטומטית
מחירון: 159,900 ₪
המחיר שלנו: 126,900 ₪
חסכון: 33,000 ₪
אופל אסטרה דיזל ברלינה (סדאן) אוטומטית
מחירון: 134,900 ₪
המחיר שלנו: 99,900 ₪
חסכון: 35,000 ₪
מאזדה 3 ספורט אוטומטית
מחירון: 132,000 ₪
המחיר שלנו: 114,500 ₪
חסכון: 17,500 ₪
יונדאי אלנטרה אוטומטית
מחירון: 133,500 ₪
המחיר שלנו: 109,000 ₪
חסכון: 24,500 ₪
מיצובישי אאוטלנדר (7 מושבים) אוטומטית
מחירון: 169,900 ₪
המחיר שלנו: 147,600 ₪
חסכון: 22,300 ₪
קיה ספורטאז' אוטומטית
מחירון: 139,900 ₪
המחיר שלנו: 124,200 ₪
חסכון: 15,700 ₪
קיה פיקנטו החדשה 1.2 אוטומטית
מחירון: 79,500 ₪
המחיר שלנו: 68,000 ₪
חסכון: 11,500 ₪