שם המשחק – רגולציה

מאת: אסף בוכובזה, 08/05/2015
השאיפה – להוריד בעשר שנים הקרובות ב-40 אחוז את צריכת הדלק במדינת ישראל. הצעד הראשון בכיוון הוא כנס אקומושן 2014.

 

150 אורחים מ-37 מדינות, נציגים של עשרה משרדי ממשלה, יומיים של הרצאות ומצגות, ארוחת ערב חגיגית בנוכחות ראש הממשלה ושאיפה אחת ברורה – להוריד בעשר שנים הקרובות ב-40 אחוז את צריכת הדלק במדינת ישראל.

ועידת FUEL CHOICES 2014 אותה מובילות מנהלת תחליפי הדלקים במשרד רה”מ וקרן היסוד התקיימה בהיכל התרבות “הבימה” בתל-אביב. ברחבת התיאטרון התקיימה תערוכת מיזמים של קהילת ‘EcoMotion’ ביחד עם פיתוחי האפליקציות שעלו לגמר תחרות App2Go של EcoMotion  ועיריית תל אביב.  ואם זה לא מספיק אז בסוף היום הכריזו על חמשת המנצחים בתחרות Acceleretor מטעם אקומושן שתזכה כל אחד בסכום של מאה אלף שקל לקידום הפרויקט שלהם. להאמין שכל זה קורה בארץ הקטנה שלנו?

 

חדור מוטיבציה לתרום למאמץ הירוק (ועצם המחשבה כמה תעלה לי חניה לחצי יום במרכז העיר) השארתי את הרכב בתחנת הרכבת והתחלתי ללכת ברגל לכיוון הבימה, בתוכנית לקחת אופניים מאחת עמדות “תל אופן”. אני צועד בבטחה אל עמדת ההשכרה, זיעה קרה מתחילה להצטבר על המצח ולשמחתי אין אף אחד בסביבה, יש לי את כל הזמן שבעולם. נשימה ארוכה ואני ניגש למלאכה. מסך מגע, כרטיס אשראי והנה הודעה לבחור את מספר העמדה. ניגש לאופניים ו…כלום. נעול. לוחץ פה, מושך שם… הדופק עולה. חוזר לעמדה והיא בקור רוח כיאה למכשיר אוטומטי החליפה מסך וזהו, לא מכירה בי ובמצוקה שלי. מה עושים? הרהורי חרטה בליבי, למה אין אף אחד בסביבה? מלאך ניגש אלי ובזמן שהוא מקשיב לי הוא משחרר לעצמו זוג אופניים. אני פועל בעצתו, עכשיו זה פשוט יותר. מישהי מגיעה לעמדה. אני עומד בצד, עוקב. זה באמת כזה פשוט, אני הוא הבעיה. שפוף וטוב לב אני מדווש את כברת הדרך לתיאטרון הלאומי.

הרצאות ופאנלים, תותחים כבדים עוסקים בסוגיות כבדות משקל. מדהים להיווכח כיצד בעיקר במדינות עולם שלישי, נרתמת האוכלוסייה לאמץ חלופות בחסות הממשלות, שם לאזרח הקטן יש תמריץ לנסות משהו זול יותר. הקשבתי והתפעלתי כיצד מחייבת ממשלת צרפת כל בעל עסק בתוך העיר להחזיק כלי רכב שאינם מזהמים, שמעתי על מחקרים מ-MIT בתחום של מתנול בתעשיית ציוד מכאני הנדסי (שוב אסיה מובילה בהטמעה). ראש מנהל אנרגיה תפעולית של חיל הים האמריקאי מדבר על יישום שימוש בביו-דיזל כאמצעי ל’אנרגי-סקיוריטי’, כדבריו, במשחתות ובמטוסים. מילים כמו מנועי פלקס-פיול ודרופ-אין פיול נשמעים מעולה בכל מבטא.

אקומושן מנצחיםמאיר ארנון יו”ר EcoMotion ומיטל להבי, סגנית ראש עיריית תל אביב יפו מחלקים את הפרסים לצוותים הזוכים. צילום: נמרוד סונדרס

פגשתי חבר, פקיד בכיר בחלון גבוה בתחום התקינה. אני חוזר למנטרה שלי – למה במדינה נאורה כמו שלנו פרוייקט אחרי פרוייקט העסק לא מתקדם. ההסבר שקיבלתי הוא בגלל רגולציה מסובכת. בעיות בטיחות ותשתיות יחד עם תעשיית הרכב שמתקדמת מהר מידי, לדוגמא מימן. אני מרים גבה ושואל שאלה נקודתית. בטר פלייס? בתגובה הוא אומר שעניין התשתיות לקח המון זמן ולא הוכיח את עצמו בחבילה הכוללת, הקול שלו נחלש ותמונה עולה לי בראש. מכונית חשמלית של מיצובישי מחוברת לשקע טעינה שמחייב תשלום לחברה נוספת, הן בגין ההתקנה והן בגין הטעינה – שחס וחלילה לא תיקח חשמל בלי רשות.

מאיר ארנון יו”ר EcoMotion ומיטל להבי, סגנית ראש עיריית תל אביב יפו מחלקים את הפרסים לצוותים הזוכים. צילום: נמרוד סונדרס אקומושן מנצחים מאיר ארנון יו”ר EcoMotion ומיטל להבי, סגנית ראש עיריית תל אביב יפו מחלקים את הפרסים לצוותים הזוכים. צילום: נמרוד סונדרס

בפאנל שאחריו סרטון שמראה אוטובוס בטעינה קונדוקטיווית (בזמן המתנה בתחנה) שפועל בדרום קוריאה כבר שלוש שנים ללא בעיות, תיאורטית האוטובוס יכול לנסוע ללא הפסקה. מצגת משעשעת של פרופסור של כבוד מהונג קונג שצמצם 800 שקופיות ל80 וגם אותם הוא הריץ בזריזות, כולם בקהל צחקו. הוא בתחום כבר 40 שנים ורוב הקולגות שלו כבר שני מטר מתחת לאדמה. עוד דוגמא לקנה מידה, ממציא עיצוב הסמארט המוכרת מראה לנו את הסקיצות המקוריות שהוא הוציא בשנת 69 (כרכב אורבאני בהנעה חשמלית). הרכב הראשון יצא ב-98, חשמלי ב2007. אבל אל תדאגו הוא זרק לנו טיפ שהוא התעניין במיזם מכונית אורבאנית מתקפלת שמופיעה בתחרות Acceleretor.

אקומושן מנצחים הענקת  הפרסים לצוותים הזוכים. צילום: נמרוד סונדרס

 

והמנצחים הם:

City Transformer: תכירו את הרכב שיודע לצמצם את גודלו בתוך העיר ולהפוך בזמן חניה למעין אופנוע קטן המצמצם משמעותית את נפח המקום אותו הוא תופס. רכב אורבאני לשניים על פלטפורמה מתכווצת. במצגת נאמר שהפרויקט בהשראת הפנתר הוורוד. מה השלב הבא? דנידין?

Algolion: אלוגריתמים העוזר בזיהוי מוקדם של פיצוצים ושריפות בסוללות ליתיום איון המשמשות כסוללות של רכבים חשמליים והיברידיים ובכך לשמור על הנהג ולמנוע תקלות אפשריות ברכב.

Hi Park: אפליקציה העושה שימוש ב- GPS ובמצלמה הקיימת בכל סמארטפון במטרה למצוא חניות כחול לבן או חניות פנויות באון ליין ברחבי העיר. כמשתמשים במערכת אנחנו סורקים און ליין ומדווחים למערכת שיתופית שמזהה כחול לבן ומעדכנת באפליקציה.

Greenon: אפליקציה המעודדת שימוש באמצעי תחבורה “ירוקים” יותר כמו הליכה ברגל, שימוש באופניים או תחבורה ציבורית. השימוש באמצעים אלטרנטיביים לנהיגה ברכב, מתגמלת את המשתמשים בהטבות שונות. רעיון חמוד וצעיר, אפליקציה שמתיימרת לזהות אם אתה הולך, רץ, מדווש, לוקח מונית או שותף לנסיעה(גם חבר שלך הפעיל את האפליקציה), ברכבת וכן הלאה. בתמורה תקבל קפה חינם, שוברי קנייה או כניסה למכון כושר. כספי הזכייה בתחרות Acceleretor ישמשו בין היתר לעיגון הפטנט.

Tengas: זוג חבר’ה צעירים משוחררים טריים (8200) אפליקציה וחומרה שמתחברת לרכב ומבצעת השוואה בין צריכת דלק של חברי הקהילה איתם המשתמש נמצא בקשר, כדוגמת חברים ברשת, מקומות עבודה וכד’. מתחבר לשקע דיאגנוסטיקה ברכב ומושך נתונים ממחשב הרכב אותם הוא מעביר לשרת. הקהילתיות והתחרותיות תמשיך את זה משם. למי יש ירוק יותר?!

מעניין מה 2015 תביא איתה?