פיז`ו 205 – מבחן דרכים

עם תגבור הגה משתנה (בהתאם לכוח היד שמזיזה אותו) ההיגוי שלה מעולה וההגה מדבר עם הנהג. ולפעמים גם מקלל. פיז`ו 205 מאת טל ברונפר


מאת: מערכת כבישים, 30/05/2008
רכב חדש 0 ק"מ !
התקשרו עכשיו 073-374-2700
שלח
  • סובארו XV אוטומטית
    מחירון: 144,790 ₪
    המחיר שלנו: 114,700 ₪
    חסכון: 30,090 ₪
  • אופל אסטרה דיזל ברלינה (סדאן) אוטומטית
    מחירון: 134,900 ₪
    המחיר שלנו: 99,900 ₪
    חסכון: 35,000 ₪
  • מאזדה 3 ספורט אוטומטית
    מחירון: 132,000 ₪
    המחיר שלנו: 114,500 ₪
    חסכון: 17,500 ₪
  • יונדאי אלנטרה אוטומטית
    מחירון: 133,500 ₪
    המחיר שלנו: 109,000 ₪
    חסכון: 24,500 ₪
  • מיצובישי אאוטלנדר (7 מושבים) אוטומטית
    מחירון: 169,900 ₪
    המחיר שלנו: 147,600 ₪
    חסכון: 22,300 ₪
  • קיה ספורטאז' אוטומטית
    מחירון: 139,900 ₪
    המחיר שלנו: 124,900 ₪
    חסכון: 15,000 ₪
  • קיה פיקנטו החדשה 1.2 אוטומטית
    מחירון: 79,500 ₪
    המחיר שלנו: 68,500 ₪
    חסכון: 11,000 ₪
כל הדגמים
סובארו XV אוטומטית
מחירון: 144,790 ₪
המחיר שלנו: 114,700 ₪
חסכון: 30,090 ₪
אופל אסטרה דיזל ברלינה (סדאן) אוטומטית
מחירון: 134,900 ₪
המחיר שלנו: 99,900 ₪
חסכון: 35,000 ₪
מאזדה 3 ספורט אוטומטית
מחירון: 132,000 ₪
המחיר שלנו: 114,500 ₪
חסכון: 17,500 ₪
יונדאי אלנטרה אוטומטית
מחירון: 133,500 ₪
המחיר שלנו: 109,000 ₪
חסכון: 24,500 ₪
מיצובישי אאוטלנדר (7 מושבים) אוטומטית
מחירון: 169,900 ₪
המחיר שלנו: 147,600 ₪
חסכון: 22,300 ₪
קיה ספורטאז' אוטומטית
מחירון: 139,900 ₪
המחיר שלנו: 124,900 ₪
חסכון: 15,000 ₪
קיה פיקנטו החדשה 1.2 אוטומטית
מחירון: 79,500 ₪
המחיר שלנו: 68,500 ₪
חסכון: 11,000 ₪
פיז`ו 205
פיז`ו 205
פיז`ו 205
פיז`ו 205
 
 

מאת טל ברונפר
צילום: טל ברונפר

הנה היא עומדת בחנייה המקורה, מקום כבוד ששמור רק לה, ולא לרכב מהליסינג. היא כבר לא מה שהיא הייתה פעם, זה בטוח. הצבע הלבן שחוק ודהוי, כל סמל אפשרי שמעיד על זהותה קולף ואפילו הטסות הזולות נגנבו מצד ימין, רחמנא ליצלן. 

פיז'ו 205: זמן אחר

הפז'ו 205 שלנו היא רכב מתקופה אחרת, תקופה שבה לא חשבו על בטיחות רכב או איכות פלסטיק. הנאה מנהיגה? עם תגבור הגה משתנה (בהתאם לכוח היד שמזיזה אותו), ההיגוי שלה מעולה וההגה מדבר עם הנהג. ולפעמים גם מקלל. אז נכון, לצאת מחנייה בתל-אביב כשההגה מתקרב לטמפרטורת הרתיחה זה לא הדבר הכי מהנה שאפשר לעשות ביום קיץ חם, אבל לפחות הוא חוסך לך מנוי לחדר כושר. 

הפוז'ה שלנו היא לא סתם עוד 205. היא באה בגרסת האבזור המפוארת ביותר שהוצעה בישראל – GR. מנוע 1.4 ליטרים עוצמתי (פחות מ-10 שניות ל-100, ככה רצות השמועות האופטימיות…) נעילה חשמלית, 2 חלונות חשמל, מיזוג אוויר והזרקת דלק אלקטרונית – כל מה שאדם צריך כדי להיות מאושר. 

היו לה את השנים הטובות שלה כשהיא..

peugeot_205_cc_by_anderoo

היו לה את השנים הטובות שלה, כשהיא היתה צעירה ורעננה, מאז ומתמיד היא התייחסה בזלזול משווע לעדר הסובארו, מיצובישי ומאזדה, שהספיקו לבוא וללכת – והיא עדיין פה. כל שבוע היא נשטפה היטב וקיבלה טיפול ב"טרטל ווקס". והיא גם היתה נחשקת. רבים השחילו פתקים בין המגבים עם הצעות מפתות, ואפילו ניסו לגנוב אותה  – אבל היא נשארה שלנו. עליה לירושלים? לרדת לאילת ולחזור? קטן עליה.

פיז'ו 205: האויבת מבפנים

אבל אז, ביום קיץ בהיר, הגיעה הלאנטיס מהעבודה, זהובה ונוצצת.  מהר מאוד התגלו קסמי האוטומט המשרה נחת, השלט הרחוק, 2 כריות האוויר והרדיו דיסק. פוז'ה נשכחה עד מהרה, ונסעה רק לעיתים רחוקות למרחקים קצרים, שימשה כמחסן נייד (פחות או יותר). והגרוע מכל, היא התחילה לקרטע ולהתקלקל, כמין מחאה שערה על בואה של המאזדה. פעמים רבות חלפה המחשבה למכור אותה, אבל היא נדחתה שוב ושוב, גם כי היה חבל, וגם כי מי יודע… אולי יבוא היום ונצטרך אותה.

פיז'ו 205: הקאמבק

ואכן, היום הזה הגיע. פוז'ה התחילה להתחטב ולהכנס לכושר, ונסעה כל יום לת"א ובחזרה, תירגלה את כישורי החנייה שלה והתחילה להפעיל את המזגן! למען האמת, הוא עובד תמיד. על מצב איוורור חיצוני – אתם לא רוצים להתקע מאחורי משאית מעשנת איתה. וכך חזרה עטרה ליושנה, ואחרי כמה ביקורים במוסך, היא היתה כמעט כמו חדשה. כמעט.

השנים השאירו את חותמן על פוז'ה, והיא הפכה מעלמה חיננית וקלת דעת לסבתא ממורמרת אך נחושה. ברגע שמתיישבים בה, היא משמיעה אנחה מתמשכת מכיוון המתלים, ויודעת שעוד יום מתחיל. בזמן ששוקעים במושבי הספוג הנוחים וטורקים את הדלת, היא מברכת אותך לשלום, והריח המוכר נכנס לנחיריים – לא עוד ריח של פלסטיק, אלא ריח נעים שמעלה זכרונות. ואז, מלטפים את הדשבורד ומתניעים. המנוע מעורר לחיים בנהמה בשרנית שמעירה את כל הביניין (אבל בלי שום טרטורים, קרקושים או עיטושים, כי הרי יש הזרקת דלק! שתיקונה עלה 2000 שקל), ויוצאים לדרך. הנהמה מתגברת ומלווה אותך לאורך ההילוך הראשון, עד ההילוך השלישי, בו היא הופכת לרעש מעומעם מבחוץ – רעשי הרוח מחליפים אותו. את ההילוך החמישי היא לא ראתה כבר כמה שנים טובות.

פיז'ו צילום אחורי

איך היא מבפנים? הו, פשוטה. הדשבורד וכל איזור ה"קונסולה הקדמית" (תדמיינו שיש שם קונסולה) עשוי מתערובת הומוגנית של פלסטיק משנות ה-60 וקרטון ממוחזר. הבקרה על הפונקציות המעטות שהקונסולה שולטת עליהן, נוחה, אבל הצופר הממוקם על ידית הווינקר מעלה תמיהה – ניסיון לחנך את הנהגים לא לצפור או ניסיון לחסוך בכסף? קצת משניהם. לדלתות חיפוי בד נעים ומשהו שאמור להזכיר במראה שלו עור. ראויה לציון היא ידית ההילוכים, שלא סתם "עומדת שם", אלא מצליחה להיות מעוצבת יחסית.  המרווח? מעולה, גם בהשוואה למכוניות גדולות יותר. עם מושב קדמי משוך עד הסוף קדימה, אפשר אפילו להתרווח במושב האחורי. תא המטען מפתיע בנפחו, אבל המושבים לא ממש מתקפלים, אלא אם אתם מחשיבים קיפול של בערך 30 מעלות. נוחות? היא צפה על הכביש, בולעת את כל המהמורות – בחיי עוד לא ראיתי רכב נוח יותר, אבל אולי זה כוחו של הרגל. אפילו המושבים, למרות פשטותם וגילם – נוחים מאוד.

פיז'ו 205: מאז ועד היום

איך היא היום? הנעילה המרכזית עובדת, אם מבקשים יפה. לפעמים היא תנסה ללמד אתכם נימוס מהו- כשרצים עם המצרכים לאוטו מתחת לגשם, לפעמים מחכים קצת לאישור כניסה. ככה זה, צריך לדעת לבקש. הדור הצעיר…  כשנוסעים, לפעמים מרגישים קצת נמוכים, כשנהג מאזדה מתנשא חצי מטר מעליכם. אבל לא נורא, היא לא מפחדת מאף אחד. אבל בכל זאת, אין שנייה לה במציאת מקום חנייה צר ברחוב תל-אביבי, ולמרות שהמעבר אליה ממכונית קצת יותר מודרנית בהחלט ניכר, לרוב זה לטובה.

ועוד שנה, ההגה של פוז'ה יעבור סוף-סוף לידיים המתרגשות שלי, כשאני אקבל את הרישיון הנחשק. זאת תהיה מין סגירת מעגל מעניינת: אותה הפוז'ה שהסיעה אותי כשהייתי בן שנתיים לסבא וסבתא, תשמש אותי עכשיו להסעת ההורים (המפוחדים) שלי. אבל דבר אחד בטוח: היא לא תעבור מהעולם מהר כל כך. 

אודות המחבר: טל ברונפר מכפר-סבא, "מכוניות זה התחום שלי מגיל 3".