מותג סיני חדש נוחת בישראל

מאת: יואל שוורץ, 28/04/2021
סרס EV 3 מציע 163 כ"ס, טווח חשמלי של 301 ק"מ, ורשימת נוחות מאוד מרשימה. אבל חסרות לו מערכות בטיחות אקטיביות מקוריות. אז מה בכל זאת יש למותג להציע ומה הקשר בין המותג לחברת האלקטרוניקה וואווי הסינית?

סרס 3 EV

צילום: רונן טופלברג

מה הסיפור?
לגל הסיני-חשמלי הצטרפה אתמול, טלקר, יבואנית קיה וסאנגיונג, עם התחלת שיווק דגמי ‘סרס’ (SERES) בישראל. המותג הסיני החל דרכו בינואר 2016 בשם ‘SF מוטורס’ וכחלק משיתוף פעולה בין ענקית הרכב הסיניות דונגפנג (Dongfang) ליצרנית רכיבים לתעשיית הרכב, צ’ונגקינג סוקון (Chongqing Sokon). המטרה היתה שיווק דגמי פרימיום חשמליים של חברת האם דונפנג מחוץ לסין. מטה החברה הוקם במרץ 2017 בעמק הסילקון בארה”ב, ובמרץ 2018 הוצגו שני דגמי קונספט חשמליים ראשונים: SF5 – פנאי קומפקטי ו-SF7 – פנאי בגודל בינוני. בשיאה היו לחברה 7 מרכזי פיתוח שונים ברחבי העולם עבור טכנולוגיה חשמלית וטכנולוגיה אוטונומית, אבל מאז החברה קטנה. 5 ממרכזי הפיתחו נסגרו (נותרו 2 מרכזים: אחת בארה”ב, ושניה ביפן) ותוכניות הייצור ושיווק הדגמים נדחו.

בתערוכת שנחאי באפריל 2019, הציגה החברה את גרסת הייצור של SF5, גרסת קונספט של SF7, ובמקביל הודיעה על שינוי שם החברה ל-SERES. באותה תערוכה הציגה דונפנג רכב פנאי קטן וחדש בשם גלורי (Glory) / פנגון (Fengon), עם 3 אפשריות הנעה: בנזין, חשמלי היברידי עם מנוע בנזין שמשמש כמאריך טווח, וחשמלי. כדי להתניע את שיווק מותג ‘סרס’ החדש שבינתיים (ועדיין) מתבסס על דגם אחד, דונפנג השולטת במותג, צרפה את הגרסה החשמלית של רכב הפנאי החדש. כך נולד סרס EV 3 (שמוכר גם כ-ix3), שהוא בעצם רכב של דונפנג (גלורי/ פנגון) עם סמל שונה בחזית.

את זיכיון היבוא לדמי ‘סרס’ קיבלה טלקר ב-2019, כשכעת מגיעה סנונית ראשונה למותג החדש, EV3 בגרסתה החשמלית בלבד.

סרס 3 EV

צילום: רונן טופלברג

מה חדש?
עם אורך של 439 ס”מ, רוחב של 185 ס”מ, גובה של 165 ס”מ ובסיס גלגלים של 266 ס”מ הוא גדול במעט משני מתחריו הישירים MG ZS EV (הרכב החשמלי הנמכר בישראל בשנת 2020) ו-GAC GE3, ודומה יותר לממדיו של ניסאן קשקאי למשל. נפח תא המטען עומד על 318 ליטר.

בחרטומו מנוע חשמלי שמייצר 163 כ”ס, ו-30.5 קג”מ, ההנעה קדמית, הזינוק ל-100 קמ”ש אורך 8.9 שניות והמהירות המרבית היא 155 קמ”ש. קיבולת הסוללות עומדת על 52.7 קוט”ש והטווח המוצהר לפי תקן WLTP הוא 301 ק”מ. טעינה משקע AC אורכת 8 שעות כאשר עמדת טעינה מהירה (עד 53 קילוואט) תאפשר מילוי ל-80% מקיבולת הסוללה ב-30 דקות.

כמה בטיחות?
סרס EV 3 יגיע ברמת גימור יחידה ועשירה מאוד שכוללת: חלון גג פנורמי, מסך מולטימדיה 10.25 אינץ’ (בעברית), לוח מחוונים מוקרן (10.25 אינץ’), מצלמת דרך מקורית, ריפוד דמוי עור למושבים, תפעול חשמלי וחימום למושבים הקדמיים, בקרת אקלים מפוצלת עם פתחים לאחור, כניסה והנעה ללא מפתח, משטח טעינה אלחוטי לסמארטפון, מצלמות היקפיות עם חיישני חניה היקפיים, חישוקי 18 אינץ‘ ועוד. בשבועות הקרובים יצורף גם ניווט מובנה של וויז.

בעוד אבזור הנוחות מרשים, רשימת מערכות הבטיחות המתקדמות קצרה ודלה ביחס למקובל בישראל. הוא כולל התרעת אי שמירת מרחק מלפנים, והתרעת סטייה מנתיב. הדגם טרם נבדק במבחני הריסוק של EuroNCAP.

מחירו של סרס EV 3 עומד על 139,900 שקלים והאחריות היא ל-5 שנים או 150,000 ק”מ כשהסוללות ויחידת בקרת המנוע מקבלות אחריות ל-8 שנים או 150,000 ק”מ.

כיוון שהדגם לא משווק באירופה ולא עבר תקינה אירופאית, הוא מגיע לישראל בחסות תקינה של ‘יבוא זעיר’ שמגביל את כמויות המכירה בארץ ל-400 יחידות בשנה. שונה מ-MG ZS שיכול להימכר בישראל ללא הגבלה ודומה להגבלה הקיימת בדגמי GAC.

סרס 3 EV

צילום: רונן טופלברג

מה בעתיד?
לסרס EV 3 שנחת בישראל כעת יצטרפו שני דגמים חשמליים נוספים, SF5 שיגיע ברבעון האחרון של 2021, ו-SF7 הגדול ממנו שבינתיים נחשף רק כקונספט (בתערוכת שנגחאי 2019). בניגוד לדגם הזה, שני הדגמים האחרים חשמליים או במקרה של SF5 מוצע בתצורה היברידית-נטענת עם מנוע בנזין שמש כמאריך טווח, וצפויים להיות מודרניים משמעותית.

מה הקשר לוואווי?
בעוד יצרניות הרכב המסורתיות נקנות ונבלעות אחת לתוך השניה, עולים לזירה כוחות חדשים. בעיקר ענקיות טכנולוגיה שמחפשות לשים את הרגל בדלת בתחום התחבורה המשתנה לנגד עיננו. ‘אפל’, ‘גוגל’, ‘שיאומי’ הסינית ויריבתה מבית ‘וואווי’ הן רק חלק מהמתמודדות הטריות בזירה.

בתערוכת שנחאי שנערכה לפני שבועות ספורים (אפריל 2021), חשפה ‘וואווי’ (וגם ‘שיאומי’) את המכונית שלה. היתה זו לא אחרת מאשר סרס SF5 עם מדבקה של וואווי כתוספת לשם הדגם.

מכירות הדגם של וואווי בסין כבר החלו וההבדל ביניהם לבין SF5 “רגילה” של סרס, הוא בעיקר בממשק המולטימדיה. הממשק נקרא ‘HiCar’ ומאפשר חיבור “חלק” בין הסמארטפון לרכב עם גישה לניווט, למוסיקה ועוד, כשהשליטה על חלק ממערכות הרכב יכולה להפוך לקולית. במקביל אפשר לחבר לרכב מכשירים חכמים אחרים, שנשלטים דרך הסמארטפון כמו המזגן בבית, ושלל אבזרים אחרים שקשורים לבית חכם.