הצגת תכלית חשמלית: ב.מ.וו iX בישראל

מאת: יואל שוורץ, 30/12/2021
ספינת הדגל החשמלית של ב.מ.וו הגיעה לישראל והיא שונה מזו של אודי ושל מרצדס. בינתיים

ב.מ.וו iX

מה הסיפור?
תוך מספר שבועות עלו לישראל דגמי הקצה החשמליים של שלוש יצרניות היוקרה הגרמניות. כל אחת מהן מציגה תפיסה שונה לספינת הדגל שלה: אודי בחרה במכונית ספורט-סאלון נמוכה ושרירית ושמה e tron GT, מרצדס בלימוזינת פאר מקבילה ל-S קלאס בשם EQS, וב.מ.וו המצטרפת החדשה, בקרוסאובר גדול שעוד מסיר משמו ספרות ועונה לשם iX. מבחינת ב.מ.וו זו ספינת דגל חשמלית זמנית, לפחות עד בואה של i7 שתגיע אלינו ברבעון האחרון של השנה.

מה חדש?
להבדיל מאודי ומרצדס שאת ספינות הדגל שלהן מציגות על פלטפורמה חשמלית ייעודית, ב.מ.וו ממשיכה להציג דגמים חשמליים על פלטפורמות קימות שמשרתות גם דגמי דיזל, בנזין והיברידיות. במקרה של iX זו פלטפורמת CLAR שמשרתת שלל דגמים ובהם גם את X5. ביחס אליו iX ארוך ב-3 ס"מ (495 ס"מ), וגם מציע בסיס גלגלים נדיב ב-2.5 ס"מ (300 ס"מ). אבל מצד שני הוא צר ממנו ב-3.5 ס"מ (196.5 ס"מ) ונמוך ב-5 ס"מ (169.5 ס"מ). הפרופורציות השונות מאפשרות לו להציע מקדם גרר נמוך משמעותית מזה של ב.מ.וו X5 (נתון של 0.25 לעומת 0.31), ולכך יש משמעות בבידוד הרעשים ובצריכת האנרגיה. תא המטען מכיל 500 ליטר (150 ליטר פחות מ-X5) ובשונה ממרבית המכוניות החשמליות, לא מציע תא נוסף מלפנים.

ב.מ.וו iX

מה בתפריט?
הוא מוצע בישראל בשתי גרסאות ההנעה הקיימות בהיצע הדגם: xDrive 40 ו-xDrive 50 כשלשתיהן שני מנועים והנעה כפולה. בעתיד גם תוצג גרסת M.
לגרסת 40 הספק משולב של 326 כ"ס, מומנט של 64.2 קג"מ ותאוצה מעמידה ל-100 קמ"ש ב-6.1 שניות. לגרסה זו סוללה של 76.6 קוט"ש וטווח רשמי של 408 ק"מ. טעינת DC מהירה של 150 ק"ו תמלא את הסוללה מ-10% ל-80% ב-35 דקות.
לגרסת 50 הספק משולב של 523 כ"ס, מומנט של 78 קג"מ ו-4.6 שניות מ-0-100 קמ"ש. לגרסה זו סוללה של 111.5 קוט"ש וטווח של 600 ק"מ. טעינה מהירה של 200 ק"ו תמלא את הסוללות מ-10% ל-80% ב-31 דקות.

לכל גרסה יש 2 רמות גימור כשבנוסף יש עולמות גימור שנבדלים בסוגי החומרים, והריפודים. רמת הגימור הבסיסית היא 'ספירט' ובגרסת 40 כוללת חלון גג עם הצללה פוטואלקטרית, לוח מחוונים מוקרן ("12.3), ניווט עם מציאות רבודה, מולטימדיה ("14.9), תצוגה עלית, מצלמות היקפיות, בקרת אקלים מפוצלת ל-4 אזורים, סגירת דלתות רכה, חישוקי "21, שליטה אלקטרונית בבולמי הזעזועים ועוד. מעליה רמת גימור 'טק' שמוסיפה גם חבילת עיצוב 'ספורט' שכוללת קוסמטיקה מעט שונה כמו דיפוני עץ וחוגות קריסטל, עיסוי וזיכרונות למושבים הקדמיים, מערכת שמע של הרמן קרדון ועוד.

גרסאות 50 שגם מצוידות בקפיצי אוויר, בהיגוי אחורי, חישוקי "22 ושמשה קדמית עם סינון חום, מגיעות ברמות גימור מהודרות יותר. ברמת 'אולטימייט' זו בעיקר קוסמטיקה עם פריטי עיצוב ייחודיים מבחוץ. רמת 'אולטימייט ברונז' מוסיפה תאורת לייזר, אוורור למושבים וקוסמטיקה שונה.

ב.מ.וו iX

יש מתחרים?
מחיר iX בגרסת 40 עומד על 559,000 שקלים לרמת גימור ספירט, ו-599,000 שקלים לרמת גימור 'טק'. גרסת 50 מתומחרת ב-699,000 ו-759,000 שקלים.

המחירים הכל כך שונים הם גם חלק מהמיצוב. יבואנית ב.מ.וו, בחרה למצב את iX בשתי קטגוריות שונות. את גרסאות 40 היא מבקשת למצב מול אודי e טרון ומרצדס EQC, למרות ש-iX גדול ומעט יקר מהם ולב.מ.וו כבר יש מולם את iX3 שכבר משווק בישראל. עם גרסאות 50 היא מבקשת להתחרות בדגמי פנאי גדולים עם מנועים קונבנציונליים, כמו אודי Q7 מרצדס GLE, רינג' רובר וכו'. כרגע אין ממש מתחרים חשמליים.

לדברי שחר שמש, מנכ"ל דלק מוטורס, כבר יש כ-30 הזמנות לדגם מלקוחות שעדיין ל ראו את הרכב. 60% מהם לקוחות ב.מ.וו כשהיתר הם לקוחות של מותגים מתחרים. שמש לא מוכן לנקוב ביעד מכירות ומציין כי עדיין קיימת בעיית מלאי והם עושים את מרב המאמצים כדי לעמוד בביקוש.

לדף הדגם >> ב.מ.וו iX