איך לקנות משומשת ולהישאר בחיים

מאת: יואב קווה, 10/02/2006
להקשיב למוכר או למנוע? לסמוך על בדיקה או היסטוריית טיפולים? כל הטיפים

שומשת. מאוד משומשת. תצלום אלון רון
שומשת. מאוד משומשת. תצלום אלון רון
משומשת עם עבר קרבי
משומשת עם עבר קרבי
משומשת במצב טוב
משומשת במצב טוב
 
 

תצלום: טל זהר,  אלון רון 

כמו רוב האנשים, לא יוצא לי לקנות הרבה מכוניות. את הרכב הנוכחי שלי, טנדר שטח יפאני בן 10, קניתי לפני כמעט שנתיים. העובדה שהחלטתי, כבהמה בתוך עדר, לקנות רכב מבוקש מאוד בשוק הישראלי, עימתה אותי עם מציאות של עודף ביקוש, סוחרי רכב נכלוליים ומחירים מופקעים. במשך חודש סיננתי עשרות מודעות לעשרה כלים מועמדים שענו על הדרישות הבסיסיות, ומתוכם טרחתי ונסעתי לראות שישה ­ מרמת גן ועד טבריה. צמד מתוך השישייה אפילו לקחתי לבדיקה אצל מכונאי מומחה. בסופו של דבר עליתי על מטוס לאילת, בידיעה שאני חוזר הביתה ברכב השביעי, או בקו הכי ארוך ומתיש של אגד. חזרתי בנהיגה. הקנייה התגלתה בדיעבד כמוצלחת. איך קונים מכונית משומשת ושורדים? כל אחד יכול, כמובן בתנאי שמכוניות מעניינות אותו. הנה קווים כלליים לתהליך.

אחרי שהחלטתם בדיוק מה הדגם והשנתון (או שנתונים, ויכול להיות גם יותר מדגם מכונית אחת ­ אבל לא יותר מדי, חשוב להתמקד), פותחים את כל העיתונים, כל לוחות המודעות באינטרנט, לוקחים מחברת ועיפרון ומתחילים לבנות מאגר מידע. מרימים טלפונים לכל מודעה שמתאימה לכם מבחינת דגם, שנתון ואזור בארץ. אתם צריכים כמה עשרות הצעות בתור התחלה. אם באזור שלכם אין מספיק ­ אין ברירה, הרחיבו את הרדיוס.

הסינון הראשון של שיחות הטלפון לאלו שיש להן סיכוי מבחינתכם חייב להיות לפי הנתונים הגולמיים ­ הקילומטראז’ המוכרז, מספר ה”ידיים”, סוג הבעלות המקורית
(חברה, השכרה, מוסדי). ישנה גישה רווחת דווקא בקרב חובבי הרכב הכבדים, שיש לבחון את מצב הרכב דה-פקטו ולעזאזל העבר. זו גישה רומנטית שלא מחזיקה מים במציאות מכונית היא מערכת מורכבת מדי. אין אפשרות לבדוק במשך שעה את מצבה האמיתי של מכונית שאינה כמעט חדשה, וגם לא בשעתיים. מצבה האמיתי יתגלה לכם במלואו לאחר כמה שבועות או חודשי בעלות. ולכן חשיבות הנתונים היבשים, שהם בעלי אופי סטטיסטי מובהק ­ בלי לדעת דבר נוסף,
עדיף לקנות את המכונית עם הקילומטראז’ הנמוך, הבעלות הפרטית וכן הלאה, כי הסיכוי להיכשל קטן יותר. זה הכל.
טענת הנגד אומרת שסוג החיים שהמכונית עברה חשוב יותר ממספר הקילומטרים הנקוב. כדוגמה, מכונית ששימשה לנסיעות בין-עירוניות בלבד הגיוני להניח שמנועה התבלה פחות ממכונית שנסעה רק בעיר, הותנעה פעמים רבות ביום ולרוב לא הספיקה להגיע לטמפרטורת עבודה תקינה. הדוגמה נכונה, אך לא רלוונטית. מספר הקילומטרים ידוע במידה רבה של ודאות (אם אתם חושדים בזיוף ­ ברחו כמו מאש!), אך צורת השימוש המדויקת היא תמיד נעלם.

אפשר כמובן לשאול את הבעלים. כאן בדיוק נכנסת חשיבות ה”ידיים”. גם אם נניח שהבעלים מוסר לכם מידע מדויק לחלוטין, הוא מדווח רק על התקופה שהרכב היה ברשותו. ככל שיש יותר ידיים, וככל שהבעלים הנוכחי מחזיק את האוטו פחות זמן, כך מעורפל יותר עברו של הרכב. סוחרי רכב, אגב, בעייתיים בדיוק בנקודה הזאת ­ הם משמשים מסך עשן סמיך ביניכם לבין ההיסטוריה של הרכב. זהירות מסוחרי רכב ­ נחזור אליהם בסוף.

היסטוריית טיפולים מודפסת של הרכב היא פיסת המידע החשובה ביותר שיכולה להיות לכם. ברכב בן שלוש שנים אין סיבה שהיא לא תוצג לכם. תדפיס ארוך כזה שמקורו במוסך המטפל מוכיח לכם שהקילומטראז’ לא זויף, שהטיפולים נעשו בזמן, ולמתקדמים היא גם מעידה על אופן השימוש ברכב ­ האם הוחלף קלאץ’ בקילומטראז’ נמוך יחסית? האם המכונית אוכלת רפידות בלם? גם בלי להתעמק ולהבין הרבה, עצם הקיום של ערימת הדפים הזאת לכל חיי המכונית מסיר שכבה עבה של אי-ודאות מההימור.

מכונית ותיקה יותר, שכבר החליפה יד או ארבע, סביר להניח שעברה לסטאטוס של טיפולים עצמיים או במוסכי-מדרכה במקרה הטוב, ותת-טיפול או אפילו אי-טיפול במקרה הנפוץ יותר. לרוב אין היסטוריה מלאה, אם בכלל. במקרים האלה תצטרכו להסתמך על מראית עין וראיון אישי עם המוכר. התחקיר הזה של המוכר, בניגוד לסברה הרווחת, הוא שלב חשוב, יותר מניסיונות משעשעים להקשיב למנוע. תקשיבו לבן אדם! כאן אין יתרון לחובב רכב מושבע, אלא דווקא לניסיון החיים ­ אותו סוג של ניסיון שמסתמכים עליו בכל עסקה, אותו ניסיון שיכול מאוד להיות לאמא שלא מבינה כלום במכוניות וחסר לחלוטין לבן החייל שמכוניות הן תחביבו.

חשוב ביותר לבדוק בפועל שלוש-ארבע מכוניות לפחות מאותו הדגם והשנה. קבעו פגישה גם עם מוכר שמבקש יותר ממה שאתם מוכנים לשלם. גם אם לא תצא עסקה, ייתכן שתזכו לסיבוב על מכונית במצב טוב ­ זה יכול לתת קנה מידה חשוב לבדיקת המכוניות הבאות. הבדיקה המדוברת לא חייבת להיות מפורטת, ­ פשוט נסו להרגיש במיטב חושיכם את הרכב. מראה חיצוני ופנימי, ותחושה בנהיגת מבחן קצרה. כך תבנו לעצמכם בסיס נתונים ספציפי לקבלת ההחלטה שלכם. לאחר שנהגתם בארבע מכוניות, כשתבחנו את החמישית תוכלו מיד להרגיש אם מדובר בגרוטאה ובבזבוז זמן, או שהמכונית הזאת טובה יותר מארבע הקודמות,­ את זאת כדאי לקנות. השיטה עובדת ­ עשיתם סיבוב על ארבע מכוניות מאותו דגם שכולן נשמעו טוב בטלפון, יש לכם מספיק ידע כדי להגדיל את סיכויי ההצלחה שלכם במידה עצומה. נשמע ברור מאליו, אבל זה מסוג הדברים שכמעט כל אחד חייב ללמוד על בשרו. אני למדתי מוקדם צאת ארבעת הגלגלים הראשונים שלי קניתי בהחלטה כזאת, ג’יפ קטן שפשוט נראה לי אז, ההוצאתי למעלה משליש מערך הקנייה על תיקונים בתוך חודש. אל תמהרו. הזדמנויות פלא חד-פעמיות יש רק באגדות.

לקחת מכונית לבדיקה בתשלום במכון או לא? רוב האנשים לוקחים רק מכונית אחת לבדיקה, את המכונית שלאחר היציאה מהמכון הם קונים. מכאן שבדיקת המכון היא בכלל לא שיקול בהחלטה ­ היא מתבצעת לאחר שקיבלנו את ההחלטה בעצמנו, רק נדמה לנו שהמכון עזר לנו לקבל אותה. מכון הבדיקה כן עוזר באספקת תחמושת למשא ומתן על המחיר. צהבדיקה מספקת כמעט תמיד תמונה שלילית יותר מהמצב במציאות, כך שלקונה בעל כישורי המיקוח הבדיקה עשויה בהחלט להשתלם. בדיקה אצל מכונאי אמין המוכר לכם אישית עדיפה על בדיקה במכון מסחרי, וערכה לא יסולא בפז.

נחזור לעניין סוחרי הרכב ­ סוחרי הרכב מהדור הישן קיבלו את הדימוי השלילי שלהם ביושר. במשך החיפוש שלי אחר הטנדר המושלם, זכיתי להיפגש עם שני סוחרים רשמיים ולפחות עוד אחד לא רשמי. החוויה הופכת לא נעימה ברגע שהקונה מתחיל לשאול שאלות שאין עליהן תשובה מוכנה. לקונים לא מנוסים יכולה להיות רק עצה אחת ­ לא לקנות רכב מסוחר. ובכל זאת, היום יש דור חדש של בתי מסחר לרכב, רשתות גדולות ורציניות המוכרות מספר רב של מכוניות בנות שלוש שנים, תוצר של ציי הליסינג ואגפי הטרייד-אין של סוכנויות הרכב. גופים אלו עושים מאמצים עצומים וכנים להתנער מתדמית שוק העופות של ענף המסחר ברכב, ומציעים שקיפות, היסטוריית טיפולים מלאה, אפשרויות מימון ואף אחריות לתקופת זמן לאחר הרכישה.

פורסם במגזין TheDriver