קיה סורנטו – מבחן דרכים

תהיי בטיחותית ותשתקי במקום מערכת אוטומטית מדברת שעלולה להוציא את הנהג מדעתו, עדיף היה להתקין בקאיה סורנטו בקרת יציבות אלקטרונית - החיונית בכביש-שטח - ובולמי זעזועים איכותיים יותר


מאת: יואב קווה, 10/02/2006

 kia_sorento1.jpg

צילומים: אלון רון

"שיהיה לך יום יפה ונסיעה בטוחה", איחלה לי המכונית באנגלית במבטא מתכתי-ממוחשב. ניסיתי להשתיק אותה. לחצתי על כפתור הכיבוי. לחצתי שוב על כפתור הכיבוי. היא הואילה לשתוק. לא להרבה זמן. אחרי שביצעתי עקיפה ותמרון למסלול השני ובחזרה היא קמה לתחייה, ובישרה ש"הנהיגה הוקלטה וההקלטה מאוחסנת כעת בתא הכפפות". עכשיו יש לי עסק לא רק עם מכונית מדברת, אלא גם עם מכונית מפקחת. התחלתי לחפש סכין. או משהו חד אחר.

ניסיתי לבדוק איך אני עוקר את המערכת מהמקום בלי להשאיר יותר מדי טביעות אצבע. ניסיתי לאיים עליה, "עוד מלה אחת שלך ואני עובר לאוטובוס". "שיהיה לך יום יפה ונסיעה בטוחה", החזירה לי. אם כך נראה העתיד, אני מעדיף להזדקן ברוורס אל העבר. מדובר במערכת ניסיונית של חברת קאיה, נאמר לי בסוף נסיעת המבחן. כיום היא מותקנת לניסיון, בעתיד היא אולי תהיה חלק אינטגרלי מהמכונית.

המכונית היא קאיה סורנטו, הכביש-שטח של קאיה. והמערכת, לא רק שהיא לא תורמת לבטיחות הנהיגה, היא מוציאה את הנהג מדעתו. הייתי מעדיף תחתיה אמצעי בטיחותי אחר – בקרת יציבות אלקטרונית (מה שנקרא ESP). זה אולי קצת יותר יקר מהגברת עם הקול הצפצפני, אבל זה אמצעי מוכח שמונע החלקות והתהפכויות. לרכב כביש-שטח עם מרכז כובד גבוה, ESP הוא אמצעי חיוני במיוחד. כביש-שטח גבוה זקוק מאוד גם למערכת מתלים מוצלחת, שמסוגלת לרסן את תנודות המכונית. קאיה סורנטו לא מצוידת במרסנים (בולמי זעזועים) ראויים לשמם. המכונית סובלת ממחלת הנדנדת, וזו החמצה, כי סורנטו הוא בסך הכל ג'יפון מוצלח וסימפטי; לא גדול מדי (462 ס"מ), בעל מנוע צנוע במובן החיובי (2.5 ליטרים, 140 כ"ס), וחשוב יותר, מחיר שפוי יחסית – 223 אלף שקל. 

סורנטו הוא לא בהמת כביש-שטח אלא מכונית איכותית שאפשר לחיות אתה, בשני תנאים: סירוב מוחלט ומיידי לכל מתנה שיציע היבואן למערכת אוטומטית ל"בטיחות ושמירה על הנתיב", והתקנה מיידית – אז מה אם המכונית חדשה לגמרי – של בולמי זעזועים תחליפיים ואיכותיים יותר מהסט המקורי. להשיג אצל כל "משפרי הג'יפים". המחיר, כולל התקנה, מסתכם בכ-5,000 שקל.

לקריאה נוספת >> קיה סורנטו – חוות דעת 

קאיה סורנטו

תצורה: כביש-שטח, חמש דלתות (חמישה מושבים) 

מידות: אורך 462 ס"מ, רוחב 186 ס"מ, גובה 180 ס"מ, בסיס גלגלים 271 ס"מ, נפח תא מטען 950 ליטרים, משקל עצמי 2,027 ק"ג, צמיגים 245/70-16 

הנעה ותמסורת: אחורית או לכל הגלגלים, אוטומטית, יחסי העברה נמוכים (הילוכי "כוח") 

מנוע: דיזל, 4 בוכנות, מגדש טורבו, נפח 2,497 סמ"ק, הספק מרבי 140 כ"ס ב-3,800 סל"ד, מומנט מרבי 35 קג"מ ב-1,800 סל"ד 

ביצועים (נתוני יצרן): מהירות מרבית 166 קמ"ש, תאוצה 0-100 קמ"ש ב-41 ש' נתוני שטח: מרווח גחון 20.3 ס"מ, זווית גישה 27.9 מעלות, זווית נטישה 26.4 מעלות 

צריכת דלק (נתוני יצרן): 11.2 ק"מ לליטר 

בטיחות: 2 כריות אוויר, 4 ,ABS כוכבים במבחן ריסוק פומבי 

אחריות: 3 שנים 

שנת השקה: 2003 

מחיר: 223 אלף שקל

לקריאה נוספת >> קיה סורנטו – חוות דעת 

פורסם בעיתון הארץ