אאודי TT – מבחן דרכים

אאודי TT החדשה היא מכונית קופה מרשימה ואיכותית שאפשר לחיות אתה. אבל למה גרסת המבחן נועלת צמיגים כאלה?


מאת: יואב קווה, 18/12/2008
אאודי TT
אאודי TT
אאודי TT
אאודי TT
 
 

צילום: אלון רון

הסתכלו רגע על הצמיגים. אתם לא רואים שיש שם יותר מדי גומי? אני לא מדבר על הרוחב של סוליית הצמיג. אני מדבר על הדופן. הנה המספרים: אאודי TT בגרסת המבחן – מנוע 2.0 ליטרים טורבו – נועלת צמיגים בקוטר 16 אינץ' עם חתך 55.

נתון כזה נחשב פעם ספורטיווי – אך כיום כמעט לכל משפחתית יש צמיגים דומים, שלא לדבר על מכוניות ספורטיוויות או אפילו פסאודו-ספורטיוויות כמו קיה פרוסיד, שמתהדרת בצמיגים בחתך 45. צמיג בחתך נמוך הוא יותר סקסי. ולא רק סקסי למראה. הכוונה היא סקסי לנהיגה.

זה פשוט: צמיג בחתך גבוה הוא קפיץ מלא אוויר שמעוות את כל התגובות של המכונית ויוצר השהייה בתקשורת בין הנהג לכביש. צמיג בחתך נמוך תורם להתנהגות כביש ישירה, חדה וברורה. אז למה הלבישה אאודי צמיג משפחתי על מכונית ספורט? אולי בגלל קמצנות. TT עולה 377 אלף שקל והיא לא כוללת צמיגים ספורטיוויים ולא בקרת שיוט ולא כיוונון חשמלי למושבים ולא פנסי קסנון. TT אפילו לא מכילה ידיות אחיזה לנוסע מימין ולנוסעים מאחור. אתם יודעים מה, אפילו על צבע מטאלי תידרשו להוסיף 4,000 שקל.

אאודי TT צילום מלפנים

הילוכים גאוניים

הצמיגים פוגמים בחווית ה-TT. ויש חוויה. קודם כל בזכות המנוע ותיבת ההילוכים. מדובר ב-2.0 ליטרים טורבו TFSI – אח תאום למנוע שמופיע בפולקסווגן גולף GTI. המנוע הזה חזק, נחוש, בועט קדימה. בדרך לגלגלים עובר הכוח בתיבת ההילוכים הגאונית – לא פחות – שמותקנת במכונית: בפולקסווגנית קוראים לה DSG ובשפה של אאודי – אסטרוניק. התיבה הזאת מצוידת בשני מצמדים, מנחשת את ההילוך הבא ומשלבת אותו בשבריר שנייה. הורדת הילוך משולבת ב"גאז ביניים" חושני ובכלל מדובר במסיבת הילוכים סטייל אופנוע.

אז המנוע והגיר נהדרים, אבל מה חבל שאי אפשר להוריד את כל הכוח הזה לכביש ואני מתכוון דווקא לכביש הררי. כי בכביש הררי ה-TT פוצחת בתת-היגוי לא מלבב, מושכת את האף החוצה מהסיבוב ומחייבת האטה. נכון שאפשר להוריד את הרגל מהדוושה ולייצר בקלות העברת משקל והיגוי יתר, אבל בינינו, זה לא ממש ספורט. אנחנו הרי כבר מבוגרים רציניים ואחראיים שרוצים לקרוע את הכביש בטיסה נמוכה ולא סתם להשתעשע בהחלקות ישבן. אז יש לזה פתרון וקוראים לו קוואטרו – הנעה לכל הגלגלים בשפה של אאודי. הגרסאות הבכירות והיקרות יותר של TT מצוידות במנגנון קוואטרו. המחיר – 450 אלף שקל וצפונה.

אאודי TT צילום מאחור

תינוק שנשבה

בסוף הכביש המפותל חוזר היום-יום. ואיך ה-TT ביום-יום? קודם כל אפשר לחיות אתה. קל לנהוג בה. זו כבר לא צוללת אטומה כמו הדור הקודם. נוחות הנסיעה סבירה – חסר להם שבצמיגים עם חתך כזה היא לא תהיה נוחה. תא המטען, שמתגלה בהנפת הדלת האחורית עם השמשה הענקית, הוא בגודל סביר. אפשר להכניס לתוכו אפילו עגלת תינוק, אך קצת חבל שאת התינוק עצמו אי אפשר להכניס למכונית. שני המושבים האחוריים זערוריים ולא יקלטו כיסא תינוק רגיל – וגם לא ילד מגודל (בלי כיסא בטיחות) ובוודאי לא מבוגר. כלומר אפשר לתחוב לשם בכוח מישהו, אבל הוא יישב עם רגליים מקופלות, וגרוע מכך – עם ראש מקופל. מי שלא יקפל את הראש יתנגש בתקרת הזכוכית ואני לא רוצה לחשוב מה יקרה לו בהתהפכות. הגרמנים דווקא כן חשבו על זה ועל קורת דלת הנהג מתנוססת אזהרה מפורשת לפיה הקרבה בין הראש לזכוכית מסוכנת. נכון שהם שמו שם מאחור ערכת עזרה ראשונה, אבל זה רק כסת"ח.

לאנשים פרקטיים

לסיכום. הדור הראשון של אאודי TT שהוצג ב-1998 נהפך לאייקון מוטורי. הדור השני, שהושק ב-2006, כבר לא יחזור על ההיסטוריה. הוא יפה ומרשים ויעיל ואיכותי אבל הוא פחות מיוחד בעיצוב. אז למי כן מתאימה ה-TT החדשה? היא מתאימה מאוד למי שרוצה מכונית ספורט מרשימה ונוחה שאפשר לחיות אתה. היא מתאימה למישהו שמוכן להתפשר קצת על ספורטיוויות תמורת איכות חיים. TT נעימה יותר ביום-יום מפורשה בוקסטר או ב.מ.וו Z4. ההמלצה שלי היא לגרד עוד 100 אלף שקל ולקנות את הגרסה שנקראת TTS – מנוע 2.0 ליטרים טורבו 272 כ"ס, הנעת קוואטרו וצמיגי 18 אינץ' חתך 40. בדיוק כמו שצריך.

לקריאה נוספת >> אודי TT – חוות דעת