ועידת רוה”מ לתחליפי דלקים 2016

מאת: אורון טל, 21/11/2016
חושש מעתיד הרכב האוטונומי וסקפטי לגבי רעיון הרכב השיתופי, יצא אורון טל לראות את האנשים והמיזמים שממציאים את הגלגל מחדש. ביקור בוועידת ראש הממשלה לתחליפי דלקים 2016

יזמים וחברות מציגים ברחבת הבימה בת"א

יזמים וחברות מציגים ברחבת הבימה בת”א

צילום: יח”צ

עידו כהן והזיבר האימתני לא היו שם. גם יורם זרחי, ממציא הטומקאר, לא נכח עם דור חדש למיזם הבאגי הזעיר מגבעת השלושה. שום מילה על סופה חדשה. לא שהתאכזבתי. מראש כשמזמינים אותך לאירוע שכותרתו “ועידת ראש הממשלה לתחליפי דלקים ותחבורה חכמה 2016”, אתה מתאים ציפיות ושוכח מרכבי שטח מהירים, רעשנים ושתייני דלק. ההייפ הוא רכב שיתופי, נהיגה אוטונומית, רכב חשמל והרבה הרבה טכנולוגיה.

city transformer - כך זה אמור להיראות בסוף

city transformer – כך זה אמור להיראות בסוף

סיטי טרנספורמר
סטארטאפ למכונית בתצורת טנדם – כלומר נהג ומאחוריו נוסע, בדומה לרנו טוויזי החשמלית. עתיד התחבורה הפרטית בעיר יתבסס ככל הנראה על קוואדרוסייקל – מעין מכונית עירונית קלת משקל עם הגבלות תנועה לעיר בלבד. החידוש הגדול של הסיטי טרנספורמר הוא במרכב ייחודי שיכול לשנות את רוחבו באמצעות מנגנון של מנועים חשמליים ומנופים – מעין מכונית מתכווצת. ההיגוי הוא היגוי “אל-חוט”. כך שהנהג לא מחובר ישירות לגלגלים הקדמיים. היתרון של רכב זה הוא היכולת לשמור על יציבה רחבה והרחבת אזור הקריסה מצדי הנוסעים בנהיגה מהירה יחסית, אך כשמגיעים לאזור צפוף או רוצים להחנות, ניתן להצר את הרכב. אני שואל את היזמים לגבי היתכנות הייצור. לדבריהם המרכב ומכלולי השלדה עשויים להיות מתוצרת מקומית. אך עם זאת לא מעט ממכלולי הרכב מתוכננים ליהיות רכיבי מדף שמובאים מחו”ל כך שניתן לבצע תהליך הרכבה מהיר ופשוט יחסית. מה שיאפשר תג מחיר של כ-7,500 דולר ליחידה, מתוך הנחה שבתור קוואדרוסייקל , הוא יזכה להקלות מס בארץ.

inu (2)

ה-INU של גרין רייד

גרין רייד
מדובר בקורקינט חשמלי מעוצב מאוד, שהתואר “קורקינט” ממש לא עושה עמו חסד. קל וחומר כשמחירו נע בין 3,000-5,000 יורו. וכן, אפשר להזמין אותו כבר עכשיו. הקורקינט עצמו עשוי שלדת אלומיניום 6005 קלה וחזקה מאוד משובצת באלמנטים מחומרים פלסטיים. חוץ מהעיצוב היוקרתי משהו (לרבות המושב המרופד), יש לכלי מנגנון קיפול חשמלי עם קישוריות לסמארטפון. כך שהכלי מתקפל חשמלית תוך שבע שניות בלבד. מנוע בראשלס חשמלי אחראי להאיץ את הכלי למהירות מרבית של 25 קמ”ש, כמתחייב במגבלות התקן.
כשאני שואל את נדב אטיאס, מהפיתוח העסקי של החברה מה פשר המחיר, ומי קהל היעד לכלי כזה, הוא לא מתבלבל לרגע, ומיד משווה את ה-INU לאייפון. בשני המקרים מדובר במוצר יוקרתי לו שמורה זכות ראשונים, ובשל כך הפרמיה הגבוהה. כך שמדובר בכלי שלא נועד רק ללקוחות בורגניים שמחפשים הצהרה אופנתית גרידא.
מלבד שני כלים אלו, הופיעו עוד מיצגים של כלים חשמליים עירוניים אחרים, לרבות כלי פנאי דוגמת חד-אופן חשמלי, קורקינטים חשמליים עם שלושה גלגלים ועוד.

פיאט 500 מתודלקת במתנול M15

פיאט 500 מתודלקת במתנול M15

הדלק של המחר
בחודשים האחרונים מנסים להקדים הספד למנועי הבעירה הפנימית. פרשת הדיזל-גייט הסבוכה של פולקסוואגן, כמו גם פרשת הדיזל של רנו, גרמו ליצרניות האירופאיות לפקפק בצדקת הדרך. זה מגיע להצהרות בנוסח של אי כדאיות בפיתוח מנועי דיזל חדשניים. חלק מיצרניות הרכב אף טוענות כי הן בתהליכים של “חישוב מסלול מחדש” ונכונות לעשות אחורה פנה ממנועי הטורבו הקטנים והמורכבים. אלו האחרונים רק אתמול נחשבו לעתיד הקרוב של תעשיית הרכב. ואילו כעת אנו שומעים טענות על פליטת חומצות חנקן רעילות ממנועים קטנים אלה, שנאלצים לעבוד בטמפרטורות גבוהות מדי. לפתע תאי דלק מימניים נתפסים כעתיד ורוד יותר, ושעד לאותו עתיד ניתן להסתפק בהנעה היברידית או בהנעה חשמלית טהורה עם עמדות טעינה מהירה. האמנם? ובכן, לא בהכרח. אמנם חלק מהנואמים בכנס דיברו על הנעה היברידית כפתרון בר קיימא, אבל מלבד זאת קשה היה להתעלם מהשאיפה להמשיך לייעל “ולנקות” את מנוע הבעירה הפנימית הרגיל.
חברת “דור כימיקלים” למשל, חשפה תכנית להסבת מכוניות בנזין רגילות לשימוש בדלק מתנול. במסגרת פרויקט משותף עם חברת תאגיד “פיאט קרייזל” (FCA) והתוכנית הלאומית לתחליפי דלקים, בוצעו שינוים מינוריים במערכות דלק של מכוניות בנזין רגילות, רק שיוכלו לנסוע על אתנול. באירוע עצמו נכחה מכונית הדגמה מסוג פיאט 500 1.25 ליטר רובוטית, עם מדבקת M15 גדולה על הדלת. מדבקה זאת על שום שימוש בדלק עם יחס תערוכת של 15% מתנול ו-85% בנזין. לדברי החברה, יחס תערובת זה אפשר לפיאט בה נהגתי לנסוע בלי בעיות על מתנול ללא שום שינוי. אפילו לא שינוי במערכת הדלק. במסגרת נסיעת מבחן קצרצרה ומתסכלת ברחובות ת”א לא חשתי בשום שינוי, שהות או גמגום מיוחד של המכונית. כלומר, הגיר הרובוטי עדיין מעצבן קצת, אבל לא באשמת הדלק.
דור כימיקלים שמחים לבשר, כי הם בתהליכים מתקדמים להסב תחנות דלק בארץ לשווק תערובות M15 ברחבי הארץ. לדבריהם, מדובר ביחס תערובת שלא מצריך שום שינוי טכני, ומינימום שינויים לוגיסטיים בתחנות הדלק. יחסים גדולים מזה עשויים לתקוף אטמי גומי, או לגרום לדליפות. אך לא במקרה זה.

שלבים שונים בהכנת ביו-דיזל ע"י טראנס ביו דיזל

שלבים שונים בהכנת ביו-דיזל ע”י טראנס ביו דיזל

מלבד “דור כימיקלים”, נכחה במקום חברה בשם “טראנס ביו-דיזל” ( TRANS BIODIESEL). חברה זאת מבקשת לתקוף את מנוע הבעירה הפנימית מכיוון ביוכימי. באמצעות אנזים שפיתחו מאפשרת הפטנט של טראנס ביו-דיזל לפרק ולעכל פסולת שומנית מבתי עסק ומפעלים תעשייתיים לכדי דלק למנועי דיזל. כך למשל באמצעות תהליך ביו-כימי מורכב, ניתן להפיק ביו-דיזל משאריות שמן של מסעדות, כולל “פלאפליות שכונתיות”. הדלק המתקבל מתפקד כמו סולר במנועי דיזל, רק ללא פיח, עם מינימום תופעות לוואי של דה-טונציות (נקישות במנוע כתוצאה מבעירה לא אחידה). הבעיה היא שהדלק במצבו “הטהור” איננו מתאים לכל רכב דיזל, ויש למהול אותו עם סולר רגיל ביחס תערובת של עד 10% ביו-דיזל והשאר סולר. הסיבה לכך היא שהדלק הזה נוטה לתקוף אטמי גומי, ונוטה גם לעודד קורוזיה במערכת הדלק, עד למצב של דליפות.
מלבד תחליפי דלקים, נכחו בתערוכה שמחוץ לכנס, גם חברות שמציעות דרכים לייעל פעולת מנוע בעירה פנימית. דוגמה לחברה שכזאת היא חברת “טור-אנג’ין” (Tour Engine) של ד”ר עודד טור. חברה זאת עובדת בשת”פ עם ב.מ.וו לפיתוח רעיון למנוע דו-צילינדרי בעל תא קדם בעירה שמפריד בין הצילינדרים הללו. כך שבוכנה אחת יונקת ודוחסת תערוכת של בנזין-אוויר, ומשם דרך שסתום מגיעה התערובת לחדר ביניים עם מצת מובנה. תא זה משמש כקדם בעירה, ובו מתחילה ההצתה, כאשר ההתפשטות מתבצעת כלפי בוכנה שניה. באמצעות יחס עבודה שונה בין שתי הבוכנות, הבוכנה היונקת-דוחסת נעה יותר מבוכנת ההתפשטות, לטובת נצילות גבוהה יחסית. באופן זה, הצליחו בחברה גם לשפר את קירור המנוע. עד כה ניהלה החברה שת”פ בארה”ב לאספקת גנרטורים ליצור חשמל באזורים בהם אליהם קשה להעביר קווי מתח גבוה לצורך חימום בתי אב.

המנוע של דר' טור מטור נג'ין

המנוע של דר’ טור מטור נג’ין

רגע לפני שהרובוט לוקח לנו את ההגה
אז אולי מחר עדיין לא נקום בבוקר וניתן למכונית לנסוע בשבילנו אבל יש דרכים להפוך את התחבורה לחכמה יותר מבלי לתת לרובוט לנהוג בשבילנו.
חברת Supreme Architecture, חשפה דרך לשדר מידע בין מכוניות דרך נורות LED. מבחינה תיאורטית לדברי החברה ניתן לרתום את פנסי הלד שכבר עכשיו מותקנים במכוניות שלנו לצורך שיתוף נתונים בין מכוניות. הטכנולוגיה כבר נמצאת בידיים שלהם. במקום בוצעה הדגמה של שליחת נתונים ממצלמת וידאו שנמצאת על גבי מכונית על שלט למכונית על שלט אחרת, עליה הוקרנה התמונה ב”לייב”. כאן המקום לציין, כי החברה בעיקר עוסקת בשידור נתונים דרך גלי אור בלתי נראה (להלן אינפרא אדום), כך שלא הבחנו בפנסי לד מהבהבים על גבי המכונית. שיטת תקשורת שכזאת יכולה לשמש להעברת נתונים בין רכבים, לצורך קידום חזון הרכב האוטונומי.
חברת קארז.יו (Karz.io) של דני להב, מספקת אפליקציה שתאפשר להורים לעקוב אחר הרגלי נהיגה מגונים של ילדיהם. באמצעות שימוש בנתונים מחיישני הג’י וקבלת נתוני מהירות מהסמארטפון של הילד, יכולה האפליקציה לקבל מושג עד כמה פרוע נוהג הילד. לעת עתה, מקדמת החברה פיילוט ביחד עם עיריית כפר סבא.

ירושלים אוטונומית
הועידה כללה פאנל מיוחד בנושא המכונית האוטונומית עם הופעה משותפת ראשונה של בכירים מב.מ.וו ומובילאיי. במהלך הפאנל שכלל את אלמאר פרינקשטיין, סגן נשיא לנהיגה אוטונומית בב.מ.וו, פרופ’ אמנון שעשוע, מייסד שותף ויו”ר חברת מובילאיי, ואת טאקאו אסאמי, סגן נשיא ואחראי על תכנון הנדסה מתקדם בניסאן, הוצג חזון המכונית האוטונומית והשתלבות ישראל בפנים. פרופ’ שעשוע הציג את כוונות מובילאיי למפות את ירושלים דיגיטלית במטרה להכינה לשמש כעיר פיילוט עבור נהיגה אוטונומית. ב.מ.וו הציגה את חזונה לפיתוח המכונית האוטונומית ואת האתגרים בדרך לפיתוחה, כאשר מכוניות אוטונומיות ראשונות צפויות להיות משווקות ב- 2021 באופן הדרגתי.
עולה לאוטובוס
בדרכי לאוטובוס אני נהנה לגלות שהפעם האפליקציה של “כל קו” מצליחה לדייק בזמנים ולנחש מתי יגיע האוטובוס לתחנה. לא עניין של מה בכך. ברוח התחבורה החכמה אני חוזר הביתה מעודד ונקי מציניות לפחות לכמה שעות טובות.
עם כ-500 חברות הזנק ומעל ל-200 קבוצות מחקר בתחומי התחבורה החכמה, אין ספק שישראל מככבת ותככב עוד יותר במפת התחבורה על העתיד.