יגואר XJ – מבחן דרכים

XJ החדשה שינתה כיוון. במקום עיצוב רטרו מיושן הופיע עיצוב קופה מודרני, תא הנוסעים מדגים לא מעט חידושים וכל המנועים הוחלפו בחדשים. ומה לגבי היגואריות? היא עדיין שם.


מאת: יואב קווה, 23/09/2010

צילום: אוריאל כהן

אכזבה ראשונה: המושב הקדמי מכיל רק תוכנית עיסוי אחת. תחשבו שאתם בדרך לשדה התעופה ומכל הלחץ של הנסיעה מציק לכם הגב ואתם מתים לעיסוי, אבל לא בצורה של גלים מלמעלה למטה כמו שמציעה המכונית, אלא עיסוי לחיצות. שילמתם 900 אלף שקל על היגואר שלכם, קיבלתם מושב מרופד עור, עם כוונון חשמלי, עם חימום וקירור אבל עם אופציית עיסוי אחת ויחידה.

 יגואר XJ עיצוב 

קהל נכבד, קבלו את יגואר XJ. המכונית הזאת, הביטו היטב בתצלום שלה, היא תפנית חדה בעלילה. לא עוד גוף קלאסי, ארוך, נמוך ורזה. לא עוד העיצוב שהתקבע עוד בשנות ה-60. הפעם יש לנו עסק עם ספינת חלל רטרו מודרנית. בחזית – גריל ענק ונוהם. בירכתיים – לא תא מטען נפרד לחלוטין בסגנון סדאן, אלא השתפלות הדרגתית א-לה מכונית קופה. 

איאן קאלום, מעצב הבית של יגואר, ממשיך את הקו של XF, כלומר נוטש את השמרנות. האם הקו החדש של XJ עובד? התשובה היא כן. העיצוב הזה מושך מבטים, עושה הרבה רושם, יש בו יוקרה אבל גם הדר ומכובדות. וחוץ מזה מדובר במכונית ענקית – 512 ס”מ לאורך. היא כל כך גדולה שקשה להסתדר עמה ברחובות העיר, בחניות צפופות. יגואר XJ דורשת חנייה פרטית שמורה – ליד הבית, ליד המשרד, ליד בית הנופש, בשדה התעופה.

יגואר XJ צילום מלפנים

יגואר XJ תא נוסעים ואבזור

עיצוב הפנים מוצלח לדעתי עוד יותר מהחוץ. אהבתי במיוחד את פס העץ שמקיף את הקוקפיט ויוצר תחושה של סירה. לחיצה על כפתור ההתנעה – ומוט ההילוכים, בצורת גליל אלומיניום, צף ועולה מתוך הקונסולה המרכזית. צריך לסובב את הגליל ולשלב להילוך. קצת מוזר אבל אני משוכנע שגם פנסיונרים עשירים יתרגלו לזה במהירות.

אורות הפנים של הקבינה נדלקים בליטוף. לא לחיצה בוטה, אלא רפרוף אלגטי בקצות האצבעות והם נדלקים. וכך גם נפתח תא הכפפות. מקסים.

אבל מה עושה כאן, זרוקה בתוך התא הצדדי של דלת הנהג, חתיכת פלסטיק זול בצבע בז’ קרם עם הכיתוב jaguar made in china? מתברר שיצרני הרכב, גם יצרני העלית, חוסכים כסף. הם משתדלים לחסוך במקומות שנסתרים מהעין ומהיד. אבל אופס, במקרה הזה חתיכת הפלסטיק הזולה החליטה להשתחרר מהמקום הרגיל שלה – סביב יחידת התאורה הפנימית מאחור. 

Jaguar_XJ (1)

הקוקפיט ב-XJ החדשה הרבה יותר מרווח ונוח מזה של הדור הקודם. גם המושב האחורי מרווח, אבל נראה שהעיצוב בא על חשבון תחושת המרחב. מה שאני רוצה לומר זה שקו המותניים הגבוה של המכונית, יחד עם הגג המשתפל, עלולים לגרום ליושבי המושב האחורי תחושת קלסטרופוביה קלה. וחוץ מזה משענת המושב האחורי נטויה לטעמי בזווית גדולה מדי – ברור שיש מאחורי זה כוונה והיא להגדיל את המרווח לראש.

נפח תא המטען, על הנייר, נראה בסדר גמור. אבל בפועל יש כאן שוב מקרה של הקרבת השימושיות לטובת העיצוב. לטעמי, תא המטען קטן ושטוח מדי. העמסת מזוודות על גגון בסגנון מונית נשמעת כמו רעיון רע מאוד ליגואר XJ.

יגואר XJ החדשה. עיצוב א-לה קופה

יגואר XJ נוחות נסיעה

הססמה המסורתית של יגואר היא Grace, Space, Pace. על הספייס דיברנו. נעבור עכשיו לגרייס. האם XJ החדשה היא מכונית אצילית כמו ש-XJ צריכה להיות? ואולי צריך לשאול קודם – מהי תחושת אצילות במכונית?

יגואר XJ  צילום פנים הרכב

לטעמי, תחושה כזאת מתקבלת מרמה גבוהה של נוחות ומרמה גבוהה של בידוד רעשים. ליגואר XJ יש את שניהם. לא מדובר בנוחות בסגנון של מרצדס סאלון קלאסית וגם לא כזאת שמזכירה את יגואר S טייפ הרכרוכית של פעם.

XJ החדשה מצליחה לספק נוחות מצוינת ועדיין לשמור על כבוד השלדה שלה, רוצה לומר – היא לא מתנדנדת וגונחת כלל. יגואר XJ שטה על הכביש בלי שום תנודות מיותרות, בלי שום נתק ודיסאינפורמציה. הנהג יודע בדיוק איפה הוא נמצא, אבל לא סובל מהמהמורות. לגבי בידוד הרעשים – זה לא שלא תשמעו סירנות של אמבולנס חולף (וממילא מכונית כזאת לא תהיה חוקית). זה פשוט שאין רעשים מיותרים. לא רעשי גלגול צמיגים על הכביש, לא המהומים מכניים ולא רעשי רוח. 

יגואר XJ נתוני מנוע

עכשיו לעניין הפייס, שמתחיל במנוע. ביגואר XJ שלי (עד מחר) יש מנוע V8 בנפח 5.0 ליטרים. לא צריך יותר. זה באמת מספיק. 385 כ”ס, 5.7 שניות ל-100 קמ”ש ומהירות סופית שמוגבלת אלקטרונית ל-250 קמ”ש. באמת מנוע מטמטם. ואם לוחצים על כפתור עם סמלון של דגל מירוצים הוא נעשה מטמטם עוד יותר. תגובת הדוושה נהפכת לחדה יותר. הביצועים זריזים יותר, ונדמה לי שאפילו צליל המנוע תופס גוון קרבי יותר. וגם, אגב, לוח השעונים נצבע אדום. יגואר XJ החדשה, כמו יגואר XJ הקודמת, מסוגלת להיות גם וגם: גם מכונית פאר וגם מכונית ספורטיבית. ואפרופו ספורטיבית, גם הדור הזה של XJ מצויד בשלדת אלומיניום, שהיא יקרה ומורכבת יותר לייצור אבל חוסכת הרבה משקל. XJ בגרסה שנבחנה שוקלת 1,775 ק”ג, שזה 40 ק”ג יותר מאחותה הקטנה ממנה, יגואר XF (שמצוידת בשלדת פלדה קונווציונלית).

יגואר XJ  צילום  צד

יגואר XJ מחירים וגרסאות

XJ נמכרת בישראל עם מנוע בנזין 5.0 ליטרים. אפשר לרכוש אותה גם בגרסת בנזין 5.0 ליטרים עם מגדש על ובמחיר של 1.3 מיליון שקל, שנראה כבר ממש מופרך. לעומת זאת יש גם גרסת דיזל 2.7 ליטרים במחיר התחלתי, הגיוני יחסית, של 720 אלף שקל. ההמלצה שלי – אל תפסלו את הדיזל על הסף. למנוע הזה יש ים של מומנט והוא הרבה יותר חסכוני בדלק. ועוד המלצה: קחו את המכונית בגרסת בסיס גלגלים ארוך. המשמעות היא תוספת של 12.5 ס”מ לאורך, שהופכת את הישיבה מאחור למרווחת באמת. התוספת למחיר היא 50 אלף שקל וזה כבר באמת כסף קטן.

 

יגואר XJ החדשה – סיכום

בעד: נוכחות, אווירה, מתלים, מנוע, עיצוב פנים.

נגד: תא מטען, פה ושם חלקים זולים בגימור הפנימי.

שורה תחתונה: מלכה אמיתית.

 לקריאה נוספת >> יגואר XJ  חוות דעת

יגואר XJ 5.0L V8 Portfolio – מפרט טכני

תצורה: 4 דלתות’ סדאן

הנעה ותמסורת: אחורית, תיבה אוטומטית בת 6 הילוכים עם אפשרות לתפעול ידני

מנוע: בנזין, 8 בוכנות בתצורת V, נפח 5,000 סמ”ק, הספק מרבי 385 כ”ס ב-6,500 סל”ד, מומנט מרבי 51 קג”מ ב 3,500 סל”ד

ביצועים: מהירות מרבית  250 קמ”ש, תאוצה מ 0 ל 100 קמ”ש ב 5.7 שניות

צריכת דלק: נתוני מעבדה 9 ק”מ לליטר

קבוצת זיהום: 15

בטיחות: 6 כריות אוויר, ABS, בקרת יציבות אלקטרונית, עדיין לא נבדקה במבחני הריסוק של EuroNCAP

שנת השקה: 2009

מידות צמיגים: קדמיים – 245/45R19, אחוריים: 275/40R19

אורך: 512 ס”מ

רוחב: 189 ס”מ

גובה: 149 ס”מ

בסיס גלגלים: 303 ס”מ

משקל עצמי: 1,755 ק”ג

נפח תא מטען: 520 ליטר

אבזור סטנדרטי: פנסי קסנון קדמיים אדפטיביים, מחשב דרך, חלונות חשמל, מערכת בקרת אקלים ארבע אזורית, מערכת מולטימדיה הכוללת מסך מגע HD נגן DVD ושליטה על מערכת השמע מגלגל ההגה, מערכת בקרת שיוט, מראות צד מתקפלות חשמלית, חישוקים קלים, מושבים חשמליים מאווררים ומחוממים, חלון שמש בגג, חיישני גשם חושך וחניה עם מצלמת רוורס, דיבורית בלותות’ מקורית ועוד

מחיר: 940 אלף שקל

גרסאות נוספות: טווח המחירים נע בין 720 אלף שקל לגרסת הדיזל (3.0L טווין טורבו המפיק 275 כ”ס) ועד ל-1.35 מיליון שקל לגרסת בסיס הגלגלים הארוך המאובזרת המצוידת במנוע בנזין V8 מוגדש על (510 כ”ס)

לקריאה נוספת >> יגואר XJ חוות דעת