קיה פורטה מבחן דרכים

פורטה, המשפחתית החדשה של חברת קיה הקוריאנית, 
היא מכונית בוגרת ואחראית, אבל עם אופי


מאת: יואב קווה, 08/05/2013
קיה פורטה
קיה פורטה

ואדי ערה, אני עוצר בצל של תחנת דלק לאכול משהו. בזמן האחרון קופסאות הטונה לא נפתחות לי טוב, הלשונית נשברת וצריך לעבוד קשה עם פותחן הקופסאות. זה קורה לי קופסה אחר קופסה. אני לא יודע מה זה אומר, בטח סימן למשהו. אולי אני צריך למצוא לעצמי בית נורמלי עם מטבח נורמלי, כזה עם מקרר גדול, מקפיא למטה, פתח חיצוני למים קרים וקוביות קרח מלמעלה, מטבח נורמלי עם ארבע יחידות ארונות, מגירות שנפתחות חלק ומזווה מסתובב. מאז שהתגרשתי הדבר הכי קבוע אצלי זה האוטו. כבד, כסוף, ארבע על ארבע. השם שלו הוא זלדה. אני נוסע בזלדה לאט לאט, סוחב אתי בגאז' מלא קופסאות טונה, שישיות מים, אוהל מתקפל, מזרון דק ושק שינה. יש לי גם ערכת קפה, ערכת חילוץ ולדרמן. לדרמן זה הכי חשוב. גבר אמיתי לא צריך הרבה יותר מלדרמן, רק שים לב לא לקנות את אחד הדגמים המפונפנים החדישים. לך על הסופר־טול הישן והטוב.

לפעמים אני נותן לזלדה לנוח ולוקח מכונית מבחן. לאחרונה לקחתי קיה פורטה. זאת המשפחתית החדשה של קיה, הכמעט תאומה של יונדאי i35. נתנו לי מכונית כחולה. זה נדיר. בדרך כלל יבואני הרכב מחזיקים מכוניות מבחן בצבעים הכי סטנדרטיים, שזה אומר כסוף. הם מפחדים שבבוא הזמן יהיה קשה למכור מכונית נניח צהובה. לא משנה שהכסוף מצטלם רע ושמכונית צהובה תמשוך יותר תשומת לב בכל הכתבות בעיתונים. היבואנים מתנהגים כמו אחרון הלקוחות, חושבים רק על יום המכירה. והנה יבואן קיה מפתיע עם מכונית כחולה.

קיה פורטה מלפנים

את הפורטה אני רוצה לבדוק בנסיעה מהירה. בנסיעה אטית כל המכוניות עושות פחות או יותר אותו דבר. יש הבדלי סגנון אבל מבחינת המנוע וההיגוי והמתלים כולן די דומות. רק כשאני לוחץ חזק על המכונית מתגלים הבדלים והאמת יוצאת לאור.

 

האמת של המכוניות הקוריאניות היתה, ולפעמים עודנה, מדכאת מאוד. בנהיגה מהירה ובטח בכביש משובש הן קפצו, בעטו, צרחו ובעיקר התרפסו. קליפות ריקות. אני מחכה לראות מה יהיה עם הפורטה הכחולה.

זלדה נועלת צמיגי שטח חצי חצי של ביאף. אין לה נעילת דיפרנציאל אחורית אבל אני יכול להגיע אתה להרבה מקומות. הנה עכשיו אני מאותת ימינה וחותך מ-65 לגבעה שמשקיפה לבקעת ג'נין. יש כאן כרם זיתים נהדר. אולי אניח פה אוהל ללילה אחד? אני אוהב לישון באוהל. אני שומע את החיות, את הקולות של הלילה ומרגיש מוגן בתוכו.

בינתיים אני מכין תה. יש לי עלים של איזה צמח עם פרחים סגולים שקטפתי. יוצא מזה תה טעים ולא נרשמו כאבי בטן.

קיה פורטה היא מכונית נאה (פיטר שרייר, האחראי על העיצוב בקיה וביונדאי, היה בעבר המעצב הראשי של אאודי), מאובזרת ואיכותית. השאלה שנשארת בדרך כלל פתוחה היא מה קורה מתחת לשמלת הפח, בדברים שדורשים מסורת ארוכת שנים של פיתוח.

לקחתי את הפורטה הכחולה לכביש הבקעה. זה כביש מאניאק, כולו פיתולים וקפיצות ומשאיות. המנוע של הפורטה, בנזין, 1.6, 130 כ"ס, זהה לזה של יונדאי i35 , צורח קצת בסל"ד גבוה אבל מוציא ביצועים טובים. תיבת ההילוכים היא אוטומטית כמו של פעם – פלנטרית מסורתית, לא רובוטית, לא שני מצמדים, לא רציפה ולא סיפורים. יש לה שישה הילוכים והיא פועלת מצוין. אפילו צריכת הדלק מתונה – 11 קילומטרים לליטר בנסיעה בין-עירונית מהירה.

באנגלית מדברים על שני דברים: road holding ו-handling. road holding מתייחס לאחיזת כביש. רוב או כל המכוניות המודרניות מספקות אחיזת כביש טובה. אף אחת – אלא אם כן יש משהו לא תקין צמיגים או במכניקה – לא נזרקת בפתאומיות מפחידה, גם לא בסיבוב וגם לא תחת בלימה חריפה. handling זה התנהגות כביש או ניהוג. זה המוטיב החמקמק יותר. הוא מתייחס לתקשורת עם הנהג, ליכולת של המכונית לשנות כיוון במהירות, לקחת סיבובים ולעשות את כל זה בחדווה. לחולה הגה עדיף מכונית עם התנהגות כביש טובה ואחיזת כביש גרועה מאשר להיפך.

אני חולף ליד מוצב ברווז. פנייה חזקה ימינה, שיפוע הפוך. עוד מעט יגיע עיקול שמאלה. פורטה לא מאבדת את האיזון, לא מתנתקת, לא נסחפת החוצה. היא מתנהגת בצורה בוגרת ואחראית אבל לא משעממת. ההגה של פורטה סינתטי בתחושה אבל בסך הכל התנהגות הכביש שלה טובה יותר מרוב המתחרות, כולל אחותה יונדאי i35, ולמעשה מתקרבת לפורד פוקוס, מובילת הקטגוריה בסעיף זה.

קיה של לפני עשור סבלו מבעיות קשות של איכות. גם הסגנון לא היה משהו והתנהגות הכביש היתה מזעזעת. אלא שהקוריאנים חרוצים ולומדים מהר. בחמש השנים האחרונות הם קפצו ליגה בעיצוב ובאיכות. בשנתיים האחרונות הם למדו את אמנות כיול השלדה. בקצב הזה, לאן הם יגיעו בעוד חמש שנים?

גומר את התה, אוכל שני תמרים יבשים, לא פותח את האוהל וחוזר לכביש 65. בצומת מגידו יש קצת עומס. אנשים יושבים במזגנים, חלונות סגורים, צופרים אחד על השני.

קיה פורטה – מפרט טכני

גרסה: EX

מחיר: 129,000 שקל

מרכב: 4 דלתות, סדאן, 5 מקומות ישיבה

הנעה: קדמית

תיבת הילוכים: אוטומטית טיפטרוניק (6 מהירויות)

מנוע: בנזין, 4 בוכנות, 1,591 סמ”ק

הספק מרבי: 130 כ”ס ב-6,300 סל”ד

מומנט מרבי: 16 קג”מ ב-4,850 סל”ד

תאוצה ל-100 קמ”ש: 11.5 ש’

מהירות מרבית: 195 קמ”ש

צריכת דלק נתוני יצרן: 15.4 ק”מ לליטר

צריכת דלק נתוני מבחן: 11 ק”מ לליטר

דרגת זיהום: 5

בטיחות: טרם נבחנה במבחן ריסוק ,NCAP 6 כריות אוויר, בקרת יציבות אלקטרונית

מידות: אורך 456 ס”מ, רוחב 178 ס”מ, גובה 144 ס”מ

משקל עצמי: 1,285-1,370 ק”ג

צמיגים 205/55/16

רכב חדש 0 ק"מ !
התקשרו עכשיו 073-374-2700
שלח
  • סובארו XV מנוע 2.0 ליטר אוטומטית
    מחירון: 159,900 ₪
    המחיר שלנו: 126,900 ₪
    חסכון: 33,000 ₪
  • אופל אסטרה דיזל ברלינה (סדאן) אוטומטית
    מחירון: 134,900 ₪
    המחיר שלנו: 99,900 ₪
    חסכון: 35,000 ₪
  • מאזדה 3 ספורט אוטומטית
    מחירון: 132,000 ₪
    המחיר שלנו: 114,500 ₪
    חסכון: 17,500 ₪
  • יונדאי אלנטרה אוטומטית
    מחירון: 133,500 ₪
    המחיר שלנו: 109,000 ₪
    חסכון: 24,500 ₪
  • מיצובישי אאוטלנדר (7 מושבים) אוטומטית
    מחירון: 169,900 ₪
    המחיר שלנו: 147,600 ₪
    חסכון: 22,300 ₪
  • קיה ספורטאז' אוטומטית
    מחירון: 139,900 ₪
    המחיר שלנו: 124,200 ₪
    חסכון: 15,700 ₪
  • קיה פיקנטו החדשה 1.2 אוטומטית
    מחירון: 79,500 ₪
    המחיר שלנו: 68,000 ₪
    חסכון: 11,500 ₪
כל הדגמים
סובארו XV מנוע 2.0 ליטר אוטומטית
מחירון: 159,900 ₪
המחיר שלנו: 126,900 ₪
חסכון: 33,000 ₪
אופל אסטרה דיזל ברלינה (סדאן) אוטומטית
מחירון: 134,900 ₪
המחיר שלנו: 99,900 ₪
חסכון: 35,000 ₪
מאזדה 3 ספורט אוטומטית
מחירון: 132,000 ₪
המחיר שלנו: 114,500 ₪
חסכון: 17,500 ₪
יונדאי אלנטרה אוטומטית
מחירון: 133,500 ₪
המחיר שלנו: 109,000 ₪
חסכון: 24,500 ₪
מיצובישי אאוטלנדר (7 מושבים) אוטומטית
מחירון: 169,900 ₪
המחיר שלנו: 147,600 ₪
חסכון: 22,300 ₪
קיה ספורטאז' אוטומטית
מחירון: 139,900 ₪
המחיר שלנו: 124,200 ₪
חסכון: 15,700 ₪
קיה פיקנטו החדשה 1.2 אוטומטית
מחירון: 79,500 ₪
המחיר שלנו: 68,000 ₪
חסכון: 11,500 ₪