שברולט קפטיבה, יונדאי סנטה פה – מבחן דרכים השוואתי

מבחן השוואתי: יונדאי סנטה פה ושברולט קפטיבה, שני ג`יפונים רכים חדשים עם שבעה מקומות ישיבה, יצאו למבחן דרכים בלי ילדים ובלי מטען. בסופו של יום כבר היה ברור מי המנצח


מאת: יואב קווה, 06/04/2007
שברולט קפטיבה, יונדאי סנטה פה
שברולט קפטיבה, יונדאי סנטה פה
  יונדאי סנטה פה
יונדאי סנטה פה
שברולט קפטיבה,
שברולט קפטיבה,
 
 

לקראת מותו הוא התעורר לחיים. הטמפרטורות צנחו, עננים צפופים הסתירו את השמש, גשם ירד ובפעם האחרונה נהפכה האדמה החומה לבוץ. אבל הקיץ לא ויתר. קרני שמש קרעו חורים בעננים וקשת גדולה הופיעה בשמים. למטה התגלגלו שני ג’יפונים רכים ובהם ארבעה אנשים משתאים. משתאים למראה המאבק בין החורף הזקן לקיץ הצעיר, למראה גדודי הפרחים שעוד מחזיקים מעמד בסוף מארס. משתאים למראה הג’יפונים? 

שני ילדים צעירים 

זוהי תת קטגוריה חדשה: ג’יפונים רכים עם שבעה מקומות ישיבה. עד היום אפשר היה להשיג שבעה מקומות רק בכלים הגדולים והקשוחים יותר כמו מיצובישי פאג’רו, טויוטה לנדקרוזר וניסאן פאתפיינדר. החבר’ה הרכים כמו טויוטה ראב4, הונדה CRV ויונדאי טוסון מציעים רק חמישה מקומות. מי שרצה יותר טיפס מעלה במחיר או פסע הצדה ורכש מיניוואן כמו מאזדה 5 או מיצובישי גרנדיס. כעת מציעים יונדאי סנטה פה ושברולט קפטיבה (ובעתיד גם סיטרואן C קרוסר ופז’ו 4007) תצורה של ג’יפון רך עם שבעה מקומות. טוב, לא ממש שבעה. המינוח המדויק הוא 5+2. חמישה מבוגרים ושני ילדים. שני ילדים צעירים. בעיקר בסנטה פה, ששורת המושבים השלישית שלה קלסטרופובית יחסית (בגלל המרחב המצומצם לברכיים ולמרות מזגן מפוצל ופתחי אוורור). ועוד משהו: אם משתמשים בשורת המושבים השלישית נעלם תא המטען. אם רוצים תא מטען צריך לקפל את השורה הזאת. ואם רוצים גם וגם, צריך גגון. וזה נכון לשני הכלים. 

שברולט קפטיבה צילום מלפנים

הראשונה להיכנע 

אבל עכשיו אנחנו בלי ילדים ובלי מטען. עכשיו אנחנו בדרך הפטרולים, דוהרים ממחסום תרקומיה דרומה, לא רחוק מהגבול. לאורך הדרך גופות שרופות וחלודות של מכוניות גנובות. אין זה פוגם בפסטורליה הירוקה והפורחת. זהו טיול מושלם לג’יפונים רכים שכאלה. קצת בוץ, לא דביק מדי. קצת שלוליות, לא עמוקות מדי. פה ושם חריצים ובורות. מכונית נוסעים “פרטית”, גם כזאת של חברת השכרה שנוהג בה נהג מיומן, היתה מתקדמת כאן הרבה יותר לאט, בגניחות ובשפשופים.

שברולט קפטיבה, יונדאי סנטה פה

גם הדור הקודם של סנטה פה היה מכתיב קצב אטי. סנטה פה המקורית היתה רכיכה חסרת אופי. סנטה פה החדשה – עוד עדות לחריצות ולהתמדה של הדרום-קוריאנים – מצוידת במערכת מתלים ראויה, שסופגת את המכות בלי להשמיד את מרווח הגחון. גם שברולט קפטיבה, אף היא מתוצרת קוריאה – מפעל דייהו לשעבר, כיום בבעלות ג’נרל מוטורס – מציעה מערכת מתלים מוצלחת למדי. אבל כשהשטח נעשה טכני ומורכב יותר הקפטיבה היא הראשונה להיכנע. בוודאי מכונית המבחן שצוידה במדרכי צד – מין מדרגות פוזה, שמכרסמות במרווח הגחון האפקטיווי. קפטיבה מתאימה לדרכי עפר כבושות בלבד. סנטה פה, שמצוידת בנעילת דיפרנציאל מרכזי (שמבטיח חלוקת כוח שווה בין הגלגלים האחוריים לקדמיים), יכולה קצת יותר. 

הידית רוקדת 

סמוך למושב אמציה נפרדנו מהאדמה וחזרנו לכביש. והכביש מפותל. שני הג’יפונים, שוב בזכות מערכות מתלים לא רופסות, שמרו על קצב התקדמות סביר. ההגאים, לעומת זאת, שתקו. זה של סנטה פה אוורירי וקלוש. זה של קפטיבה כבד יותר ובשרני, אבל גם הוא לא מעביר פידבק ממש מפני הכביש. ולמרות זאת יש לג’יפונים הרכים יתרון – הם נותנים תחושה של מכונית נוסעים מוגבהת ולא תחושה של משאית קטנה כמו במקרה של לנדקרוזר ושות’. הבידוד מפני רעשים יעיל הן בקפטיבה והן בסנטה פה.

 יונדאי סנטה פה צילום מלפנים

שני המנועים לא רועשים מדי. ובכל זאת הניצחון בסעיף יחידת הכוח נופל בחלקה של הקפטיבה. זהו דיזל מתוצרת VM Motori האיטלקית, 2.0 ליטרים, 150 כ”ס, 32 קג”מ. הנתונים שעל הנייר דומים מאוד לאלה של סנטה פה, אבל על הכביש – וזה גם עניין של תיבת הילוכים – המנוע של קפטיבה יותר בשרני, נמרץ וגם חסכוני – 9.2 ק”מ לליטר לעומת 8.3. למרות המנוע נגמר הדו-קרב הזה בניצחון של יונדאי. 

סנטה פה מעניקה תחושה של מכונית איכותית, מהודקת וחדישה. קפטיבה מקנה תחושה של מכונית זולה ומיושנת יחסית. הפלסטיקה ואיכות הגימור בקפטיבה הן ברמה נמוכה ומתסכלת. אפילו הראש של ידית ההילוכים בחר לרקוד לצדדים. סנטה פה – גם באיכות וגם בעיצוב החיצוני – היא מכונית מודרנית ויקרה יותר. סנטה פה אכן יקרה יותר מקפטיבה בכ-20 אלף שקל – 247 אלף שקל לעומת 225 אלף שקל. אנחנו מוכנים לשלם את ההפרש. 

לקריאה נוספת >> יונדאי סנטה פה – חוות דעת 

יונדאי סנטה פה

גרסה: דיזל, שבעה מושבים 
תצורה: כביש-שטח, חמש דלתות 
מידות: אורך 465 ס”מ, רוחב 189 ס”מ, גובה 179 ס”מ, בסיס גלגלים 270 ס”מ, נפח תא מטען 969 ליטר (2,213 ליטר לאחר קיפול שורת המושבים השלישית), משקל עצמי 1,968 ק”ג, צמיגים 235/60-R18 
הנעה ותמסורת: הנעה קבועה לכל הגלגלים, אוטומטית (עם אפשרות לתפעול ידני) 
מנוע: דיזל, 4 בוכנות, נפח 2,188 סמ”ק, הספק מרבי 150 כ”ס ב-4,000 סל”ד, מומנט מרבי 34.2 קג”מ בטווח שבין 1,800 ל-2,500 סל”ד 
ביצועים (נתוני יצרן): מהירות מרבית 178 קמ”ש, תאוצה 0-100 קמ”ש ב-12.9 שניות 
נתוני שטח: מרווח גחון 18.4 ס”מ, זווית גישה 25.6 מעלות, זווית נטישה 22.9 מעלות 
צריכת דלק: נתוני יצרן – 12.3 ק”מ לליטר. נתוני מבחן – 8.3 ק”מ לליטר 
בטיחות: 6 כריות אוויר, ESP ,ABS, ציון של 4 כוכבים מתוך 5 במבחן ריסוק של EuroNCAP 
אחריות: 3 שנים 
שנת השקה: 2006 

לקריאה נוספת >> יונדאי סנטה פה – חוות דעת 

מחיר: 247,530 שקל לגרסת 262,530 ,Executive שקל לגרסת Luxury. גרסה נוספת: בנזין 2.7 ליטרים – 231,700 שקל (לגרסת Executive) 

לקריאה נוספת >> שברולט קפטיבה – חוות דעת 

שברולט קפטיבה

גרסה: דיזל, שבעה מושבים 
תצורה: כביש-שטח, חמש דלתות 
מידות: אורך 463 ס”מ, רוחב 185 ס”מ, גובה 172 ס”מ, בסיס גלגלים 270 ס”מ, נפח תא מטען 394 ליטרים, משקל עצמי 2,505 ק”ג, צמיגים 235/60-R17 
הנעה ותמסורת: הנעה קבועה לכל הגלגלים, אוטומטית (עם אפשרות לתפעול ידני) 
מנוע: דיזל, 4 בוכנות, נפח 1,991 סמ”ק, הספק מרבי 150 כ”ס ב-4,000 סל”ד, מומנט מרבי 32.6 קג”מ ב-2,000 סל”ד 
ביצועים (נתוני יצרן): מהירות מרבית 180 קמ”ש, תאוצה 0-100 קמ”ש ב-12.2 שניות 
נתוני שטח: מרווח גחון 19.2 ס”מ, זווית גישה ונטישה – אין נתונים 
צריכת דלק: נתוני יצרן – 11.49 ק”מ לליטר. נתוני מבחן – 9.2 ק”מ לליטר 
בטיחות: 6 כריות אוויר, ESP ,ABS, ציון של 4 כוכבים מתוך 5 במבחן ריסוק של EuroNCAP 
אחריות: 3 שנים 
שנת השקה: 2006 

מחיר: 224,900 שקל. גרסה נוספת: בנזין 3.2 ליטרים – 240,000 שקל

לקריאה נוספת >> שברולט קפטיבה – חוות דעת 

פורסם בעיתון הארץ