אאודי Q5 – מבחן דרכים

אאודי Q5 הוא ג`יפון יוקרתי בעל פוזה, סמל ויכולת גבוהה בכביש. ומה עם השטח? על זה הוא מעדיף לא לדבר


מאת: יואב קווה, 19/02/2009
אאודי Q5
אאודי Q5
אאודי Q5
אאודי Q5
אאודי Q5
אאודי Q5
 
 

q5

צילום: יואב קווה

השמש שקעה לפני רבע שעה. בתיק לא היה לי תפוח ירוק, ובטח לא גזייה לתה. ישבתי מאחורי ההגה וניסיתי. לחיצה עדינה והגלגל הקדמי-ימני הסתחרר באוויר, וגם זה השמאלי-אחורי.

באוויר עמד ריח של עשן וגומי חרוך. הנסיכה החדשה של אאודי, Q5, סירבה לטפס בעלייה. לחצתי על הכפתור לביטול ה-ESP. המחשב השיב במסר אופטימי – ASR/ESP במצב OFFROAD. סחטיין. ניסיתי שוב. גורנשיט. האאודי המסכנה נשארה לפרפר במקום. אז למה לא רוורס ונסיגה לאחור, אתם בטח שואלים, יש לך בעיית אגו? כי מאחור ארבה שלולית בוץ רצינית.

אז איך בכלל הגעת לשם? ירדתי לשם ברוורס.

למה אתה עושה שטויות רגע לפני השקיעה? אני מצטער. זה מין הרגל.

מה בסוף? הסתלקת משם ברגל? לא, מה פתאום.

אז מה עשית? יצאתי משם.

איך? רוורס קטן, יותר נחישות, יותר תנופה.

קרה משהו לאוטו? כלום.

יש לך מסקנות? כן, אאודי Q5 היא לא רכב שטח.

זה היה ברור מלכתחילה, לא?

אאודי Q5 צילום מלפנים

כן ואולי לא. אל המכשול הזה אני לוקח כל 4X4 חדש. וזה באמת לא מכשול למתקדמים. פולקסווגן טיגואן צלח אותו בקלות. גם סובארו פורסטר הסתדר שם לא רע, ואני לא מדבר על לנדרובר פרילנדר. ואגב, ג’יפ רנגלר צלח אותו בקלות בהנעה אחורית בלבד ובלי שום נעילה. באמת חשבתי ש-Q5 תעשה את העבודה. מרווח הגחון סביר. היא מצוידת במערכת לבלימה אוטומטית בירידות תלולות ובאוויר של האוטו היה ריח של שטח. או כך לפחות היה נדמה לי.

טעיתי. תיבת ההילוכים הרובוטית הדו מצמדית, DSG בשפה של פולקסווגן, שונאת שטח. ברגעים שבהם ממיר מומנט של תיבה אוטומטית מסורתית יכול להושיע, מחליטה התיבה הזאת על שביתה איטלקית. הגלגלים פשוט לא זזים בכלל או מסתובבים בטירוף ומחליקים על המקום. וזה, אגב וסוף-סוף, החיסרון הראשון שאני מגלה ב-DSG. 

מפנים את הדרך

אאודי Q5 הוא רכב כביש-שטח קומפקטי פרימיום חדש לגמרי. המחיר מתחיל ב-300 אלף שקל. גרסת המבחן, כולל רשימה אינטרגלקטית של צ’יכלולים (אבל לא חימום למושבים!), עולה כמעט 400 אלף שקל. בינתיים מיובא לישראל Q5 בגרסת מנוע אחת – 2.0 ליטרים בנזין טורבו, 211 כ”ס.

אאודי Q5 צילום מאחור

אאודי Q5 מתברגת מתחת לאאודי Q7 בגודל ובמחיר. להבדיל מ-Q7 היא מכילה חמישה מקומות ישיבה ולא שבעה מקומות (שני המקומות האחוריים המיועדים לילדים). התחרות הישירה של Q5 היא ב.מ.וו X3 הוותיקה וגם וולבו XC60 ומרצדס GLK החדשות. אלה מכוניות בעלות פוזה כפולה – המותגים עצמם בשילוב תצורת שטח גבוהה.

מה הסיפור של Q5? היא מבוססת על פלטפורמה של אאודי A4 ו-A5. בהתאם, הגודל שלה לא מוגזם. עם אורך של 463 ס”מ, Q5 קצרה ב-7 ס”מ מאאודי A4, ב-22 ס”מ מטויוטה לנדקרוזר וב-46 ס”מ מאאודי Q7. החלל הפנימי יכול לאכלס בשקט ארבעה-חמישה נוסעים (יש לה בסיס גלגלים מרשים של 281 ס”מ). תא המטען נדיב בגודלו – 540 ליטר. וזה, אגב, הרבה יותר מכפי שנשאר ב-Q7 אם משתמשים בכל המושבים.

אפשר להגיד על Q5 שהיא נראית גדולה יותר ממה שהיא באמת. זה יכול להיחשב יתרון: מכונית שאפשר לחיות אתה, לחנות אתה ולתמרן בעיר, אבל בעלת נוכחות והופעה. ומהנוכחות הזאת קל להתרשם בשיוט בכביש 6: כל המכוניות, אבל כל המכוניות, פינו לכבוד Q5 את הנתיב השמאלי. אני מסביר את זה בגריל האנכי השחצן, בגובה של הרכב ובוודאי בפנסי הקסנון ותאורת ה-LED.

גם Q7 תעשה את העבודה המלוכלכת הזאת אבל Q7 היא מכונית סרת טעם בהשוואה ל-Q5. זה לא רק הגודל, זה גם העיצוב. בעיניים שלי, Q5 היא מכונית הרבה יותר אלגנטית ומושכת.

משחקת את המשחק

Q5 הצטיינה בכביש המהיר. בידוד הרעשים, הן רעשי הכביש והצמיגים והן רעשי הרוח, יעיל מאוד. המנוע שקט. המתלים – כל עוד הכביש סלול היטב – עושים עבודה סבירה. אין קושי לשייט כל היום והלילה במהירויות של שלילת רישיון. אבל בתוך העיר סובלת Q5 ממתלים קשיחים וניכרת קופצנות מסוימת.

אאודי Q5 צילום צד

Q5 מצוידת במנוע דומה לזה שפגשנו כבר בפולקסווגן גולף GTI, טורבו בנפח 2.0 ליטרים. ההספק המרבי הוא 211 כ”ס והמומנט כמעט 36 קג”מ. המנוע הזה מעיף את המכונית בקלילות אבל צריך לדעת שבמילימטר הראשון של הלחיצה על דוושת הדלק אין שום תגובה ואז באה התפרצות מסוימת. חוסר אלגנטיות מסוים שלא קיים אצל המתחרים שמצוידים במנועי שש בוכנות דשנים.

מלה על אמינות: אאודי Q7, מדווח מגזין הצרכנות האמריקאי הבלתי תלוי “קונסיומרס ריפורטס”, סובלת מבעיות אלקטרוניקה. קשה לנבא את האמינות של Q5 – אפשר רק להגיד שרוב המכלולים שלה מבוססים על אלה של A4, שהדור החדש שלה קיבל ב-2008 דירוג אמינות טוב יחסית.

באאודי לא מדברים הרבה על יכולת השטח של Q5, והם כנראה יודעים למה. לעומת זאת החבר’ה מהמפעל באינגולשטט לא מפסיקים להשוויץ בנוגע ליכולת הספורטיווית של המכונית. הם טוענים ש-Q5 היא SUV ספורט. אני מצטער להודיע: הם צודקים. לקחתי את Q5 לכבישים המפותלים ביותר בהרי ירושלים וגיליתי מכונית שפשוט יודעת לשחק את המשחק: העברות משקל מדודות, זווית גלגול שטוחה, תענוג. אני לא זוכר רכב כביש-שטח, אפילו לא ב.מ.וו X3, שמתנהג בכביש מפותל בסגנון הדוק ומלוטש כל כך.

לסיכום אני רוצה להגיד דבר כזה: אם כל יציאה לטיול בשטח מעוררת אצלכם זיכרונות מהטירונות, אם עצי אורן גורמים לכם פריחה, אם אתם נתקפים בסחרחורת כשאין אספלט מוצק מתחת לגלגלים שלכם, אז אאודי Q5 היא ג’יפון בשבילכם. האריזה שלה מושכת, התנהגות הכביש מבריקה ותג המחיר סביר ביחס לסמל, לפוזה ולתמורה.

לקריאה נוספת >> אודי Q5 – חוות דעת