קיה ריו סדאן מבחן דרכים

נהיגה בקיה ריו מעוררת זיכרונות מ-GTI וגם מחשבות פילוסופיות


מאת: יואב קווה, 22/06/2013

תמיד רציתי GTI, שלוש האותיות האלה. ידעתי שברגע שיהיה לי ג'י-טי-איי הכל יסתדר, הכל בחיים שלי פשוט יסתדר.

קניתי את העיתון מוקדם כל שישי ועברתי על המודעות. שישי אחד מצאתי GTI בקריית מנחם, קצת לפני הירידות להדסה. נסעתי לראות אותה. שחורה, יפה, בלי מזגן. הבעלים זוג – עולה חדש מאנגליה, תימנייה אסלית. הוא היה רך אתי במחיר, היא היתה קשוחה. סגרנו באמצע.

שילמתי על ה-GTI את כל מה שהיה לי, שמתי קסטה של “SONIC YOUTH” ויצאתי לדרך.

כשאומרים GTI מתכוונים לפיז'ו 205 GTI או לפולקסווגן גולף GTI. הגולף היתה יקרה וסנובית. לי היתה הפיז'ו.

לפיז'ו 205 GTI יש הגה, היום לא עושים דברים כאלה. עד עכשיו יש לי התחושה שלו באצבעות. ההתנגדות הבשרנית, המשקל, המכות והרעידות. הגה קטן בקוטר, הגה לא מתוגבר שצריך להפעיל הרבה כוח בידיים כדי לסובב אותו.

ההגה של ה-GTI לא הפסיק לדבר אלי והכי הרבה תוך כדי סיבובים. אני זוכר שבכניסה לסיבוב המכונית התנגדה, רצתה להמשיך ישר. הייתי צריך לגלגל את המשקל לגלגלים הקדמיים. היה עלי להישאר עם רגל מלטפת על דוושת הבלם. ככה היא השתכנעה וצללה פנימה לסיבוב. ואז נפתח השלב הבא, הבתוך של הסיבוב. זה השלב שאסור לפחד, אסור לעזוב את דוושת הגז. אתה שומע, אמרתי לעצמי, אסור.

אני לא מדבר על לעזוב לגמרי את הדוושה. מי שעוזב לגמרי מגיע לו להגיע למיון של הדסה. אני מדבר על לעזוב קצת. גם קצת זה יותר מדי ב-GTI. היא הגיבה מיד בהחלקת זנב ברוטאלית ומסוכנת, היתה מתחילה לעוף הצדה לעבר הגדר. זה קרה לי כמה פעמים והיה לזה רק פתרון אחד – לתת גז, כמה שיותר וכמה שיותר מהר.

למה קיבינימט לתת גז כשהאוטו מחליק הצדה? נשמע הרבה יותר הגיוני לתת ברקס או ללחוץ על הכפתור של כיסא המפלט. אבל ב-GTI הבלתי סלחנית – בתי הקברות בצרפת מארחים הרבה חבר'ה צעירים שפיקששו את הנקודה הזאת – הפתרון הנכון הוא גז. ברגע שנותנים גז, מגלגלים את המשקל אל הצמיגים האחוריים, שנאחזים שוב באספלט. ההחלקה נפסקת. צפירת ארגעה.

פגשתי את סיגל, לקחתי אותה לסיבוב בעמק האלה, רציתי להרשים אותה עם ה-GTI והסאנרוף של ה-GTI. הסאנרוף נתקע. סאנרוף מחורבן, עבד על פטנט מוזר של ואקום. נתתי לסיגל לנהוג. ביקשתי ממנה לאט. הסתכלתי עליה, לא על הכביש, נגעתי לה בעורף.

ה-GTI שלי טופלה במוסכים הכי טובים בארץ. עשיתי לה אינפוזיות, שימנתי אותה בשמן הכי משובח, החלפתי לה פילטרים כל שבועיים. אבל היא לא הפסיקה להתקלקל. פעם הלך הסטרטר ופעם האלטרנטור ועוד פעם האלטרנטור ופעם המנוע התחמם ותמיד הסל"ד סרק לא היה יציב. אני והגרריסט של שגריר נעשינו אחוקים.

בדרך לסיני נהגתי מהר מדי. באחד הסיבובים שכחתי לתת גז בזמן והמכונית עפה מהכביש. עפה בעדינות מהכביש. יכולנו להתהפך אבל המזל שלי שלא בלמתי חזק ולא סובבתי בהיסטריה את ההגה. ג'אנט אחד קיבל מכה, נדפק, יצא האוויר. החלפתי גלגל, שרון עשתה פרצוף, המשכנו לסיני. בדואי אחד בנואייבה דפק בעדינות על הג'אנט עם פטיש וסידר אותו. עצרנו במעגנה, חושה על החוף, פנקייקים מתוקים ומדי פעם יצאתי לנהוג בכבישים הריקים היפים. נהגתי מעט. לא רציתי למהול יותר מדי את הדלק הישראלי בדלק המקומי או להתהפך ולגמור באיזו מרפאה מצרית.

סיגל בטח עורכת דין עם כמה ילדים. שרון בטח פסיכולוגית עם כמה ילדים. ה-GTI שקלה 900 ק"ג. היה לה מנוע 1.6 ליטר, הזרקת דלק, 115 כ"ס. לא היו כריות אוויר ולא ABS. אז מה באמת השתנה מאז?

אני לוקח את קיו ריו לסיבוב הקבוע שלי – תל אביב – כנרת – ירושלים – תל אביב. ההספק של המנוע דומה – 109 כ"ס לעומת 115 כ"ס. פה בערך זה נגמר. ריו כבדה מ-GTI בכמעט 400 ק"ג. היא מוצצת את הכביש כמו עלוקה ואם אני מרים את הרגל מהדוושה באמצע סיבוב או אפילו דורך בגסות מטופשת על הברקס ועושה את כל הטעויות האפשרויות, היא לא תחליק הצדה, מקסימום תחרוק קצת.

ריו תוכננה במחשב, נהגו בה בסימולטורים, התקינו לה הגה מקרטון. אני יכול לנהוג בה מהר, אני כנראה נוהג בה מהר, אני לא מרגיש כלום.

עוקף יריחו, עוד מעט ירושלים. האלטרנטור לא יקרוס כאן פתאום. מערכת ההזרקה לא תגמגם והטורים יישארו יציבים כמו סלע גם בעוד חצי מיליון קילומטרים.

קם בבוקר, קפה אחד סוכר בכוס קרטון לדרך, נשיקה אגבית לאשה, נכנס לפקקים של הבוקר, מגיע לעבודה, מעביר את היום, חוזר בפקקים של אחר הצהריים ולא מרגיש איך לאט לאט החיים נגמרים.

רכב חדש 0 ק"מ !
התקשרו עכשיו 073-374-2700
שלח
  • סובארו XV מנוע 2.0 ליטר אוטומטית
    מחירון: 159,900 ₪
    המחיר שלנו: 126,900 ₪
    חסכון: 33,000 ₪
  • אופל אסטרה דיזל ברלינה (סדאן) אוטומטית
    מחירון: 134,900 ₪
    המחיר שלנו: 99,900 ₪
    חסכון: 35,000 ₪
  • מאזדה 3 ספורט אוטומטית
    מחירון: 132,000 ₪
    המחיר שלנו: 114,500 ₪
    חסכון: 17,500 ₪
  • יונדאי אלנטרה אוטומטית
    מחירון: 133,500 ₪
    המחיר שלנו: 109,000 ₪
    חסכון: 24,500 ₪
  • מיצובישי אאוטלנדר (7 מושבים) אוטומטית
    מחירון: 169,900 ₪
    המחיר שלנו: 147,600 ₪
    חסכון: 22,300 ₪
  • קיה ספורטאז' אוטומטית
    מחירון: 139,900 ₪
    המחיר שלנו: 124,200 ₪
    חסכון: 15,700 ₪
  • קיה פיקנטו החדשה 1.2 אוטומטית
    מחירון: 79,500 ₪
    המחיר שלנו: 68,000 ₪
    חסכון: 11,500 ₪
כל הדגמים
סובארו XV מנוע 2.0 ליטר אוטומטית
מחירון: 159,900 ₪
המחיר שלנו: 126,900 ₪
חסכון: 33,000 ₪
אופל אסטרה דיזל ברלינה (סדאן) אוטומטית
מחירון: 134,900 ₪
המחיר שלנו: 99,900 ₪
חסכון: 35,000 ₪
מאזדה 3 ספורט אוטומטית
מחירון: 132,000 ₪
המחיר שלנו: 114,500 ₪
חסכון: 17,500 ₪
יונדאי אלנטרה אוטומטית
מחירון: 133,500 ₪
המחיר שלנו: 109,000 ₪
חסכון: 24,500 ₪
מיצובישי אאוטלנדר (7 מושבים) אוטומטית
מחירון: 169,900 ₪
המחיר שלנו: 147,600 ₪
חסכון: 22,300 ₪
קיה ספורטאז' אוטומטית
מחירון: 139,900 ₪
המחיר שלנו: 124,200 ₪
חסכון: 15,700 ₪
קיה פיקנטו החדשה 1.2 אוטומטית
מחירון: 79,500 ₪
המחיר שלנו: 68,000 ₪
חסכון: 11,500 ₪