סקודה אניאק בישראל עם הבטחה לטווח יוצא דופן

מאת: יואל שוורץ, 11/10/2021
סקודה נכנסת לעידן החשמלי ומתייצבת בישראל מול טסלה מודל 3 ויונדאי איוניק 5. כל מה שרציתם לדעת על סקודה אניאק

סקודה אניאק iV

מה הסיפור?
סקודה השיקה בישראל את, אניאק (Enyaq) – רכב פנאי חשמלי ראשון בתולדותיה. מקור השם מהשפה הקלטית 'אניה' (Enya) שפירושה "גרעין", "ניצוץ", "מקור החיים". ולא, אין שום קשר לזמרת האירית המצליחה.

מה חדש?
זהו דגם ראשון של סקודה שמתבסס על הפלטפורמה החשמלית הייעודית של קונצרן פולקסווגן, MEB, שמשרתת גם את פולקסווגן ID.4 ואודי Q4 אי-טרון. ממדיו החיצוניים קטנים במעט מאלה של סקודה קודיאק, אבל בגלל שיש לו 5 מושבים ולא 7 כמו בקודיאק, תא הנוסעים וגם תא המטען גדולים יותר.

הדגם החשמלי החדש משווק בעולם עם 3 מנועים לבחירה, והגרסאות נקראות בהתאם לקיבולת הסוללה (בערך): לגרסה 50 סוללה של 55 קילוואט/שעה, גרסה 60 עם 62 קוט"ש וגרסה 80 עם 82 קוט"ש. בשלב הראשון תגיע לישראל גרסת 80 והנעה אחורית כשבהמשך תתווסף גם גרסת 55.

לגרסת 80 מנוע שמפיק 204 כ"ס, טווח רשמי של 517 ק"מ, תאוצה מעמידה ל-100 קמ"ש ב-8.7 שניות ומהירות מירבית מוגבלת ל-160 קמ"ש. יש כמה רמות גימור ובכולן נמצא תוספת מעניינת: דיפרנציאל מוגבל החלקה אלקטרוני. את הרכב ניתן לטעון בעמדות טעינה מהירות במיוחד של 175 קילוואט (ל-80% קיבולת סוללה בתוך 38 דקות), אך הוא אינו מתאים לטעינה אולטרה מהירה.

סקודה אניאק iV

כמה רמות גימור?
יש 6 רמות גימור שגם נבדלות בחומרי הריפוד והדיפון ליצירת סגנונות אווירה שונים.
רמת גימור 'לופט', כוללת מולטימדיה בגודל 13 אינץ', לוח מחוונים מוקרן, תפעול חשמלי למושב נהג, בקרת אקלים מפוצלת, מפתח חכם, טעינה אלחוטית לסמארטפון, תאורת לד, חישוקי 19 אינץ' קלים, מצלמת רוורס מקורית, חיישני חנייה היקפיים מקוריים ועוד.
רמת גימור 'לודג" מוסיפה חלון גג חשמלי, פתחי מיזוג למושב האחורי, בקרת אקלים נפרדת למושב האחורי, חימום למושבים הקדמיים, מצלמות 360 מעלות, וילונות למושבים האחוריים, שני שקעי USB C למושב האחורי, שקע 230V, תאורת מטריקס-לד לפנסים הקדמיים, פתיחת תא מטען באמצעות חווי רגלי.
רמת הגימור 'לאונג" מקבילה לה מבחינת אבזור אך מקבלת ריפודים ודיפון יוקרתי יותר, למשל ברמת 'לודג" ריפודים מחומרים ממוחזרים.
מעליהן נמצא את רמות גימור 'סוויט' ו'אקו סוויט' שמציעות אבזור זהה ונבדלות רק בחומרים המרכבים את התא. ברמת 'אקו סוויט' נמצא חומרים ממוחזרים. בשתי הרמות נמצא תפעול חשמלי למושב הנוסע, זיכרונות לכוונון המושבים, עיסוי במושב הנהג, ריפודי עור, שולחנות מתקפלים בגב המושבים הקדמיים, משענות ראש מתכוונות גם למושב האחורי, חישוקי 20 אינץ', תאורת אווירה, ושבכה קדמי מוארת (פני קריסטל).
בפסגה נמצא את רמת גימור 'ספורט ליין', שמוסיפה שליטה אלקטרונית בבולמי הזעזועים ולכן היא מונמכת ב-1.5 ס"מ מלפנים ו-1 ס"מ מאחור. בנוסף נמצא בה מאפייני עיצוב ספורטיביים כמו ריפוד עור ואלקנטרה למושבים, גלגל הגה ספורטיבי, חלקי חוץ מושחרים, חישוקים בעיצוב שונה, תקרה שוחרה ועוד.
מפרט הבטיחות זהה בכל רמות הגימור וכולל בלימה אוטונומית עם זיהוי הולכי רגל, תיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, התראת רכב ב"שטח מת", בלימה אוטונומית בזיהוי מכשולים בקרבת הרכב (מלפנים ומאחור), ניטור עייפות נהג והכנת תא הנוסעים לתאונה.

סקודה אניאק iV

מה המחיר?
רמת גימור 'לופט' – 190,000 שקלים.
רמת 'לודג" – 225,000 שקלים.
רמת 'לאונג" – 229,000 שקלים.
רמת 'אקו סוויט' – 243,000 שקלים.
רמת 'סוויט' – 243,000 שקלים.
רמת 'ספורט ליין' – 261,000 שקלים.

האחריות עומדת על שנתיים, עם אפשרות להארכה של שנה שלישית בתוספת תשלום של 1,000 שקלים. לסוללות אחריות של 8 שנים או 160,000 ק"מ. שגרת הטיפולים היא 15,000 ק"מ או שנה וכן טיפול 30 אלף ק"מ. עלות הטיפולים: 496 ו-780 שקלים בהתאמה, והיא כוללת רק סדרת בדיקות (ללא החלפת רכיבים) למגבים, אורות, ולמערכות החשמליות. יוצאים מהכלל הם כמובן רפידות הבלם.

לדברי ג'קי אביב, ראש חטיבת סקודה אצל היבואנית, המלאי הצפוי לישראל מוגבל ועומד על כ-1,000 יחידות. הוא מקווה שבשנה הבאה יצליח לקבל כמות גדולה יותר. הספקות ראשונות צפויות להיות במהלך פברואר-מרץ 2022.