יד שנייה: פיאט קופה

מאת: דניאל סקלי, 27/01/2006
(1996 - 1998)

פיאט קופה ומחבר האייטם
פיאט קופה ומחבר האייטם
fiat coupe1_s
fiat coupe1_s
 
 

תצלום: גלעד ארצי

בעד
עיצוב חיצוני ופנימי, התנהגות כביש טובה, כוח מנוע, מרחב פנימי.

נגד
עלות אחזקה גבוהה, צריכת דלק גבוהה, נוחות נסיעה נמוכה, איכות ייצור בינונית.

קורות חיים
פיאט קופה הוצגה ב-1993 כממשיכת הדרך של שושלת מכוניות הקופה האגדיות של פיאט. הקופה נחתה בארץ בשנת

הדגם 1996 בגרסה החזקה והמפוארת ביותר, עם מנוע ארבעה צילינדרים, 16 שסתומים, בנפח 2 ליטרים עם מגדש טורבו. המנוע של גרסה זו התבסס על המנוע של לנצ'יה דלתא אינטגרלה והפיק 195 כ"ס. הקופה כללה אבזור חשמלי מלא, חישוקים קלים בקוטר 16 אינץ' וריפודי עור.
מגרסה זו נמכרו יותר מ-50 מכוניות. בשנת הדגם 1997 לא יובא דגם הקופה לארץ, ובשנת הדגם 1998 יובאו בהזמנה מיוחדת כתריסר מכוניות, הפעם מגרסת החמישה הצילינדרים. לגרסה זו מנוע 2.0 ליטרים שונה לחלוטין, בעל 20 שסתומים עם מגדש טורבו והספק של 220 כ"ס. לדגמי החמישה צילינדרים השהיית טורבו קצרה יותר, עקב מגדש קטן יותר.

רוב דגמי 1998 נמכרו באותה רמת אבזור, שכללה אבזור חשמלי מלא, אך רק חלקם כוללים גם חלון שמש בגג וריפודי עור. איכות החלקים וההרכבה טובים יותר בגרסה זו, אך האיכות הכוללת אינה גבוהה במיוחד.
פיאט קופה לא עברה מבחן ריסוק של Euro NCAP. אבזור הבטיחות התקני כולל ABS ושתי כריות אוויר בכל הגרסאות. יש לוודא כי תוקף הכריות לא פג, לפי מדבקה הנמצאת בתא הכפפות. אם כן, יש להחליפן.

על הכביש

פיאט קופה מזדקנת היטב רק אם טופלה בצורה מושלמת. הזנחה וחוסר תשומת לב לרעשים יתבטאו בתקלות רבות. יש להקפיד על ביצוע טיפולים שוטפים לפי הוראות היצרן, כל 20 אלף ק"מ. החלפת רצועת תזמון יש לבצע כל 90 אלף ק"מ (לפי הוראות היצרן, כל 120 אלף). עבודה זו, כמו החלפת מצמד, מחייבת לפרק את המנוע, מאחר שתא המנוע צפוף בצורה שלא תיאמן, ולכן עלותה גבוהה. אם נעשה טיפול כזה, יש לבצע ריענון כולל ברכיבים המתכלים (משאבת מים, משאבת שמן, מותחנים ומחזירי שמן), מה שרק מוסיף למחיר הגבוה. מנועי החמישה צילינדרים מראים אמינות גבוהה יותר מדגמי ארבעה צילינדרים. האמור תקף גם למערכת החשמל וניהול המנוע של דגם החמישה צילינדרים, שלו מערכת ניהול מנוע מוטרוניק של בוש, לעומת מערכת מתוצרת מגנטי-מארלי בארבעה צילינדרים. רעשים ממדחס המזגן מעידים כי הוא עומד לשבוק חיים.

עקב מבנה השילדה והמרכב, תאונות חזית במהירות גבוהה ממהירות פקקי תנועה צפויות לפגוע בקורות השילדה האורכיות. מכיוון שכך, לרוב המכוניות הללו שעברו תאונות חזית יש פגיעת "קצה שילדה", ולכן יש לבדוק בדקדקנות את מהות התאונה ואת איכות התיקון. מחזיקי תא המנוע הפניאומטיים נוטים להיחלש וליפול. הפתרון הוא להחליף למוטות מהסוג שקיים בלנצ'יה קאפה.

איכות הפלסטיקה הפנימית עדיין מייצגת את רמת פיאט בשנות ה-90, משמע לא גבוהה במיוחד. הקונסולה המרכזית וזו שנמצאת בין המושבים נוטות להתקלף ולהיסדק. הפתרון הוא לפרקן ולצבוע אותן מחדש. צקצוקים בפלסטיקה נובעים בדרך כלל מהתקנות מקומיות חובבניות. אנטנת הרדיו הפנימית הנמצאת בקורה האחורית נוטה לאבד את דיוק הקליטה עקב תקלה במגבר הסמוך לה. בשל מידת הצמיגים הגדולה (205/50-16) עלות החלפת הצמיגים אינה נמוכה, בייחוד מפני שלאוטו כה חזק מגיעים צמיגים טובים ואוחזים (ולא פירמות עלומות שם). באופן כללי, אחזקת הקופה אינה זולה, ולכן היא לא מומלצת לחסרי אמצעים שחסכו שקל לשקל רק כדי לעמוד במחיר הרכישה הנמוך למדי. בתמורה לאחזקה הגבוהה הקופה מספקת לנהג הנאה מהנהיגה, ואפילו צפייה סטאטית בה בחניה יכולה להיות מהנה.

תמורה לכסף

מחיר המחירון של פיאט קופה הוא כ-55 אלף לדגם 1996 ועד 65 אלף לדגם 1998. מכונית שטופלה בצורה טובה ולא עברה תאונות עשויה להימכר במחיר גבוה משמעותית ממחיר המחירון. בתחום המחירים האמור, זו בהחלט אחת המכוניות היפות והחזקות שאפשר לרכוש בארץ. היא מציבה תחרות נאותה למכוניות יקרות ממנה בהרבה, וזו כנראה האפשרות היחידה לרכוש אקזוטיקה איטלקית במחיר השווה לכל נפש, אך בעלות אחזקה גבוהה.

פורסם בעיתון הארץ