יד שנייה: מאזדה MX-5 (מיאטה), 1995-1998

מאת: דניאל סקלי, 02/09/2006
איך לקנות מאזדה MX5 מיאטה משומשת

99999
99999
מאזדה מיאטה
מאזדה מיאטה
8888
8888
 
 

קורות חיים

מאזדה MX-5, שנודעה גם בשם מיאטה, הוצגה לקראת 1990 כהוכחה יפאנית ניצחת לכך שניתן לייצר מכונית ספורט דו-מושבית פתוחה במחיר שווה (כמעט) לכל נפש. המיאטה נחשבת לממשיכת דרכן של מכוניות הרודסטר הבריטיות הקלאסיות, בגלל חוסר פשרות בתכנונה: קטנה, נמוכה, צפופה ובעלת מקום לשני אנשים בלבד.
המיאטה העירה משנתן את יצרניות הרכב האירופיות, שהציגו גם הן גרסאות (מגומגמות למדי בחלקן) לרודסטר העממית. אף אחת מהן לא הגיעה למעמד האייקון שזכתה לו מיאטה.
מיאטה נחתה בארץ, לאחר חבלי לידה ארוכים, בשנת הדגם 1995. היא שווקה רק עם מנוע בנפח 1,840 סמ"ק, המוכר מהלאנטיס המשפחתית, אבזור חשמלי מלא ותיבת הילוכים ידנית. כמה מכוניות ממודלים מוקדמים יותר הגיעו לישראל ביבוא אישי, חלקן עם מנוע בנפח 1.6 ליטרים ותיבת הילוכים אוטומטית.

בשנת 96' לא הגיעה המיאטה באופן מסודר ויבואה הסדיר התחדש בשנים 97' ו-98', באותה תצורה. יבוא מסודר של הדור השני של מיאטה החל בשנת הדגם 2003.
מיאטה היא מכונית מהנה לנהיגה בזכות ההנעה האחורית וגודלה הקטן; עם זאת, ולמרות המנוע הצנוע באופן יחסי, היא עלולה לנשוך את מי שאינו מיומן בשליטה על הנעה אחורית בסיסית.
הדור הראשון של מיאטה לא נבחן במבחן ריסוק על ידי .EuroNCAP הדור השני, שהוא מתיחת פנים של הראשון, נבחן בשנת 2002 והשיג תוצאה מצוינת של ארבעה כוכבים. כל הדגמים שיובאו ארצה באופן סדיר כללו שתי כריות אוויר ומערכת ABS.

בעד
אופי אמיתי של רודסטר, עיצוב חיצוני, הנעה אחורית, מוצא יפאני.

נגד
איכות חומרים נמוכה מהצפוי, גג וחלון פלסטיק אחורי הרגישים לטיפול לקוי.

תקלות נפוצות

מיאטה אינה מכונית בעייתית, אבל גם היא, אם לא טופלה כראוי ובאופן סדיר, תרוקן את כיסיהם של רוכשיה.
מנוע ה-1.8 אמין ואין להתרגש מתקתוק שסתומים: יש לוודא כי השמן שהוכנס למנוע הוא לפי הוראות היצרן (בדיקה בסיסית אך לא אלמנטרית לחלוטין).
היות שהמנוע, שבמקורו הותקן בצורה רוחבית (להניע את גלגליה הקדמיים של הלאנטיס), מותקן בצורה אורכית (להניע את גלגליה האחוריים של המיאטה), צצו בעיות קלות עם קירור המנוע. כדי לפתור אותן, חלק מבעלי הרכב ביצעו שינוי שמאלץ את המאוורר הראשי לפעול במקביל למאוורר המזגן.
חלקי הפח רגישים למכות חניה ולתאונות, ולא קשה להבחין אם המכונית עברה תיקונים. חלקי הפלסטיק הפנימיים והדיפונים אינם באיכות גבוהה במיוחד ויתבלו לאחר שימוש רב. קרעים בדופן מושב הנהג הם אינדיקציה לשימוש רב במכונית.
גג שלא נפתח לפי ההוראות (פתיחת הרוכסן בכל פעם שפותחים את הגג, לשם קיפול חלון הפלסטיק האחורי) לא יאריך ימים. מומלץ לקנות גג חדש, קשיח או עם חלון זכוכית.

תמורה לכסף

מחירה של מיאטה משנת 95' הוא קצת מעל 60 אלף ומגיע עד ל-80 אלף לדגם 98'. מכוניות שמורות, הנמכרות עם תוספות שונות, נסחרות אפילו מעל מחיר המחירון. למרות המחיר הגבוה, האלטרנטיבות מעטות ונדירות (אלפא ספיידר – מנוע קדמי, הנעה קדמית; ב-מ-וו Z3 – מנוע קדמי, הנעה אחורית) או בעייתיות לטיפול (רובר MGF – מנוע מרכזי, הנעה אחורית), כך שאם חשקה נפשכם ברודסטר, מיאטה מצטיירת כבחירה הטבעית. מחירה של מיאטה 2003 ידנית מהדור השני מגיע לכ-110 אלף.

פורסם ב"הארץ"