צעד ראשון של קארמה בישראל

מאת: יואל שוורץ, 04/01/2022
קארמה, מותג הרכב החשמלי הסיני-אמריקאי, עושה צעד ראשון בישראל. דגם ראשון, GS-6 הגיע לתקינה ולקראת תחילת שיווק באפריל. עוד פרטים על הדגם ועל דגמים נוספים שבדרך בכתבה שלפניכם

קארמה GS-6

מה הסיפור?
קארמה, יצרנית מכוניות ספורט חשמליות והיברידיות עושה את צעדיה הראשונים בישראל. במסיבת עיתונאים שערכה אתמול היבואנית, נודע כי דגם ראשון נחת בישראל לצורכי תקינה, שהשיווק יחל באפריל השנה, ששני הדגמים שכרגע נמצאים בייצור יגיעו אלינו, ושבהמשך יעלה גם קרוסאובר חדש שטרם הוצג בממדים של אודי Q5.

קארמה מה?
קארמה היא אולי יצרנית צעירה, אבל את הכרך הראשון בהיסטוריה שלה כבר הספיקה למלא. שורשיה מתחילים ב-2007 כששמה עוד היה 'פיסקר'. היא נוסדה בקליפורניה במטרה להתחרות ב'טסלה', ומיסדה הוא המעצב המוערך הנריך פיסקר – מי שחתום על שלל מכוניות יפיפיות ובהן ב.מ.וו Z8 והדור הראשון של X5, אסטון מרטין V8 ואנטאז' ו-DB9. אגב, לפני שהקים את החברה הנושאת את שמו, הוא נשכר ע"י איילון מאסק לעיצוב הסדאן הראשונה של טסלה. זה קרה ונגמר בתביעה משפטית בין פיסקר לחברת טסלה.

את המכונית הראשונה, 'קארמה', הציגה ב-2011 וממנה נמכרו כ-2,000 יח'. שנתיים אח"כ, הוריקן סנדי השמיד 300 מכוניות (בשווי של 30 מיליון דולר), כשבהמשך ספקית הסוללות החשמליות שלה, 'A123', פשטה רגל, וסיבכה את פיסקר עם קריאות תיקון של הסוללות. הסוף היה בלתי נמנע.

בפברואר 2014 פיסקר הודיעה על פשיטת רגל. מונה מפרק, וזה מכר את שרידי החברה תמורת כ-149 מיליון דולר לתאגיד 'וונשיאנג' (Wanxiang Group) – ספקית חלקים לתעשיית הרכב. לצערם של הסינים, המכירה לא כללה את הסימנים המסחריים של פיסקר, ולכן הם נאלצו להמציא שם חדש. השם שנבחר היה 'קארמה' – על שם הדגם הראשון והיחיד שיוצר.

פיסקר פיתחה בין היתר מערכת הנעה היברידית-נטענת חדשנית לתקופה. זו מבוססת על שני מנועים חשמליים חזקים שמעבירים את כוחם לגלגלים האחוריים, ובמקום מצברים גדולים וכבדים, נמצא מצברים בעלי קיבולת קטנה יחסית, שמקבלים את כוחם ממנוע טורבו-בנזין. מנוע הבנזין לא מניע את הגלגלים בשום שלב ומשמש רק כגנרטור למצברים ולמנועים החשמלים. מנגנון היברידי דומה נמצא אז גם בב.מ.וו i8 וגם בשברולט וולט, וכמוהן גם אצל פיסקר ניתן להטעין את המכונית משקע.

קארמה GS-6

מה חדש?
עוד משברים, מכירת מפעלים, פיטורי עובדים, גיוסי כספים, ונראה שהגלים חלפו, והחברה מתייצבת על מסלול חדש. השנה הציגה היצרנית שני דגמים ואלה עושים דרכם לישראל. הדגמים הם שתי גרסאות לאותה מכונית: GS-6 – היברידי-נטען עם מנוע מאריך טווח, ואת GSe-6 – גרסה חשמלית של אותה מכונית.

הבסיס ל"מכונית" היא אותה 'קארמה' שהוצגה לפני יותר מעשור ולאחר שעברה עדכונים ושדרוגים, בין היתר גם בתחום האיכות והבטיחות. במקרה של גרסת GS-6, הרעיון למנוע ההיברידי-נטען עם מאריך טווח נותר, אלא שהמנועים שונים. אז היה זה מנוע 2.0 ליטר טורבו-בנזין של GM (ששירת בין היתר את שברולט מאליבו), הפעם זה מנוע 1.5 ליטר טורבו של ב.מ.וו. כמו קודם הוא מזין סוללות שמעבירים את כוחם לשני מנועים חשמליים, אחד לכל גלגל אחורי. ההספק המשולב הפעם עומד על 536 כ"ס (408 כ"ס בדגם המקורי), שמסדרים למכונית תאוצה של 4.5 שניות ל-100 קמ"ש. המצברים עכשיו גם גדולים יותר, 28 קוט"ש, שמספקים נסיעה של 128 קמ"ש על חשמל בלבד. מנוע הבנזין משמש כמאריך טווח ומספיק להזין את המצברים עד ליצירת נתון טווח רשמי של 576 ק"מ.

הדגם השני GSe-6 הוא כאמור אותה מכונית בדיוק, רק עם מנועים חשמליים בלבד. בינתיים פרסמה החברה פרטים חלקיים בלבד, כמו טווח הנסיעה שיעמוד על 480 ק"מ ונתון תאוצה מעמידה ל-100 קמ"ש בכ-4 שניות.

כמו טסלה, המתחרה הראשית, שהחלה בגיוס המונים למכוניות שטרם נולדו, כך גם קארמה. על אף ש-GSe-6 טרם נחשפה ולא ידועים כל הפרטים, המחיר בצפון ארה"ב ידוע: 80,000 דולר. זהו מחיר דומה לזה של טסלה מודל S בצפון אמריקה, שמחירה בישראל עמד על 560,000 שקלים (אם כי בינתיים מחירה של מודל S הוסר מהאתר הישראלי). מחיר גרסת GS-6 בצפון אמריקה נע בין 84-104 אלף דולר.

קארמה GS-6

עוד מותג חשמלי בדרך?
מי שמייבאת את קארמה לישראל היא 'מטרו', יבואנית האופנועים והקטנועים הגדולה ביותר בישראל שאוחזת כבר שנים בכ-50% מהמכירות בשוק הדו-גלגלי בישראל. בין מותגיה נמצא את סאן יאנג, ימאהה, קוואסאקי וזירו. אבל מטרו כבר מזמן לא רק עוסקת בזה, היא מייבאת טרקטורונים ורכבי שטח ופנאי, כלי שיט, וכעת גם נכנסת לתחום יבוא הרכב. וכדי שקארמה לא תהיה מותג איזוטרי, מטרו הודיעה כי בידה זיכיון יבוא של מותג רכב חשמלי סיני חדש, שיפנה למרכז השוק הישראלי. בשמו סירבה לנקוב, וההערכה היא שלא מדובר ביצרן סיני גדול.

למטרו אין את הניסיון בתחום הרכב, אבל יש לה ממי לקבל עזרה אם תרצה בכך. חברת 'קרסו מוטורס', יבואנית רנו, ניסאן, דאצ'יה ואינפיניטי, שמחזיקה בכשליש ממניות מטרו.

לדברי תומר קומרוב, מנכ"ל מטרו, כבר יש התעניינות רבה סביב דגמי קארמה, וכי להערכתו יצליחו לייבא ולמכור כ-40 יחידות בשנה זו, והרבה יותר בשנה הבאה לכשיגיע קרוסאובר חשמלי חדש שטרם נחשף. הוא צפוי להיות בממדים של ב.מ.וו X3 וזול משמעותית מדגמי GS.