פיאט 500: חשמלית ב-100,000 שקל

מאת: יואל שוורץ, 04/07/2021
פיאט משיקה בישראל את 500 החשמלית לפני שאר העולם. בתפריט גרסה בסיסית מוזלת עם טווח נסיעה של 190 ק"מ וגרסת טווח ארוך עם 320 ק"מ.

פיאט 500e

מה הסיפור?
ה-4 ביולי הוא יום סמלי עבור פיאט. זה היום בו השיקה את 500 המקורית (1957-1975), זה היום בו השיקה את 500 בגלגולה המודרני (2007), וזה היום בו פיאט בחרה להשיק את הדור השלישי של אותה 500 איקונית לשאר העולם, כשהמדינה הראשונה לקבל את הדגם מחוץ לאירופה היא ישראל.

שיווק פיאט 500 החשמלית כבר החל לפני כשנה וחצי (במרץ 2020), ועד עתה היא נמכרה ב-10 מדינות באירופה. היא מיוצרת במפעל היצרנית בטורינו, ובכך גם מחזירה את הייצור לאיטליה לאחר 20 שנים בהם רוב דגמי פיאט יוצרו בעיקר בפולין ובטורקיה. גם הסוללות מיוצרות באיטליה. גם בדור הקודם הציעה פיאט גרסה חשמלית ל-500. היא הושקה ב-2013, יוצרה במקסיקו, ונמכרה בעיקר בארה”ב.

זו המכונית המודרנית שיוצאת משערי פיאט לאחר תקופה ארוכה, והציפיות ממנה גבוהות. היות והחל מהשנה פיאט היא חלק מתאגיד ‘סטלאנטיס’, הכולל את פז’ו, סיטרואן, DS, אופל, ג’יפ, ראם קרייזלר ועוד, על כתפי 500 הצרות מועמס כל כובד משקלה של פיאט עצמה, שגם צריכה למצוא את דרכה הייחודית מבין 16 המותגים האחרים של התאגיד החדש. כדי שתצליח במשימה, בעתיד יוצגו תצורות נוספות כשבראשן קרוסאובר קטן שיחליף את 500X המזדקן.

מה חדש?
500 החשמלית החדשה מוצעת בישראל ב-2 גרסאות מנוע (טווח קצר וטווח ארוך), ב-3 תצורות (האצ’בק 2 דלתות, האצ’בק 3+1, וקבריולה), וב-4 רמות גימור כשבפסגה רמת ‘לה פרימה’ – רמת ההשקה ביצור מוגבל של 500 יחידות. תצורת המרכב המעניינת היא זו החדשה-ישנה שנקראת 3+1, ומציעה חצי דלת אחורית בצד הנוסע. זו נפתח בניגוד כיוון הנסיעה וזכתה בעבר לכינוי “דלת התאבדות”. אוהבי הטריוויה יזכירו כי פיאט הציעה סידור דלתות שכזה ב-500 המוחלפת בשנת 2011 ואף ב-500 המקורית ב-1957.

פיאט 500e 3+1

גרסת הבסיס מוצעת בתצורת האצ’בק בלבד, והיא היחידה שמציעה מנוע חלש יחסית עם 95 כ”ס, סוללת 23.7 קילוואט שעה, וטווח נסיעה תיאורטי של כ-190 ק”מ. לדברי היבואנית זו גרסה שמיועדת ללקוחות עירוניים. יתר הגרסאות מוצעות עם מנוע חזק יותר שמייצר 118 כ”ס, ועם סוללות בקיבולת של 42 קוט”ש שמספיקות לטווח נסיעה של 320 ק”מ (לפי תקן WLTP).

מה בקופסה?
רמת הגימור הבסיסית, ‘אקשן’, מציעה מסך מולטימדיה בגודל 7.0 אינץ’, עם Apple CarPlay אלחוטי, ו-Andorid Auto אלחוטי, לוח מחוונים מוקרן בגדול 7.0 אינץ’, טעינה אלחוטית לסלולר, כפתור התנעה, חישוקי ברזל בגודל 15 אינץ’ ועוד.
רמת הגימור ‘פאשן’ מוסיפה מסך מולטימדיה בגודל 10.25 אינץ’, בקרת אלים, חישוקי 15 אינץ’ קלים, משענת מושב אחורי מפוצלת, חיישני חניה אחוריים ועוד.
רמת ‘איקון’ מוסיפה חישוקי 16 אינץ’ קלים, כניסה והתנעה ללא מפתח, ציפוי עור להגה, ריפוד מושבים מהודר יותר וחיישני גשם.
רמת גימור ‘לה פרימה’ משדרגת את החישוקים ל-17 אינץ’, גלגל הגה בציפוי עור דו-גווני, מושבי עור בגוון בז’, והדפס ייחודי לגג.
כל רמות הגימור כוללות בלימה אוטונומית בחירום (עם זיהוי כלי רכב, דו גלגלי והולכי רגל), התרעת סטייה מנתיב עם תיקון, זיהוי תמרורי תנועה וניטור עייפות נהג. רמת ‘לה פרימה’ מוסיפה התרעת “שטח מת” ובקרת שיוט אדפטיבית עם מנגנון מרכוז נתיב.

פיאט 500e

מה המחיר?
רמת גימור ‘אקשן’, מרכב האצ’בק: 99,900 שקלים.
רמת גימור ‘פאשן’,  מרכב האצ’בק: 119,900 שקלים.
רמת ‘איקון’, תצורת 3+1 ב-129,900 שקלים.
רמת ‘איקון’, קבריולה 134,900 שקלים.
רמת גימור ‘לה פרימה’ קבריולה, 154,900 ש’לים.

להערכת שי פלדמן, מנכ”ל סמלת, 10% מהמכירות יהיו מגרסת הבסיס, והרמה הנמכרת ביותר תהיה ‘איקון’ בתצורת 3+1. לדבריו עד סוף השנה הזו הם ימכרו כמה מאות.