מרצדס EQS – מתווה את הקו

מאת: יואל שוורץ, 14/11/2021
המכונית הסדרתית הכי אווירודינמית עם הטווח הכי גדול והכי הרבה טכנולוגיה. קבלו את מרצדס EQS – ספינת הדגל החשמלית שמצעידה את העולם

מרצדס EQS

מה הסיפור?
לא בכל יום מושקת בישראל מכונית פאר, ועוד אחת שעבור רבים מסמלת את הפסגה. כדי לחדד את העובדה שמדובר ביצירה של ממש, יבואנית מרצדס בחרה בחשיפת ספינת הדגל שלה, EQS, במוזיאון תל אביב לאומנויות.
מכונית הפאר החשמלית ממוצבת במקביל ל-S קלאס, מכאן שמה, כש-EQ הוא למעשה תת-המותג שמרצדס פיתחה עבור כל ליין דגמיה.

מה חדש?
דגם זה הוא הראשון שפותח על בסיס הפלטפורמה החשמלית הייעודית EVA (ר"ת Electric Vehicle Architecture), שתשמש דגמים נוספים שיוצגו בעתיד.
העיצוב נקרא ONE BOW DESIGN וגם הוא פורץ דרך בכך שהוא מכתיר את EQS כמכונית הסדרתית הראשונה בעולם שמשיגה מקדם גרר של 0.20CD. נתון נמוך שמשפיע על צריכת האנרגיה ועל השקט בתא הנוסעים.
הממדים דומים לאלה של מרצדס S קלאס בגרסתה הארוכה (לונג), בסיס הגלגלים כמעט זהה ועומד על 321 ס"מ, האורך על 521.6 ס"מ (7 פחות מ-S קלאס) והרוחב על 193 ס"מ (2- ס"מ). תא המטען גדול ב-60 ליטר לכדי 610 ליטר ומציע דלת חמישית.

EQS מוצעת בשתי גרסאות הנעה. גרסת 450 עם מנוע אחד שמייצר 333 כ"ס, מניע את הגלגלים האחוריים ומאיץ ב-6.2 שניות מעמידה ל-100 קמ"ש ועד 210 קמ"ש. הגרסה השניה היא 580, עם 2 מנועים המייצרים הנעה כפולה, 523 כ"ס, תאוצה ב-4.3 שניות ומהירות מרבית של 210 קמ"ש.
לשתי הגרסאות סוללות 112 קוט"ש שמספקות טווח תיאורטי עצום של 700 ו-627 ק"מ בהתאמה. אגב היות וכל נושא החשמל בכלי רכב יחסית חדש, התקנים השונים עדיין לא אחידים, ולפי חלקם טווח הנסיעה גדול אפילו יותר ועומד על 770 ק"מ ו-731 ק"מ בהתאמה. לטענת אנשי היבואנית, הם העדיפו לנקוט בקו שמרני יותר. גם על פי הקו השמרני הזה מדובר בדגם החשמלית עם טווח הנסיעה הארוך ביותר שמשווק בישראל.
טעינה מהירה (200DC) תאפשר מילוי סוללות מ-20% ל-80% ב-30 דקות, ל-300 ק"מ או 280 (תלוי בגרסה) ב-15 דקות.

מרצדס EQS

מה יש במכונית?
במילה אחת: הכל. הרשימה המופרכת כוללת בולמים אדפטיביים מיוחדים שגם יודעים להטות את המכונית בניגוד לכיוון הפנייה כדי לשמור על איזון, היגוי אחורי שבמהירות איטית מפנה את הגלגלים האחוריים ב-10 מעלות הפוך מאלה הקדמיים ובמהירות גבוהה במקביל לקדמיים, תצוגה עלית על השמשה במציאות רבודה, תאורת חזית עם 1.3 מיליון פיקסלים, 8 שקעי USB, בקרת אקלים ל-4 אזורים, שני משטחי טעינה אלחוטית, וכל זה רק מגרד את רשימת המותרות האינסופית, שבקרוב עוד תתארך עם אפשרות לסגירת הדלתות באמצעות מחוות יד.

גולת הכותרת היא כמובן ה'היפר-סקרין (Hyper screen) – מסך זכוכית ענק באורך של 141 ס"מ שנמתח מדלת לדלת. למעשה זה לא מסך אחד, אלא 3 מסכים: לוח מחוונים בגודל 12.3 אינץ', מסך מול הנוסע בגודל 12.3 אינץ' ומסך מרכזי של 17.7 אינץ'. בגרסת ה-450 הפריט הזה מוצע כאופציה כשהדגם מגיע עם מסך מרכזי בגודל 12.8 אינץ'. בשתי הגרסאות ליושבים מאחור שליטה נפרדת באמצעות טאבלט נשלף או פקודות קוליות (באנגלית).

היצע מערכות הבטיחות עצום עם שלל חיישנים, מצלמות, מערך רדאר לטווחים שונים ועוד עזרים שיספקו הגנה מרבית ומוכנות שלב 3 לנהיגה אוטונומית. בקרוב מרצדס תאפשר נהיגה אוטונומית במהירות של עד 60 קמ"ש בקטעים בינעירוניים מוגדרים מראש.

מרצדס EQS

מה המחיר?
מחיר גרסת 450 עומד על 890,000 שקלים – 100,000 שקלים פחות מגרסת הבסיס של S קלאס הנמכרת בישראל (S350d). מחיר גרסת 580 עומד על 1.29 מיליון שקלים – 50,000 שקלים יותר מ-S500 4Matic ה"רגילה". בתחילת שנה הבאה תושק גרסת הקצה, AMG 53, שתציע 630 כ"ס, 3.5 שניות ל-100 וטווח של 590 ק"מ. מחירה טרם נקבע.

הרכב יסופק עם עמדת טעינה, 8 שנות אחריות או 250,000 ק"מ וטיפולים חינם ב-3 השנים הראשונות.

המחיר הזה אמור להיות מספיק תחרותי מול אלטרנטיבת היבוא האישי והמקביל. במיוחד עבור גרסת 450.

"EQS מביאה משהו אחר וחדש שטרם היה." אומר גילי פריאנטה, מנכ"ל מרצדס ישראל. "אני לא חושב שנראה ירידה במכירות S קלאס בשל כך, מכונית חדשה לכשעצמה, אלא צופה הגדלה של העוגה." לדבריו הביקוש ל-EQS גדול מאוד, ויכול להגיע ליותר מ-100 יחידות שנכון לעכשיו הם יתקשו לספק.