יונדאי טוסון חדש בישראל

מאת: יואל שוורץ, 20/04/2021
דור חדש ללהיט המכירות הישראלי הגיע והוא שונה מקודמו לגמרי (כמעט). לצד עליית מחיר קלה, יש גם גרסאות היברידיות שיגיעו במחצית השניה של השנה

יונדאי טוסון

מה הסיפור?
יונדאי טוסון, מחולל מהפכת רכבי הפנאי בישראל, עולה ארצה בדור חדש. טוסון לא היה רכב הפנאי הראשון בישראל, קדמו לו דגמים מוערכים כמו הונדה CR-V, טויוטה ראב 4, סובארו פורסטר, סוזוקי ויטארה וקיה ספורטאז’. הוא אפילו לא רכב הפנאי הראשון של יונדאי בישראל, אלא סנטה פה. אבל כשהושק טוסון בישראל – דור ראשון לדגם ב-2004 – הוא הציע חבילה קוסמת של מראה, פוזה, הנעה כפולה, ובמחיר נמוך במעט משל משפחתית גדולה. בהמשך כיכב גם בשורות הליסינג ואף כתחליף למשפחתית מן השורה. ההצלחה שלו לא רק שידרגה את מעמדה של יונדאי בישראל, אלא ששינתה את טעמו המוטורי של הצרכן הישראלי.
כעת, זהו דור רביעי לדגם והוא משלב בתוכו את הטכנולוגיה העדכנית של יונדאי, לצד כמה כאלה קודמות שעברו בירושה מהדור הקודם.

מה חדש?
כמעט הכל חדש. את העיצוב יונדאי מכנה “ספורטיביות חושנית” (Sensuous Sportiness) – קו חדש שמתבטא בחיבורי המשטחים ובפרופורציות. זהו קו שהחל ביונדאי i20 החדשה לכשעצמה (דור שלישי), שהוצגה לפניו ושמושקת בישראל כמעט במקביל.

הוא יושב על פלטפורמה חדשה (N3), ובפעם הראשונה בהיסטורית הדגם הוא ייוצר ויוצע בשתי גרסאות אורך: עם בסיס גלגלים ארוך (מיוצר בקוריאה, ומיועד לאסיה והאזור) ובסיס גלגלים קצר (מיוצר ומיועד לאירופה). לוחות הזמנים על פס הייצור, ודרישות השוק השונות בעולם, הובילו את אנשי היבואנית לפצל את יבוא הדגם ממפעלי ייצור שונים. כעת מושק הדגם בגרסאות בנזין ממפעלי היצרנית באירופה שמייצרים את טוסון בתצורתו הקצרה, ולדחות את השקת גרסאות ההיבריד, וההיבריד פלאג-אין שיגיעו לקראת סוף שנה זו מקוריאה ובתצורה הארוכה.
ממדי הגרסה הקצרה דומים לאלה של הדגם הקודם: אורך של 450 ס”מ (תוספת של 2 ס”מ), רוחב של 186.5 ס”מ (1.5+), גובה של 165 ס”מ (0.5+) ובסיס גלגלים של 268 ס”מ (1+ ס”מ). תא המטען גדל ב-27 ליטר (515 ליטר).

יונדאי טוסון

היצע המנועים עבר בירושה מהדגם היוצא לאחר התאמות לשיפור צריכת הדלק ופליטת המזהמים וכעת הם ממותגים כחלק מסדרת מנועי הסמארט סטרים של יונדאי. מנוע ה-2.0 ליטר בנזין אטמוספרי זכה לראש מנוע ובלוק מאלומניום, ועוד כמה שינויים ומפיק נותני כוח זהים לחלוטין (155 כ”ס) וכך גם שאר הנתונים כולל הביצועים. כבעבר מנוע זה משולב עם תיבת שישה הילוכים אוטומטית. לצידו מוצע מנוע טורבו-בנזין 1.6 ליטר לאחר שזכה להזרקת דלק בלחץ גבוה יותר ותזמון שסתומים שונה עם הפעלה חשמלית, ומשך פתיחה משתנה. כעת הוא מפיק 180 כ”ס לעומת 177 במנוע הקודם (וללא שינוי בשאר המדדים). הוא משודך לתיבת 7 הילוכים כפולת מצמד (דור שני לתיבה, עם דפנות מעובות לבידוד טוב יותר של החום) ומציג תאוצה זריזה יותר ל-100 קמ”ש, כעת 8.8 שניות לעומת 9.1 במנוע הקודם, כשהמהירות המרבית היא ללא שינוי, 201 קמ”ש. צריכת הדלק, בשתי יחידות הכוח, טובה מעט יותר.
בהמשך יגיעו גרסאות נוספות. הגרסה ההיברידיות 230 כ”ס תגיע בספטמבר-אוקטובר השנה, והגרסה ההיברידית נטענות שקע, 265 כ”ס, תגיע ברבעון האחרון של 2021, וכאמור במרכב ארוך יותר.

כמה רמות גימור?
טוסון מוצע ב-5 רמות גימור. גרסת ה-2.0 ליטר תוצע רק ברמת גימור ‘פרמיום’, כשגרסת הטורבו ב-4 רמות גימור אחרות. רמת ‘פרימיום’ כוללת מולטימדיה עם צג 8 אינץ’ עם תאימות לאפל ואנדרואיד, בקרת אקלים מפוצלת ל-3 אזורים כולל שליטה מאחור, כניסה והתנעה ללא מפתח, התנעה מרחוק באמצעות השלט, בקרת שיוט, שמשות כהות, קיפול חשמלי למראות, תאורת אווירה, חיישני רוורס מקוריים, חישוקי 17 אינץ’ קלים ועוד.

במפרט הבטיחות: כרית אוויר שביעית שממוקמת בין הנוסע לנהג לצמצום פגיעה, בלימה אוטונומית בחירום (כולל זיהוי הולכי רגל ודו”ג), תיקון סטיה מנתיב ושמירה על המרכז, התרעת “שטח מת”, התרעת תנועה חוצה מאחור, תאורה אדפטיבית, התרעות על שכחת ילד ברכב ויציאה מסוכנת וניתור ערנות נהג.

גרסת ה-1.6 ליטר טורבו מתחילה ברמת גימור ‘פרסטיג” ומוסיפה מחוונים מוקרנים (10.25 אינץ’) ומערכת עצור-התנע. בתחום הבטיחות היא מוסיפה בלימה אוטונומית בתנועה חוצה בצומת. רמת ‘פנורמיק’ מוסיפה חלון גג ותאורת לד פנימית, אבל מחסירה התרעת רכב “בשטח מת” והתרעת רכב בתנועה חוצה בנסיעה לאחור.
רמת גימור ‘לקשרי’ מוסיפה בורר הילוכים אלחוטי (בלחיצת כפתור), טעינה אלחוטית לסמארטפון, פקדי הילוכים מאחורי ההגה, וחישוקי 18 אינץ’ קלים. בתחום הבטיחות היא מוסיפה בקרת שיוט אדפטיבית ואת המערכות החסרות ברמת ‘פנורמיק’ (התרעת רכב “בשטח מת” והתרעת רכב בתנועה חוצה בנסיעה לאחור).
רמת גימור ‘עלית’, כוללת תפעול חשמלי למושב הנהג, ריפוד עור, אפשרות כיוון גובה למושב הנוסע, תאורת לד היקפית, תאורה עוקבת פניה, שבכה שונה, חישוקי “19, ועוד.

יונדאי טוסון

מה המחיר?
2.0 ליטר, פרימיום: 159,900 שקלים
1.6 ליטר טורבו, פרסטיז’: 169,900 שקלים
1.6 ליטר טורבו, פנורמיק: 176,900 שקלים
1.6 ליטר טורבו, לקשרי: 181,900 שקלים
1.6 ליטר טורבו, עילית: 191,900 שקלים

בארבעת הדורות הקודמים נמכרו למעלה מ-7 מיליון יחידות, 65,800 מתוכן בישראל כאשר 42,000 מתוכן מהדור הפורש. לדברי ניר גרוסמן, מנהל חטיבת יונדאי ישראל, כ-2,800 יחידות כבר הוזמנו עוד לפני שהדגם בכלל נחת בארץ. “הזמנו 11,000 יחידות מהדגם החדש, אך אנו צופים שנקבל רק 7,000 יחידות השנה בגלל הדרישה הגבוהה בכל העולם”.