אודי A5 מבחן דרכים

ביקרה במכון כושר - אלגנטית, מהירה ומשופצרת. הדור החדש של אאודי A5 ואאודי S5 במבחן דרכים מהיר בכבישים רטובים בפורטוגל


מאת: אייזיק דוידוביץ', 27/07/2016

אודי A5 קופה מבחן דרכים

גשם זלעפות מפתיע, מקבל את פנינו בנמל התעופה פורטו שבצפון פורטוגל. מפתיע, כי החודש הוא חודש יוני ובמזוודה מקופלות להן חולצות קצרות בלבד. הכבישים רטובים וחלקלקים ואני תוהה האם זה מה שצפוי לנו בהשקת הדור החדש של אאודי A5.
ואולי טוב שיורד גשם, הרי אאודי היא "קוואטרו" – אותה הנעה כפולה אידיאלית לנהיגה בתנאים דלי אחיזה וגם שמו של דגם מיתולוגי משנות ה-1980, אולי הסבא רבה של A5.

 

גשום ומעונן
לפני תשע שנים הוצג הדור הראשון של A5, מרכב "קופה" שמציע מראה דינמי אלגנטי, אלטרנטיבה למכוניות מרובות דלתות פרקטיות משעממות. מכונית "קופה" שכזו, היא בחירה מהלב, לאלה שאוהבים אסתטיקה, גם אם היא באה על חשבון שימושיות. אז מה אם מאחור אפשר להסיע רק שני נוסעים בלבד?
יורדים מהמטוס, יוצאים מהטרמינל. נציג אאודי מוביל ארבעה עיתונאים ישראלים רטובים  למתחם ההשקה הנמצא מעבר לכביש. שורות של אאודי A5  בצבעים שונים, ניצבות בסדר מופתי, מצליחות להרשים אותנו מבעד לטיפות.
העיצוב של אאודי A5 דור II הוא לא מהפכה אלא ליטוש של הדגם היוצא – קווי האורך מודגשים וישרים יותר, פנסי חזית צרים, גריל אאודי טרפזי גדול ובולט ושימוש נרחב בתאורת לד. אלמנט עיצובי בולט לעין הוא התפיחה המרכזית במכסה המנוע, הרומז, כאילו, על מנוע גדול ובשרני.

אודי A5 קופה כבישים

אמנם ניתן לומר שמדובר באבולוציה עיצובית די מינורית לדגם היוצא אבל התוצאה הסופית היא מכונית "קופה" נאה במיוחד המשלבת אלגנטיות של רכב יוקרה וספורטיביות.  יתכן שהמטרה כאן היא פנייה לקהל לקוחות צעיר יותר, אבל מטרה נוספת ולא פחות חשובה הושגה בהחלט – העיצוב האווירודינמי אפשר למהנדסים להפחית את התנגדות האוויר למקדם גרר של 0.25, הטוב ביותר מבין המתחרים.

Audi-A5_Sportback-5

הצצה חפוזה מבעד לחלון הרטוב, לתוך תא הנוסעים מגלה שהוא זהה כמעט לחלוטין לעיצוב תא הנוסעים של ה-A4 החדשה (שה-A5 היא בעצם גרסת הקופה שלה).
לא רק עיצוב הפנים זהה. ה-A4 וה-A5 חולקות את הדור החדש של פלטפורמת ה- MLB EVO  המודולארית. זו קשיחה וקלה יותר ובשילוב עם מנועים חדשים  וקלים יותר משילה הקופה החדשה כ-60 ק"ג בממוצע לעומת הדגם אותו החליפה. בסיס הגלגלים צמח אמנם רק בסנטימטר אחד, אך תודות לפלטפורמה החדשה, ישנה הגדלה קלה של מרחב הפנים וגם נפחו של תא המטען גדל ב-10 ליטרים.

תצורת שתי הדלתות של מרכב ה"קופה" 2+2 , מאפשרת לי להשתחל למושב הקדמי בקלות רבה, תודות לדלתות גדולות ומרווחות. מקום מלפנים יש כאן בשפע. כניסה למושב האחורי (המציע, כאמור, מקום לשני מבוגרים בלבד) דורשת כבר יתר גמישות והגג, הנמוך מאחור, גובה את מחירו – נוסע בגובה ממוצע, כמוני, יגרד את התקרה בקצה קרחתו.
תא הנוסעים מאוד מוקפד ואיכותי, ולנוסעים הקדמיים מושטת חגורת הבטיחות בעזרת מנגנון מנוף מיוחד, כך שלא ייאלצו להתאמץ ולשלוח יד ארוכה לחגורה המרוחקת יחסית.
תמיכת מושב טובה, תנוחת נהיגה אידיאלית ולוח מחוונים מתוחכם מקבלים את הנהג בידידות. לוח המחוונים, אגב, הוא וירטואלי. כמו זה שראינו זה מכבר ב –Q7 . זוהי אופציה בתשלום המאפשרת לעצב את תצוגת השעונים במספר אפשרויות.

אודי A5 קופה חוות דעת

סוער
האאודי האדומה בה התיישבתי, עונה לשם –  S5. מאחור יש לה ספוילר קטן, דיפיוזר מתחת לפגוש האחורי ובו ארבעה אגזוזים. וחוץ מזה היא נועלת חישוקים גדולים יותר ומציגה הופעה קרבית יותר מה-A.
ה-S היא בעצם A5 שנרשמה למכון הכושר. אבל בניגוד לרובנו, גם ביקרה בו בהתמדה. היא לא רק נראית שרירית יותר ומרשימה, היא גם  חזקה באמת.
מנוע TFSI חדש בעל שישה צילינדרים ו-354 כ"ס (שיפור של 21 כ"ס מה-S הקודמת)  הוא לא בדיוק המתכון הנכון להכיר מכונית חדשה וחזקה (4.7 שניות ממצב עמידה ל-100 קמ"ש), במדינה זרה ובמזג אויר שהופך סוער יותר ויותר. אבל אנחנו כבר פה וכנראה שנגזר עלינו להתחיל מהטופ.

אודי A5 קופה יואב קווה

זה לא שאני מתלונן או משהו, אבל העוצמה, הסאונד הבשרני המגרגר הבוקע ממפלטי המכונית, התחושה המהודקת, מעמידים במבחן את כושר האיפוק שלי. כבישים מפותלים ורטובים, היוצאים מהעיר פורטו, נראים צרים וללא שולי ביטחון. אין מקום לשטויות וטעויות. אנחנו מתקדמים מזרחה לעבר האזור ההררי של פורטוגל. הכל פה ירוק. פניה רודפת פניה. האדרנלין מתבקש לפנות את מקומו להגיון ולאחריות. אי אפשר לתת פה בגז ולנצל את תחנת הכוח שנמצאת מטר לפניי. וואו, זה מתסכל!

אודי A5 קופה החדשה

לא מזמן נהגתי במתחרה, ב.מ.וו 435, אי שם באזור ירושלים. אני זוכר שהיא  נתנה תחושה פרועה יותר, פחות צייתנית,שובבה. ההנעה שם היא רק מאחור, מאתגרת יותר.
בחזרה לאאודי. מפתיעה בהחלט היא נוחות הנסיעה בגרסה זו, המכוילת לצד הנוקשה יותר (מוטות מייצבים עבים יותר וצמיגים נמוכים יותר)  ויכולת ריסון פגעי הכביש טובה גם כשמצב "דינאמיק" מופיע בבורר מצבי הנהיגה.
תיבת ההילוכים ב-S היא מסוג פלנטרי מסורתי עם שמונה יחסי העברה  (נמצאת גם בגרסת הדיזל החזקה). זו תיבה רהוטה ה"יורה" את ההילוכים ללא שהות או גמגום. ייאמר לזכותה של השרירנית הזו, שהיא בונה את כוחה בצורה הדרגתית וצפויה. בשילוב הנעת ה"קוואטרו" הסטנדרטית בגרסה הזו, הרגשתי די בטוח, גם בכביש הרטוב. דגם קיצוני יותר -RS5- יצטרף למשפחה במהלך השנה הבאה.

היצע המנועים של ה-5 הוא של חמישה מנועים שונים, כולם בתקן יורו 6 עם מערכת עצור/ סע ומערכת רגנרציה של אנרגיית הבלימה. המבחר הזה מכיל מנוע בנזין 2.0 ליטרים טורבו חדש בהספקים של 190 או 252 כ"ס (שיפור של 17% בביצועים ו-22%  בצריכת הדלק לעומת הדגם היוצא). מנוע טורבו דיזל 2.0 ליטרים (190 כ"ס) ומנוע  3.0 ליטרים V6 ו- 218  או 286  כ"ס. למעט לשני המנועים החזקים בהיצע, תוצע ה-5 עם תיבת הילוכים S-TRONIC  שבעה הילוכים כפולת מצמדים. (או שישה הילוכים ידנית). החזקים ביותר משודכים כאמור לתיבה פלנטרית "כמו פעם".

אודי A5 קופה צילום פנים

מתחיל להתבהר
האבזור הבסיסי (באירופה) עשיר יותר מזה של הדור הקודם וכולל מערכות סיוע לנהג שנלקחו מהדגם הבכיר ה-Q7 – פנסי קסנון ומתלים אדפטיביים. A5 תתחרה במרצדס C קלאס קופה, ב.מ.וו סידרה 4, לקסוס RC ודומותיהן.
נהיגת ההשקה כללה בהמשך גם נהיגה, קצרה מדי לטעמנו, בגרסת הבנזין החזקה יותר בעלת מנוע 2 ליטר TFSI בהספק 252 כוחות סוס , תיבתs-tronic   7 מהירויות.
A5  בעלת מנוע בנזין היא הגרסה הרלוונטית יותר לישראל ומנהיגה בה, ניכר שאין מדובר ברכב ספורטיבי כדוגמת ה-S .S5 היא GT נעימה, הגומעת מרחקים באופן אלגנטי ואיכותי כמו שחווינו בכבישי האגרה המשובחים של פורטוגל ולא מכונת ספורט מושחזת.
הערב ירד ואנחנו כבר ב' אביירו' – גרסת פורטוגל לעיר ונציה, מתמקמים במלון השוכן לצד הנהר. העננים קצת התפזרו להם ומחר בבוקר חוזרים  לפורטו, לשדה התעופה.

לקראת סוף השנה (או תחילת השנה הבאה ) תגיע אלינו ה-A5 בגרסאות הבנזין ( לצד ה-S5 ) שבהמשך תקבל גם את גרסת ה"ספורטבק" השימושית יותר בעלת חמשת הדלתות. "ספורטבק" הייתה הגרסה הנמכרת יותר בישראל במהלך 2015 (הקופה שתי דלתות נמכרה במספרים קטנים יותר) . לגרסאות הבסיסיות הנעה קדמית בלבד ומחירה של ה-A5 בארץ עדיין לא נקבע.