מבחן דרכים השוואתי משפחתיות – שברולט קרוז, מאזדה 3, טויוטה קורולה

יצאנו עם שתי מכוניות חדשות ואחת בגרסה מחודשת למבחן דרכים השוואתי. מי הכי משתלמת? מי הכי מהנה לנהיגה ומי הפתיעה אותנו?


מאת: יואב קווה, 07/07/2009
טויוטה קורולה
טויוטה קורולה
מאזדה 3
מאזדה 3
שברולט קרוז
שברולט קרוז
טויוטה קורולה
טויוטה קורולה
מאזדה 3
מאזדה 3
שברולט קרוז
שברולט קרוז
 
 

צילום: יצרן

ראשון לציון, נס ציונה, רחובות, יבנה וגדרה. אנחנו נוסעים לשם ולפה, לא ברור לאן. חום ואבק ובתים חדשים ומכוניות. אז מהו החלום הישראלי? מיהי ה-1,600 המשפחתית שתעשה אותנו מאושרים יותר? 

במבחן הזה משתתפות שלוש מכוניות משפחתיות: מאזדה 3 החדשה, שברולט קרוז החדשה וטויוטה קורולה, שמשווקת באחרונה עם תיבת הילוכים אוטומטית מסורתית (לא רובוטית).

שברולט קרוז: להתגאות בה, אבל לא להאיץ

על הנייר, שברולט קרוז היא נשק יום הדין. נראה שהמפרט שלה נתפר כדי לכבוש את השוק הישראלי. הישראלים אוהבים את המשפחתית שלהם כמה שיותר גדולה, ואכן קרוז משתרעת לאורך של 460 ס"מ – 6 ס"מ יותר מקורולה, 2 ס"מ יותר ממאזדה 3. גם העיצוב של קרוז הוא לפי כללי המקום: סולידי, שמרני ומכובד, בעיקר מכובד. הגריל הכפול של שברולט עושה את העבודה. אפשר לקבוע שהפעם, הסיסמה של שברולט "להתגאות בה" הולמת את המכונית – ואת זה קשה להגיד על קודמתה של קרוז, אופטרה.

גם עיצוב הפנים מקרין את הרושם הנכון. מודרני, נוצץ, כחלחל בלילה. אין כאן – לא בפנים ולא בחוץ – גל יצירתי סוער. אבל מי אמר שחייבים אחד כזה?

על הנייר, קרוז היא בדיוק מה שצריך: מכונית סדאן עם מנוע בנפח 1,600 סמ"ק, תיבה אוטומטית בלי התחכמויות, אבזור בטיחותי מלא (שש כריות אוויר ובקרת יציבות אלקטרונית). הרושם החיובי ממשיך במטרים הראשונים של הנהיגה. קרוז מספקת תחושה של מכונית גדולה, נינוחה ונוחה. בעיר היא אכן נוחה מאוד. אין הרבה מכוניות, ושימו בצד את סיטרואן DS, שבולעות פסי האטה בנונשלנטיות של קרוז.

לקראה נוספת >> שברולט קרוס- חוות דעת 

שברולט קרוז צילום מלפנים

הצרה מתחילה כשהאור האדום מתחלף בירוק. בזמן התאוצה משמיעה קרוז רעש מנוע חזק, שמטרטר באוזניים. יש הרבה מכוניות עם רעש מנוע – גם מאזדה 3 החדשה רועשת – אלא שבקרוז זה לא הרעש המכני נטו של המנוע, אלא התהודה והרעידות שמתלוות לרעש הזה בחלל תא המנוע. זה נראה או נשמע כאילו המתכננים של קרוז ביקשו לחסוך כסף בהוצאות הפיתוח בסעיף שנקרא NVH – ראשי תיבות של Noise, Vibrations, Harshness (רעש, רעידות ונוקשות), ואולי המחשבים שלהם קרסו ברגע הקריטי של התכנון.

המנוע של הקרוז לא רק רועש, אלא גם חלש לעומת ההספק המוצהר על הנייר – 112 כ"ס. האופי והיכולת של המנוע לא מפריעים בשיוט נינוח, אבל אם אתם רוצים להאיץ ולהשתחל בכביש צפוף או סתם לנסוע לירושלים, זה יכול להעיק. אותו דבר לגבי מערכת המתלים. כל עוד המהירות נמוכה יחסית, קרוז היא מכונית נוחה להפליא. אבל ברגע שהמהירות עולה והכביש מתפתל, אנחנו מגלים שמערכת המתלים מתוכננת בצורה מרושלת.

מאזדה 3 החדשה: אלכס מאמדוקס יהיה מרוצה

העיצוב של מאזדה 3 החדשה בוטה יותר. ככה זה, ולא רק בישראל – הכביש הוא זירת קרב, ומי שלא עושה פרצוף אגרסיווי מפסיד בצומת הראשון. סיסמת ה"זום זום" של מאזדה הולמת את המכונית. הדור השני של ה-3 משדר ספורטיוויות: זה הקוקפיט הדחוס סביב הנהג, זה קו המותניים הגבוה של המכונית, זה צליל האגזוז שעשוי להזכיר אופנוע. נכון שהמנוע רועש בסל"ד גבוה, אבל מדובר ברעש מכני נקי ופחות מטריד מזה של הקרוז. המנוע של ה-3 מפיק רק 105 כ"ס ומצויד בתיבה בת ארבעה הילוכים בלבד, אבל הביצועים מספקים, ובמבחן תאוצה מ-80 קמ"ש ניצחה ה-3 את קרוז בקלות.

מאזדה 3 צילום מלפנים

התנהגות הכביש של ה-3 החדשה, למרות חוסר התחושה מההגה, היא טובה מאוד. מאזדה 3 החדשה היא מכונית שמזמינהיקיצה מוקדמת בשבת בבוקר ויציאה לנהיגה מהירה בהרים. אבל האם אלכס מאמדוקס יבלה את שבת בבוקר בנהיגת כיף במאזדה ליסינג שלו? קשה להאמין.

מאזדה 3 החדשה תמשיך להימכר כאן בסיטונות, ולא בזכות האיכויות הגנטיות שלה – אף שהסקס-אפיל של המכונית, שמפומפם בתקציב פרסום גדול על ידי היבואן, בהחלט תורם למטרה. והמטרה היא להפוך את מאזדה 3 למכונית מבוקשת בשוק היד השנייה כדי שלחברות הליסינג, הקניין העיקרי של המכונית, יהיה נוח למכור אותה במחיר טוב מיד בתום חוזה החכירה.

לקריאה נוספת >> מאזדה 3 – חוות דעת 

המכונית איכותית ובנויה ברמה גבוהה. מרחב הפנים מאחור לא מבריק אבל מספק. נפח תא המטען צמח מעט – מ-419 ליטר ל-430 ליטר. נוחות הנסיעה במאזדה 3 החדשה שופרה. גם בידוד רעשי הכביש השתפר. ועדיין, רבות מהמתחרות נוחות ושקטות ממנה. רוח ה"זום זום" מיותרת במקרה הזה, בוודאי ללקוח הישראלי.

טויוטה קורולה: בלי שעשועי אספלט

הדור הנוכחי של טויוטה קורולה, קבענו כבר בעבר, הוא מכונית טובה מאוד. טובה מאוד עם בעיה אחת מציקה – תיבת ההילוכים הרובוטית. זו למעשה תיבה ידנית ללא מצמד ועם פיקוד אלקטרוני להחלפה אוטומטית של ההילוכים. התיבה הזאת דורשת תשומת לב קבועה מצד הנהג. בנהיגה לא מודעת היא גורמת למכונית טלטולים לא נעימים בכל החלפת הילוך. התיבה הרובוטית חסכונית בדלק ובזיהום אוויר. היא טובה ומתאימה למי שרגיל לנהוג בגיר ידני. אירופאים, למשל. אבל הישראלים, ואפשר להבין זאת, התרגלו ודורשים החלפת הילוכים חלקה.

טויוטה קורולה צילום מלפנים

אז הנה, היצרן שמע את קול שוועתם של נהגי ישראל (ושל היבואן) ועכשיו יש קורולה אוטומטית למשעי (מהרובוטית GLI נפטרו בהנחות של 20 אלף שקל). רצינו לשתף במבחן את הקורולה האוטומטית, אבל היבואן לא שיתף פעולה. בלית ברירה שאלנו קורולה רובוטית מסוכנות טויוטה זני ברחובות.

טויוטה קורולה היא טויוטה קורולה. מכונית שקוראים לה טויוטה קורולה לא יכולה להיות סקסית. היא יכולה להיות נאה ומכובדת אבל לעולם לא סקסית. זה פשוט סותר את ההגדרה. גם עיצוב הפנים לא סקסי, ואולי אפילו קודר ואפור במקצת. אבל כל אלה לא משנים את העובדה שהקורולה היא מוצר מתוכנן היטב, ממוקד ויעיל. האיכות של המכונית גבוהה והמנוע לא פחות ממצוין. זה המנוע החזק ביותר בחבורה, על הנייר (124 כ"ס) ועל הכביש כאחד. והוא לא רק החזק ביותר, אלא גם החסכוני ביותר. לעומת זאת, התנהגות הכביש נרפית ובינונית. קורולה – שוב, כמו קורולה – לא מיועדת לשעשועי אספלט.

חיסרון מרגיז יותר של המכונית הוא המפרט הבטיחותי של גרסת הליסינג: ארבע כריות אוויר ולא שש. קורולה מצוידת בכריות קדמיות וכריות צד, אבל לא בכריות מסוג וילון שחיוניות להגנת ראשי הנוסעים, גם אלה שיושבים מאחור, בזמן תאונה צדית, למשל כשהמכונית מחליקה ומתנגשת בעמוד.

לקריאה נוספת >> טויוטה קורולה – חוות דעת 

טויוטה קורולה צילום מאחור

ניצחון טכני?

לסיכום, ההישג של קרוז הוא בעצם ההשתתפות במבחן הזה לצד שתי רבות-המכר היפאניות. את קודמתה אופטרה לא היינו משבצים במבחן השוואתי כזה. קרוז מתאימה למי שרוצה להרשים את השכן מלמטה, דורש נוחות נסיעה בעיר ומוכן להבליג על רעש מנוע ותכנון מיושן. היא מדורגת אחרונה במבחן הזה. דירוג הזוכה וסגניתה קצת יותר בעייתי. קורולה בגרסה אוטומטית היתה עשויה לנצח במבחן, אלא שהשתתפה בו הגרסה הרובוטית, שתופסת רק את המקום השני בהתמודדות. ומכאן, שמאזדה 3 החדשה קוטפת את המקום הראשון. אף שלא מדובר במכונית חדשה ממש ולמרות נחיתות מול הקורולה במחלקת המנוע ונוחות נסיעה לא מושלמת. ולסיכום הסיכום – רוצו, קחו את מה שהמעסיק נותן לכם, בהזדמנות לפני עליית המס הבאה.

רכב חדש 0 ק"מ !
התקשרו עכשיו 073-374-2700
שלח
  • סובארו XV מנוע 2.0 ליטר אוטומטית
    מחירון: 159,900 ₪
    המחיר שלנו: 126,900 ₪
    חסכון: 33,000 ₪
  • אופל אסטרה דיזל ברלינה (סדאן) אוטומטית
    מחירון: 134,900 ₪
    המחיר שלנו: 99,900 ₪
    חסכון: 35,000 ₪
  • מאזדה 3 ספורט אוטומטית
    מחירון: 132,000 ₪
    המחיר שלנו: 114,500 ₪
    חסכון: 17,500 ₪
  • יונדאי אלנטרה אוטומטית
    מחירון: 133,500 ₪
    המחיר שלנו: 109,000 ₪
    חסכון: 24,500 ₪
  • מיצובישי אאוטלנדר (7 מושבים) אוטומטית
    מחירון: 169,900 ₪
    המחיר שלנו: 147,600 ₪
    חסכון: 22,300 ₪
  • קיה ספורטאז' אוטומטית
    מחירון: 139,900 ₪
    המחיר שלנו: 124,200 ₪
    חסכון: 15,700 ₪
  • קיה פיקנטו החדשה 1.2 אוטומטית
    מחירון: 79,500 ₪
    המחיר שלנו: 68,000 ₪
    חסכון: 11,500 ₪
כל הדגמים
סובארו XV מנוע 2.0 ליטר אוטומטית
מחירון: 159,900 ₪
המחיר שלנו: 126,900 ₪
חסכון: 33,000 ₪
אופל אסטרה דיזל ברלינה (סדאן) אוטומטית
מחירון: 134,900 ₪
המחיר שלנו: 99,900 ₪
חסכון: 35,000 ₪
מאזדה 3 ספורט אוטומטית
מחירון: 132,000 ₪
המחיר שלנו: 114,500 ₪
חסכון: 17,500 ₪
יונדאי אלנטרה אוטומטית
מחירון: 133,500 ₪
המחיר שלנו: 109,000 ₪
חסכון: 24,500 ₪
מיצובישי אאוטלנדר (7 מושבים) אוטומטית
מחירון: 169,900 ₪
המחיר שלנו: 147,600 ₪
חסכון: 22,300 ₪
קיה ספורטאז' אוטומטית
מחירון: 139,900 ₪
המחיר שלנו: 124,200 ₪
חסכון: 15,700 ₪
קיה פיקנטו החדשה 1.2 אוטומטית
מחירון: 79,500 ₪
המחיר שלנו: 68,000 ₪
חסכון: 11,500 ₪