אימון נהיגה בסימולטור

מאת: אורון טל, 31/03/2017
מתחם סים רייס בצפון תל אביב הוא מקום מפלטם של חולי הגה, שמתקשים לממש את המאוויים המוטוריים שלהם... אבל לא רק

צילום: אלעד שלו, יח”צ

בהתחלה לא שומעים כמעט כלום. שקט. כולם ישובים בכיסאות הבאקט, לופתים הגאי מרוצים, ממוקדים במסכים, ואטומים באזניות. ואז תוך מספר שניות מתחילות השאגות. ככה זה באולם הסימולטורים סים רייס (Sim Race) ברמת החייל.
אולם הסימולטורים של סים רייס הוא מקום מפגשן של חבורות של חולי הגה מכל המינים והגילאים.
בימי חמישי בערב הם שוכחים הכל, ומגשימים חלומות מוטוריים… בערך.
אבל במציאות המוטורית הקשה שלנו, זה גם משהו. בעצם זה יותר מזה.

מורשת מרוצים, אבל לא רק וירטואליים
את סים רייס מפעילים שני אושיות בתחום הספורט המוטורי בארץ. האחד הוא חגי פארן, מאמן נהיגה ספורטיבית, שחי על הקו ישראל-קפריסין-גרמניה. כשהוא לא באולם הסימולטורים, תמצאו אותו מדריך נהיגת מרוצים בקפריסין ובגרמניה. אפילו ביום הביקור שלנו במתחם, הוא היה קצר בזמן, שכן מיהר לעוד יום מסלול בנורבורגרינג שבגרמניה. חגי במקרה הוא גם בנו של נהג הראלי, יאיר פארן, מימי ראלי אשקלון של שנות השמונים העליזות.
לצדו של חגי פארן עומד אלון דיי, אושיית מרוצים מפורסמת במקומותינו, ולמעשה גם באירופה. אלון דיי הוא נהג מרוצים ברמה בין לאומית, לאילו מאתנו שאינם בקיאים בקורות חייו. כיום הוא מוגדר כאלוף הנאסקר של אירופה, כאשר בדרך הספיק לקטוף ניצחונות במרוצי הפורמולה רנו ופורמולה 3.
מי שמנהל את ההדרכה במקום הוא איתמר יתיב. בחור חייכן, שישמח ללמד אתכם מה שתרצו על שליטה ברכב. בעבר הדריך נהיגה על המסלול. כיום גם הוא מוצא את הסימולטור ככלי נכון ללמד דרכו את רזי הנהיגה הספורטיבית. כך שאנחנו בידיים טובות.
רק רגע. האם זה אומר שרק נהגי מרוצים לעתיד באים לבקר פה? ובכן, חגי פארן ממהר לציין, כי למקום יש ערך מוסף עבור כל אחד ואחד. נהג מרוצים, נהג מקצועי, נהג חרום וגם נהג חדש.
סיים רייס מפעילה מספר רב של סימולטורים, אשר מותאמים לדרישות הלקוח, ונתפרים בהתאם לסגנון הנהיגה הרלוונטי. כך שבאותו מקום שבו מלמדים איך לתפוס דריפט למקסימום מטרים, גם מלמדים את כוחות הביטחון תרגילי שליטה ברכב. וכן, המקום מפעיל גם סימולטור לנהיגה נכונה בכביש הציבורי, לרבות שמירה על כללי התנועה, ואיך להתנהג כאשר הולך רגל קופץ לכביש.
אולם הסימולטורים אמור לספק מענה לכל מי שרוצה לשפר את הנהיגה המנהלתית או המבצעית או הספורטיבית שלו. וכל זאת, מבלי לסכן אתכם או את הרכב שלכם.

לא חוגרים חגורות, אבל נותנים בגז
ההתנסות הראשונה שלנו עם הסימולטור, הייתה קצת זרה לנו. עזבו אתכם מסוני פלייסטיישן. עזבו אתכם מאיקס-בוקס. הכל נראה אחרת במתקן סימולטורים מקצועי, אבל גם קצת מוזר. תחילה טעמנו מאימון נהיגה מתקדמת על תוכנת LFS, אשר מאפשרת לתרגל כל מה שנהג מרוצים צריך לדעת, על יבש. אתם ישובים במושב מרוצים. שום דבר לא זז, זולת הנוף על המסכים המקיפים אתכם. בהתחלה מרגישים קצת סחרחורת קלה. אבל זה עובר מהר מאוד אחרי הפניה הראשונה. כי מאותו רגע, אתם מתמסרים לאופן בו המכונית שלכם תתנהג, וכמה ההגה שלה יתנגד לכם בעקומה הבאה. אתם דרוכים, מחכים לפניה הבאה, וכבר מתחילים להעניש את עצמכם שהעברתם הילוך מאוחר מדי, ובולמים מוקדם מדי. אולי ננסה להיכנס לפניה תוך העברת משקל והיגוי יתר… אופס… עפתי מהמסלול. ובום, ההגה בעט בי. צריך קצת להיזהר עם ההגה, ולקחת אותו ברצינות. כי למרות שאין תחושה של כוחות ג’י דרך הגוף, ההגה כן רוצה לספק לכם פידבק.
האימון הבא היה בלימת חירום. כמות הפעמים שתרגלנו את זה לא הספיקה לנו. רצינו עוד. להשתפר עוד. תמיד יש איפה להשתפר. זהו, אני מכור.
עוברים לאימון דריפטינג, ולומדים איך להחזיק את הזנב בחוץ, תוך כדי שמירה על היגוי מדוד, מבלי לנעול את הצמיגים האחוריים. קצת יותר מדי הגה פנימה, ואתם עושים צלחת. יותר מדי היגוי נגדי, ואתם בתוך הקונוסים החיצוניים.

האם נמצא מזור למכאובינו?
המתחם של יאיר פארן ואלון דיי מספק חוויה לכל מי שבנזין זורם בעורקיו. למרות המחסור בכוחות ג’י, אתם יכולים ללמוד המון מהמקום הזה. אתם יוצאים מפה נלהבים, אך גם רגועים. נותנים יותר כבוד למכונית שלכם.
וכמה זה עולה? ובכן, חודש אימוני נהיגה בן 4 מפגשים, חד-שבועיים וחד-שעתיים, יעלה לכם כ-450 שקלים. זה נשמע לרגע הרבה כאשר חושבים שלא מעורבת פה שום מכונית “בשר ופח”. אבל שניה לאחר מכן מבינים, שאין דרך יותר זולה מזאת ללמוד את רזי הנהיגה, עם מקסימום מרווח ביטחון. ומרווח ביטחון במקרים כאלו מאוד משחרר אתכם לגלות את הגבולות שלכם, ולשים אתכם במקום הנכון לקראת שיפור מתמשך.
המקום גם מפעיל אקדמיית מרוצים, ומגבש קבוצות למידה של משתתפים שמתחרים זה בזה. כן, ממש כמו מפגש כדורגל שבועי עם החברים, רק מבלי למתוח שריר.
וכן, למי שבכלל לא רוצה לצאת מהבית, סים רייס מציעה שירות בניית סימולטורים לפי הזמנה. כך שסימולטור מקצועי בסיסי יעלה לכם כ-50,000 שקלים. העשירים מבינכם ימצאו עצמם כבר מוציאים מאות אלפים על אחד מאוד משוכלל.
סביר להניח שאחרי כמה חודשים עם אחד כזה, תרצו כבר לצאת מהבית, כשאתם מוכנים ודרוכים לקראת סיבוב ברינג.